Atzinums

Projekta ID
23-TA-2398
Atzinuma sniedzējs
Latvijas nacionālā kravas ekspeditoru un loģistikas asociācija
Atzinums iesniegts
03.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Par plānotajiem Grozījumiem Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem”.


“Latvijas Nacionālā kravas ekspeditoru un loģistikas asociācija”, turpmāk – Asociācija,  ar šo vēlas izteikt savu viedokli par plānotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem”, turpmāk – Grozījumi. Asociācija uzskata, ka Grozījumu saturs ietver komerciālās vides nenoteiktības un nestabilitātes risku un to pieņemšana esošā redakcijā radīs komersantiem nelabvēlīgas sekas.

Uz šo brīdi jau pastāv iestrādāts un visu ieinteresēto pušu apzināts un pieņemts mehānisms, kura ietvaros vispārējā nodrošinājuma samazinājuma tiesību var iegūt komersants, kurš cita starpā ir ieguvis atzītais uzņēmējs (Authorised Economic Operator vai AEO) statusu. Vēršam jūsu uzmanību uz apstāklis, ka komersantam, lai iegūtu minēto statusu ir jāvelta gana liels apjoms resursu (laiks, nauda, darbs un organizācija), lai iegūtu minēto statusu. Resursi un laiks ir nepieciešami arī pēc minētā statusa iegūšanas, lai izpildītu visas procedūras un uzturētu sistēmas, nodrošinot AEO statusa saglabāšanu. No otras puses AEO statuss norāda uz komersanta godprātību un spējām, patiecoties kuras pamato tā uzticamību.

Tiesības uz vispārējā nodrošinājuma samazināšanu bija un ir svarīga priekšrocība, kuras dēļ komersanti iegulda savas pūles un resursus, lai iegūtu AEO statusu. Šos ieguldījumus komersanti veic, paļaujoties uz valsts politikas muitas un akcīzes preču normatīvu jomā stabilitāti. Uzņēmēji allaž ir norādījuši, ka, lai sekmīgi un ilgspējīgi realizētu komercdarbību, ir svarīga komercdarbības vides, tai skaitā normatīvu paredzmība, nemainība, stabilitāte.

Grozījumi tomēr būtiski maina noteikumus, kas jāizpilda, lai pretendētu uz tiesību saņemt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu. Līdz ar to tiek grauts tiesiskās paļāvības uz stabilitāti princips.

Grozījumu, kā tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība tiek pamatota ar mērķi: noteikt prasības apstiprinātam noliktavas turētājam un novērst noteikumos konstatētās problēmas. Asociācija atzīmē, ka tās biedri līdzšinējā komercdarbībā nav saskārušies ar būtiskām un sistēmiskās problēmā, piemērojot Noteikumus, to esošā redakcijā.
Tieši pretēji noteikumi ir skaidri un izstrādājusies to piemērošanas prakse.

Bažas rada Grozījumos ietvertais noteikums, kas nosaka, ka tiesības uz vispārējā nodrošinājuma samazinājumu ir apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram ir Valsts ieņēmumu dienesta noteiktais nodokļu maksātāju reitinga augstākais novērtējums. Tas nozīmē, ka komersanta tiesība uz nodrošinājuma samazinājumu būs atkarīga nevis no starptautiskām tiesību normām vai likumu un Ministru kabinetu normām, bet gan valsts iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta vienpusēji izstrādātiem noteikumiem. Asociācijas ieskatā šāds regulācijas tiesību deliģēšana ir nepareiza, tik būtiskus kritērijus ir jānosaka tikai Latvijas Republikas Saeimas likumu vai Ministru kabineta noteikumu ietvaros, nevis jānodod institūcijai, kas realizē arī šo normu piemērošanu.

Turklāt uz Grozījumu izskatīšanas laiku ir pieejama tikai Valsts ieņēmumu dienesta publicēta šaura informācija par šī reitinga principiem, bet nav pieejama pilnīga informācija par konkrētiem kritērijiem un to piemērošanas mehānismu. Faktiski Valsts ieņēmumu dienestam tiek piešķirta vara brīvi bez ierobežojuma grozīt un mainīt šos kritērijus. Šie apstākļi rada lielu neskaidrību un vairāk jautājumu, kā atbildes.

Asociācija neatbalsta Grozījumu pieņemšanu esošā redakcijā. Uzskatām, ka nepieciešams turpināt diskutēt ar uzņēmēju organizācijām un vienoties par tādu Grozījumu saturu, kas nodrošinātu privātpersonas paļāvības principa ievērošanu. Aicinām ietvert Grozījumos mehānismu, ka komersantam, kuram ir piešķirts un ir spēkā AEO statuss, lai saņemtu tiesību uz vispārējā nodrošinājuma samazinājumu, nav piemērojama prasība par atbilstību Valsts ieņēmumu dienesta noteikto nodokļu maksātāja reitinga augstāko novērtējumu.

Ievērojot augstāk minēto, lūdzu veikt izmaiņas sākotnējā grozījumu Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem" tekstā, tai skaitā izteikt sekojošus noteikumu punktus sekojošā redakcijā:

1.12. izteikt 33. punktu šādā redakcijā: "33. Apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram ir piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā vai Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss vai Valsts ieņēmumu dienesta noteiktais nodokļu maksātāju reitinga augstākais novērtējums un attiecībā uz kuru nav konstatēti šo noteikumu 15.1 punktā minētie gadījumi, reģistrētam saņēmējam un reģistrētam nosūtītājam iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma minimālais lielums ir 50 procentu no šo noteikumu 32. punktā minētā lieluma.";
1.13. izteikt 34. punktu šādā redakcijā: "34. Apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram ir piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā vai Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss vai Valsts ieņēmumu dienesta noteiktais nodokļu maksātāju reitinga augstākais novērtējums un attiecībā uz kuru nav konstatēti šo noteikumu 15.1 punktā minētie gadījumi, iesniedzamais vispārējais nodrošinājums ir 100 procentu apmērā no iespējamā nodokļa parāda, kas aprēķināts par akcīzes precēm, kuras pārvieto atliktās nodokļa maksāšanas režīmā (izņemot šo noteikumu 7.2. apakšpunktā un 7.1 punktā minēto gadījumu). Par pārējām darbībām un nodokļa parādu, kura maksājumu samaksas termiņi ir pagarināti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, apstiprināts noliktavas turētājs nosaka nepieciešamo nodrošinājuma apmēru, un tam ir piemērojams samazinājums 100 procentu apmērā.";
1.15. papildināt ar 34.2 punktu šādā redakcijā: "34.2 Apstiprinātam noliktavas turētājam, kurš nav Valsts ieņēmumu dienesta noteiktā reitinga risinājuma subjekts un kuram nav piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā vai Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss, ja attiecībā uz nodrošinājuma iesniedzēju nav konstatēti šo noteikumu 15.1 punktā minētie nosacījumi, iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma minimālais lielums ir 50 procentu no šo noteikumu 32. punktā minētā lieluma un tas var saņemt nodrošinājuma samazinājumu saskaņā ar šo noteikumu 34. punktu ."
Piedāvātā redakcija
-