Atzinums

Projekta ID
24-TA-512
Atzinuma sniedzējs
Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
2.2. par mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas, bet tam ir uzstādīts arī iekšdedzes dzinējs, un kopējās SEG emisijas ir līdz 50 g CO2/km atbilstoši pasaulē saskaņotās vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras (WLTP) svērtajam kombinētajam ciklam (turpmāk – ārēji lādējams hibrīdauto).
Iebildums
Skat. iebildumu par 8.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
8.1. jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Ja atbilstības sertifikātā nav norādīts nobraucamais attālums starp uzlādes reizēm, tad nepieciešama transportlīdzekļa oficiālā dīlera izziņa ar apliecinājumu, ka transportlīdzeklis pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm spēj veikt vismaz 150 km nobraukumu. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu elektromobili saprot automobili, kas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km;
Iebildums
Subsīdijas elektroautomašīnu iegādei ir ļoti neefektīvs veids, kā samazināt CO2 emisijas, jo:
1) elektroautomašīnas enerģijas patēriņš ir vairāk nekā 10 reizes lielāks, nekā, piemēram, elektrovelosipēdam, un liela daļa elektroenerģijas tiek ražota no fosilā kurināmā;
3) elektroautomašīnas ir dārgas, un uz tā fona subsīdijas apjoms ir nepietiekams, lai būtiski ietekmētu lēmumu par tās iegādi, līdz ar to lielākā daļa pircēju arī bez atbalsta būtu to iegādājušies;
3) pastāv daudz lētāki veidi, kā samazinat CO2 daudzumu atmosfērā;
4) ar laiku samazināsies akumulatoru cenas, līdz ar to elektroautomašīnas kļūs daudz pieejamākas;
5) no 2035. gada automašīnas ar iekšdedzes dzinēju Eiropas Savienībā vairs nevarēs nopirkt, līdz ar to pāreja uz elektroautomašīnām tuvā nākotnē notiks pati par sevi arī bez valsts atbalsta.

Pētījums rāda, ka ar elektroautomašīnu subsīdijām CO2 emisiju samazināšana par 1 tonnu izmaksā vidēji 739 USD jeb 689,75 euro1. Ir daudz efektīvāki veidi, kā samazināt CO2 emisijas, piemēram:
1) ar CO2 uztveršanu un uzglabāšanu zemes dzīlēs CO2 emisiju samazināsana par 1 tonnu izmaksā 15—120 USD jeb 14—112 euro2;
2) ar vēja parkiem CO2 emisiju samazināsana par 1 tonnu izmaksā līdz 40 USD jeb 37,33 euro3;
3) ar apmežošanu CO2 emisiju samazināšana par 1 tonnu izmaksā 5—50 USD jeb 4,67—46,67 euro4.

Turklāt tonnas CO2 sociālās izmaksas ir vien 185 USD jeb 172,67 euro5, kas nozīmē, ka elektroautomašīnu subsīdijas pašas par sevi rada 4 reizes lielākas izmaksas, nekā radītu CO2 emisiju nesamazināšana. Ir ārkārtīgi nesaimnieciski tērēt 4 euro, lai novērstu 1 euro vērtu kaitējumu.

Tāpat jāņem vērā, ka jebkādas vieglās automašīnas sabiedrībai rada ļoti augstas ārējās izmaksas6. Piemēram, Latvijas sabiedrībai vieglās automašīnas rada ārējās izmaksas 955 miljonu euro gadā (2008. gada dati), kas iekļauj, piemēram, ceļu satiksmes negadījumu, gaisa un trokšņa izmaksas. Šī summa neiekļauj izmaksas, ko rada ceļu infrastruktūras izbūve, sastrēgumi, mazs fizisko aktivitāšu daudzums ikdienā u.c. Līdz ar to valstij ir ārkārtīgi svarīgi veicināt pārvietošanos kājām, ar velosipēdiem, t.sk. elektriskajiem, un sabiedrisko transportu, kur vien tas ir iespējams.

Līdz ar to aicinām pārtraukt elektroautomašīnu iegādes atbalstu, un tam paredzētos līdzekļus izmantot efektīvākām CO2 emisiju samazināšanas metodēm.

