Atzinums

Projekta ID
22-TA-3361
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka iepriekš minētā finansējuma 925 540 euro apmērā ietvaros ir paredzēts finansējums 418 425 euro apmērā VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, kas tika noteikts atbilstoši MK 06.07.2021. sēdes prot. Nr.51 99.§  “Informatīvais ziņojums “Par nekustamā īpašuma atsavināšanu Rīgas pilsētas teritorijā veselības aizsardzības vajadzībām”” 3.punktam. Ņemot vērā, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma projektam finansējums 418 425 euro apmērā 2022.gadā tiek novirzīts citiem mērķiem, savukārt 2023.gadam nepieciešams papildu finansējums 472 014 euro apmērā, kuru atbilstoši MK sēdes protokollēmuma projekta 5.punktam paredzēts skatīt 2023.gada valsts budžeta sagatavošanas procesā, nepieciešams papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar skaidrojumu, kā Veselības ministrija nodrošinās pasākuma īstenošanu gadījumā, ja papildu finansējums 2023.gadam netiks piešķirts
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.3.sadaļā "PSKUS darbībai nepieciešamie nekustamie īpašumi" norādīti potenciālie nekustamie īpašumi, kuros varētu tikt izvietotas autonovietnes - par nekustamo īpašumu Gardenes ielā 8 k-6, Rīgā, un nekustamo īpašumu Gardenes ielā 8 k-36, Rīgā, ir sniegta īsa, virspusēja informācija, taču par atbalstāmo risinājuma variantu (nekustamo īpašumu Liepājas ielā 42, Rīgā), sniegts plašs izklāsts un pozitīvo aspektu raksturojums.
Ņemot vērā, ka minētajā sadaļā norādīts, ka "ir izvērtēts, ka sabiedrības veselības aizsardzības nodrošinājumam nepieciešamo autonovietņu izveidi slimnīcā nav iespējams sasniegt ar citiem līdzekļiem, kā vien atsavinot zemesgabalu," lūdzam papildināt minēto informatīvā ziņojuma sadaļu ar detalizētāku informāciju arī par pārējiem potenciālajiem nekustamajiem īpašumiem, lai nodrošinātu vispusēju informāciju Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.3.sadaļā "PSKUS darbībai nepieciešamie nekustamie īpašumi" norādīts, ka tiek vērtēta iespēja iegūt lietošanā nekustamo īpašumu autonovietņu izvietošanai. Tāpat no informatīvā ziņojuma minētajā sadaļā norādītās informācijas secināms, ka starp Veselības ministriju un VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" ir noslēgts pārvaldīšanas līgums ar kuru minētās kapitālsabiedrības pārvaldīšanā nodots nekustamais īpašums Pilsoņu ielā 13, Rīgā, nekustamais īpašums Ventspils ielā b/n, Rīgā, un nekustamais īpašums Ventspils ielā 22, Rīgā. 
Vēršam uzmanību, ka šobrīd nav nepārprotami saprotams, kas plāno īstenot autonovietņu izvietošanu - Veselības ministrija vai VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca". Ņemot vērā, ka nekustamais īpašums tiks atsavināts par labu valstij Veselības ministrijas personā, lūdzam skaidrot un precizēt informatīvo ziņojumu, lai būtu saprotams, kas īstenos autonovietņu izvietošanas projektu (Veselības ministrija vai attiecīgā kapitālsabiedrība), kā arī skaidrot plānoto autonovietņu īpašuma tiesību aspektu (kam piederēs izbūvētās autonovietnes). Gadījumā, ja minēto projektu īstenos kapitālsabiedrība, tad lūdzam attiecīgi papildināt ar informāciju par to, kāds būs tiesiskais pamatojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar tajā ietverto priekšlikumu provizorisko ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai. Proti, ietekme uz bilanci tiek radīta no iepriekš neplānotu vispārējās valdības izdevumu veikšanas. Turklāt vispārējās valdības izdevumi tiek uzskaitīti brīdī, kad aktīvi tiek uzņemti kapitālsabiedrību bilancēs. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 24.lp ir atrunāts, ka 2023.gada valsts budžetā jāparedz finansējums PSKUS darbībai nepieciešamā nekustamā īpašuma iegādei (autonovietnes izveidei), kā arī finansējums kancelejas nodevas samaksai - kopumā 841 013,50 euro. 
