Projekta ID
22-TA-995Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
03.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Uzskatām, ka izglītībai ir jābūt visiem, tai skaitā bērniem ar speciālām vajadzībām, vienlīdz pieejamai un iekļaujošai.
Latvijā bērni ar speciālām vajadzībām speciālās izglītības programmas apgūst ne tikai speciālās izglītības iestādēs, bet arī vispārizglītojošās klasēs un vispārizglītojošo iestāžu speciālajās klasēs vai grupās.
Valsts kontrole 2021. gadā ir publicējusi lietderības revīziju “Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību?”. Tajā ir norādīts, ka pēdējos gados arvien vairāk speciālās izglītības programmas tiek īstenotas pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs, tāpēc ir palielinājies arī to bērnu skaits, kuriem ir iespēja tiem nepieciešamo speciālās izglītības programmu apgūt savas dzīvesvietas pašvaldības izglītības iestādē.
Lai nodrošinātu vienlīdzību, iekļaušanu un nediskrimināciju attiecībā pret izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām, rosinām paplašināt atbalsta tvērumu, paredzot atbalstu arī vispārējās izglītības iestādēm, kuras realizē speciālās izglītības programmas, un izteikt
1) 1. tabulas “Politikas mērķi un specifiskie atbalsta mērķi” 4.2.1.SAM (RSO 4.2.) pamatojuma (kopsavilkuma) piekto rindkopu šādā redakcijā:
“Pēdējo gadu laikā samazinājies speciālās izglītības iestāžu skaits un izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits tajās (2020./21.m.g. 44/27%; 2014./15.m.g. 60/51%). Turpinoties speciālās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai, nepieciešams stiprināt ilgtspējīgas speciālās izglītības iestādes un vispārējās izglītības iestādes, kurā realizē speciālās izglītības programmas, nodrošinot kvalitatīvu, pieejamu, modernu mācību vidi un atbilstošu infrastruktūru.”;
2) Programmas redakcijas 269. punktu šādā redakcijā:
“(269) Atbalsts speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu, kuras realizē speciālās izglītības programmas, mācību vides un infrastruktūras, materiāltehniskā nodrošinājuma un mācību līdzekļu pilnveidošanai, lai būtiski paaugstinātu speciālo izglītības iestāžu kapacitāti kvalitatīvas speciālās izglītības nodrošināšanā un sniegtu nepieciešamo atbalstu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, nodrošinot speciālās izglītības iestāžu pieejamību, izglītības iestāžu mācību infrastruktūras atbilstību mūsdienīga mācību procesa īstenošanai.”;
3) Programmas redakcijas 273. punktu šādā redakcijā:
“(273) Galvenās mērķgrupas: Valsts pārvaldes iestādes, pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības, t. sk. kultūrizglītības iestādes, speciālās izglītības iestādes, t. sk. vispārējās izglītības iestādes, kuras realizē speciālās izglītības programmas, augstskolas, koledžas, to pedagogi, akadēmiskais personāls, studējošie, izglītojamie, kā arī viņu vecāki, t.sk. sociāli un ekonomiski mazaizsargātās sabiedrības grupas, pašvaldības.”
Atbilstoši nepieciešams veikt korekcijas Programmas redakcijas 3. pielikumā “Tematiskais priekšnosacījums Nr.12 (4.3.) “Stratēģiskās politikas satvars izglītībai un apmācībai visos līmeņos.””
Latvijā bērni ar speciālām vajadzībām speciālās izglītības programmas apgūst ne tikai speciālās izglītības iestādēs, bet arī vispārizglītojošās klasēs un vispārizglītojošo iestāžu speciālajās klasēs vai grupās.
Valsts kontrole 2021. gadā ir publicējusi lietderības revīziju “Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību?”. Tajā ir norādīts, ka pēdējos gados arvien vairāk speciālās izglītības programmas tiek īstenotas pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs, tāpēc ir palielinājies arī to bērnu skaits, kuriem ir iespēja tiem nepieciešamo speciālās izglītības programmu apgūt savas dzīvesvietas pašvaldības izglītības iestādē.
Lai nodrošinātu vienlīdzību, iekļaušanu un nediskrimināciju attiecībā pret izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām, rosinām paplašināt atbalsta tvērumu, paredzot atbalstu arī vispārējās izglītības iestādēm, kuras realizē speciālās izglītības programmas, un izteikt
1) 1. tabulas “Politikas mērķi un specifiskie atbalsta mērķi” 4.2.1.SAM (RSO 4.2.) pamatojuma (kopsavilkuma) piekto rindkopu šādā redakcijā:
“Pēdējo gadu laikā samazinājies speciālās izglītības iestāžu skaits un izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits tajās (2020./21.m.g. 44/27%; 2014./15.m.g. 60/51%). Turpinoties speciālās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai, nepieciešams stiprināt ilgtspējīgas speciālās izglītības iestādes un vispārējās izglītības iestādes, kurā realizē speciālās izglītības programmas, nodrošinot kvalitatīvu, pieejamu, modernu mācību vidi un atbilstošu infrastruktūru.”;
2) Programmas redakcijas 269. punktu šādā redakcijā:
“(269) Atbalsts speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu, kuras realizē speciālās izglītības programmas, mācību vides un infrastruktūras, materiāltehniskā nodrošinājuma un mācību līdzekļu pilnveidošanai, lai būtiski paaugstinātu speciālo izglītības iestāžu kapacitāti kvalitatīvas speciālās izglītības nodrošināšanā un sniegtu nepieciešamo atbalstu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, nodrošinot speciālās izglītības iestāžu pieejamību, izglītības iestāžu mācību infrastruktūras atbilstību mūsdienīga mācību procesa īstenošanai.”;
3) Programmas redakcijas 273. punktu šādā redakcijā:
“(273) Galvenās mērķgrupas: Valsts pārvaldes iestādes, pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības, t. sk. kultūrizglītības iestādes, speciālās izglītības iestādes, t. sk. vispārējās izglītības iestādes, kuras realizē speciālās izglītības programmas, augstskolas, koledžas, to pedagogi, akadēmiskais personāls, studējošie, izglītojamie, kā arī viņu vecāki, t.sk. sociāli un ekonomiski mazaizsargātās sabiedrības grupas, pašvaldības.”
Atbilstoši nepieciešams veikt korekcijas Programmas redakcijas 3. pielikumā “Tematiskais priekšnosacījums Nr.12 (4.3.) “Stratēģiskās politikas satvars izglītībai un apmācībai visos līmeņos.””
Piedāvātā redakcija
-