1 How Cost-Effective Are Electric Vehicle Subsidies in Reducing Tailpipe-CO2 Emissions? An Analysis of Major Electric Vehicle Markets (https://www.kapsarc.org/wp-content/uploads/2021/06/KS-2021-DP07-How-cost-effective-are-electric-vehicle-subsides-in-reducing-tailpipe-CO2-emissions-%E2%80%93-An-analysis-for-major-electric-vehicle-markets32.pdf)
2 Carbon Capture and Storage in the United States (https://www.cbo.gov/publication/59832)
3 A Cost Curve for Greenhouse Gas Reduction (https://www.mckinsey.com/capabilities/sustainability/our-insights/a-cost-curve-for-greenhouse-gas-reduction)
4 Fact Sheet: Forestation & Carbon Removal (https://www.american.edu/sis/centers/carbon-removal/fact-sheet-forestation.cfm)
5 Comprehensive Evidence Implies a Higher Social Cost of CO2 (https://www.rff.org/publications/journal-articles/comprehensive-evidence-implies-a-higher-social-cost-of-co2/)
6 The True Costs of Automobility: External Costs of Cars: Overview on existing estimates in EU-27 (https://www.greens-efa.eu/legacy/fileadmin/dam/Documents/Studies/Costs_of_cars/The_true_costs_of_cars_EN.pdf)
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
8.2. lietotu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Ja atbilstības sertifikātā nav norādīts nobraucamais attālums starp uzlādes reizēm, tad nepieciešama transportlīdzekļa oficiālā dīlera izziņa ar apliecinājumu, ka transportlīdzeklis pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm spēj veikt vismaz 150 km nobraukumu;
Iebildums
Skat. iebildumu par 8.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
8.3. jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas ārēji lādējamu hibrīdauto iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 50 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Ja atbilstības sertifikātā nav norādīts nobraukums pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm, tad nepieciešama transportlīdzekļa oficiālā dīlera izziņa ar apliecinājumu, ka transportlīdzeklis pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm spēj veikt vismaz 50 km nobraukumu. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto saprot automobili, kas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km;
Iebildums
Atbalsts ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei neveicinās atbalsta sistēmas galvenā mērķa sasniegšanu mazināt CO2 izmešus, jo tie lielākoties tiek lietoti kā parastas automašīnas ar degvielu1. Šī iemesla dēļ ārēji lādējamiem hibrīdauto nekad nav tikusi piemērota atkāpe no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa maksāšanas un citi atvieglojumi, kas pastāv elektroautomašīnu īpašniekiem.

1 First Commission report on real-world CO2 emissions of cars and vans using data from on-board fuel consumption monitoring devices (https://climate.ec.europa.eu/news-your-voice/news/first-commission-report-real-world-co2-emissions-cars-and-vans-using-data-board-fuel-consumption-2024-03-18_en)
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
8. Konkursa ietvaros tiek atbalstītas šādas aktivitātes:
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju paredzēt atbalstu elektrisko, t.sk. elektrisko kravas velosipēdu iegādei. Kaut arī tas nav efektīvs veids, kā samazināt CO2 emisijas, tas:
1) ir efektīvāks, nekā atbalsts elektroautomašīnu iegādei — ja emisiju samazināšana par 1 tonnu CO2 ar elektroautomašīnu iegādes subsīdijām izmaksā 739 USD jeb 689,75 euro1, tad ar elektrovelosipēdu iegādes subsīdijām — vien 589 USD jeb 549,75 euro2;
2) papildus CO2 emisiju samazinājumam arī uzlabotu sabiedrības veselību, uzlabotu mazāk turīgas iedzīvotāju daļas un iedzīvotāju, kam ir grūti staigāt, mobilitāti (sevišķi maršrutos, kur nav ērtu sabiedriskā transporta savienojumu), samazinātu iedzīvotāju transporta tēriņus, samazinātu ceļu infrastruktūras izbūves un uzturēšanas izmaksas, novērstu zaudējumus ekonomikai, ko rada sastrēgumi u.c.

1 How Cost-Effective Are Electric Vehicle Subsidies in Reducing Tailpipe-CO2 Emissions? An Analysis of Major Electric Vehicle Markets (https://www.kapsarc.org/wp-content/uploads/2021/06/KS-2021-DP07-How-cost-effective-are-electric-vehicle-subsides-in-reducing-tailpipe-CO2-emissions-%E2%80%93-An-analysis-for-major-electric-vehicle-markets32.pdf)
2 Welfare Implications of Electric-Bike Subsidies: Evidence From Sweden (https://www.nber.org/system/files/working_papers/w29913/w29913.pdf)
Piedāvātā redakcija
-