Ņemot vērā, ka iepriekšminētais pasākums paredz papildu vispārējās valdības budžeta izdevumus 2023.gadā, lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma projektu, paredzot, ka jautājums par papildu līdzekļu piešķiršanu autonovietnes izveidei un kancelejas nodevas samaksai ir skatāms gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta izstrādes procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši budžeta fiskālajām iespējām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā norādītajam finansējumu 925 540 euro apmērā, kas atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2022.gadam” Veselības ministrijas budžetā prioritārā pasākuma 2022.-2024.gadam “Zemes un nekustamo īpašumu iegādes investīcijas RAKUS, RPNC un PSKUS” ietvaros plānots VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” un VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, minētā prioritārā pasākuma ietvaros plānots novirzīt SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, nepieciešams precizēt MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu, norādot prioritārā pasākuma nosaukumu, kā arī to, no kurām ārstniecības iestādēm finansējums tiks novirzīts un tā apmēru, vienlaikus papildinot, ka finansējums novirzāms 2022.gadā. Attiecīgi precizējams informatīvā ziņojuma projekts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā norādītajam finansējums 222 885 euro apmērā atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2022.gadam” plānots Veselības ministrijas budžetā prioritārā pasākuma 2022.-2024.gadam “Zemes un nekustamo īpašumu iegādes investīcijas RAKUS, RPNC un PSKUS” ietvaros un atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 38.pantā noteiktajam, lai veiktu apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2022.—2024. gadam piešķirtā finansējuma, ir nepieciešama Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atļauja. Līdz ar to attiecīgi nepieciešams precizēt MK sēdes protokollēmuma projektu un informatīvā ziņojuma projektu, t.sk. MK sēdes protokollēmuma projektā norādot prioritārā pasākuma nosaukumu, no kurām ārstniecības iestādēm finansējums tiks novirzīts un tā apmēru, augstas gatavības projekta nosaukumu, vienlaikus papildinot, ka finansējums novirzāms 2022.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Nepieciešams svītrot MK sēdes protokollēmuma projekta 4.punktu, ņemot vērā, ka nav iespējams atbalstīt atsavināšanas procesa uzsākšanu pirms nav atrisināts papildu finansējuma jautājums, jo atbilstoši MK sēdes protokollēmuma projekta 5.punktā norādītajam jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Veselības ministrijai 1 313 027 euro apmērā informatīvajā ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanai 2023.gadā ir skatāms  Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Attiecīgi precizējams informatīvā ziņojuma projekts.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1.3.sadaļā "PSKUS darbībai nepieciešamie nekustamie īpašumi" (18.lp.) norādīts, ka "slimnīcas kā rūpīga un gādīga saimnieka pienākums atbilstoši likumam “Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums” ir nodrošināt, ka tās manta tiktu izmantota likumīgi un atbilstoši iedzīvotāju interesēm, novēršot mantas izšķērdēšanu un nelietderīgu izmantošanu". Lūdzam precizēt teikumā ietverto atsauci uz Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu, kā arī papildināt attiecīgo teikumu ar atsauci uz minētajā likumā ietvertajiem principiem rīcībā ar finanšu līdzekļiem un mantu (sk.piedāvāto redakciju).
Piedāvātā redakcija
"Slimnīcas kā rūpīga un gādīga saimnieka pienākums atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumam ir nodrošināt, ka tās manta tiktu izmantota likumīgi un atbilstoši iedzīvotāju interesēm, novēršot mantas izšķērdēšanu un nelietderīgu izmantošanu, ievērojot minētajā likumā noteiktos principus rīkoties ar tās finanšu līdzekļiem un mantu likumīgi un lietderīgi, t.sk.rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, kā arī manta iegūstama īpašumā vai lietošanā par izdevīgāko cenu."
