Atzinums

Projekta ID
23-TA-3192
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Atzinums iesniegts
17.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
            Biedrībā „Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija” (turpmāk tekstā – Administratoru asociācija) atbilstoši Maksātnespējas likuma 14.panta pirmajai daļai pēc profesionālās darbības principa ir apvienoti visi Latvijas administratori.
            Saskaņā ar Administratoru asociācijas statūtu 3.1.punktu viens no tās galvenajiem darbības mērķiem ir maksātnespējas procesa administratoru kvalifikācijas celšana. Savukārt saskaņā ar statūtu 19.punktu viens no galvenajiem valdes uzdevumiem ir organizēt apmācības par maksātnespējas procesa un citu tiesību jautājumiem, arī apmācības personām, kuras vēlas  iegūt administratora kvalifikāciju.
            Administratoru asociācija skaidro, ka ir nevalstiska organizācija, kuras statuss ir noteikt Maksātnespējas likumā. Tās darbība tiek uzturēta pamatā no biedru maksājumiem un kvalifikācijas pilnveides pasākumu organizēšanas. Aptuveni 40%-50% no Administratoru asociācijas ienākumiem parasti veido tieši ienākumi no kvalifikācijas pilnveides pasākumu organizēšanas. Tā ir ļoti būtiska ienākumu sastāvdaļa, kas palīdz nodrošināt Administratoru asociācijas eksistenci kā tādu.
            Administratoru asociācija norāda, ka Noteikumu projekta 73.punkts, saskaņā ar kuru paredzēts, ka “Kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmērā ieskaita valsts vai pašvaldību iestāžu organizētos kvalifikācijas pilnveides pasākumus, nepārsniedzot pusi no Maksātnespējas likuma 16.2 panta otrajā daļā noteiktā apmēra.”, ir nekorekts un pat bīstams, jo diemžēl apdraud Administratoru asociācijas pastāvēšanu. No minētās tiesību normas izriet, ka kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmērā plānots ieskaitīt dažādu valsts vai pašvaldību iestāžu organizētos kvalifikācijas pilnveides pasākumus līdz 40 akadēmiskajām stundām, tātad pusi no nepieciešamām 80 akadēmiskajām stundām.
            Administratoru asociācija novērtē idejas autora Maksātnespējas kontroles dienesta (turpmāk – MKD) rīkotos bezmaksas informatīvos pasākumus, tomēr, Administratoru asociācija vērš uzmanību, ka informatīvā pasākuma un kvalifikācijas pilnveides pasākuma formāti ir ļoti atšķirīgi, lai vērtētu tos identiski kopsakarā ar saturu, lektoru kvalifikāciju, akadēmisko stundu piešķiršanu, dalībnieka klātbūtnes kontroli utml. Būtiski, ka Administratoru asociācijas kvalifikācijas pilnveides pasākumus parasti vada augstākā līmeņa lektori, piemēram, tiesneši, tai skaitā, senatori un Satversmes tiesas tiesneši, vadošie zvērinātie advokāti, mācību spēki, piemēram, no Latvijas Universitātes, Rīgas Juridiskās augstskolas, Ģenerālprokuratūras vadošie darbinieki un citi sabiedrībā zināmie lektori, kas ir savas tiesību jomas eksperti.
            Nav strīda par to, ka citas valsts iestādes par rīkoto informatīvo pasākumu apmeklējumiem mēdz izsniegt apliecinājumu, kas apstiprina dalībnieka apmeklējumu, tomēr, šajā gadījumā ir svarīgi izvērtēt, pirmkārt, vai ar šāda pasākuma apmeklējumu tiek kvalitatīvi pilnveidota dalībnieka profesionālā kompetence, otrkārt, vai pastāv pamatojums piešķirt akadēmiskās stundas, treškārt, vai dalībnieks, ņemot vērā joprojām ierasto attālinātā formāta izmantošanu, tiešām piedalās informatīvajā pasākumā.
            Ņemot vērā minēto, MKD vai citu valsts institūciju apliecinājumu izsniegšana un attiecīgi  akadēmisko stundu piešķiršana par saviem informatīviem pasākumiem radīs ļoti negatīvu ietekmi uz Administratoru asociāciju un tās konkurētspēju, vienlaicīgi nekādā veidā neceļot maksātnespējas procesa administratoru kvalifikāciju kā tādu. Valsts iestādes, tai skaitā, MKD, parasti savos informatīvajos pasākumos apraksta aktualitātes, kas pamatā attiecas un skar pašu valsts iestādi, tās sniegtos pakalpojumus utml. Protams, minēto pasākumu rīkošana ir svarīga, lai uzturētu pilnvērtīgi dialogu ar sabiedrību un/vai noteiktu nozari, tomēr, par kvalifikācijas pilnveidošanu kā tādu te nevarētu būt runa. Tādējādi Administratoru asociācijai papildus rada neizpratni Noteikumu projekta 73.punkts, kurā valsts un pašvaldību iestāžu informatīvie pasākumi tiek pārdēvēti par kvalifikācijas pilnveides pasākumiem.
             Administratoru asociācija atkārtoti norāda, ka Noteikumu 73.punkts būtiski apdraud Administratoru asociācijas vietu maksātnespējas procesa administratoru apmācību tirgū, kā arī kā nevalstiskas organizācijas pastāvēšanu kā tādu. Nedrīkstētu pieļaut, ka valsts, no vienas puses, paredz svarīgu lomu un statusu Maksātnespējas likumā, no otras puses, ar Noteikumu 73.punktu de facto padara Administratoru asociācijas pastāvēšanu par neiespējamu. Administratoru asociācijai ir liela nozīme un loma nevalstisko organizāciju sektorā, jo tās uzdevumi ir saistīti arī ar maksātnespējas procesa administratoru profesionālo interešu pārstāvēšanu attiecībās ar valsts varas, pārvaldes un pašvaldību institūciju, ētikas un darbības profesionālo standartu stiprināšanu, uzraudzību NILLTPFN jomā utml.
             Ņemot vērā minētos apsvērumus, Administratoru asociācijas redzējumā plānotais normatīvais regulējums 73.punktā nenodrošinās brīvu un godīgu konkurenci, rodot ne tikai diskrimināciju ar atšķirīgiem konkurences apstākļiem, bet rezultātā panākot Administratoru asociācijas darbības izbeigšanu.
 
Piedāvātā redakcija
Administratoru asociācija aicina dzēst Noteikumu projekta 73.punktu VAI noformulēt to šādā redakcijā: “Kvalifikācijas pilnveides pasākumu apmērā ieskaita valsts vai pašvaldību iestāžu organizētos kvalifikācijas pilnveides pasākumus, nepārsniedzot 10 procentus no Maksātnespējas likuma 16.2 panta otrajā daļā noteiktā apmēra.”