Atzinums

Projekta ID
25-TA-2210
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija uztur 2025.gada 6.novembra atzinumā pausto viedokli un neatbalsta finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” šajā punktā paredzētajam.
Atkārtoti norādām, ka LNSC ir kapitālsabiedrība, nevis budžeta iestāde, līdz ar to tās izdevumu segšana ir nodrošināma no saimnieciskās darbības ieņēmumiem vai Izglītības un zinātnes ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros. Tāpat pieprasījumam joprojām nav sniegts pietiekams un detalizēts finanšu pamatojums par pieprasīto līdzekļu apmēru, tostarp nav iesniegta detalizēta tāme, kurā būtu norādīta pilna informācija, atbilstoši 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 44. punktam, kurā noteikts, ka iesniedzot pieprasījumu, ministrija papildus iesniedz pamatojumu, kurā iekļauj pieprasīto līdzekļu aprēķinu (veicamo darbu un pasākumu izmaksu aprēķinu saskaņā ar budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām) vai dokumentus, kas apliecina notikušo faktu un ar to saistītos izdevumus. Aprēķinā norāda veicamo darbu, pakalpojumu vai pasākumu aprakstu, nepieciešamo materiālu daudzumu, vidējo tirgus cenu, atalgojuma aprēķinu un paredzamo nodokļu samaksu atbilstoši normatīvajiem aktiem.

Atkārtoti vēršam uzmanību, ja papildu finansējuma piešķiršanas LNSC ir uzskatāma par nozares prioritāti, tad IZM pastāv iespēja šo finansējumu piešķirt tās esošo līdzekļu ietvaros, nepieciešamības gadījumā sniedzot priekšlikumus finansējuma pārdalei starp programmām/apakšprogrammām. Atzīmējam, ka š.g. 30.oktobrī IZM, izpildot Valsts kancelejas uzdoto uzdevumu (2025-UZD-IZM-3688561) ir sniegusi informāciju, ka tās budžetā 2025.gadā ir prognozējama plānoto budžeta līdzekļu ekonomija 3 196 671 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļa ir papildināta ar informāciju, ka: “Lai gan LNSC ir kapitālsabiedrība, tā īsteno valsts deleģētu uzdevumu, kas ir sabiedriski nozīmīga funkcija, nevis tirgus pakalpojums.” un ka: “Lai arī LNSC ir kapitālsabiedrība, tā pamatdarbība nav komerciāla peļņas gūšana, bet gan valsts deleģētu funkciju īstenošana sporta infrastruktūras un valsts sporta politikas jomā.”. Skaidrojam, ka tas, ka kapitālsabiedrība īsteno sabiedriski nozīmīgu funkciju, nenozīmē, ka attiecībā uz tās veiktajām darbībām nepastāv tirgus. Tāpat vēršam uzmanību, ka no komercdarbības atbalsta viedokļa peļņas gūšanas faktam nav nozīme, lai kādu darbību kvalificētu kā saimniecisku darbību – ir nepieciešams konstatēt tikai to, vai līdz ar attiecīgo darbību tiek piedāvāta prece vai pakalpojums tirgū (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.1.apakšsadaļu). Tādējādi skaidrojam, ka tādas darbības kā nekustamo īpašumu (šajā gadījumā – sporta bāzu) apsaimniekošana ir uzskatāma par pakalpojumu tirgū un attiecīgi LNSC ir kvalificējams kā saimnieciskās darbības veicējs. Līdz ar to lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 1.3.sadaļā iekļautos iepriekšminētos skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ar rīkojuma projektu ir paredzēts piešķirt publiskos līdzekļus valsts kapitālsabiedrībai SIA "Latvijas Nacionālais sporta centrs" (turpmāk – LNSC), lai atjaunotu stabilu naudas plūsmu un veiktu neatliekamos darbus un investīcijas, kas saistīts ar sporta bāzes "Sporta centrs "Kleisti"" (turpmāk – sporta bāze) pārņemšanu. No iepriekšminētā, kā arī anotācijā sniegtās informācijas, ir secināms, ka finansējuma gala labuma saņēmējs ir konkrētā sporta bāze, par ko anotācijā tika veikts izvērtējums par pasākuma atbilstību komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm, nevis LNSC. Līdz ar to aicinām precizēt anotācijā ietverto informāciju “Iepriekšminētā rezultātā secināms, ka papildus finansējuma piešķiršana sporta nozares valsts kapitālsabiedrībai, lai stabilizētu finanšu situāciju tajā [..]”, norādot, ka komercdarbības atbalsts LNSC līmenī nav, jo finansējuma piešķiršana LNSC tiek paredzēta saistībā ar tā veikto finansējuma novirzīšanu rīkojuma projekta anotācijā minēto ar sporta bāzes darbību saistīto izdevumu segšanai.
Piedāvātā redakcija
-