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1.1.sadaļā "RPNC darbībai nepieciešamais nekustamais īpašums" (4.lp.) norādīts, ka VAS “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldībā nav līdzvērtīga nekustamā īpašuma, ko piedāvāt atsavināmā nekustamā īpašuma īpašniekam. Atbilstoši VAS "Valsts nekustamie īpašumi" 2022.gada 1.augusta vēstulē Nr.4/2-8/6694 norādītajam VAS "Valsts nekustamie īpašumi" ir informējusi, ka Finanšu ministrijas valdījumā VNĪ pārvaldībā nav līdzvērtīga nekustamā īpašuma, ko piedāvāt ipašuma īpašniekam saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 26.panta pirmās daļas 1.punktu. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt attiecīgo informatīvā ziņojuma sadaļu, lai būtu nepārprotama skaidrība par VAS "Valsts nekustamie īpašumi" sniegto atbildi (tieši attiecībā uz pārvaldībā esošajiem valsts nekustamajiem īpašumiem).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projektā sanumurēt lapaspuses.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt informatīvā ziņojuma projekta pielikuma Nr.1 tabulu, svītrojot aili “2024.gads”, jo tajā nav norādīts finansējuma apmērs.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši informatīvajam ziņojumam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktam paredzēts atbalstīt informatīvajā ziņojumā minētā privātpersonai piederošā nekustamā īpašuma Liepājas ielā 42, Rīgā (kadastra numurs 01000560379) atsavināšanu veselības aizsardzības vajadzībām, savukārt informatīvā ziņojuma 2.sadaļā "Priekšlikumi turpmākai rīcībai" (24.lp.) sniegta informācija par valsts budžeta 2022.gadam paskaidrojošajos dokumentos norādīto, ka "izvērtējot PSKUS tuvumā esošos zemesgabalus, vienīgais atbilstošais un pieejamais zemes gabals ir Gardenes ielā 8, Rīgā, ar kadastra apzīmējumu 01000560327 iegāde". Ņemot vērā, ka ir mainījusies Veselības ministrijas nostāja par atsavināmo nekustamo īpašumu, lūdzam skaidrot apsvērumus nostājas maiņai.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vērtējot Informatīvā ziņojuma 1.1. apakšpunktā sniegto informāciju par RPNC piederošā nekustamā īpašuma izmantošanu, lūdzam ņemt vērā, ka Iepirkumu uzraudzības biroja rīcībā nebūs informācija par visiem iepirkumiem, jo Pasūtītājs publicē paziņojumus IUB tikai par tiem iepirkumiem, kuriem piemērojams Publisko iepirkumu likums (PIL). Ievērojot informatīvajā ziņojumā minēto pakalpojumu specifiku, kuru iepirkumos RPNC varēja piedalīties, pastāv iespēja, ka informācija par šiem iepirkumiem IUB nav pieejama (PIL 9.pantu precēm un pakalpojumiem piemēro no 10 000 EUR, PIL 10.panta pirmo daļu sociālajiem un citiem īpašajiem pakalpojumiem- no 42 000 EUR, PIL 10.panta otro daļu- no 750 000 EUR).
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK sēdes protokollēmuma projekta 5.punktā paredzēto iekļaut arī informatīvā ziņojuma projektā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK sēdes protokollēmuma projekta 5.punktā vārdu un ciparu “likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidējā termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”” vietā lietot vārdus un ciparus “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
MK sēdes protokollēmuma projekta 5.punkts paredz jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Veselības ministrijai 1 313 027 euro apmērā informatīvajā ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanai 2023.gadā izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Atzīmējam, ka atbilstoši Veselības ministrijas 23.09.2022. vēstulei Nr.01-13FM-1/4472 “Par Veselības ministrijas prioritāro pasākumu pieteikumu 2023.-2025.gadam (precizēts)” prioritārā pasākuma pieteikums informatīvajā ziņojuma projektā minētajam mērķim nav iekļauts.

 
Piedāvātā redakcija
-