Projekta ID
21-TA-286Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas „Risinājuma apraksts” 2.punktā, kā pamatojums, kādēļ bezdarba riskam pakļautām personām netiek paredzēts atbalsts profesionālās tālākizglītības programmu apguvē minēts, ka tās pārsvarā ir nodarbinātas personas, kuras jau strādā noteiktajā profesijā vai jomā. Vēršam uzmanību, ka 8.4.1.SAM projekta pieredze apliecina, ka nodarbinātas personas var un labprāt apgūst profesionālās tālākizglītības programmas, ar mērķi paagustināt savu kvalifikāciju vai arī pārkvalificēties darbam saistītā vai citā nozarē. Turklāt vairumam nodarbināto vai pašnodarbināto 50 gadu vecumā iegūtā izglītība ir nepietiekama vai neatbilstoša mūsdienu darba tirgus prasībām, vai arī sasniedzot zināmu vecumu vairs nav iespējams veikt esošo darbu. Ievētojot minēto, uzskatām, ka ir jāparedz iespēja bezdarba riskam pakļautām personām apgūt arī profesionālās tālākizglītības programmas.
Anotācijas 1.3. sadaļas „Risinājuma apraksts” 5.punktā norādīts, ka plānots nodrošināt, ka vienas un tās pašas personas nevarēs vienlaicīgi piedalīties NVA un VIAA 14.1.2. SAM un 8.4.1. SAM projektu satura un apjoma ziņā līdzīgos pasākumos. Vienlaikus izvirzīti arī nosacījumi iesaistes biežumam, atkārtotai dalībai mācībās, piem., personu var iesaistīt tikai divās neformālās izglītības programmās gada laikā vai dalība profesionālās tālākizglītības programmu apguvē pieļaujama ne agrāk kā divus gadus pēc iepriekšējās programmas. No minētā apraksta izprotams, ka bezdarba riskam pakļautas personu iesaistei un dalībai projektos tiek izvirzīti šo personu profesionālās kompetences pilnveidošanu ierobežojuoši nosacījumi, lai gan šai mērķa grupai tieši būtu jāveicina un jāatbalsta zināšanu un prasmju ieguve vai papildināšana, kas preventīvi novērstu personu iespējamu bezdarbu un sekmētu atgūšanos pēckrīzes situācijā. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt izvirzītos nosacījumus mērķa grupai dalībai NVA un VIAA 14.1.2. SAM un 8.4.1. SAM projektu ietvaros plānotajos pasākumos.
Anotācijas 1.3. sadaļas „Risinājuma apraksts” 5.punktā norādīts, ka plānots nodrošināt, ka vienas un tās pašas personas nevarēs vienlaicīgi piedalīties NVA un VIAA 14.1.2. SAM un 8.4.1. SAM projektu satura un apjoma ziņā līdzīgos pasākumos. Vienlaikus izvirzīti arī nosacījumi iesaistes biežumam, atkārtotai dalībai mācībās, piem., personu var iesaistīt tikai divās neformālās izglītības programmās gada laikā vai dalība profesionālās tālākizglītības programmu apguvē pieļaujama ne agrāk kā divus gadus pēc iepriekšējās programmas. No minētā apraksta izprotams, ka bezdarba riskam pakļautas personu iesaistei un dalībai projektos tiek izvirzīti šo personu profesionālās kompetences pilnveidošanu ierobežojuoši nosacījumi, lai gan šai mērķa grupai tieši būtu jāveicina un jāatbalsta zināšanu un prasmju ieguve vai papildināšana, kas preventīvi novērstu personu iespējamu bezdarbu un sekmētu atgūšanos pēckrīzes situācijā. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt izvirzītos nosacījumus mērķa grupai dalībai NVA un VIAA 14.1.2. SAM un 8.4.1. SAM projektu ietvaros plānotajos pasākumos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ("Risinājuma apraksts" 2.punkts) norādīts, ka bezdarba riskam pakļautām personām plānots nodrošināt šādus pasākumus: karjeras konsultācijas un konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi; neformālā izglītība; transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju apmācība; augstākās izglītības iestādes piedāvāti studiju moduļi vai studiju kursi; apmācība pie darba devēja; profesionālās pilnveides un profesionālās izglītības modulārās programmas; atvērto tiešsaistes kursu platformu piedāvātās mācību programmas. Noteikumu 15.2.1. punkts paredz, ka bezdarba riskam pakļautās personas var apgūt tikai modulārās izglītības programmu profesionālajā tālākizglītībā.
