Projekta ID
25-TA-485Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt informatīvo ziņojumu un veikt nepieciešamos precizējumus, lai nodrošinātu tā adresātiem pilnīgu un korektu izpratni par Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām un tiesību aktiem, no kuriem tās izriet. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, no 1. pielikuma izriet ar Kioto protokolu vai "Saistību pārdales lēmums (ESD)" saistītās starptautiskās saistības, kuru izpratne informatīvā ziņojuma pamattekstā nav nodrošināta. Tāpat 1. pielikumā tiek lietoti formulējumi Eiropas Savienības normatīvie akti: "Klimata un enerģētikas pakotne 2020" un "Klimata un enerģētikas satvars 2030", bet informatīvajā ziņojumā tiek nodrošināta precīza izpratne tikai tam, kas ir "ES tiesību aktu pakotne “Gatavi mērķrādītājam 55”".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt termina "uzņēmums" lietojumu informatīvā ziņojuma 5. lapā, tā vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Iesakām papildināt no informatīvā ziņojuma secinājumu sadaļas 3. punkta izrietošo ar papildus informāciju par to, kā plānots risināt to, ka potenciāli "2050. gadā ne visas nesamazināmās emisijas tiks kompensētas ar CO2 piesaistēm (netiks sasniegta klimatneitralitāte)".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā ietverts 8. attēls, bet informatīvajā ziņojumā tas netiek minēts. Attiecīgi aicinām precizēt informatīvā ziņojuma teksta daļu "[..] Latvija saskaras ar izaicinājumiem ceļā uz klimatneitralitāti līdz 2050. gadam, skatīt 7. attēlu", aizstājot atsauci uz 7. attēlu ar atsauci uz 8. attēlu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvairīties no vispārinātām, nekonkrētām atsaucēm uz Eiropas Savienības tiesību aktiem, piemēram, "lēmuma 1/CP.21" vai "lēmums (ES) 2023/1319", kā arī atšķirīgu saīsinājumu lietojumu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 19. aprīļa regulai Nr. 2023/839 ar ko attiecībā uz darbības jomu, ziņošanas un izpildes noteikumu vienkāršošanu un dalībvalstu 2030. gada mērķrādītāju noteikšanu groza Regulu (ES) 2018/841 un attiecībā uz monitoringa, ziņošanas, progresa apsekošanas un izskatīšanas uzlabošanu groza Regulu (ES) 2018/1999 ir pieteikts saīsinājums "2023. gada 19. aprīļa grozījumi Regulā 2018/841", bet paralēli tiek lietots arī nepieteikts saīsinājums "Regula 2023/839".
Pašreizējā projekta redakcijā Eiropas Savienības tiesību akti tiek pierakstīti dažādos veidos, tāpēc aicinām visas atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem projektā konsekventi noformēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 170.-172. punktam. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Tāpat iesakām pirmo reizi lietojot atsauci, pieteikt saīsinājumu un turpmāk tekstā lietot pieteikto saīsinājumu. Piemēram, Komisijas 2020. gada 16. decembra Īstenošanas Lēmumu (ES) Nr. 2020/2126 par dalībvalstu ikgadējo emisiju sadales apjomu noteikšanu 2021.–2030. gada periodam saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/842 (turpmāk - lēmums 2020/2126).
Pašreizējā projekta redakcijā Eiropas Savienības tiesību akti tiek pierakstīti dažādos veidos, tāpēc aicinām visas atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem projektā konsekventi noformēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 170.-172. punktam. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Tāpat iesakām pirmo reizi lietojot atsauci, pieteikt saīsinājumu un turpmāk tekstā lietot pieteikto saīsinājumu. Piemēram, Komisijas 2020. gada 16. decembra Īstenošanas Lēmumu (ES) Nr. 2020/2126 par dalībvalstu ikgadējo emisiju sadales apjomu noteikšanu 2021.–2030. gada periodam saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/842 (turpmāk - lēmums 2020/2126).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Iesakām atsauces uz nacionālajiem tiesību aktiem noformēt ievērojot vienotu, Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr.108) atbilstošu pieeju. Piemēram, Ministru kabineta 2024. gada 12. jūlija rīkojums Nr. 573 "Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.–2030. gadam" vai Ministru kabineta 2022. gada 31. augusta rīkojums Nr. 583 "Par Vides politikas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Iesakām izvēlēties un izmantot vienu pieeju saīsinājumu pieteikšanai informatīvajā ziņojumā. Vēršam uzmanību, ka pašlaik saīsinājumi tiek pieteikti gan izveidojot informatīvajā ziņojumā saīsinājumu sarakstu, gan tekstā, pirmajā vietā pieminot saīsināmo terminu, nosaukumu lietojot formu "(turpmāk - [..])". Tāpat vēršam uzmanību uz to, ka atsevišķi saīsinājumi tiek pieteikti atkārtoti, piemēram, "CO2" vai "SEG".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55. punktam atbildīgā ministrija, novirzot projektu saskaņošanai, nosaka atzinuma sniegšanai steidzamības kārtību (trīs darbdienas). Steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.
Piedāvātā redakcija
-
