Atzinums

Projekta ID
22-TA-2018
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Sistēma ir valsts informācijas sistēma, kurā tiesiskā statusa noteikšanas politikas īstenošanai un plānošanas funkcijas nodrošināšanai iekļauj ziņas par personu, kura iegūst vai zaudē Latvijas pilsonību, un uzkrāj informāciju par Pilsonības likumā noteiktajām latviešu valodas prasmes (turpmāk – valodas prasme) un Latvijas Republikas Satversmes pamatnoteikumu, valsts himnas teksta, Latvijas vēstures un kultūras pamatu zināšanas (turpmāk – zināšanas) pārbaudēm.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 2. punkta atbilstību Pilsonības likuma 26.1 pantā paredzētajam, proti, kas paredz, ka  ziņas par personām, attiecībā uz kurām tiek lemts par Latvijas pilsonības iegūšanu vai zaudēšanu, kā arī Latvijas pilsonības iegūšanas vai zaudēšanas procesa norisi reģistrē valsts informācijas sistēmā
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5. Sistēmā ziņas par personas atbilstību vai neatbilstību Pilsonības likuma nosacījumiem iekļauj un aktualizē kompetentās iestādes, kas tiesīgas sniegt informāciju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam.
Iebildums
Ņemot vērā no projekta regulējuma kompetentajām iestādēm izrietošās tiesības uz informācijas apstrādi, tajā skaitā tiesības apstrādāt personas datus, ir svarīgi skaidri un saprotami noteikt to personu loku, kas, neskaitot pārzini, apstrādās sistēmā esošos datus. Līdz ar to lūdzam precizēt projektu kopumā, norādot, kas projekta ietvaros ir saprotamas kā "kompetentā iestāde". 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
6.2. informāciju par personas, attiecībā uz kuru tiek lemts par Latvijas pilsonības iegūšanu vai zaudēšanu, iesniegumu;
Iebildums
Lūdzam anotācijā detalizētāk paskaidrot ar ko saprotama “informācija par personas [..] iesniegumu”, proti, kāda satura informācija tiks ievadīta sistēmā, piemēram, vai tiks pievienota iesnieguma kopija, vai brīvā formātā tiks ievadīts iesnieguma sagatavošanas datums, iesniedzēja dati u.tml. Tāpat lūgums anotācijā norādīt, kā, ievadot informāciju par iesniegumu, tiks ievērots personas datu minimizēšanas princips.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6.5. šādu informāciju par kompetentas iestādes sniegto atzinumu par personas atbilstību vai neatbilstību Pilsonības likuma nosacījumiem;
Iebildums
Atbilstoši anotācijā sniegtajam skaidrojumam, noteikumu projekts paredz noteikt elektronisku informācijas apmaiņu ar iesaistītajām iestādēm, kurām jāsniedz atzinums par personas atbilstību Pilsonības likuma prasībām, tai skaitā arī ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju. Informācijas sniegšana notiks elektroniski tiešsaistē sistēmas ietvaros, tādējādi samazinot iesaistīto iestāžu administratīvo slogu - kompetentās iestādes elektroniski saņems paziņojumu par nepieciešamību sniegt informāciju par personas atbilstību vai neatbilstību Pilsonības likuma nosacījumiem un attiecīgi kompetentās iestādes informāciju sistēmā iekļaus tiešsaistē.

Lai gan elektroniskas informācijas apmaiņa ir atbalstāma, tomēr noteikumu projektā ietvertais risinājums nenodrošina efektīvas datu apmaiņas izpildi. Pašreizējā redakcija paredz, ka iestādēm ir jāsagatavo atzinums, kas tiek ievietots elektroniskajā sistēmā – šāds risinājums administratīvā sloga ziņā pēc būtības neatšķiras no rakstiski sagatavota atzinuma, kas tiek nosūtīts oficiālajā elektroniskajā adresē. Tā vietā informācijas apmaiņa būtu īstenojama atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 357 "Kārtība, kādā iestādes sadarbojoties sniedz informāciju elektroniskā veidā, kā arī nodrošina un apliecina šādas informācijas patiesumu" 4.1.1. apakšpunktam, proti, tiešsaistes datu pārraides režīmā sadarbojoties starp informācijas sistēmām. Kā paredz šo noteikumu 5. punkts, ja informācijas sniedzējs informācijas sniegšanu var nodrošināt tiešsaistes datu pārraides režīmā un informācijas pieprasītājam saņemto informāciju ir iespējams apstrādāt informācijas sistēmā, informācijas apmaiņu veic šo noteikumu tiešsaistes datu pārraides režīmā sadarbojoties starp informācijas sistēmām.

