Projekta ID
21-TA-1794Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkritumu apsaimniekošanas likuma pirmā panta 17.punktā definētais “atkritumu apglabāšanas” termins skaidri nenoteic darbības, kuras nav uzskatāmas par atkritumu apglabāšanu, tāpēc lūdzam papildināt minēto punktu, izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“17) atkritumu apglabāšana – jebkura cita ar atkritumiem veikta darbība, kas nav uzskatāma par atkritumu reģenerāciju vai sagatavošanu reģenerācijai, vai sagatavošanu apglabāšanai, arī tad, ja šīs darbības sekundārais rezultāts ir vielu vai enerģijas iegūšana.”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšlikumu attiecībā uz grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā (likumprojekta 21.pants) saistībā ar regulējamā sabiedriskā pakalpojuma nosaukumu, lūdzam Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.pantu papildināt ar jaunu punktu 171) šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“171) nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde – visas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra veiktās darbības ar nešķirotiem sadzīves atkritumiem, kā arī ar atkritumiem, resursiem un blakusproduktiem, kas radušies nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošanas apglabāšanai rezultātā, tostarp apglabāšana atkritumu poligonā.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmo daļu vēršam uzmanību, ka atbilstoši likumprojekta 2.pantam, “Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs” ir juridiska persona nevis konkrēta vieta. Savukārt saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikto, paredzēts, ka būs arī tādi atkritumu apsaimniekošanas centri, kas nenodrošinās apglabāšanas funkciju, tāpēc lūdzam pārskatīt piedāvāto 21.panta pirmās daļas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkritumu apsaimniekošanas likuma 22.panta trešajā daļā piedāvātā redakcija paredz, ka “Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs nodrošina, ka attiecīgajā poligonā sadzīves vai ražošanas atkritumi tiek sagatavoti apglabāšanai,…..”. Lūdzam precizēt redakciju, ņemot vērā, ka poligons ir tikai “vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes”, kur apglabā ārpus šīs vietas sagatavotus un tālākai pārstrādei nederīgus atkritumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Grozījums Atkritumu apsaimniekošanas likuma 37.panta trešajā daļā precizējams, ņemot vērā, ka tajā norādīti uz bioloģisko atkritumu pārstrādi attiecināmi nosacījumi, tostarp, šeit ir norāde uz vietu (nevis uz personu, kas to veic), bet Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs ir juridiska persona nevis konkrēta vieta. Piedāvājam šādu redakciju:
Piedāvātā redakcija
“(3) Bioloģiskos atkritumus kompostē bioloģisko atkritumu kompostēšanai speciāli ierīkotās vietās vai pārstrādā citādā veidā, ja saņemta atļauja attiecīgās darbības veikšanai.”
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā piedāvātajam tarifa nosaukumam precizēt 39.panta trešās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“1) nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā, ja no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus bioloģiskos atkritumus kompostē Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs.”
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā piedāvātajam tarifa nosaukumam precizēt 39.panta 12.daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(12) Ja līguma darbības laikā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir apstiprināts cits nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifs, atkritumu apsaimniekotājs iekļauj apstiprināto tarifu atkritumu apsaimniekošanas maksā ar tarifa spēkā stāšanās dienu.”
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka tarifu reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā apstrādei nodotai nešķirotu sadzīves atkritumu tonnai, savukārt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 39.pants nosaka sastāvdaļas, no kā veidojas nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksa, ko maksā atkritumu radītājs (parasti kubikmetros, ņemot vērā atkritumu blīvumu). Tāpēc piedāvājam precizēt 39.panta pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“2) maksa par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteiktu tarifu;”.
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā piedāvātajam tarifa nosaukumam precizēt 39.panta 22.daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(22) Atkritumu apsaimniekotājs, pieņemot nešķirotus sadzīves atkritumus no atkritumu radītāja, nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa maksājumu iekasē par visu apsaimniekošanai nodoto nešķiroto sadzīves atkritumu daudzumu.”
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā piedāvātajam tarifa nosaukumam precizēt 39.panta ceturtās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“3) ieņēmumu daļa, kuru atkritumu apsaimniekotājs gūst kā starpību nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa maksājumā starp savākto un reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram nodoto sadzīves atkritumu daudzumu.”
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam atbilstoši terminu redakcijām Likumprojekta 2.pantā precizēt grozījumu Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā, nosakot regulējamā sabiedriskā pakalpojuma nosaukumu un tarifus, kas jānosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai:
Piedāvātā redakcija
“(1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojums ir saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” regulējams sabiedriskais pakalpojums.
