Projekta ID
23-TA-1903Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
18.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
LBAS konceptuāli atbalsta Plāna projekta 4. daļas Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2024.–2027. gadam 1.3.1 punktā noteikto uzdevumu noteikt par primāro algas izmaksas veidu bezskaidras naudas maksājumu un tā rezultatīvo rādītāju "Aplokšņu algu saņēmēju un nodokļus nemaksājošo darba devēju samazināšanās."
Vienlaikus LBAS izsaka bažas, ka ierobežojot darba ņēmēju iespējas panākt vienošanos par darba algas izmaksu skaidrā naudā, var tikt ierobežota fizisku personu iespēja norēķināties par patēriņa precēm un pakalpojumiem, ja nav nodrošināta iespēja par tiem norēķināties ar bezskaidras naudas līdzekļiem. Lai Latvijā būtu iespējams virzīties uz skaidras naudas norēķinu samazināšanu ir nepieciešams veicināt infrastruktūras attīstību, kas ļauj iedzīvotājiem norēķināties ar bezskaidras naudas līdzekļiem.
Vienlaikus LBAS izsaka priekšlikumu papildināt uzdevuma darbības rezultātu šādā redakcijā:
Vienlaikus LBAS izsaka bažas, ka ierobežojot darba ņēmēju iespējas panākt vienošanos par darba algas izmaksu skaidrā naudā, var tikt ierobežota fizisku personu iespēja norēķināties par patēriņa precēm un pakalpojumiem, ja nav nodrošināta iespēja par tiem norēķināties ar bezskaidras naudas līdzekļiem. Lai Latvijā būtu iespējams virzīties uz skaidras naudas norēķinu samazināšanu ir nepieciešams veicināt infrastruktūras attīstību, kas ļauj iedzīvotājiem norēķināties ar bezskaidras naudas līdzekļiem.
Vienlaikus LBAS izsaka priekšlikumu papildināt uzdevuma darbības rezultātu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Pilnveidoti risinājumi darbinieka tiesību un aizsargātības palielināšanai atalgojuma jomā, neierobežojot darba ņēmēja iespējas norēķināties par patēriņa precēm un pakalpojumiem, ja to nav iespējams izdarīt ar bezskaidras naudas līdzekļiem un atstājot iespēju darbiniekam un darba devējam vienoties par algas izmaksu skaidrā naudā.
2.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projekta 4. daļas Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2024.–2027. gadam
1.1.1. Veikti grozījumi normatīvajā regulējumā par vispārējo ikgadējo iedzīvotāju ienākuma deklarēšanas ieviešanu, kas paredz, ka iedzīvotājiem jādeklarē visi taksācijas gadā gūtie ienākumi, t.sk. ienākumi, kurus tie šobrīd nedeklarē.
LBAS konceptuāli piekrīt 1.1.1. punktā definētajam uzdevumam par vispārējo ikgadējo iedzīvotāju ienākuma deklarēšanas ieviešanu, tajā pašā laikā vēršam uzmanību, ka nepieciešams noteikt samērīgus kritērijus, kas neuzliek fiziskām personām pārmērīgu slogu deklarēt visu mantisko un nemantisko labumu, kas varētu tikt interpretēta kā ienākums.
LBAS uzsver, ka nepieciešams definēt skaidrus kritērijus, kas ir un kas nav uzskatāms par fiziskas personas ienākumiem, kā arī noteikt ekonomiskajai situācijai atbilstošu naudas summu līdz kurai ienākumi nav jādeklarē, izvērtējot ieguvumu no deklarēšanas samērīgumu attiecībā pret to administrēšanas izdevumiem (piem., darba apjoms sazinoties un konsultējot pensijas vecuma iedzīvotājus, kuri līdz šim nav deklarējuši ienākumus un nav digitālo prasmju).
1.1.1. Veikti grozījumi normatīvajā regulējumā par vispārējo ikgadējo iedzīvotāju ienākuma deklarēšanas ieviešanu, kas paredz, ka iedzīvotājiem jādeklarē visi taksācijas gadā gūtie ienākumi, t.sk. ienākumi, kurus tie šobrīd nedeklarē.
LBAS konceptuāli piekrīt 1.1.1. punktā definētajam uzdevumam par vispārējo ikgadējo iedzīvotāju ienākuma deklarēšanas ieviešanu, tajā pašā laikā vēršam uzmanību, ka nepieciešams noteikt samērīgus kritērijus, kas neuzliek fiziskām personām pārmērīgu slogu deklarēt visu mantisko un nemantisko labumu, kas varētu tikt interpretēta kā ienākums.
LBAS uzsver, ka nepieciešams definēt skaidrus kritērijus, kas ir un kas nav uzskatāms par fiziskas personas ienākumiem, kā arī noteikt ekonomiskajai situācijai atbilstošu naudas summu līdz kurai ienākumi nav jādeklarē, izvērtējot ieguvumu no deklarēšanas samērīgumu attiecībā pret to administrēšanas izdevumiem (piem., darba apjoms sazinoties un konsultējot pensijas vecuma iedzīvotājus, kuri līdz šim nav deklarējuši ienākumus un nav digitālo prasmju).
Piedāvātā redakcija
-