Projekta ID
24-TA-1210Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
27.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK) ir iepazinusies ar Satiksmes ministrijas izstrādāto projektu projektu “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi ” (turpmāk - Noteikumu projekts) un atkārtoti vērš uzmanību uz to, ka ceļu satiksmē šobrīd piedalās arī vairāki citi ar elektrisko piedziņu darbināmi sporta vai atpūtas pārvietošanās līdzekļi – tostarp monoriteņi, skrituļslidas un skrituļdēļi.
LDDK norāda, ka daļai no šiem transportlīdzekļiem ir jauda, kas pārsniedz 1 kW. Piemēram, elektriskajiem monoriteņiem jauda var sasniegt līdz 2 kW, kas ir aptuveni astoņas reizes lielāka par elektrovelosipēda un divas reizes lielāka par pašgājēja velosipēda jaudu.
Satiksmes ministrijas iepriekš izstrādātajā normatīvā akta projektā 25-TA-1583 tika piedāvāts noteikt, ka personai, kura pārvietojas, izmantojot monoriteni, skrituļslidas, skrituļdēli vai citu ar elektrisko piedziņu darbināmu sporta vai atpūtas inventāru, jābūt apdrošinātai civiltiesiskajai atbildībai pret zaudējumiem, kas var tikt nodarīti trešajām personām.
LDDK ieskatā, lai praksē būtu iespējams objektīvi noteikt, vai konkrētā sporta vai atpūtas inventāra lietotājam ir vai nav jābūt civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai, būtu nepieciešams paredzēt, ka inventārs ar jaudu virs 250 W tiek reģistrēts. Šāda prasība nodrošinātu gan pārskatāmību, gan vienlīdzīgu attieksmi pret lietotājiem un ceļu satiksmes drošības kontroli.
Otrkārt, sporta vai atpūtas inventāra nomas gadījumā racionālāks risinājums būtu paredzēt konkrētā inventāra īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, nevis prasīt apdrošināšanu no katra lietotāja atsevišķi. Šāda pieeja ļautu samazināt administratīvo slogu un nodrošinātu efektīvāku apdrošināšanas mehānisma piemērošanu. Atkarībā no transportlīdzekļa jaudas apdrošināšana varētu būt brīvprātīga vai obligāta, līdzīgi kā tas šobrīd paredzēts attiecībā uz elektriskajiem skrejriteņiem. Tomēr šāda apdrošināšana ir praktiski īstenojama tikai tad, ja attiecīgais inventārs ir reģistrēts.
Treškārt, LDDK uzsver nepieciešamību novērst nevienlīdzīgu attieksmi pret dažādiem ar elektrisko piedziņu darbināmiem pārvietošanās līdzekļiem.
LDDK norāda, ka daļai no šiem transportlīdzekļiem ir jauda, kas pārsniedz 1 kW. Piemēram, elektriskajiem monoriteņiem jauda var sasniegt līdz 2 kW, kas ir aptuveni astoņas reizes lielāka par elektrovelosipēda un divas reizes lielāka par pašgājēja velosipēda jaudu.
Satiksmes ministrijas iepriekš izstrādātajā normatīvā akta projektā 25-TA-1583 tika piedāvāts noteikt, ka personai, kura pārvietojas, izmantojot monoriteni, skrituļslidas, skrituļdēli vai citu ar elektrisko piedziņu darbināmu sporta vai atpūtas inventāru, jābūt apdrošinātai civiltiesiskajai atbildībai pret zaudējumiem, kas var tikt nodarīti trešajām personām.
LDDK ieskatā, lai praksē būtu iespējams objektīvi noteikt, vai konkrētā sporta vai atpūtas inventāra lietotājam ir vai nav jābūt civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai, būtu nepieciešams paredzēt, ka inventārs ar jaudu virs 250 W tiek reģistrēts. Šāda prasība nodrošinātu gan pārskatāmību, gan vienlīdzīgu attieksmi pret lietotājiem un ceļu satiksmes drošības kontroli.
Otrkārt, sporta vai atpūtas inventāra nomas gadījumā racionālāks risinājums būtu paredzēt konkrētā inventāra īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, nevis prasīt apdrošināšanu no katra lietotāja atsevišķi. Šāda pieeja ļautu samazināt administratīvo slogu un nodrošinātu efektīvāku apdrošināšanas mehānisma piemērošanu. Atkarībā no transportlīdzekļa jaudas apdrošināšana varētu būt brīvprātīga vai obligāta, līdzīgi kā tas šobrīd paredzēts attiecībā uz elektriskajiem skrejriteņiem. Tomēr šāda apdrošināšana ir praktiski īstenojama tikai tad, ja attiecīgais inventārs ir reģistrēts.
Treškārt, LDDK uzsver nepieciešamību novērst nevienlīdzīgu attieksmi pret dažādiem ar elektrisko piedziņu darbināmiem pārvietošanās līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
