Atzinums

Projekta ID
21-TA-182
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
No anotācijā skaidrotā izriet, ka rīkojuma projekta 1.20 – 1.23 apakšpunktos minētās zemes vienības pieder valstij uz likuma pamata. Līdz ar to lūdzam precizēt rīkojuma projekta un anotācijas nosaukumu, norādot, ka rīkojuma projekts attiecas arī uz zemes vienību piederību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā. Lūdzam terminoloģiski precizēt anotāciju, kur tas nepieciešams attiecībā uz konkrēto zemes vienību piederību valstij.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
No anotācijā skaidrotā un paskaidrojošiem dokumentiem izriet, ka rīkojuma projekta 1.1.-1.19. apakšpunktos minētās zemes vienības ir ieskaitītas zemes rezerves fondā, savukārt 1.20.-1.23. apakšpunktos minētās zemes vienības pieder valstij uz likuma pamata. Zemes pārvaldības likuma 17. pantā noteiktā kārtība un ar to saistītais tiesiskais regulējums attiecas uz rezerves zemes fondu un zemes reformas pabeigšanai neizmantoto zemi.

Lūdzam izvērtēt, vai uz rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minētajām zemes vienībām būtu attiecināms rīkojuma projekta 1. punktā minētais rīkojuma izdošanas tiesiskais pamats. Lūdzam izvērtēt nepieciešamību skaidrības labad rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minētās zemes vienību ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā izdalīt atsevišķā rīkojuma punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot līdzšinējo rīkojuma projekta par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda izstrādes praksi, lūdzam rīkojuma projekta 1.punktā norādīt visaptverošu rīkojuma projekta izdošanas tiesisko pamatu. Lūdzam normu papildināt ar atsauci uz Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punktu, ņemot vērā, ka rīkojuma projekts netiek izdots Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektās daļas noteiktajā termiņā. Vienlaikus lūdzam normu papildināt ar atbilstošu atsauci uz likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" normu, kas pamato zemes vienību piekritību valstij tiesisko pamatu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzu skatīt iebildumu pie rīkojuma projekta nosaukuma. Ievērojot līdzšinājo praksi par rīkojuma projektu par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda kādas ministrijas personā, lūdzam precizēt anotācijas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Kā viens no rīkojuma projekta izdošanas tiesiskajiem pamatiem ir norādīti Ministru kabineta 2012.gada 14.augusta noteikumi Nr.550 “Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas un valsts robežas joslas norādījumu zīmju un informatīvo norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību” (turpmāk – Noteikumi Nr.550). Saskaņā ar minēto noteikumu 1.punktu noteikumi nosaka Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu un pierobežu ārējai sauszemes robežai, kā arī valsts robežas joslas, pierobežas joslas un pierobežas norādījuma zīmju un informatīvo norāžu paraugus un uzstādīšanas kārtību.

Lūdzam skaidrot, kādēļ kā tiesiskais pamats ir norādīti minētie noteikumi, nenorādot kādu konkrētu tiesību normu. Ja Noteikumi Nr.550 ir norādīti kā pamatojums, kādēļ rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minētās zemes vienību pieder valstij uz likuma pamata, tad Tieslietu ministrijas ieskatā Noteikumi Nr.550 nesatur nevienu tiesību normu, kas pamato rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minēto zemes vienību piederību valstij uz likuma pamata. Lūdzam šo anotācijas sadaļu papildināt ar precīzu tiesisko pamatu, kas pamato rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minēto zemes vienību piederību valstij uz likuma pamata.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektajai daļai un Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumiem Nr. 190 "Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību" rīkojuma projektā un tā anotācijā norādīt arī konkrētu likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" normu (pantu un tā daļu), kas ir pamats rīkojuma projektā ietverto zemes vienību ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda. Kā arī nepieciešamības gadījumā pievienot paskaidrojošos dokumentus, kas apliecina, ka normā iekļautie nosacījumi izpildās.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punkts nosaka, ka Ministru kabineta rīkojumu par šā likuma 17. panta pirmajā daļā minētajiem zemes gabaliem, kuri Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izvērtēti un Valsts zemes dienesta publicētajā rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstā atzīmēti kā valstij piederoši vai piekrītoši, var izdot arī pēc šā likuma 17. panta piektajā daļā noteiktā termiņa. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts izdots pēc 17. panta piektajā daļā noteiktā divu gadu termiņa, tad pamatojums papildināms ar atsauci arī uz Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punktu.

