Projekta ID
22-TA-3153Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
01.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.2.6.1 apakšpunktu atzinumu (projekta saskaņojumu) nepieciešams saņemt no Datu valsts inspekcijas, ja projekts skar personas datu apstrādes jautājumus, tostarp personas datu apstrādi informācijas sistēmās.
Ievērojot minēto, lūdzam likumprojektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju, tostarp ņemot vērā, ka pirmšķietami dotais deleģējums ir pārlieku plašs.
Ievērojot minēto, lūdzam likumprojektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju, tostarp ņemot vērā, ka pirmšķietami dotais deleģējums ir pārlieku plašs.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ievērojot to, ka saskaņā ar likumprojekta 2. panta otro daļu Akadēmijas institucionālo pārraudzību īsteno Ministru kabinets ar tieslietu ministra starpniecību, savukārt Akadēmijas funkcionālo pārraudzību īsteno Tieslietu padome. Vienlaikus tiek paredzēts, ka tieši Tieslietu padome nosaka Akadēmijas direktora mēnešalgu, lūdzam likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīt, kurš pieņems lēmumu par Akadēmijas direktora:
1) nosūtīšanu komandējumā;
2) atvaļinājuma piešķiršanu;
3) novērtēšanu;
4) piemaksas, prēmijas, naudas balvas piešķiršanu vai pabalstu izmaksu.
1) nosūtīšanu komandējumā;
2) atvaļinājuma piešķiršanu;
3) novērtēšanu;
4) piemaksas, prēmijas, naudas balvas piešķiršanu vai pabalstu izmaksu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot to, ka Tieslietu akadēmija ir atvasināta publiska persona (tas ir, pastarpinātā pārvaldes iestāde), kas īstenos tālākizglītību, tad uz Tieslietu akadēmiju attiecas Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 11. panta pirmā daļa, nevis 11. panta otrā daļa.
Vienlaikus norādāms, ka nav tiesiska pamata Tieslietu akadēmiju pielīdzināt valsts dibinātu augstskolu statusam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijā ietverto informāciju, proti, norādot, ka uz Tieslietu akadēmiju attieksies Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 11. panta pirmā daļa.
Vienlaikus norādāms, ka nav tiesiska pamata Tieslietu akadēmiju pielīdzināt valsts dibinātu augstskolu statusam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijā ietverto informāciju, proti, norādot, ka uz Tieslietu akadēmiju attieksies Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 11. panta pirmā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt informāciju par to kādi kritēriji tiek ņemti vērā nosakot mēnešalgas apmēru Tieslietu akadēmijas direktoram. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumu Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība" 32.punktu iestādes vadītāja amatu klasifikācija ir tieši atkarīga no iestādes lieluma un iestādes budžeta izdevumu apjomam kalendārajam gadam. Ierosinām papildināt anotāciju ar norādi par prognozēto kalendārā gada budžeta apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams ietekmes uz budžetu izvērtējums, ieviešot Mācīšanās un attīstības sistēmu TA darbiniekiem, kur jānodrošina papildu finansējums informācijas sistēmas ieviešanai un pielāgošanai TA vajadzībām, kā arī katru gadu lietotāju licencēm, kas ir apmēram līdz 15Eur uz personu par sistēmas lietošanu gadā.
Jāparedz atalgojums sistēmas administratoram TA, kas Mācīšanās un attīstības sistēmu administrēs.
Jāparedz atalgojums sistēmas administratoram TA, kas Mācīšanās un attīstības sistēmu administrēs.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo sadaļu, ņemot vērā, ka likumprojekta 3. panta trešajā daļā ir noteikts, ka Ministru kabinets nosaka Akadēmijas uzdevumu un tiesību īstenošanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Valsts kanceleja uztur iepriekš izteikto iebildumu un neatbalsta jaunu amata vietu izveidi, tādējādi palielinot kopējo nodarbināto skaitu valsts pārvaldē kopumā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka uz 31.05.2024. Tieslietu resorā kopumā vakantas ir 761 amata vietas jeb 752,25 slodzes, līdz ar ko ir iespējams reorganizēt kādas no vakantajām amata vietām, lai nodrošinātu nepieciešamo amata vietu skaitu Tieslietu akadēmijas izveidei un darbībai, vienlaikus nepalielinot kopējo amata vietu skaitu valsts pārvaldē kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Tieslietu akadēmija ir pastarpinātās pārvaldes iestāde, tādējādi Tieslietu akadēmijas direktors atbilstoši likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta pirmās daļas 16. punktam būs amatpersona, bet ne ierēdnis. Tieslietu akadēmijā nodarbināto personu darba attiecības regulēs Darba likums.
