Projekta ID
24-TA-2687Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iekšlietu nozarē identificētās aktuālās prioritātes un finansējuma vajadzības (piemēram, trūkstošo finansējumu katastrofu pārvaldības centru būvniecībai), par ko plānots diskutēt arī š.g. 22.janvārī plānotajā Eiropas Savienības fondu tematiskajā komitejā, lūdzam Iekšlietu ministriju turpināt noteikumu projekta tālāku virzību tikai pēc tam, kad attiecīgi būs izvērtētas nozares investīciju prioritātes un izrietoši Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu investīciju stratēģija un tvērums kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt pasākuma mērķi, atbilstoši Eiropas Savienības fondu kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) noteiktajam. Vēršam uzmanību, ka Programmā noteikts, ka tiks iegādāti specializētie ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļi. Vienlaikus, nav viennozīmīgi skaidra plānoto transportlīdzekļu iegādes ietekme, pienesums uz Programmā noteikto mērķi Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk – VUGD) katastrofu pārvaldības tehniskās kapacitātes attīstībā un stiprināšanā, prevencijas pasākumu paplašināšanā, IKT risinājumu ieviešanā un kopējās reaģētspējas uzlabošanā. Tāpat, lai varētu gūt pārliecību par to, vai projekta ietvaros radītās vērtības tiek izmantotas saskaņā ar apstiprinātā projekta iesniegumā paredzētajiem mērķiem un paredzētajā apjomā – tie tiek izmantoti projektā paredzētajā vietā un projektā plānotās darbības veikšanai, lūdzam aprakstīt tieši kādas VUGD funkcijas tiks nodrošinātas ar šiem transportlīdzekļiem.
Vienlaikus ņemot vērā, ka projekta iesniedzējam, sagatavojot projekta iesniegumu, projekta mērķis un projektā iekļautās darbības ir jāsasaista ar pasākuma mērķi, lūdzam nodrošināt pasākuma mērķa savstarpēju atbilstību starp anotāciju un noteikumu projektu.
Vienlaikus ņemot vērā, ka projekta iesniedzējam, sagatavojot projekta iesniegumu, projekta mērķis un projektā iekļautās darbības ir jāsasaista ar pasākuma mērķi, lūdzam nodrošināt pasākuma mērķa savstarpēju atbilstību starp anotāciju un noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekts neparedz izmaksu ierobežojumus viena transportlīdzekļa iegādei, lūdzam noteikumu projektā norādīt konkrētu projekta ietvaros iegādājamo transportlīdzekļu skaitu, tādējādi nodrošinot, ka projekta īstenošanas rezultātā tiks iegādāts tāds transportlīdzekļu sastāvs un skaits, kas veicina pasākuma mērķa sasniegšanu, kā arī vienlaikus nodrošinās, ka tiek sasniegti pasākuma ietvaros noteiktie rādītāji. Vēršam uzmanību, ka, iegādājoties mazāku transportlīdzekļu skaitu (mazāk kā 30), pastāv augsts risks nesasniegt noteikumu projekta 7.2.apakšpunktā noteikto rādītāju. Lai nodrošinātu pasākuma ietvaros plānotā rezultāta rādītāja sasniegšanu, aicinām papildināt noteikumu projektu, norādot paredzēto transportlīdzekļu siltumnīcefekta gāzu maksimāli pieļaujamās emisijas gramos CO2/km.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta 13.1. apakšpunktu vai izveidot jaunu apakšpunktu, norādot konkrēti kāda tipa dzinējam ir jābūt plānotajiem transportlīdzekļiem - bezemisiju transportlīdzekļu vai hibrīdtransportlīdzekļu ar piekabi 750+kg. Vēršam uzmanību, ka no anotācijā sniegtās informācijas nav viennozīmīgi uztverams kādi transportlīdzekļi tiek plānoti. Papildus, ja tiek izvēlēti hibrīdtransportlīdzekļi ar piekabi 750+kg, lūdzam papildināt anotāciju izklāstu, skaidrojot vai VUGD autoparkā jau ir pieejamas šīs piekabes vai tās tiks iegādātas projekta ietvaros vai par kādiem citiem finanšu līdzekļiem.