Saskaņā ar Pilsonības likuma 11. panta pirmās daļas 7. punktu Latvijas pilsonībā neuzņem personu, kura nav izpildījusi nodokļu vai kādu citu maksājumu saistības pret Latvijas valsti. Saskaņā ar Pilsonības likuma 23. panta ceturto daļu iesniegumu par atteikšanos no Latvijas pilsonības var noraidīt, ja Latvijas pilsonis nav izpildījis nodokļu vai kādu citu maksājumu saistības pret Latvijas valsti. No minētā izriet, ka Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldei ir nepieciešama informācija par to, vai personai, kas vēlas iegūt Latvijas pilsonību vai atteikties no tās, ir nesegts parāds Uzturlīdzekļu garantiju fondam.

Informācija par personām, kurām ir parāds Uzturlīdzekļu garantiju fondam, ir iekļauta Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā, ko uztur Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija. Līdz ar to Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija var nodrošināt Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldei nepieciešamās informācijas izsniegšanu tiešsaistes datu pārraides režīmā, veidojot saslēgumu starp abu iestāžu informācijas sistēmām un negatavojot atsevišķu atzinumu. Ņemot vērā minēto, noteikumu projektā nepieciešams noteikt, ka Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija sniedz Pilsonības iegūšanas un zaudēšanas informācijas sistēmai datus no Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra par to, vai personai ir aktuāls parāds Uzturlīdzekļu garantiju fondam.

Papildus norādāms, ka nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus arī Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumu Nr. 975 "Latvijas pilsonības zaudēšanas un atjaunošanas kārtība" 7. un 19. punktā, izslēdzot norādi par nepieciešamību Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldei sniegt rakstisku pieprasījumu Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijai. Tāpat arī, veidojot datu apmaiņu starp informācijas sistēmām, ir nosakāms nododamo datu apjoms, proti, informācija no Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēja un parādnieka reģistra izsniedzama par tām personām, kuras ir iesniegušas iesniegumu par Latvijas pilsonības piešķiršanu vai par atteikšanos no tās, līdz ar to šo noteikumu 7. punktā un 19.12. apakšpunktā izslēdzams ierobežojums pieprasīt datus tikai par personām, kurām Fizisko personu reģistrā ir iekļautas ziņas par bērnu. Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija vērš uzmanību, ka personai var būt parāds Uzturlīdzekļu garantiju fondam arī gadījumā, ja Fizisko personu reģistrā nav iekļautas ziņas par personas bērnu, piemēram, ja ir stājies spēkā spriedums par paternitātes ieraksta dzēšanu vai ja bērna aizbildnim ir uzlikts pienākums atmaksāt Uzturlīdzekļu garantiju fondā nepamatoti saņemtos uzturlīdzekļus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
8. Valsts pārvaldes iestādēm, tiesām un prokuratūrai ir tiesības no sistēmas saņemt un izmantot šo noteikumu 6.punktā minēto informāciju atbilstoši minēto iestāžu kompetencei.
Iebildums
Lūgums precizēt projektu kopumā, norādot, vai ar projekta 8.punktā norādītājām iestādēm saprotamas "kompetentās iestādes" projekta izpratnē, vai arī ar projekta 8.punktu tiek paredzētas pavisam jaunas tiesības attiecīgajām iestādēm saņemt un apstrādāt datus citiem mērķiem. Pēdējā gadījumā, lūdzam norādīt, kādiem konkrētiem mērķiem iestādēm ir tiesības apstrādāt datus, kā arī precizēt projektu kopumā, ievērojot,ka normatīvajam regulējumam, kas ietekmē personas tiesības uz personas datu aizsardzību, jāatbilst visiem kritērijiem, kas normatīvajos aktos un tiesu praksē noteikti attiecībā uz jebkuru pamattiesību ierobežojumu noteikšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši anotācijā sniegtajam skaidrojumam, noteikumu projekts paredz noteikt elektronisku informācijas apmaiņu ar iesaistītajām iestādēm, kurām jāsniedz atzinums par personas atbilstību Pilsonības likuma prasībām, tai skaitā arī ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju. Informācijas sniegšana notiks elektroniski tiešsaistē sistēmas ietvaros, tādējādi samazinot iesaistīto iestāžu administratīvo slogu - kompetentās iestādes elektroniski saņems paziņojumu par nepieciešamību sniegt informāciju par personas atbilstību vai neatbilstību Pilsonības likuma nosacījumiem un attiecīgi kompetentās iestādes informāciju sistēmā iekļaus tiešsaistē.

