Atzinums

Projekta ID
22-TA-458
Atzinuma sniedzējs
Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS
Atzinums iesniegts
10.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 15. panta otro daļu apstiprināt Eiropas Savienības fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komiteju (turpmāk – uzraudzības komiteja) šādā institucionālā sastāvā:

Vadošās iestādes vadītājs – uzraudzības komitejas priekšsēdētājs;
Vadošās iestādes pārstāvis – uzraudzības komitejas priekšsēdētāja vietnieks;
Ekonomikas ministrijas pārstāvis;
Ekonomikas ministrijas pārstāvis, kurš atbildīgs par principa “Energoefektivitāte pirmajā vietā” koordināciju;
Iekšlietu ministrijas pārstāvis;
Iekšlietu ministrijas kā Patvēruma un migrācijas fonda, Iekšējās drošības fonda, Robežu pārvaldības un vīzu instrumenta vadošās iestādes pārstāvis;
Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis;
Kultūras ministrijas pārstāvis;
Labklājības ministrijas pārstāvis;
Labklājības ministrijas pārstāvis, kurš atbildīgs par “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” horizontālās politikas koordināciju;
Labklājības ministrijas kā ESF+ programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai vadošās iestādes pārstāvis;
Satiksmes ministrijas pārstāvis;
Tieslietu ministrijas pārstāvis;
Tieslietu ministrijas pārstāvis, kurš atbildīgs par “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” horizontālās politikas koordināciju;
Valsts kancelejas pārstāvis;
Veselības ministrijas pārstāvis;
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis;
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis, kurš atbildīgs par principa “Klimatdrošināšana” koordināciju;
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis, kurš atbildīgs par reģionālo attīstību;
Zemkopības ministrijas pārstāvis;
Zemkopības ministrijas kā Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam vadošās iestādes pārstāvis;
Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvis;
biedrības “Latvijas Pretnabadzības tīkls “EAPN-Latvia” pārstāvis;
biedrības “Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija” pārstāvis;
biedrības “Latvijas Mazo, vidējo un amatniecības darba devēju konfederācija” pārstāvis;
biedrības “Publiskās un Privātās Partnerības asociācija” pārstāvis;
biedrības “Valsts zinātnisko institūtu asociācija” pārstāvis;
Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvis;
Latgales plānošanas reģiona pārstāvis;
Latvijas Atvērto tehnoloģiju asociācijas pārstāvis;
Latvijas Ārstu biedrības pārstāvis;
Latvijas Bankas pārstāvis;
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības pārstāvis;
Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvis;
Latvijas Finanšu nozares asociācijas pārstāvis;
Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas pārstāvis;
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvis;
Latvijas Lauku foruma pārstāvis;
Latvijas Lielo pilsētu asociācijas pārstāvis;
Latvijas lielo slimnīcu asociācijas pārstāvis;
Latvijas Nacionālās projektu vadīšanas asociācijas pārstāvis;
Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis;
Latvijas Pieaugušo izglītības apvienības pārstāvis;
Latvijas Piekrastes pašvaldību apvienības pārstāvis;
Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkla pārstāvis;
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvis;
Latvijas Universitāšu asociācijas pārstāvis;
Latvijas Zinātnes padomes pārstāvis;
Lauksaimnieku organizācijas sadarbības padomes pārstāvis;
Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda padomes deleģēts pārstāvis;
Nodibinājuma “Invalīdu un viņu draugu apvienības “APEIRONS”” pārstāvis;
Pārresoru koordinācijas centra pārstāvis;
Reģionālo attīstības centru apvienības pārstāvis;
Rektoru padomes pārstāvis;
Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības "Rīgas metropole" pārstāvis;
Rīgas plānošanas reģiona pārstāvis;
Saeimas Eiropas lietu komisijas pārstāvis;
Valsts izglītības attīstības aģentūras pārstāvis;
Vides aizsardzības kluba pārstāvis;
Vides konsultatīvās padomes pārstāvis;
Vidzemes plānošanas reģiona pārstāvis;
Zemgales plānošanas reģiona pārstāvis;
Zivsaimniecības konsultatīvās padomes pārstāvis;
Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu asociācijas pārstāvis;
Sabiedrības integrācijas fonda pārstāvis;
Pieaugušo un profesionālās izglītības asociācijas pārstāvis.
 
Iebildums
NVO pārstāvji Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomē iebilst pret to kā tika veidots Uzraudzības komitejas sastāvs, proti, kā tika atlasīti vai nominēti NVO pārstāvji Uzraudzības komitejas darbā.

Mēs uzskatām, ka process ir noticis nekvalitatīvi,  bez skaidriem kritērijiem un atklāta konkursa dalībai uz NVO vietu Uzraudzības komitejā. Atgādinam, ka institūcijām, iesaistot sabiedrības pārstāvjus darba grupās un konsultatīvajās padomē, jārīkojas atbilstoši Ministru kabineta noteikumos Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” noteiktajai kārtībai, proti,  sabiedrības pārstāvjus izvēloties ar atklātas procedūras palīdzību.
 
Piedāvātā redakcija
Ir jāmaina process kā NVO nokļūst Uzraudzības komitejā, gan definējot skaidrus kvalitātes kritērijus NVO pārstāvjiem (piemēram, pieredze), gan izsludinot atklātu konkursu uz ikvienu NVO vietu Uzraudzības padomes darbā. 

Mūsuprāt ir jāveic šādi soļi:
1) Ir jāizstrādā Uzraudzības komitejas darbību regulējošs nolikums, nosakot padomes uzdevumus un pilnvaras; 
2) Ir jāizsludina atklāts konkurss uz ikvienu NVO vietu Uzraudzības komitejā. Lai nodrošinātu caurspīdīgu, atvērtu un vienlīdzīgu iespēju NVO līdzdarboties uzraudzības komitejā, labā praksē būtu izsludināt atklātu. Svarīgi, ka konkurss būtu organizēts uz ikvienu NVO vietu Uzraudzības komitejā, izvairoties no situācijas, kad valsts pārvaldei ir jāapzina vai jāmeklē atbilstošās NVO, kuras uzrunāt.
3) Ir jāizstrādā skaidri NVO atlases kritēriji, ir jāidentificē jomas, kurās NVO līdzdalība vai darbība ir īpaši nozīmīga. Vajadzētu izvairīties no situācijas, kad NVO pārstāvniecība nav nodrošināta visās nozīmīgās jomās, savukārt citās jomās ir vairākas organizācijas; jāiekļauj iespēja Uzraudzības komitejā darboties arī tādām NVO, kas iestājas par kopīgu sabiedrības labumu, ir aktīvas labas pārvaldības vai pretkorupcijas jomā, strādā ar sabiedrības līdzdalības jautājumiem; jānosaka kritēriji, kas ļaus identificēt labākos sadarbības partnerus, piemēram, paredzot pienākumu NVO pierādīt savu pieredzi un kompetenci atbilstošā jomā, darbības ilgtspēju, līdzšinējos darbus, utt.
4) Jānodrošina, ka konkurss uz NVO vietām Uzraudzības komitejā tiek izsludināts publiski. Lai nodrošinātu, ka pēc iespējas plašāks NVO loks saņem ziņu par iespēju pieteikties konkursā, Nolikumam un sludinājumam/uzsaukumam ir jābūt izplatītam gan nozaru ministriju mājas lapās, gan citos sociālos medijos, tai skaitā, tas varētu tikt izsūtīts visām NVO, kuras parakstījušas Memorandu ar Ministru kabinetu.