Projekta ID
24-TA-1548Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
09.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma “Trauksmes celšanas likuma īstenošanas ex-post izvērtējums” (24-TA-1548) (turpmāk – informatīvais ziņojums) 23.lapaspusē norādīts, ka pastāv iespēja, ka centralizētu trauksmes cēlēja pseidonimizāciju varētu veikt trauksmes cēlēju kontaktpunkts, ja tā rīcībā ir atbilstoša IT sistēma, taču jārēķinās, ka ir nepieciešami arī atbilstoši cilvēkresursi. Tostarp jāvērtē, vai papildu informācijas pieprasīšana no trauksmes cēlēja un atbilžu sniegšana viņam notiktu caur trauksmes cēlēju kontaktpunktu vai IT sistēmā automātiski. KNAB vērš uzmanību, ka iebilst pret priekšlikumu centralizēt trauksmes cēlēju pseidonimizāciju. Ja trauksmes cēlēju kontaktpunkts centralizēti pseidonimizēs ziņojumus, atbildīgā iestāde bez trauksmes cēlēju kontaktpunkta starpniecības nevarēs sazināties ar trauksmes cēlēju un pēc būtības trauksmes cēlēju kontaktpunkts būs kā starpnieks starp iestādi un pašu trauksmes cēlēju, kas nesamērīgi noslogos trauksmes cēlēju kontaktpunkta ikdienas darbu un samazinās trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas likumā noteikto termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sadaļā “3. Priekšlikumi turpmākai rīcībai” piedāvāts priekšlikums paplašināt trauksmes cēlēja kontaktpunkta funkcijas ar šādām: 1) uzraudzīt trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāti; 2) būt informētam par ziņojumu izskatīšanas gaitu un rezultātu; 3) nodrošināt mācības; 4) izskatīt trauksmes cēlēju ziņojumus, attiecībā uz kuriem nav saskatāma kompetentā institūcija. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6.pantu, valsts pārvalde ir organizēta vienotā hierarhiskā sistēmā, neviena iestāde vai pārvaldes amatpersona nevar atrasties ārpus šīs sistēmas un katrai iestādei ir augstākā iestāde. Ņemot vērā minēto, lūdzam no priekšlikumu sadaļas svītrot priekšlikumus, kas paredz trauksmes cēlēju kontaktpunktam uzraudzīt trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāti un būt informētam par ziņojumu izskatīšanas gaitu. KNAB ieskatā trauksmes cēlēju kontaktpunktam būtu jābūt informētam tikai par kompetentās iestādes ziņojuma izskatīšanas rezultātu. Pieļaujot iespēju, ka KNAB pārņem trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkcijas, vienlaikus jāvērš uzmanība, ka KNAB nav deleģētas tiesības pārbaudīt citas iestādes pieņemtos lēmumus vai iejaukties iestādes iekšējos procesos. Vēršam uzmanību, ka patlaban nav skaidrs, kā varētu tikt uzraudzīta trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāte.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka jaunas funkcijas Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (turpmāk – KNAB) ir iespējams nodot tikai gadījumā, ja tam ir pieejams finansējums. KNAB konceptuāli atbalsta trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkciju pārņemšanu sākot ar 2026.gada 1.janvāri ar nosacījumu, ja tiek piešķirts papildu nepieciešamais finansējums. Ņemot vērā minēto, lūdzam Ministru kabineta protokollēmumu papildināt ar 6.punktu.
Piedāvātā redakcija
6. Gadījumā, ja likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas procesā netiks atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkciju pārņemšanai, tad Valsts kanceleja turpina nodrošināt trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkcijas.
