Atzinums

Projekta ID
25-TA-1667
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
05.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka lokālplānojums saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likumu ir pašvaldības iniciatīva, un ja tā saskata, ka grozījumu ierosinājums nav pamatots dēļ normatīvā regulējuma vai neatbilstības augstākstāvošiem plānošanas dokumentiem, lēmums netiks pieņemts, taču tam būs bijis nepieciešams ilgāks laika periods, kā arī sabiedrība būs maldināta par iespējamām izmaiņām. Arī gadījumā, ja lēmums tiek pieņemts par lokālplānojuma uzsākšanu, tas tiks pieņemts vēlākā periodā, tādejādi pagarinot kopējo plānošanas procesu un būtībā palielinot Administratīvo slogu gan potenciālajam investoram, gan pašvaldībai.
Saskaņā ar augstāk minēto lūdzam pārvērtēt pozitīvos un negatīvos aspektus, attiecībā uz to, kurā brīdī tiek veikta sabiedrības viedokļa noskaidrošana.
Ierosinām paredzēt viedokļa noskaidrošanu pēc darba uzdevuma sagatavošanas un lēmuma publicēšanas. Norādām, ka šādā gadījumā sabiedrībai jau būs iespēja iepazīties gan ar pamatojumu ieceres virzīšanai, gan ar pašvaldības jau noteikto uzdevumu ieceres izvērtēšanai, pieprasītajām papildus izpētēm, specifisku jautājumu analīzei vai konkrētiem ierobežojumiem, līdz ar ko būs vieglāk izprotams jau pašvaldības dotais uzdevums, un sabiedrība varēs konkrētāk sniegt savus papildu priekšlikumus vai iebildumus, vai noraidījumu idejai kopumā. Norādām, ka paredzot likumā kārtību, ka jāsniedz atbilde uz iesniegumiem, tiek panākts tas pats, kas iepriekš noskaidrojot viedokli, turklāt, ja tā rezultātā ir lietderīgi (vai nepieciešams) precizēt darba uzdevumu, to var darīt tādā pašā kārtībā, kā paredzēts attiecībā uz institūciju nosacījumiem – tieši grozot darba uzdevumu pēc nosacījumu saņemšanas, vai pamatojot, kādēļ iesniegumos sniegtie priekšlikumi ir vai nav iekļaujami lokālplānojuma risinājumā, un turpmāk atbilstoši izvērtējot sagatavoto LP projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbalstām, ka šāda pieeja var tikt īstenota, attiecinot realizācijas kārtības noteikumus uz īpašumu nevis konkrētu personu, attiecīgi paredzot saistību pārņemšanu pēc būtības, tomēr vēršam uzmanību, ka būtiski izvērtēt situāciju un papildināt grozījumu redakciju attiecībā uz detālplānojumiem, kuri apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem un joprojām ir spēkā, pēc pašvaldības veiktā izvērtējuma (atbilstoši MK noteikumu kritērijiem).
Norādām, ka gadījumā, ja likums vairs neparedz līgumu kā Detālplānojuma īstenošanas kārtības “regulējumu”, iztrūkst šī pieeja/iespēja slēgt līgumu par detālplānojumu realizēšanu, kas apstiprināti līdz šo grozījumu spēkā stāšanās dienai.
Pašvaldības ir identificējušas problēmu, ka var tikt radīta situācija, kur pašvaldība saskata nepieciešamu noslēgt līgumu par DP īstenošanu, tādejādi precizējot īstenošanas kārtību vai to nosakot (ja tāda nav bijusi noteikta DP sastāvā), tomēr nav iespējams to iekļaut lēmumā ar ko tiek apstiprināts detālplānojums, jo tas jau ir spēkā.
Vēršam uzmanību, ka nepastāvot skaidram regulējumam par administratīvā līguma slēgšanu gadījumos, kur realizācijas kārtība nav bijusi noteikta apstiprinot detālplānojumu, saglabājas situācijas, kur DP īstenotājs nepiekrīt noslēgt līgumu, pašvaldībai nav instrumenta kā precizēt īstenošanas kārtību, jo arī detālplānojuma atcelšana šādā situācijā pēc būtības jautājumu nerisinātu, tikai radītu nepieciešamību izstrādāt detālplānojumu no jauna situācijā, kad pēc būtības tas nebūtu nepieciešams (lieks resursu patēriņš).
Aicinām izvērtēt iespējamos riskus, un lemt par nepieciešamību paredzēt veidu, kā nosakāma saistoša realizācijas kārtība detālplānojumiem:
1) kuriem tā iepriekš nav bijusi noteikta apbūves noteikumos,
2) kuriem līgums bijis noslēgts, īpašnieki mainījušies, bet jaunais regulējums neparedz līgumu slēgšanu no jauna, kā arī nav bijis iekļauts regulējums TIANĀ.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūgums papildināt anotāciju ar 31.panta otrās daļas papildus skaidrojumu, lai novērstu dažādas interpretācijas iespējas, proti:
         -  detālplānojuma īstenošanas kārtību iekļauj TIAN vai paskaidrojuma rakstā (un tātad tā var tikt grozīta tikai grozot detālplānojumu),
          - detālplānojuma īstenošanas kārtība tiek iekļauta domes lēmumā un līdz ar to vēlāk var tikt grozīta ar domes lēmumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām Grozījuma projekta izstrādātājus iespējami ātrāk veikt grozījumus Ministru kabineta14.10.2014. noteikumos Nr.628 “Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem”, lai būtu skaidra kārtība kādā pirms lēmuma par lokālplānojuma izstrādes uzsākšanas pieņemšanas organizējama sabiedrības viedokļa noskaidrošana.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju 31. pantu papildināt ar normu, ka Detālplānojuma zemes ierīcības projektā paredzētā apbūves zemes vienību izveidošana (sadale) nevar tikt veikta pirms tajā paredzēto inženierkomunikāciju un piebraucamo ceļu projektēšanas un izbūves, nodrošinot plānotās apbūves  funkcionēšanai nepieciešamo infrastruktūru.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām pārskatīt 31.panta ceturtās daļas normu, kopsakarībā ar Administratīvā procesa likumā noteikto administratīvā akta apstrīdēšanas kārtību, un  apsvērt iespēju to izslēgt.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā paredzētos grozījumus 31.punktā pašvaldības uzskata, ka nav lietderīgi saglabāt 31.panta trešās daļas pirmo teikumu, jo par termiņiem un īstenošanu tiks atrunāts 31.panta otrajā daļā.

 
Piedāvātā redakcija
-