Atzinums

Projekta ID
23-TA-3329
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
12.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Veselības aprūpes darba devēju asociācija  (turpmāk-VADDA) ir iepazinusies ar TAP uzsaukto Konceptuālo ziņojuma projektu “Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi” (ID 23-TA-3329) (turpmāk-Ziņojums) un sniedz  atzinumu.
VADDA pēc būtības atbalsta Digitālo kompetenču centra (turpmāk-Centrs) izveidi, turklāt, mūsuprāt, tāds centrs ir nepieciešams viens, centralizēts visā publiskajā pārvaldē, ne tikai veselības nozarē, jo tas ļautu veidot vienotu ekosistēmu, veiksmīgāku datu integrāciju, datu apmaiņu un to izmantošanu.

VADDA ieskatā, publiskajam sektoram nav nepieciešams iesaistīties komercdarbībā, izstrādājot informatīvās sistēmas, bet gan jānosaka konkrētas prasības strukturētu datu iegūšanai un nodošanai kopīgai lietošanai. Tirgus šajā jomā Latvijā ir pietiekams un nozarei ir liels potenciāls attīstīties un piedāvāt jaunus produktus.

Veselības nozares Digitālā kompetenču centra izveidei kā juridiskā forma tiek piedāvāta kapitālsabiedrība, kas, VADDA ieskatā, neatbilst juridiskās formas “garam”- veicot saimniecisko darbību gūt peļņu.  Vienlaicīgi jāpiekrīt  Ziņojumā paustajam, ka šī brīža publiskā sektora piedāvātais atalgojums digitālo kompetenču ekspertiem nav konkurētspējīgs ar privātā sektora piedāvājumu, tādējādi tiek meklēts risinājums kā to risināt, veidot Centru uz kapitālsabiedrības bāzes, deleģējot konkrētus valsts uzdevumus un to realizēšanai piešķirot nepieciešamos finanšu resursus (dotāciju). Tiktāl VADDA, izejot no iepriekš minētajiem apsvērumiem, atbalsta Centra izveidi uz kapitālsabiedrības bāzes, ja kapitālsabiedrībai tiek deleģēti Ziņojuma 7. punktā uzskaitītie valsts pārvaldes uzdevumi un kapitālsabiedrība savas darbības laikā ievēro Ziņojuma 13. punktā uzskatītas saimnieciskās darbības ieņēmumu virzienus un pakalpojumu grupas.


Vienlaicīgi iebilstam pret Ziņojuma 11.punkta 2.a definēto uzdevuma redakciju “2024.gadā izstrādāts vienota pieraksta un nosacījumu risinājums”. Jau šobrīd tirgū tiek piedāvāti vairāki risinājumi e- pieraksta nodrošināšanai, valstij nepieciešams izveidot risinājumu, lai tie integrētos vienuviet. Aicinām uzdevuma redakciju precizēt šādi: “2024.gadā izstrādāts vienota pieraksta un nosacījumu risinājums, izmantojot tirgū piedāvātos e-pieraksta digitālos risinājumus.”
 
VADDA iebilst, ka kapitāldaļu īpašnieki ir Veselības ministrija un trīs klīniskās universitāšu slimnīcas. Ziņojuma 37.b punktā minētais pamatojums par klīnisko universitāšu slimnīcu iesaisti kā kapitāldaļu turētājām, “šāds dalījums veicinātu līdzsvarotu pieeju lēmumu pieņemšanā, salāgojot politiskās un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju intereses”, mūsuprāt, neiztur kritiku. VADDA ieskatā, veselības aprūpes pakalpojumu intereses nedrīkst pārstāvēt tikai klīniskās universitāšu slimnīcas, jo lieli “tirgus spēlētāji” ir arī specializētās ārstniecības iestādes, reģionālās slimnīcas, ģimenes ārstu prakses un privātās ārstniecības iestādes. Izceļot tikai klīnisko universitāšu slimnīcu intereses, zūd neitralitāte  un zūd citu ārstniecības iestāžu interešu pārstāvniecība, padarot citus nozīmīgākus pār citiem nozares dalībniekiem. Turklāt klīnisko universitāšu īpašnieki ir valsts, Veselības ministrijas personā, līdz ar to vēl jo vairāk nav nepieciešams klīniskās universitāšu slimnīcām iesaistīties Centra darbībā kā kapitāldaļu īpašniekiem. Līdz ar to aicinām Ziņojuma 52.3. precizēt, ka visas 100% kapitāldaļas pieder valstij, Veselības ministrijas personā.

Ziņojuma 47. punkta “tabulā norādīts iesaistīto līmeņu atbildības kopsavilkums un vispārējās prasības dalībniekiem” pie Koordinācijas grupas sastāvā norādīts “VM, BKUS, PSKUS, RAKUS vadība, Pacientu organizāciju un profesionālo organizāciju pārstāvji.”  Koordinācijas grupas atbildība ir “Stratēģijas ieviešana, DigiVes vīzijas apstiprināšana un ieviešana”. VADDA ieskatā, tas nav atbalstāms, jo ir nepieņemami, ka pārējie ārstniecības pakalpojumu sniedzēji netiek uzklausīti, iesaistīti nozarei svarīgu lēmumu pieņemšanā. Lai  būtiski nepaplašinātu koordinācijas grupas sastāvu, aicinām trīs klīnisko universitāšu slimnīcu vietā deleģēt trīs lielāko ārstniecības iestāžu, darba devēju organizācijas: Latvijas Lielo slimnīcu asociāciju (trīs klīniskās universitāšu slimnīcas), Latvijas Slimnīcu biedrību un Veselības aprūpes darba devēju asociāciju. Atbalstot VADDA priekšlikumu, mūsuprāt, arī pati stratēģijas ieviešana būs daudz veiksmīgāka.

 
Piedāvātā redakcija
-