Lūdzam rīkojuma projekta izdošanas tiesisko pamatojumu papildināt ar atsauci uz Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 11. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektā daļa, pārejas noteikumu 11. punkts.
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Anotācijas 1.1 sadaļā "Pamatojums" norādīta lieka atsauce uz Noteikumu Nr. 190 13. punktu, jo rīkojuma projektu ministrija ir sagatavojusi pēc tam, kad Daugavpils un Dagdas novada pašvaldības ir sagatavojušas apkopotos sarakstus ar ministriju un pašvaldību izdarītajām atzīmēm (Noteikumu Nr. 190 7.1.3. apakšpunkts), nevis pirms to sagatavošanas, kad būtu piemērojams Noteikumu Nr. 190 13. punkts.

Lūdzam minēto normu svītrot.
Piedāvātā redakcija
Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumu Nr. 190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” 8. punkts un (..)
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 15. panta pirmajai daļai par vides aizsardzību atbildīgā ministrija ir valdītājs iekšzemes publiskajiem ūdeņiem. Nedz no anotācijā skaidrotā, nedz paskaidrojošajiem dokumentiem nav saprotams, vai rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minēto zemes vienību valdītājs ir vides aizsardzību atbildīgā ministrija. Lūdzam minēto skaidrot anotācijā, turklāt pievienojot paskaidrojošos dokumentus (sk. Zemes pārvaldības likuma 15. panta devīto daļu).

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Zemes pārvaldības likuma 15.pants nosaka jūras piekrastes joslas un iekšzemes publisko ūdeņu pārvaldību. Savukārt Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13. panta devītā daļa noteic, ka valstij ir ekskluzīvas īpašuma tiesības uz zemi valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā. Vienlaikus no Zemes pārvaldības likuma 15. panta pirmās un otrās daļas izriet, ka iekšzemes publiskajiem ūdeņiem valdītājs var būt gan vides aizsardzības atbildīgā ministrija, gan cita ministrija, gan vietējā pašvaldība.

Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot anotācijā, vai pašreiz rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minētajām zemes vienībām ir valdītājs un kurš tas ir. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai šajā gadījumā minētajām zemes vienībām valdītājs nav Iekšlietu ministrija, norādot attiecīgu tiesību normu. Turklāt vēršam uzmanību, ka minētās zemes vienības visas nav zeme zem ūdens, bet ir arī krūmāji.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tieslietu ministrijas ieskatā, anotācijā sniegtais skaidrojums par pašreizējo situāciju, problēmu un risinājumu attiecībā uz rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minētajām zemes vienībām ir nepilnīgs un neskaidrs. Lai gan noprotams, ka minētās zemes vienības varētu piederēt valstij uz likuma pamata, tomēr nav pietiekami skaidrs piederības tiesiskais pamats. Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētāku zemes vienību piederības skaidrojumu.

Vēršam uzmanību, ka, piemēram, atbilstoši Civillikuma 1104. pantam publiskie ūdeņi ir valsts īpašums, ciktāl uz tiem nepastāv īpašuma tiesības privātai personai. Savukārt atbilstoši Civillikuma 1102.pantam pie publiskiem ūdeņiem pieder šī panta pielikumā (I pielikums) uzskaitīties ezeri un upes. Vienlaikus doktrīnā norādīts, ka īpašuma reformas laikā, nodalot valsts un pašvaldību īpašumus piemērojams likums "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās". Minētais likums piemērojams arī attiecībā uz ūdeņu piederības noteikšanu, jo ūdenskrātuvju īpašuma tiesības cieši saistāmas ar šo ūdenskrātuvju gultnes jeb zemes īpašuma tiesībām. Iepazīstoties ar paskaidrojošajiem dokumentiem secināms, ka ne visu zemes vienību zeme ir zem ūdeņiem.