(2) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa aprēķināšanas metodiku.
(3) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, kā arī atsevišķu sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus.”
(2) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa aprēķināšanas metodiku.
(3) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, kā arī atsevišķu sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus.”
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izslēgt no likumprojekta piedāvāto Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.1 panta trešo daļu, jo ar 40.1 panta otro daļu jau tiks nodrošināta piekļuve uz tarifu attiecināmo izmaksu aprēķinam, lai pārliecinātos par tarifos iekļauto izmaksu ekonomisko pamatotību. Turklāt nav skaidrs, kā Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs varētu nodrošināt izmaksu ekonomisko pamatotību, apstākļos, kad to jāpārbauda Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai, izvērtējot nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu projektu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.1 panta pirmās daļas ievadu un otro daļu precizēt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojuma nodrošināšanai Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs, noslēdzot par to rakstveida līgumu, var izmantot kādu no šādiem ārpakalpojumiem:”
“(2)Uz šā panta pirmajā daļā minēto ārpakalpojumu attiecas likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" un citos normatīvajos aktos noteiktais saistībā ar sabiedriskā pakalpojuma tarifu ekonomisko pamatotību, tostarp, peļņas ierobežojumiem, kā arī tarifu projektu izvērtēšanai nepieciešamās informācijas pieejamību.”
“(2)Uz šā panta pirmajā daļā minēto ārpakalpojumu attiecas likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" un citos normatīvajos aktos noteiktais saistībā ar sabiedriskā pakalpojuma tarifu ekonomisko pamatotību, tostarp, peļņas ierobežojumiem, kā arī tarifu projektu izvērtēšanai nepieciešamās informācijas pieejamību.”
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta 14 .daļu, jo šī tiesību norma tiks noteikta jau Atkritumu apsaimniekošanas likuma 40.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas 2.punktā minētā “atkritumu poligona pārkraušanas stacija” ir pretrunā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 2.pantā noteikto, ka “poligons ir vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes vai zemē”, pie tam pārkraušanas stacijā tiek veikta gan nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošana apglabāšanai, gan to pārkraušana un uzglabāšana, gan citas atkritumu apsaimniekošanas darbības. Papildus norādām, ka saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikto tiek plānoti tādi reģionālie atkritumu apsaimniekošanas centri, kuri neveiks atkritumu apglabāšanas funkciju, tajā pat laikā uz to infrastruktūru pašreiz tiek attiecinātas vairākas pārkraušanas stacijas. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka nav vajadzīga atsevišķa norma tikai vienam no reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra infrastruktūras objektiem – pārkraušanas stacijai, tāpēc lūdzam precizēt 41.panta pirmo viens prim daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(11) Šā panta izpratnē uz reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra infrastruktūru attiecināmi visi objekti, kuros tiek veikta nešķirotu sadzīves atkritumu pieņemšana un apstrāde.”
16.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka 41.panta pirmā daļa noteiks darbības, kuru izmaksas ir iekļaujamas tarifā, lūdzam piedāvāto 41.panta pirmās daļas 12. un 13.punktu noteikt kā atsevišķu 41.panta daļu, izsakot to šādā redakcijā:
!!!Papildus vēršam uzmanību, ka bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtās biogāzes ieguvei, kur pilns apstrādes cikls ir ilgāks par trim gadiem (bioreaktoros), tiek ievietota ne tikai bioloģiski noārdāmo atkritumu frakcija, kas iegūta nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošanas apglabāšanai rezultātā (regulējamā pakalpojuma ietvaros), bet arī dalīti vākti bioloģiskie atkritumi un no citām atkritumu plūsmām atšķiroti bioloģiskie atkritumi. Tādējādi uzkrājuma par bioreaktorā ievietoto BNA masā esošo piemaisījumu daļu, kuru plānots apglabāt pēc bioreaktora pilna cikla pārstrādes procesa pabeigšanas, veidošana attiecas arī uz tiem bioloģiskajiem atkritumiem, kuru apsaimniekošanas izmaksas paredzēts norādīt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 39.panta pirmās daļas 3.punktā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi papildināt likumprojektu vai tā anotāciju.
