Projekta ID
22-TA-1701Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
03.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar SIA “Latvijas standarts” tīmekļvietnē publicēto kapitālsabiedrības 2024.gada pārskatu (neauditēts), tai 2024. gadā ir piešķirta valsts budžeta dotācija valsts pārvaldes deleģētā uzdevuma veikšanai 210 617 euro apmērā un papildu dotācija 350 000 EUR apmērā. Savukārt kapitālsabiedrības neto apgrozījums bija 338 836 euro, bet pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi bija 637 913 euro. Ņemot vērā kapitālsabiedrības ieņēmumu struktūru (būtisku ieņēmumu daļu veido dotācija), anotācijā minēto, ka standartizācijas procesi nav uzskatāmi par komercdarbību un ir kvalificējami kā darbības sabiedrības kopējo interešu sasniegšanai nozares pašregulācijas ceļā, kā arī konceptuālajā ziņojumā minēto un secināto, lai valsts līdzdalības saglabāšanu SIA “Latvijas standarts” varētu uzskatīt par atbilstoši pamatotu, atkārtoti vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka anotācijā jāietver argumenti, kas apliecinātu valsts komercdarbību kā efektīvāko un piemērotāko funkciju īstenošanas veidu, salīdzinot ar citiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ar MK 21.09.2016. rīkojumu Nr. 534 “Par konceptuālo ziņojumu “Par Latvijas nacionālās standartizācijas sistēmas pilnveidošanu”” (spēkā esošs) tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā ietvertais risinājums. Konceptuālajā ziņojumā minēts, ka standartizācija pēc savas būtības nav valsts pārvaldes uzdevums, tādēļ tika noteikts, ka ir nepieciešams veicināt standartizācijas darbību nodošanu privātpersonu pārziņā, tādējādi veicināt plašāku sabiedrības iesaisti šajā procesā un tuvinot šo procesu tā būtībai. Tā kā SIA “Latvijas standarts” 100% kapitāla daļas pieder valstij, pastāv risks, ka standartizācijas process netiek īstenots atbilstoši starptautiski atzītiem standartizācijas principiem, kas paredz plašu privātā sektora un sabiedrības iesaisti. Tāpēc nepieciešams izvērtēt nacionālās standartizācijas institūcijas juridisko statusu un nodrošināt atbilstību konceptuālajā ziņojumā noteiktajam mērķim – standartizācijas darbības pakāpenisku nodošanu privātpersonu pārziņā. No anotācijā minētā un izziņas par atzinumos izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem ir konstatējams, ka Ekonomikas ministrija 2019.gadā 24.maijā organizēja sanāksmi “Par standartizācijas biedrības izveidi”, bet šie centieni nav devuši rezultātu. Lūdzam Ekonomikas ministriju rast iespējas konceptuālajā ziņojumā ietvertā risinājuma īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 7.pantam publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā. Neatkarīgi no tā, vai publiska persona lemj par kapitālsabiedrības dibināšanu, līdzdalības iegūšanu kapitālsabiedrībā vai līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībā, publiskai personai atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta otrajai daļai ir pienākums veikt paredzētās rīcības izvērtējumu, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Veicot izvērtējumu, publiska persona konsultējas ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, kā arī ievēro komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības. No anotācijas un tai pievienotajiem dokumentiem secināms, ka izvērtējums veikts pirms trīs gadiem, kas liecina par to, ka ir pagājis nesamērīgi ilgs laiks pret piecu gadu periodu, kad publiskai personai jāpārvērtē līdzdalība, līdz ar to, tas var neatspoguļot pašreizējo situāciju. Lai nodrošinātu pamatotu lēmumu pieņemšanu attiecībā uz valsts līdzdalību SIA "Latvijas standarts" nepieciešams aktualizēt izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