Lai gan elektroniskas informācijas apmaiņa ir atbalstāma, tomēr noteikumu projektā ietvertais risinājums nenodrošina efektīvas datu apmaiņas izpildi. Pašreizējā redakcija paredz, ka iestādēm ir jāsagatavo atzinums, kas tiek ievietots elektroniskajā sistēmā – šāds risinājums administratīvā sloga ziņā pēc būtības neatšķiras no rakstiski sagatavota atzinuma, kas tiek nosūtīts oficiālajā elektroniskajā adresē. Tā vietā informācijas apmaiņa būtu īstenojama atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 357 "Kārtība, kādā iestādes sadarbojoties sniedz informāciju elektroniskā veidā, kā arī nodrošina un apliecina šādas informācijas patiesumu" 4.1.1. apakšpunktam, proti, tiešsaistes datu pārraides režīmā sadarbojoties starp informācijas sistēmām. Kā paredz šo noteikumu 5. punkts, ja informācijas sniedzējs informācijas sniegšanu var nodrošināt tiešsaistes datu pārraides režīmā un informācijas pieprasītājam saņemto informāciju ir iespējams apstrādāt informācijas sistēmā, informācijas apmaiņu veic šo noteikumu tiešsaistes datu pārraides režīmā sadarbojoties starp informācijas sistēmām.

Saskaņā ar Pilsonības likuma 11. panta pirmās daļas 7. punktu Latvijas pilsonībā neuzņem personu, kura nav izpildījusi nodokļu vai kādu citu maksājumu saistības pret Latvijas valsti. Saskaņā ar Pilsonības likuma 23. panta ceturto daļu iesniegumu par atteikšanos no Latvijas pilsonības var noraidīt, ja Latvijas pilsonis nav izpildījis nodokļu vai kādu citu maksājumu saistības pret Latvijas valsti. No minētā izriet, ka Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldei ir nepieciešama informācija par to, vai personai, kas vēlas iegūt Latvijas pilsonību vai atteikties no tās, ir nesegts parāds Uzturlīdzekļu garantiju fondam.

Informācija par personām, kurām ir parāds Uzturlīdzekļu garantiju fondam, ir iekļauta Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā, ko uztur Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija. Līdz ar to Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija var nodrošināt Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldei nepieciešamās informācijas izsniegšanu tiešsaistes datu pārraides režīmā, veidojot saslēgumu starp abu iestāžu informācijas sistēmām. Šīs informācijas sniegšanai nav nepieciešams gatavot atsevišķu atzinumu, kas pēc tam varētu tikt iekļauti tiešsaistē informācijas sistēmā, bet dati no Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra tiek izsniegti automātiski pēc Pilsonības iegūšanas un zaudēšanas informācijas sistēmas pieprasījuma. Ņemot vērā minēto, noteikumu projekta anotācijā nepieciešams atbilstoši precizēt kārtību, kādā Pilsonības iegūšanas un zaudēšanas informācijas sistēma iegūs datus no Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas 7. sadaļu, jo nav sniegta informācijā kā projekts ietekmēs katru institūciju. Tāpat lūdzam precizēt anotācijas 7.1. apakšpunktu, jo projekts ir attiecināms arī tiesām un prokuratūru, ņemot vērā noteikumu projekta 8. punktā paredzēto.
Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2. apakšpunktu, sniedzot informāciju, vai attiecīgajām institūcijām administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro


 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.2. apakšpunktu, jo noteikumu projektam ir ietekme uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam precizēt 8.1.1.3.apakšpunktu. Ir sniegta informācija, ka ir ietekme uz datu aizsardzību, bet nav sniegts detalizēts apraksts.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
6.1.8. uzturēšanās tiesību apliecinoša dokumenta, kas izsniegts Latvijā, izdošanas datums, veids un numurs, ja persona ir citas valsts pilsonis, un vēlas iegūt Latvijas pilsonību naturalizācijas kārtībā;
Priekšlikums
Ieslodzījuma vietu pārvalde ierosina apsvērt, vai nebūtu lietderīgi papildināt noteikumu projekta 6.1.8. apakšpunktu ar informāciju, līdz kuram datumam personai ir uzturēšanās tiesības.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Ierosinām aizpildīt anotācijas 1.5.apakšpunktu, jo tas nav aizpildīts.
Piedāvātā redakcija
-