!!!Papildus vēršam uzmanību, ka bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtās biogāzes ieguvei, kur pilns apstrādes cikls ir ilgāks par trim gadiem (bioreaktoros), tiek ievietota ne tikai bioloģiski noārdāmo atkritumu frakcija, kas iegūta nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošanas apglabāšanai rezultātā (regulējamā pakalpojuma ietvaros), bet arī dalīti vākti bioloģiskie atkritumi un no citām atkritumu plūsmām atšķiroti bioloģiskie atkritumi. Tādējādi uzkrājuma par bioreaktorā ievietoto BNA masā esošo piemaisījumu daļu, kuru plānots apglabāt pēc bioreaktora pilna cikla pārstrādes procesa pabeigšanas, veidošana attiecas arī uz tiem bioloģiskajiem atkritumiem, kuru apsaimniekošanas izmaksas paredzēts norādīt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 39.panta pirmās daļas 3.punktā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi papildināt likumprojektu vai tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
“(X) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifs iekļauj dabas resursu nodokli normatīvajos aktos noteiktajā apmērā par atkritumu apglabāšanu, kā arī uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai saistībā ar bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādi iekārtās, kuru pilns pārstrādes cikls ir ilgāks par 3 gadiem.”
17.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt 41.panta pirmās daļas 14.punkta redakciju, no tās izslēdzot darbību, kas attiecas uz apglabāšanai sagatavotu atkritumu nogādāšanu apglabāšanai reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram (pārnests uz 3.punktu).
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“14) nodošana apglabāšanai reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram, kurš nodrošina atkritumu apglabāšanu, saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu ;”
18.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Piedāvājam izvērtēt 41.panta pirmās daļas 7.punkta redakciju, jo finansiālais nodrošinājums attiecas ne tikai uz poligona apsaimniekotāju, bet arī uz reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru. Lūdzam minēto punktu formulēt kā darbību, kuras izmaksas iekļaujamas tarifā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Piedāvājam 41.panta pirmās daļas 6.punktu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“6) sabiedrības izglītības pasākumu, kas vērsti uz attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona atkritumu radītāju izglītošanu atkritumu apsaimniekošanas jomā, nodrošināšana;”
20.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikto, būs tādi reģionālie atkritumu apsaimniekošanas centri, kas nenodrošina atkritumu apglabāšanas funkciju, lūdzam Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas 3.punktā (pārceļot to no 14.punkta) noteikt uz regulētā pakalpojuma tarifa izmaksām attiecināmu darbību par apglabāšanai sagatavotu atkritumu nogādāšanu reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram, kas nodrošina apglabāšanas funkciju.
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“3) apglabājamo sadzīves atkritumu nogādāšana no reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra, kas nenodrošina atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, uz reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru, kas to nodrošina;”
21.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas 2.punktā minētā “atkritumu poligona pārkraušanas stacija” ir pretrunā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.pantā noteikto, ka “poligons ir vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes vai zemē”, pie tam pārkraušanas stacijā tiek veikta gan nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošana apglabāšanai, gan to pārkraušana un uzglabāšana, gan citas atkritumu apsaimniekošanas darbības. Papildus norādām, ka saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikto tiek plānoti tādi reģionālie atkritumu apsaimniekošanas centri, kas neveiks atkritumu apglabāšanas funkciju, tajā pat laikā tie izmantos pārkraušanas stacijas.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka pēc reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru izveides pārkraušanas stacijas kļūs par reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru izmantotās infrastruktūras sastāvdaļu, un to ekspluatācijas izmaksas noteiktas 41.panta pirmās daļas 1.punktā, piedāvājam šajā punktā iekļaut normu par darbībām saistībā ar pārkraušanas stacijās pieņemto sadzīves atkritumu nogādāšanu tālākai apstrādei.
Piedāvātā redakcija:
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka pēc reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru izveides pārkraušanas stacijas kļūs par reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru izmantotās infrastruktūras sastāvdaļu, un to ekspluatācijas izmaksas noteiktas 41.panta pirmās daļas 1.punktā, piedāvājam šajā punktā iekļaut normu par darbībām saistībā ar pārkraušanas stacijās pieņemto sadzīves atkritumu nogādāšanu tālākai apstrādei.
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“2) pieņemto sadzīves atkritumu nogādāšana tālākai apstrādei uz kādu no reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra infrastruktūras objektiem;”
22.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt piedāvāto Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas 1.punkta redakciju, paredzot, ka tarifā iekļaujamas arī ar reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kopējās infrastruktūras ierīkošanu un ekspluatāciju saistītās izmaksas.