Lai nodrošinātu, ka projekta ietvaros tiek iegādāti ES prasībām atbilstoši transportlīdzekļi, kā arī novērstu neatbilstoši veiktu izdevumu risku lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju kā tiks pārbaudīta plānoto transportlīdzekļu atbilstība ES Regulu prasībām, ņemot vērā, ka nav plānota specializēto transportlīdzekļu iegāde uz ko attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu izņēmums.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta 13.1. apakšpunktu vai izveidot jaunu apakšpunktu, norādot konkrēti kāda tipa dzinējam ir jābūt plānotajiem transportlīdzekļiem - bezemisiju transportlīdzekļu vai hibrīdtransportlīdzekļu ar piekabi 750+kg. Vēršam uzmanību, ka no anotācijā sniegtās informācijas nav viennozīmīgi uztverams kādi transportlīdzekļi tiek plānoti. Papildus, ja tiek izvēlēti hibrīdtransportlīdzekļi ar piekabi 750+kg, lūdzam papildināt anotāciju izklāstu, skaidrojot vai VUGD autoparkā jau ir pieejamas šīs piekabes vai tās tiks iegādātas projekta ietvaros vai par kādiem citiem finanšu līdzekļiem.
Lai nodrošinātu, ka projekta ietvaros tiek iegādāti ES prasībām atbilstoši transportlīdzekļi, kā arī novērstu neatbilstoši veiktu izdevumu risku lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju kā tiks pārbaudīta plānoto transportlīdzekļu atbilstība ES Regulu prasībām, ņemot vērā, ka nav plānota specializēto transportlīdzekļu iegāde uz ko attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu izņēmums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar prasībām horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai, ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros plānoto rādītāju sasniegšana, piemēram, attiecībā uz CO2 samazinājumu iespējama tikai tad, ja projekta ietvaros plānota veco ekspluatācijā esošo transportlīdzekļu utilizācija. (skatīt piedāvāto redakciju).
Vienlaikus, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumiem par to, kāda informācija iesniedzama sadarbības iestādei par projekta ietvaros aizstāto ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmo transportlīdzekļu skaitu, kurus pārtrauc ekspluatēt, un nosacījumus/iesniedzamos dokumentus, kas apliecina 7.2.apakšpunktā minētā rādītāja izpildi.
Vienlaikus, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumiem par to, kāda informācija iesniedzama sadarbības iestādei par projekta ietvaros aizstāto ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmo transportlīdzekļu skaitu, kurus pārtrauc ekspluatēt, un nosacījumus/iesniedzamos dokumentus, kas apliecina 7.2.apakšpunktā minētā rādītāja izpildi.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs ievēro principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088, 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, tai skaitā:1) projekta iesniegumam ir pievienots apliecinājums, ka pēc transportlīdzekļa ekspluatācijas (gan attiecībā uz ekspluatācijā un darba kārtībā esošajām aizstājamajām transportlīdzekļu vienībām, gan uz bezemisiju transportlīdzekļiem) tas tiks utilizēts atbilstoši normatīvajiem aktiem nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas jomā, paredzot, ka tas tiks nodots apstrādes uzņēmumam, kas nodrošina nolietotu transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā. 2) finansējuma saņēmējs nodrošina, ka, līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanai, sadarbības iestādē tiks iesniegts nolietotu transportlīdzekļu apstrādes uzņēmuma izsniegts likvidācijas sertifikāts par likvidācijai nodotu un pieņemtu M1 kategorijas transportlīdzekli.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 3. punktā noteikto mērķa grupu “Iekšlietu ministrija” un "Latvijas iedzīvotāji", vēršam uzmanību ka šīs mērķa grupas nav tieši saistītas ar projekta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka sadarbības iestāde var apstiprināt tikai tādu projektu, kas sasniedz pasākumā plānotos mērķus, kā arī pasākuma 2. kārtai nav plānoti specifiskie projektu iesniegumu atlases kritēriji, sadarbības iestādei nepieciešams pārliecināties, ka plānotie sagaidāmie rezultāti ir skaidri definēti, pamatoti un izmērāmi. Aicinām anotāciju papildināt ar izvērstu noteikto rādītāju aprēķinu pamatojoties uz "Siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju kalkulators" (https://klimatam.lv/iespejas/seg-aprekinasana/aptuvenam-novert-privatp/transports/?sel=3#result.) vai noteikumu projektā precizēt norādītās vērtības.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 8. punktā teikuma daļu "nodrošinot, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma." ņemot vērā, ka tā dublē noteikumu projekta 9. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izmaksu un ieguvumu analīzi veikt anotācijas ietvaros, ņemot vērā to, ka šajā atlases kārtā paredzēts viens projekta iesniegums. Tas palīdzēs ietaupīt administratīvos resursus gan projekta iesniedzējam, gan arī sadarbības iestādei. Kā piemēru var izmantot citas izmaksu un ieguvumu analīzes, kas jau izstrādātas 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” ietvaros. Aicinām sazināties ar sadarbības iestādes ekspertiem, kas konsultēs par izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādi noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības paredzēt izmaksas projekta vadības nodrošināšanai, piemēram, piemērojot vienkāršoto izmaksu principus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
ES fondu investīciju ieviešanas paātrināšanai, lūdzam pārskatīt izmaksu attiecināmības nosacījumu, paredzot izmaksu attiecināmību no noteikumu spēkā stāšanās brīža vai projekta iesnieguma iesniegšanas brīža. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka ja projekta izmaksas paredzēts attiecināt no noteikumu spēkā stāšanās dienas vai pirms tam, un tā kā finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, anotācijā ir jāsniedz pamatojums un noteikumu projektam ir jāpievieno Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka vieglo pasažieru automobiļu un vieglo komerctransporta automobiļu piegādei obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums atbilstoši MK noteikumiem "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība", lai projekta iesniedzējam ir zināmi visi pasākuma īstenošanas nosacījumi, lūdzam papildināt šo punktu vai papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, paredzot, ka pasākuma ietvaros piemēro zaļā publiskā iepirkuma principus.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un tā kā saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046). Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 22. punktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
22. Finansējuma saņēmējs paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. panta un normatīvo aktu publisko iepirkumu jomā prasībām.
