Projekta ID
21-TA-601Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta 5. punkts atbilst noteikumu projekta anotācijai attiecībā uz minētā punkta saturu.
Papildus, ja noteikumu projekta 5. punkts tiek atbilstoši precizēts, lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par minētā punkta atbilstību tiesiskās paļāvības principam. Proti, paužam bažas, ka nekustamā īpašuma attīstīšana, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu māja, varētu būt saturiski šaurāka saimnieciskā darbība, nekā NACE 2. red. L sadaļā "Operācijas ar nekustamo īpašumu" minētā saimnieciskā darbība. Un līdz ar to, ar noteikumu projekta 5. punktu paplašinot Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumu Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 383) 16.7. apakšpunktā ietverto ierobežojumu atbalsta piešķiršanai ar citām NACE 2. red. L sadaļā "Operācijas ar nekustamo īpašumu" minētām saimnieciskajām darbībām, ciktāl attiecīgās saimnieciskās darbības neparedz nekustamā īpašuma attīstīšanu, varētu tikt nesamērīgi skarta attiecīgo atbalsta saņēmēju tiesiskā paļāvība, kuri veic saimniecisko darbību šādās nozarēs un jomās, kurās šobrīd noteikumu Nr. 383 16.7. un 16.8. apakšpunkts ierobežojumus neparedz.
Skaidrojam, ka tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā noteikumu projekta 5. punktā paredzētais grozījums ietekmēs esošos atbalsta saņēmējus (vai pasliktināsies to tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalsta saņēmēji ir informēti par iespējamiem grozījumiem un tie brīvprātīgi piekrituši šādiem grozījumiem. Ja minētais grozījums negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs atbalsta saņēmēju jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt noteikumu projekta 5. punkta, ciktāl tas pārkāpj tiesiskās paļāvības principu, tālāku virzību.
Papildus, ja noteikumu projekta 5. punkts tiek atbilstoši precizēts, lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par minētā punkta atbilstību tiesiskās paļāvības principam. Proti, paužam bažas, ka nekustamā īpašuma attīstīšana, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu māja, varētu būt saturiski šaurāka saimnieciskā darbība, nekā NACE 2. red. L sadaļā "Operācijas ar nekustamo īpašumu" minētā saimnieciskā darbība. Un līdz ar to, ar noteikumu projekta 5. punktu paplašinot Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumu Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 383) 16.7. apakšpunktā ietverto ierobežojumu atbalsta piešķiršanai ar citām NACE 2. red. L sadaļā "Operācijas ar nekustamo īpašumu" minētām saimnieciskajām darbībām, ciktāl attiecīgās saimnieciskās darbības neparedz nekustamā īpašuma attīstīšanu, varētu tikt nesamērīgi skarta attiecīgo atbalsta saņēmēju tiesiskā paļāvība, kuri veic saimniecisko darbību šādās nozarēs un jomās, kurās šobrīd noteikumu Nr. 383 16.7. un 16.8. apakšpunkts ierobežojumus neparedz.
Skaidrojam, ka tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā noteikumu projekta 5. punktā paredzētais grozījums ietekmēs esošos atbalsta saņēmējus (vai pasliktināsies to tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalsta saņēmēji ir informēti par iespējamiem grozījumiem un tie brīvprātīgi piekrituši šādiem grozījumiem. Ja minētais grozījums negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs atbalsta saņēmēju jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt noteikumu projekta 5. punkta, ciktāl tas pārkāpj tiesiskās paļāvības principu, tālāku virzību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, korekti atspoguļojot noteikumu projekta vienības, ar kurām tiek ieviestas Eiropas Savienības regulas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un noteikumu projekta anotācijā korekti atspoguļot noteikumu Nr. 383 vienības, kurās paredzēts izdarīt grozījumus (sk. jo īpaši skaidrojumu par grozījumiem noteikumu Nr. 383 16.7. un 16.8. apakšpunktā).
Piedāvātā redakcija
-