Saskaņā ar likumprojektu Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas 1.punktā paredzēts noteikt tikai ar poligona ierīkošanu saistītas darbības. Saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.pantu poligons ir “vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes vai zemē”, līdz ar to uz šajā punktā noteiktajām darbībām piedāvātajā redakcijā neattiecas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kopējās infrastruktūras izbūve un apsaimniekošana, piem., dīķu, grāvju, žogu, elektrolīniju, iekārtu, kas nodrošina atkritumu pieņemšanu, un citu kopējās infrastruktūras objektu izbūve. Laikā kad rekultivēja vecās izgāztuves un atbilstoši vides normatīvo aktu prasībām izbūvēja sadzīves atkritumu poligonus, kā neatņemama to sastāvdaļa tika izbūvēta arī poligona darbības nodrošināšanai nepieciešamā infrastruktūra, tai skaitā citas būves un inženierkomunikācijas, nosaucot visu teritoriju par “atkritumu poligonu”, kas bija galvenā būve teritorijā. Laika gaitā teritorijā papildus ir uzbūvētas daudzas jaunas būves saistībā ar atkritumu sagatavošanu apglabāšanai, atkritumu šķirošanu, bioloģiski noārdāmo atkritumu apsaimniekošanu, enerģijas ieguvi u.tml., kuras arī izmanto kopējās inženierbūves. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka attiecīgajā punktā iekļaujamas arī reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kopējās infrastruktūras ierīkošanas un ekspluatācijas darbības.
Papildus norādām, ka būtu nepieciešams izvērtēt arī Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumos Nr. 1032 “Atkritumu poligonu noteikumi” noteikto “poligona infrastruktūras” jēdziena atbilstību pašreizējai situācijai.
Piedāvātā redakcija:
Saskaņā ar likumprojektu Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas 1.punktā paredzēts noteikt tikai ar poligona ierīkošanu saistītas darbības. Saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.pantu poligons ir “vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes vai zemē”, līdz ar to uz šajā punktā noteiktajām darbībām piedāvātajā redakcijā neattiecas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kopējās infrastruktūras izbūve un apsaimniekošana, piem., dīķu, grāvju, žogu, elektrolīniju, iekārtu, kas nodrošina atkritumu pieņemšanu, un citu kopējās infrastruktūras objektu izbūve. Laikā kad rekultivēja vecās izgāztuves un atbilstoši vides normatīvo aktu prasībām izbūvēja sadzīves atkritumu poligonus, kā neatņemama to sastāvdaļa tika izbūvēta arī poligona darbības nodrošināšanai nepieciešamā infrastruktūra, tai skaitā citas būves un inženierkomunikācijas, nosaucot visu teritoriju par “atkritumu poligonu”, kas bija galvenā būve teritorijā. Laika gaitā teritorijā papildus ir uzbūvētas daudzas jaunas būves saistībā ar atkritumu sagatavošanu apglabāšanai, atkritumu šķirošanu, bioloģiski noārdāmo atkritumu apsaimniekošanu, enerģijas ieguvi u.tml., kuras arī izmanto kopējās inženierbūves. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka attiecīgajā punktā iekļaujamas arī reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kopējās infrastruktūras ierīkošanas un ekspluatācijas darbības.
Papildus norādām, ka būtu nepieciešams izvērtēt arī Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumos Nr. 1032 “Atkritumu poligonu noteikumi” noteikto “poligona infrastruktūras” jēdziena atbilstību pašreizējai situācijai.
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“1) atkritumu poligona, kā arī reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra darbības nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras ierīkošana un ekspluatācija;”
23.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmās daļas ievadu precizēt, norādot, ka tiek nosauktas nevis izmaksas, bet gan darbības, kuru izmaksas ir attiecināmas uz regulējamo sabiedrisko pakalpojumu.
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“(1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļauj izmaksas par šādām darbībām:”.
24.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta otro daļu atbilstoši iepriekš piedāvātajam precizējumiem saistībā ar regulējamā tarifa nosaukumu.
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“(2) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs to ieņēmumu daļu no nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa, kura paredzēta poligona slēgšanas, rekultivācijas un slēgta poligona monitoringa un uzturēšanas izmaksu segšanai, iemaksā atkritumu poligona slēgšanas kontā Valsts kasē par iepriekšējo ceturksni līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša piecpadsmitajam datumam.”