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši pētījumam ""Tīro" un energoefektīvo autotransporta līdzekļu ieviešanas iespēju izpēte un tehniskās specifikācijas sagatavošana risinājumu izstrādei un integrācijai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā" Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam visatbilstošākais vieglais transportlīdzeklis ir elektroautomobīlis, bet anotācijā iekļauta informācija, ka plānots iegādāties plug-in hibrīda elektriskos transportlīdzekļus iepriekš plānoto elektrisko transportlīdzekļu vietā, nesniedzot papildus skaidrojumus, norādītais ir pretrunā ar pētījumā secināto, tādēļ lūdzam iekļaut detalizētu skaidrojumu par iepriekš iegādāties plānoto transportlīdzekļu dzinēja tipa maiņu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 118 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (24-TA-2513) anotācijā norādīto 2.1.3.3.pasākuma finansējuma sadalījumu pa kārtām, un norādīto, ka tajā brīdī, kad beigsies pētījums par Katastrofu zaudējumu datu bāzes projekta ieviešanu, provizoriski 2025. gada novembrī, šim projektam nepieciešamais finansējums tiks rasts no 2.1.3.3. pasākuma otrās kārtas, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidru izklāstu, kā minētā finansējuma pārdalīšana citam projektam ietekmēs šīs kārtas projektus, to sasniedzamos mērķus un rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par pasākuma ietekmi uz Horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vieta" un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk - HP VINPI). Ņemot vērā, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas rakstiskās procedūras 23.04.2024. lēmumam Nr. 2024-5.2-3/16/508 pasākuma 2. kārtai nav plānots izstrādāt projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, lai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KP VIS) definētu nosacījumus projektam, lūdzam norādīt, vai projekta iesniedzējam projektā ir jāparedz HP VINPI darbības vai rādītāji. Papildus, ņemot vērā, ka projektam ir plānota ietekme uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana" un "Nenodarīt būtisku kaitējumu", lai KP VIS definētu nosacījumus projektam, lūdzam norādīt, vai projekta iesniedzējam projektā ir jāparedz konkrēts skaits minēto horizontālo principu darbību vai rādītāji.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā iekļaut informāciju par sinerģiju, papildinātību ar ES un citiem atbalsta instrumentiem, piemēram, Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijām, kā arī valsts budžetu, nepieciešamības gadījumā norādot, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana gadījumos, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā projektā tiks iesaistīta Nodrošinājuma valsts aģentūra, vai anotācijā minēto projekta iepirkumu tā veiks par saviem līdzekļiem, vai plānots, ka šis process tiks finansēts no projektam paredzētā finansējuma. Vēršam uzmanību, ka, ja projektā tiek plānots finansējums arī Nodarbinātības valsts aģentūrai, tā jānosaka par sadarbības partneri, attiecīgi papildinot noteikumu projektu ar nosacījumiem sadarbības partnerim.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam detalizētāk papildināt anotācijas 2.2. apakšsadaļu "Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3. sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 6. apakšsadaļu “Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins” ar informāciju vai plānotie uzturēšanas izdevumi (19 965 euro gadā no 01.07.2027) ir aprēķināti, ņemot vērā "ietaupījumus" no uzturēšanas izdevumu samazināšanas par aizvietotiem veciem transportlīdzekļiem par plānoto ikgadējo finansējumu uzturēšanas izdevumu segšanai par iegādātiem jauniem transportlīdzekļiem?
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 3. sadaļas tabulu, tajā kā kārtējo gadu norādot 2025. gadu un attiecīgi secīgi turpmākos gadus. Kā arī vienlaicīgi lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļas 6. punktā nekorekti norādīto Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, uz kādiem grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam ir ietverta atsauce Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
