Projekta ID
22-TA-2145Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Uz atkārtoto saskaņošanu nodotais informatīvais ziņojums par Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobris Regulas (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk – Regula) ieviešanu 2021.-2022. gadā un pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts ir būtiski atšķirīgs no iepriekšējā saskaņošanā nodotās redakcijas. Informatīvajā ziņojumā ietverta ne tikai informācija par Regulas prasību ieviešanu 2021.-2022. gadā, bet paredzēts arī rīcības plāns ar konkrētiem uzdevumiem dažādām institūcijām, kas ir aktualizēts, salīdzinot ar Ministru kabineta 2020. gada 19. maija sēdē (prot. Nr. 34 22.§) izskatītajā informatīvajā ziņojumā ietverto rīcības plānu, turklāt vairāki tā uzdevumi ir saistīti arī ar Eiropas Komisijas 2022. gada 5. augusta Īstenošanas regulas (ES) 2022/1463, ar ko nosaka tehniskās un darbības specifikācijas tehniskajai sistēmai apliecinājumu automatizētai pārrobežu apmaiņai un vienreizējas iesniegšanas principa piemērošanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/1724 prasību ieviešanu.
Pirmkārt, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. punkts paredz atbildīgajām iestādēm, kas ir valsts pārvaldes pakalpojumu sniedzēji un nodrošina pakalpojumus un procedūras, kas saskaņā ar Regulas prasībām jādigitalizē un jāpielāgo pārrobežu lietotājiem, nodrošināt informatīvā ziņojuma rīcības plāna īstenošanu noteiktajos termiņos. Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā ietvertajā rīcības plānā paredzēti arī uzdevumi, piemēram, pašvaldībām, norādām, ka ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumiem nevar uzdot saistošus uzdevumus atvasinātām publiskām personām, tai skaitā pašvaldībām. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt informatīvo ziņojumu vai protokollēmuma projektu.
Otrkārt, informatīvajā ziņojumā ietvertajā rīcības plānā vairāku uzdevumu izpildē kā atbildīgās institūcijas ir noteiktas vairākas institūcijas, attiecīgi paužam bažas, ka varētu nebūt skaidrs atbildības sadalījums, kas varētu apgrūtināt kvalitatīvu uzdevumu izpildi. Attiecīgi aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt, izdalot konkrētu atbildīgo institūciju par uzdevuma izpildi un, ja nepieciešams, līdzatbildīgās institūcijas (salīdzinājumam sk. 2020. gada informatīvo ziņojumu).
Treškārt, vēršam uzmanību, ka kopumā vērtējot ziņojuma projektu un tajā ietvertos pasākumus, iespējams, atbilstošāks instruments Regulas ieviešanas plānošanai saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembrī noteikumu Nr. 737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 737) II nodaļu būtu tādi politikas plānošanas dokumenti kā plāns – gadījumā, ja nepieciešams koordinēt institūciju rīcību Regulas ieviešanai, vai konceptuālais ziņojums – gadījumā, ja nepieciešams konceptuāli izšķirties starp dažādiem Regulas īstenošanas modeļiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai izvēlētā dokumenta forma – informatīvais ziņojums – ir atbilstoša tajā ietvertajam saturam un juridiskajai slodzei, un nepieciešamības gadījumā izstrādāt atbilstošu politikas plānošanas dokumentu saskaņā ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma un Noteikumu Nr. 737 prasībām.
Papildus, ņemot vērā jau iepriekš minēto par dokumentu atšķirībām, salīdzinot ar iepriekšējo saskaņošanu, aicinām izvērtēt, vai nav aktualizējams arī informatīvā ziņojuma nosaukums un nepieciešamības gadījumā precizēt nosaukumu.
Pirmkārt, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. punkts paredz atbildīgajām iestādēm, kas ir valsts pārvaldes pakalpojumu sniedzēji un nodrošina pakalpojumus un procedūras, kas saskaņā ar Regulas prasībām jādigitalizē un jāpielāgo pārrobežu lietotājiem, nodrošināt informatīvā ziņojuma rīcības plāna īstenošanu noteiktajos termiņos. Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā ietvertajā rīcības plānā paredzēti arī uzdevumi, piemēram, pašvaldībām, norādām, ka ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumiem nevar uzdot saistošus uzdevumus atvasinātām publiskām personām, tai skaitā pašvaldībām. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt informatīvo ziņojumu vai protokollēmuma projektu.
Otrkārt, informatīvajā ziņojumā ietvertajā rīcības plānā vairāku uzdevumu izpildē kā atbildīgās institūcijas ir noteiktas vairākas institūcijas, attiecīgi paužam bažas, ka varētu nebūt skaidrs atbildības sadalījums, kas varētu apgrūtināt kvalitatīvu uzdevumu izpildi. Attiecīgi aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt, izdalot konkrētu atbildīgo institūciju par uzdevuma izpildi un, ja nepieciešams, līdzatbildīgās institūcijas (salīdzinājumam sk. 2020. gada informatīvo ziņojumu).
Treškārt, vēršam uzmanību, ka kopumā vērtējot ziņojuma projektu un tajā ietvertos pasākumus, iespējams, atbilstošāks instruments Regulas ieviešanas plānošanai saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembrī noteikumu Nr. 737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 737) II nodaļu būtu tādi politikas plānošanas dokumenti kā plāns – gadījumā, ja nepieciešams koordinēt institūciju rīcību Regulas ieviešanai, vai konceptuālais ziņojums – gadījumā, ja nepieciešams konceptuāli izšķirties starp dažādiem Regulas īstenošanas modeļiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai izvēlētā dokumenta forma – informatīvais ziņojums – ir atbilstoša tajā ietvertajam saturam un juridiskajai slodzei, un nepieciešamības gadījumā izstrādāt atbilstošu politikas plānošanas dokumentu saskaņā ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma un Noteikumu Nr. 737 prasībām.
Papildus, ņemot vērā jau iepriekš minēto par dokumentu atšķirībām, salīdzinot ar iepriekšējo saskaņošanu, aicinām izvērtēt, vai nav aktualizējams arī informatīvā ziņojuma nosaukums un nepieciešamības gadījumā precizēt nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-