No iepriekš minētā likumprojekta anotācijā ietvertā skaidrojuma, secināms, ka Tieslietu akadēmijas direktors nebūs valsts civildienesta ierēdnis. Savukārt no likumprojekta 5. pantā ietvertā regulējuma secināms, ka Tieslietu akadēmijas direktors nebūs nodarbināts darba tiesiskajās attiecībās un attiecīgi tam nav piemērojams Darba likumā noteiktais par darba tiesisko attiecību izbeigšanu.
Likumprojekta 5. panta septītajā daļā ir noteikti gadījumi, kuros Tieslietu akadēmijas direktoru var atbrīvot no amata pirms viņa pilnvaru termiņa beigām. Aicinām izvērtēt iespēju papildināt likumprojekta 5. panta septītajā daļā noteiktos gadījumos, kuros izbeidzas amata pilnvaras pirms termiņa beigām, ar tādu atbrīvošanas pamatu kā Tieslietu akadēmijas direktora paša vēlēšanās, jo likumprojektā šobrīd nav paredzēta iespēja Tieslietu akadēmijas direktoram pēc savas vēlēšanās pārtraukt nodarbinātības attiecības.
No iepriekš minētā likumprojekta anotācijā ietvertā skaidrojuma, secināms, ka Tieslietu akadēmijas direktors nebūs valsts civildienesta ierēdnis. Savukārt no likumprojekta 5. pantā ietvertā regulējuma secināms, ka Tieslietu akadēmijas direktors nebūs nodarbināts darba tiesiskajās attiecībās un attiecīgi tam nav piemērojams Darba likumā noteiktais par darba tiesisko attiecību izbeigšanu.
Likumprojekta 5. panta septītajā daļā ir noteikti gadījumi, kuros Tieslietu akadēmijas direktoru var atbrīvot no amata pirms viņa pilnvaru termiņa beigām. Aicinām izvērtēt iespēju papildināt likumprojekta 5. panta septītajā daļā noteiktos gadījumos, kuros izbeidzas amata pilnvaras pirms termiņa beigām, ar tādu atbrīvošanas pamatu kā Tieslietu akadēmijas direktora paša vēlēšanās, jo likumprojektā šobrīd nav paredzēta iespēja Tieslietu akadēmijas direktoram pēc savas vēlēšanās pārtraukt nodarbinātības attiecības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izteikt sadaļā Risinājumi 2.teikumu citā redakcijā, papildinot ar sistēmas funkcionalitāti -datu bāzes, lai varētu uzkrāt datus par personām, kas sistēmā tiks administrēti.
Piedāvātā redakcija
Paredzēts, ka Mācīšanās un attīstības sistēmā tiks pielāgota funkcionalitāte un veidoti administrēšanas moduļi, datu bāzes atbilstoši resoru un iestāžu vajadzībām, tajā skaitā arī Tieslietu akadēmijas mērķgrupas tālākizglītības procesa organizēšanas vajadzībām
10.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
Likumprojekta 4. panta pirmā daļa nosaka tiesnešu un prokuroru tiesības uz tiesneša vai prokurora amata pretendentu mācību maksas atmaksu pie noteiktiem apstākļiem un kritērijiem.
Likumprojekta anotācijā sniegts skaidrojums, ka no iepriekš minētā pantā noteiktā, secīgi izriet arī datu par mācību apmeklējumu glabāšanas termiņš, kā arī minēto datu analīze mācību kursu efektivitātes vērtēšanai.
Savukārt, likumprojektā un tā anotācijā nav sniegta informācija, vai izmaksas, ko rada informācijas uzglabāšana un datu uzturēšana, tiks segtas no mācību maksas vai iestādes budžeta līdzekļiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju vai datu uzturēšana tiks segta no mācību maksas, proti, maksas pakalpojuma, vai izvērtēt nepieciešamību veikt administratīvo izmaksu monetāro novērtējumu. Metodika administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanā pieejama Vadlīnijās tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (pieejamas Ministru kabienta tīmkeļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment).
Likumprojekta anotācijā sniegts skaidrojums, ka no iepriekš minētā pantā noteiktā, secīgi izriet arī datu par mācību apmeklējumu glabāšanas termiņš, kā arī minēto datu analīze mācību kursu efektivitātes vērtēšanai.
Savukārt, likumprojektā un tā anotācijā nav sniegta informācija, vai izmaksas, ko rada informācijas uzglabāšana un datu uzturēšana, tiks segtas no mācību maksas vai iestādes budžeta līdzekļiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju vai datu uzturēšana tiks segta no mācību maksas, proti, maksas pakalpojuma, vai izvērtēt nepieciešamību veikt administratīvo izmaksu monetāro novērtējumu. Metodika administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanā pieejama Vadlīnijās tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (pieejamas Ministru kabienta tīmkeļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment).
Piedāvātā redakcija
-
