Atzinums

Projekta ID
22-TA-1842
Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
13.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 87.7 punktā paredzēts, ka zaudējumu atlīdzināšanas pienākumu līgumā neparedz, ja apbūves tiesība tiek izbeigta saistībā ar apbūves tiesības līguma vai normatīvo aktu pārkāpumiem. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu attiecībā uz kādiem normatīvo aktu pārkāpumiem minētais tiks attiecināts, kā arī vērtēt, vai apbūves tiesību ieguvēja izdarītie normatīvo aktu pārkāpumi, kā rezultātā tiek izbeigts apbūves tiesību līgums, nevar radīt zaudējumus apbūves tiesību piešķīrējam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
KNAB ieskatā noteikumu projekts piešķir nesamērīgu rīcības brīvību publiskas personas institūcijai, lemjot par apbūves tiesību piešķiršanas nosacījumiem līgumā, kas attiecīgi rada korupcijas riskus. Piemēram, 87.18.punkts  paredz iespēju noteikt, ka vēja elektrostacijām nepieciešamo pievadceļu izbūvi un pārbūvi par saviem līdzekļiem veic nevis apbūves tiesīgais, bet gan publiskas personas institūcija, bet 87.19 punkts nosaka, ka var paredzēt, ka pēc apbūves līguma termiņa beigām apbūves tiesīgajam nav jānojauc vēja elektrostacijas, saistītā infrastruktūra vai to daļas. Tādējādi noteikumu projekts rada gan korupcijas, gan izšķērdēšanas riskus publiskas personas institūcijas budžetam, ja zemes gabala labiekārtošana vai sakārtošana būtu jāveic par valsts vai pašvaldības līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
KNAB vērš uzmanību, ka regulējumam apbūves tiesības piešķiršanas vēja elektrostaciju izvietošanai maksimāli jānodrošina sabiedrības intereses (maksimāli ieņēmumi, potenciālo apbūves tiesību ieguvēju vienlīdzība, apbūves tiesību piešķiršanas lietderība), vienlīdz ņemot vērā to, ka publiska persona šajos darījumos ir citiem līdzvērtīgs īpašuma tirgus dalībnieks, kas vēlas pelnīt. Ievērojot minēto, mainīgo ekonomisko situāciju un paredzēto ilgtermiņa apbūves tiesību piešķiršanu, aicinām pārvērtēt apbūves tiesības noteikšanas maksas metodiku, lai maksimāli tiktu ievērotas sabiedrības intereses un novērsti publiskas personas mantas izšķērdēšanas riski.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 2.punktā "Apbūves tiesības periods" sniegta interpretācija par iespēju Ministru kabineta noteikumu līmenī paredzēt atšķirīgu nekustamā īpašuma nomas (un arī apbūves tiesības) līguma termiņu nekā paredzēts Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma (turpmāk - Izšķērdēšanas novēršanas likums) 6.1 panta pirmajā daļā. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra sēdē (prot. Nr.9, 52.§, 3.punkts) dots uzdevums Ekonomikas ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Enerģētikas likuma grozījumus, kas paredz iespēju pagarināt apbūves tiesības uz valsts meža zemi kopumā uz 70 gadiem, attiecīgi Ministru kabinets jau ir pieņēmis lēmumu, ka no Izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktā vispārējā regulējuma atšķirīgs apbūves tiesības piešķiršanas termiņš būtu nosakāms speciālajā regulējumā likuma līmenī. Tai pat laikā Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likuma 9.panta otrajā daļā noteikts, ka publiska persona var piešķirt energoapgādes komersantam apbūves tiesības vēja elektrostacijas būvniecībai uz attiecīgajai publiskai personai piederošajām meža zemēm uz termiņu, kas nav ilgāks par 35 gadiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam no anotācijas svītrot informāciju par Izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.1panta pirmās daļas interpretāciju, kas neattiecas uz noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-