Atzinums

Projekta ID
22-TA-1067
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu šobrīd pēc būtības (vismaz daļēji) tiek izpildīts arī 2022. gada 2. jūnijā pieņemtā "Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma" (turpmāk - likums) 4. pantā ietvertais deleģējums, lūdzam atbilstoši papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu, precizēt noteikumu projekta 1. punktu, kā ar nepieciešamības gadījumā - arī citas noteikumu projekta vienības (jo īpaši saistībā ar atbalsta piešķiršanas kārtību nepieciešams izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar regulējumu par garantiju izsniegšanas kārtību). Norādām, ka minētais likuma pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka nosacījumus un kārtību šajā likumā noteiktā atbalsta piešķiršanai un administrēšanai. Likuma anotācijas 4. sadaļā norādīts, ka atbalsta pasākumu paredzēts izstrādāt atbilstoši Krīzes pagaidu regulējuma valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu Nr. 2022/C 131 I/01, kas stājies spēkā 2022. gada 24. martā, 2.2. sadaļai, kas paredz ieviest garantiju banku aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Krievijas militārās agresija pret Ukrainu radītās sekas. Atbalsta pasākuma noteikumos tiks noteikti atbalsta nosacījumi un apmērs, atbalsta pasākuma finansējuma apmērs, atbalsta pasākuma administrējošā iestāde, nozares, kuras nav atbalstāmās, saimnieciskās darbības veicēji, kuri nekvalificējas atbalstam, garantijas prēmijas un citi saistīti valsts atbalsta nosacījumi atbalsta pasākumu īstenošanai
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktu lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktu un 9.1. apakšpunktu, nedublējot tajā likuma 2. panta pirmo daļu (kas interpretējama kopsakarā ar minētā likuma 1. panta pirmajā daļā ietverto regulējumu), kas nosaka to personu loku, kuras var pretendēt uz atbalstu, izsmeļoši raksturojot militārās agresijas seku ietekmi, kura var izpausties vienīgi kā pieprasījuma un apgrozījuma samazināšanās, esošo līgumu darbības pārtraukšana, traucējumi piegādes ķēdēs, cenu pieaugums un turpmāko investīciju ierobežojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 12. punktā un tā anotācijā norādīt, kas tiek saprasts ar Covid-19 programmām. Kā arī ierosinām izvērtēt un minētajā punktā atsauces vietā uz noteiktām programmām atsaukties uz normatīvajiem aktiem vai to jomu, ar kuriem tiek ieviestas attiecīgās programmas, līdzīgi kā noteikumu projekta 19.1. apakšpunkta gadījumā, kur cita starpā ietvertas atsauces uz Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumiem Nr. 150 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” un Ministru kabineta 2020. gada 19. marta  noteikumiem Nr. 149 “Noteikumi par aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 40. punktā ietverto iebildumu. Tai skaitā ņemot vērā arī to, ka noteikumu projekta 19.1. apakšpunkta mērķi var sasniegt, izdarot tajā atsauci uz, piemēram, konkrētu normatīvo aktu jomu (piem., normatīvajiem aktiem aizdevumu programmas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšanai īstenošanas jomā), nevis Eiropas Komisijas lēmumu,  lūdzam minētajā apakšpunktā atsauces uz Eiropas Komisijas lēmumu vietā izdarīt atsauci uz normatīvo aktu jomu, ievērojot noteikumu Nr. 108 137. punktu. Atkārtoti norādām, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi uzliek saistības kopumā. Lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem – lēmumā tiek ietverta precīza norāde, kam tieši tas adresēts. Lēmuma adresāts var būt gan viena vai vairākas dalībvalstis, gan privātpersonas, t. i., fiziskas un juridiskas personas. Ja lēmumā nav norādīts konkrēts adresāts, tad šī lēmuma adresāts ir visas dalībvalstis un tie ir saistoši gan Eiropas Savienībai, gan arī dalībvalstīm. Taču, tā kā šādi lēmumi nav adresēti privātpersonām, tie nevar uzlikt viņiem pienākumus. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ noteikumu projektā nepieciešams atsaukties tieši uz Eiropas Komisijas lēmumu, skaidri un nepārprotami arī noteikumu projektā un tā anotācijā identificējot attiecīgo lēmumu, ņemot vērā, ka no 19.1. apakšpunkta šobrīd skaidri neizriet, kā mērķis ir Krievijas miilitārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšana, - lēmuma, atbalsta vai kā cita.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 23. punktu, paredzot, ka par atbalsta piešķiršanas dienu tiek uzskatīts datums, kad "Altum" pieņem lēmumu par garantijas piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-