25.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta 15.daļas redakcijā noteiktā norma attiecas arī uz tiem reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas centriem, kas paši nenodrošinās apglabāšanas funkciju, bet pieņems sadzīves atkritumus tālākai apstrādei, un apglabājamos atkritumus nogādās apglabāšanai citā reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta 17.daļas 2.punkta piedāvāto redakciju, kas noteic, ka izmaksas uzkrājumam dabas resursu nodokļa segšanai saistībā ar bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādi iekārtās, kuru pilns apstrādes cikls ir ilgāks par 3 gadiem, jāiemaksā tajā pašā Valsts kases kontā, kur tiek uzkrātas izmaksas atkritumu poligona slēgšanai, rekultivācijai un apsaimniekošanai pēc poligona slēgšanas. Uzskatām, ka finanšu skaidrībai un izsekojamībai šiem mērķiem līdzekļi uzkrājami atsevišķā kontā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta 16.daļu atbilstoši iepriekš piedāvātajiem precizējumiem.
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“(16) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļauj šā panta pirmajā daļā minēto darbību izmaksas un (X) daļā minētās izmaksas, ņemot vērā reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra nodrošinātās atkritumu apsaimniekošanas darbības.”
28.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā nav noteikta norma par finansējuma avotiem to poligonu iekonservēšanai, kuru ekspluatācija tiks apturēta uz laiku.
Atgādinām, ka Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikts: “Tā kā poligonu konservācijas izdevumus nav iespējams segt no uzkrātajiem līdzekļiem sadzīves atkritumu poligonu rekultivācijai un monitoringam, tad šo izdevumu segšanai būs nepieciešams rast risinājumu. Šajā sakarā VARAM līdz 2022. gada 30. decembrim jāizstrādā un jāiesniedz Ministru kabinetā Informatīvais ziņojums par sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonu finanšu saistībām.”
Vēršam uzmanību, ka arī pēc poligona iekonservēšanas, komersantam, kas nenodrošina apglabāšanas funkciju, radīsies ikgadējas poligona apsaimniekošanas izmaksas gan saistībā ar poligona krātuvē savāktā infiltrāta un gāzes apsaimniekošanu, gan vides monitoringu. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmā daļa neparedz, ka šāda veida izmaksas būtu jāattiecina uz regulējamā pakalpojuma tarifu.
Atgādinām, ka Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikts: “Tā kā poligonu konservācijas izdevumus nav iespējams segt no uzkrātajiem līdzekļiem sadzīves atkritumu poligonu rekultivācijai un monitoringam, tad šo izdevumu segšanai būs nepieciešams rast risinājumu. Šajā sakarā VARAM līdz 2022. gada 30. decembrim jāizstrādā un jāiesniedz Ministru kabinetā Informatīvais ziņojums par sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonu finanšu saistībām.”
Vēršam uzmanību, ka arī pēc poligona iekonservēšanas, komersantam, kas nenodrošina apglabāšanas funkciju, radīsies ikgadējas poligona apsaimniekošanas izmaksas gan saistībā ar poligona krātuvē savāktā infiltrāta un gāzes apsaimniekošanu, gan vides monitoringu. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta pirmā daļa neparedz, ka šāda veida izmaksas būtu jāattiecina uz regulējamā pakalpojuma tarifu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts jāpapildina ar pārejas noteikumu, kas noteic, līdz kuram brīdim Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija izstrādā metodiku, saskaņā ar kuru regulējamie komersanti aprēķina Likumprojekta pārejas noteikumu 58.punktā noteikto tarifa projektu. Piedāvātā redakcija:
Piedāvātā redakcija
“Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija līdz 2023.gada 31.decembrim nosaka šā likuma 40.panta otrajā daļā minēto metodiku.”
30.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam pārskatīt piedāvāto pārejas noteikumu 58.punkta redakciju saskaņā ar kuru šai punktā noteiktā norma – piemērot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināto tarifu sadzīves atkritumu apglabāšanai atkritumu poligonos – derīga tikai gadījumos, ja Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs būs tā pati juridiskā persona, kas līdz tam būs veikusi poligona apsaimniekošanu. Vēršam uzmanību, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka tarifu konkrēta komersanta sniegtam pakalpojumam.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam pārskatīt piedāvāto pārejas noteikumu 57.punkta redakciju, saskaņā ar kuru Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta norma tiek atcelta no 2024.gada.
Piedāvātā redakcija
-