Tajā pašā laikā Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13. pants, kas regulē valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas noteikšanu, tā devītā daļa noteic, ka valstij ir ekskluzīvas īpašuma tiesības uz zemi valsts robežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā. Turklāt Ministru kabineta 2012.gada 14.augusta noteikumu Nr.550 “Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas un valsts robežas joslas norādījumu zīmju un informatīvo norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību”, piemēram 2.1. apakšpunkts noteic, ka Latvijas Republikas valsts robežas joslas platums ar Baltkrievijas Republiku ir 12 metri.

Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā skaidrot rīkojuma projekta 1.20.-1.23. apakšpunktos minēto zemes vienību faktiskos apstākļus, kā arī tiesisko stāvokli, ņemot vērā tiesiskajā regulējumā izvirzītos nosacījumus, īpaši Latvijas Republikas valsts robežas likuma 13. pantā un Civillikumā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīta atsauce uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1 panta pirmās daļas 1. punktu, kas nosaka, ka zeme, kuras piederība 1940. gada 21. jūlijā nav konstatēta, zemes reformas laikā piekrīt valstij un ierakstāma zemesgrāmatās uz valsts vārda, ja uz šīs zemes ir valstij piederošas ēkas (būves). Tā kā  ne uz vienas no rīkojuma projektā iekļautajām zemes vienībām neatrodas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves, tad precizējama atsauce uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” tiesību norma.

Piemēram minētā likuma 4.1 panta pirmās daļas 5. punkts nosaka, ka zeme, kuras piederība 1940. gada 21. jūlijā nav konstatēta, zemes reformas laikā piekrīt valstij un ierakstāma zemesgrāmatās uz valsts vārda, ja vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā attiecīgi neapbūvēti zemes gabali paredzēti 1) jaunu valsts ēku (būvju) celtniecībai vai 2) valsts funkciju īstenošanai. Vai, piemēram minētā likuma 2. panta otrās daļas 3. punkts nosaka, ka zeme, kura 1940.gada 21.jūlijā piederēja fiziskajām un juridiskajām personām, ja šīs personas par zemi saņēmušas kompensāciju, nav pieprasījušas atjaunot īpašuma tiesības uz zemi vai arī zemes īpašuma tiesību atjaunošana likumos nav paredzēta, zemes reformas laikā piekrīt valstij un ierakstāma zemesgrāmatās uz valsts vārda, ja vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā attiecīgi neapbūvēti zemes gabali paredzēti 1) jaunu valsts ēku (būvju) celtniecībai vai 2) valsts funkciju īstenošanai. 

Lūdzam izvērtēt, kāds ir pamats, kādēļ rīkojuma projekta 1.1.-1.19. apakšpunktos minētās zemes vienības piekrīt valstij, ņemot vērā faktiskos apstākļus un pierādījumus un kuras normas nosacījumi izpildās. Pamatojumu, skaidri attainojot apstākļus, lūdzam norādīt anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijā ir norādīta lieka atsauce uz Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumu Nr. 190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” (turpmāk – Noteikumi Nr. 190) 13. punktu, jo rīkojuma projektu ministrija ir sagatavojusi pēc tam, kad Daugavpils un Dagdas novada pašvaldības ir sagatavojušas apkopotos sarakstus ar ministriju un pašvaldību izdarītajām atzīmēm (Noteikumu Nr. 190 7.1.3. apakšpunkts), nevis pirms to sagatavošanas, kad būtu piemērojams Noteikumu Nr. 190 13. punkts.

Lūdzam svītrot anotācijā atsauci uz Noteikumu Nr. 190 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 29. marta noteikumu Nr. 190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” (turpmāk – Noteikumi Nr. 190) noteiktajai kārtībai Valsts zemes dienests ir sagatavojis un publiskojis tīmekļa vietnē sarakstu par rezerves zemes fondā ieskaitītajām zemes vienībām un zemes vienībām, kuras nav izmantotas īpašuma tiesību atjaunošanai, tostarp par kopīpašumā esošajām domājamām daļām, kurām nav noteikta piederība vai piekritība.