Skaidrojam, ka atbilstoši Profeisonālās izglītības likuma 26.panta 2.daļai, modulārās profesionālās izglītības programmas var īstenot arī profesionālajā pamatizglītībā, arodizglītībā, profesionālajā vidējā izglītībā.
Ievērokot minēto iersosinām papildināt noteikumus ar jaunu apakšpunktu (15.2.4. vai 15.3.4apakšpunkts), kas paredzētu atbalstu modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas apguvei, to attiecinot ne tikai uz bezdarba riskam pakļautām personām, bet arī uz bezdarbniekiem.
Piedāvātā redakcija
15.2.4. atbalsts modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas apguvei, kas identificējama kā novērtējamu zināšanu, prasmju un kompetenču kopums. Nodarbinātajam pēc attiecīgā moduļa vai moduļu kopas apguves izsniedz apliecību.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt redakciju, paredzot, ka profesionālās tālākizglītības programmu apguve pieejama arī bezdarba riskam pakļautām personām. No esošās redakcijas izriet, ka minetā mērķa grupa var apgūt tikai modulārās izglītības programmas veidā īstenotas profesionālās tālākizglītības programmas, kas ir pretrunā anotācijas 1.3.sadaļā ("Problēmas apraksts" 2.punkts) minētajam, ka mērķa grupas paplašināšana ar bezdarba riskam pakļautām personām un atbalsts pēc vienotiem principiem, līdzīgi kā bezdarbniekiem, kas ir vitāls priekšnosacījums sociālekonomiskās paradigmas pārmaiņām Covid-19 radīto seku mazināšanai, mazkvalificēto darbinieku īpatsvara samazināšanai...
Anotācijas 1.3.sadaļā ("risinājuma apraksts" 5.punkts), kā pamatojums bezdarba riskam pakļauto personu liegumam iesaistīties profesionālā tālākizglītības programmās minēts, ka personas pārsvarā ir nodarbinātas un strādā noteiktajā profesijā vai jomā. tiek uzsvērts, ka atbalsta mērķis ir primāri stiprināt zināšanas un prasmes tajās profesijās un jomās, kurās bezdarba riskam pakļautās personas jau strādā (kas noteikti būtu atbalstāms arī no darba devēju puses), nevis piedāvāt apgūt citu profesiju no jauna, iesaistoties profesionālās tālākizglītības programmās). Vēršam uzmanību, ka 8.4.1.SAM projekta pieredze apliecina, ka nodarbinātas personas var un labprāt apgūst profesionālās tālākizglītības programmas, ar mērķi paagustināt savu kvalifikāciju vai arī pārkvalificēties darbam saistītā vai citā nozarē. Turklāt vairumam nodarbināto vai pašnodarbināto 50 gadu vecumā iegūtā izglītība ir nepietiekama vai neatbilstoša mūsdienu darba tirgus prasībām, vai arī sasniedzot zināmu vecumu vairs nav iespējams veikt esošo darbu. Ievētojot minēto, uzskatām, ka ir jāparedz iespēja bezdarba riskam pakļautām personām apgūt arī profesionālās tālākizglītības programmas.
Anotācijas 1.3.sadaļā ("risinājuma apraksts" 5.punkts), kā pamatojums bezdarba riskam pakļauto personu liegumam iesaistīties profesionālā tālākizglītības programmās minēts, ka personas pārsvarā ir nodarbinātas un strādā noteiktajā profesijā vai jomā. tiek uzsvērts, ka atbalsta mērķis ir primāri stiprināt zināšanas un prasmes tajās profesijās un jomās, kurās bezdarba riskam pakļautās personas jau strādā (kas noteikti būtu atbalstāms arī no darba devēju puses), nevis piedāvāt apgūt citu profesiju no jauna, iesaistoties profesionālās tālākizglītības programmās). Vēršam uzmanību, ka 8.4.1.SAM projekta pieredze apliecina, ka nodarbinātas personas var un labprāt apgūst profesionālās tālākizglītības programmas, ar mērķi paagustināt savu kvalifikāciju vai arī pārkvalificēties darbam saistītā vai citā nozarē. Turklāt vairumam nodarbināto vai pašnodarbināto 50 gadu vecumā iegūtā izglītība ir nepietiekama vai neatbilstoša mūsdienu darba tirgus prasībām, vai arī sasniedzot zināmu vecumu vairs nav iespējams veikt esošo darbu. Ievētojot minēto, uzskatām, ka ir jāparedz iespēja bezdarba riskam pakļautām personām apgūt arī profesionālās tālākizglītības programmas.
