Projekta ID
23-TA-1635Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt skaidrojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas 2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā (turpmāk - direktīva Nr. 2014/36/ES) 20. panta pārņemšanu, norādot, kā pārņemts katrs no minētā panta punktiem (apakšpunktiem). Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta neizriet, piemēram, pienākums informēt kompetento iestādi par jebkuru sezonas darbinieka mājokļa maiņu, kā arī nosacījumi, ja izmitināšanu kārto darba devējs vai tas notiek ar darba devēja starpniecību.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt (papildināt) noteikumu projektu.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt (papildināt) noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
9.2.1 iesniedz īres līguma vai tā projekta kopiju, ja darba devējs uzaicina sezonas darbinieku un nodrošina viņu ar dzīvesvietu.
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka tiesību akts papildināts ar prasību iesniegt īres līguma kopiju, ja darba devējs nodrošina uzaicināto sezonas darbinieku ar mājokli. Saistībā ar minēto lūdzam salāgot noteikumu projekta anotācijā minēto informāciju ar noteikumu projekta 1. punktu (kas paredz, ka iesniedzama īres līguma vai tā projekta kopija).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
9.2.1 iesniedz īres līguma vai tā projekta kopiju, ja darba devējs uzaicina sezonas darbinieku un nodrošina viņu ar dzīvesvietu.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 1. punktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Vēršam uzmanību, ka direktīvas Nr. 2014/36/ES 5. panta 1. punkta "c" apakšpunktā, 6. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 20. pantā norādīts uz pieprasījumu sniegt pierādījumu par to, ka attiecīgais sezonas darbinieks uzturēšanās laikā tiks izmitināts, nodrošinot viņam pienācīgu dzīves līmeni saskaņā ar valsts tiesību aktiem un/vai praksi (pierādījumu, ka sezonas darbinieks tiks pienācīgi izmitināts vai ka viņam tiks nodrošināts atbilstīgs mājoklis). Attiecīgi paužam bažas, ka:
pirmkārt, prasība iesniegt īres līguma vai tā projekta kopiju, iespējams, varētu sašaurināt minētajā direktīvā noteikto (tādējādi nesasniedzot tās mērķi), kura paredz pierādījuma iesniegšanu (to nekonkretizējot) par izmitināšanu, ņemot vērā, ka izmitināšanu varētu pamatot arī ar citiem pierādījumiem (proti, ne tikai rakstveida līgumu, bet arī citiem pierādījumiem, kas pamato maksājumu veikšanu saskaņā ar līgumu, turklāt nav izslēgts, ka izmitināšanu var veikt ne vien ar īres līguma starpniecību, bet arī patapinājuma līgumu vai citādā līdzvērtīgā veidā);
otrkārt, noteikumu projekta 1. punkts attiecas uz situācijām, ja darba devējs nodrošina sezonas darbinieku ar dzīvesvietu, savukārt direktīvā tas, ka izmitināšanu kārto darba devējs vai tas notiek ar darba devēja starpniecību, ir vienīgi viena no iespējām, proti, minēto var veikt arī citas personas, ne tikai darba devējs.
pirmkārt, prasība iesniegt īres līguma vai tā projekta kopiju, iespējams, varētu sašaurināt minētajā direktīvā noteikto (tādējādi nesasniedzot tās mērķi), kura paredz pierādījuma iesniegšanu (to nekonkretizējot) par izmitināšanu, ņemot vērā, ka izmitināšanu varētu pamatot arī ar citiem pierādījumiem (proti, ne tikai rakstveida līgumu, bet arī citiem pierādījumiem, kas pamato maksājumu veikšanu saskaņā ar līgumu, turklāt nav izslēgts, ka izmitināšanu var veikt ne vien ar īres līguma starpniecību, bet arī patapinājuma līgumu vai citādā līdzvērtīgā veidā);
otrkārt, noteikumu projekta 1. punkts attiecas uz situācijām, ja darba devējs nodrošina sezonas darbinieku ar dzīvesvietu, savukārt direktīvā tas, ka izmitināšanu kārto darba devējs vai tas notiek ar darba devēja starpniecību, ir vienīgi viena no iespējām, proti, minēto var veikt arī citas personas, ne tikai darba devējs.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
38. Grozījums par šo noteikumu 10.1 punkta izslēgšanu stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts nodots saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā 2023. gada 14. decembrī un atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.1. apakšpunktam atzinumi sniedzami līdz 2024. gada 2. janvārim. Noteikumu projekts neparedz spēkā stāšanās nosacījumu. Vienlaikus noteikumu projekta 4. punktā piedāvātais Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 552 "Ielūgumu apstiprināšanas un uzaicinājumu noformēšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 552) 38. punkts noteic, ka noteikumu projekta 2. punkts, kas paredz svītrot Noteikumu Nr. 552 10.1 punktu, stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī. No minētā secināms, ka noteikumu projekta pieņemšanas brīdī tas paredzēs atpakaļvērstu regulējumu.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi uz likumu, no kura izriet nepieciešamība noteikt, ka noteikumu projekta 2. punkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, vai precizēt projekta 4. punktā piedāvātajā Noteikumu Nr. 552 38. punktā norādīto noteikumu projekta 2. punkta spēkā stāšanās datumu.
Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.2. sadaļā norādīto noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņu un pamatot tā nepieciešamību.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi uz likumu, no kura izriet nepieciešamība noteikt, ka noteikumu projekta 2. punkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, vai precizēt projekta 4. punktā piedāvātajā Noteikumu Nr. 552 38. punktā norādīto noteikumu projekta 2. punkta spēkā stāšanās datumu.
Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.2. sadaļā norādīto noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņu un pamatot tā nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
38. Grozījums par šo noteikumu 10.1 punkta izslēgšanu stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu vienības tiek svītrotas, nevis izslēgtas, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 4. punktu, vārdu "izslēgšanu" aizstājot ar vārdu "svītrošanu".
Piedāvātā redakcija
-