Piedāvātā redakcija
15.2.1. profesionālās tālākizglītības programmu apguvi, tai skaitā modulāro profesionālās izglītības programmu apguvei profesionālajā tālākizglītībā (tai skaitā elastīgu apmācību formā), kas dod iespēju mērķa grupas personām iegūt profesionālo kvalifikāciju. Pēc attiecīgās programmas apguves mērķa grupas personas kārto profesionālās kvalifikācijas eksāmenu. Mērķa grupas personai, kura nokārtojusi profesionālās kvalifikācijas eksāmenu, saskaņā ar profesionālās izglītības ieguvi regulējošajiem normatīvajiem aktiem izsniedz profesionālās kvalifikācijas apliecību.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka mūsuprāt LM piedāvātais normatīvais regulējums radīs ļoti lielu administratīvo slogu un ir nesamērīgs gan pret iesaistītajām personām, gan pret 8.4.1. SAM projekta, kurš šobrīd jau ir īstenošanas otrajā pusē, īstenošanas kārtību.
Turklāt no piedāvātās redakcijas nav saprotams, kas ir pēc satura un apjoma līdzīgi pasākumi un kā to objektīvi varēs noteikt.
Nav saprotams šādu ierobežojošu nosacījumu iekļaušanas mērķis. Ja atbalsts tiek sniegts bezdarba riskam pakļautām personām, kādēļ tiek plānots ierobežot tieši šo personu profesionālās kompetences pilnveidošanu. Faktiski šādām personām būtu jāveicina un jāatbalsta zināšanu un prasmju ieguve vai papildināšana, kas preventīvi novērstu personu iespējamu bezdarbu un slogu sociālajam budžetam. Vēršam uzmanību, ka 8.4.1. SAM projektā jau ir noteikti ierobežojumi atkārtotai iesaistei, kas ir atšķirīgi no LM piedāvātā regulējuma, kas faktiski izjauks līdzsvaru gan mērķa grupas iesaistes kārtībā, gan radīs neizdevīgākus nosacījumus personām kuras sasniegušas 50 gadu vecumu. Radīsies nesakritība (konflikts) prioritārās mērķa grupas iesaistei un 8.4.1. SAM projekta rādītāju izpildē. Piemēram, ja persona ar zemu izglītības līmeni 50 gadu vecumā būs bijusi iesaistīta pēdējā gada laikā NVA pasākumā un gribēs iesaistīties 8.4.1. SAM projektā, viņai būs jāatsaka dalība 8.4.1. SAM, neskatoties uz to, ka viņa piemēram, ir ar zemu izglītības līmeni un atbilst VIAA projekta mērķa grupas prasībām, turklāt vēl prioritāri iesaistāma.
Lai nodrošinātu mērķa grupas un tai plānoto atbalsta pasākumu nepārklāšanaos, nepieciešamas būtiskas izmaiņas 8.4.1. SAM projekta Informācijas sistēmā, kas, ņemot vērā NVA plānoto iesaistīto personu skaitu (indikatīvi 3000), ir nesamērīgas, turklāt tam nav plānoti finanšu līdzekļi.
Turklāt no piedāvātās redakcijas nav saprotams, kas ir pēc satura un apjoma līdzīgi pasākumi un kā to objektīvi varēs noteikt.
Nav saprotams šādu ierobežojošu nosacījumu iekļaušanas mērķis. Ja atbalsts tiek sniegts bezdarba riskam pakļautām personām, kādēļ tiek plānots ierobežot tieši šo personu profesionālās kompetences pilnveidošanu. Faktiski šādām personām būtu jāveicina un jāatbalsta zināšanu un prasmju ieguve vai papildināšana, kas preventīvi novērstu personu iespējamu bezdarbu un slogu sociālajam budžetam. Vēršam uzmanību, ka 8.4.1. SAM projektā jau ir noteikti ierobežojumi atkārtotai iesaistei, kas ir atšķirīgi no LM piedāvātā regulējuma, kas faktiski izjauks līdzsvaru gan mērķa grupas iesaistes kārtībā, gan radīs neizdevīgākus nosacījumus personām kuras sasniegušas 50 gadu vecumu. Radīsies nesakritība (konflikts) prioritārās mērķa grupas iesaistei un 8.4.1. SAM projekta rādītāju izpildē. Piemēram, ja persona ar zemu izglītības līmeni 50 gadu vecumā būs bijusi iesaistīta pēdējā gada laikā NVA pasākumā un gribēs iesaistīties 8.4.1. SAM projektā, viņai būs jāatsaka dalība 8.4.1. SAM, neskatoties uz to, ka viņa piemēram, ir ar zemu izglītības līmeni un atbilst VIAA projekta mērķa grupas prasībām, turklāt vēl prioritāri iesaistāma.
Lai nodrošinātu mērķa grupas un tai plānoto atbalsta pasākumu nepārklāšanaos, nepieciešamas būtiskas izmaiņas 8.4.1. SAM projekta Informācijas sistēmā, kas, ņemot vērā NVA plānoto iesaistīto personu skaitu (indikatīvi 3000), ir nesamērīgas, turklāt tam nav plānoti finanšu līdzekļi.
Piedāvātā redakcija
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
No 17.3.4.punkta izriet, ka apakšpunktos uzskaitītās izmaksas attiecināmas uz noteikumu 15.2., 15.3., 15.3.1 un 15.3.2 apakšpunktā minētām darbībām. Noteikumu nepārprotamībai un labākai izpratnei, lūdzam izvērtēt nepieciešamību 17.3.4.1.apakšpunkktā atrunāt/ uzskaitīt visus mācību veidus, kam plānots piemērot vienas vienības izmaksu metodiku. papildus tam, lai novērstu izmaksu dublēšanos ar 17.3.4.2. apakšpunktu, lūdzam svītrot stipendijas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
17.3.4.1. apmācību izmaksas – apmācību kupona izmaksas profesionālās tālākizglītības programmu, profesionālās pilnveides izglītības programmu, neformālās izglītības programmu, transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju apmācības, modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas apguvei, un augstākās izglītības iestādes studiju moduļu vai studiju kursu apguvei, piemērojot atbildīgās iestādes vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku apmācību programmu apguves izmaksām (turpmāk - atbildīgās iestādes metodika);
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Stipenendiju izmaksas tiek paredzētas gan 17.3.4.1. apakšpunktā, gan 17.3.4.2. apakšpunktā. Lai novērstu dublēšanos iersoinām 17.3.4.1. apakšpunktā atstāt tikai mācību izmaksas, savukārt 17.3.4.2.apakšpunktā noteikt stipendiju izmaksas.
Piedāvātā redakcija
17.3.4.2. stipendijas izmaksas, piemērojot atbildīgās iestādes vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku stipendijas izmaksām;
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Informējam, ka šobrīd saskaņošanas procesā ir grozījumi MK 28.04.2018. noteikumos Nr.207 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībās neiesaistītu jauniešu nodarbinātību un izglītības ieguvi Jauniešu garantijas ietvaros" pasākumu "Aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošana jauniešu bezdarbnieku nodarbinātības veicināšanai" un "Sākotnējās profesionālās izglītības programmu īstenošana Jauniešu garantijas ietvaros" īstenošanas noteikumi", kas ar 2022.gadu paredz NEET jauniešiem nodrošināt atbalstu profesionālās pilnveides izglītības programmu, profesionālās tālākizglītības programmu apguvei, kā arī atbalstu modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas apguvei un studiju moduļa vai studiju kursa apguvei augstskolā vai koledžā. Ievērojot minēto, un lai novērtsu dubultā finansējuma risku, ierosinām precizēt punkta redakciju, papildinot ar visiem jauniešiem 7.2.1.SAM pieejamajiem atbalsta veidiem.
Piedāvātā redakcija
-