Projekta ID
22-TA-2336Atzinuma sniedzējs
Latvijas Studentu apvienība
Atzinums iesniegts
01.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums sniegt skaidrojumu un papildināt ziņojumu ar to kā gadījumā, ja NBS vajadzībām vajadzīgais kvotu skaits ir aizpildījies, kādas iespējas tiks piedāvātas iesaucamajiem VAD vai VCD.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LSA norāda, ka atkārtotajā saskaņošanas procedūrā atkārtoti nav ievēroti labas pārvaldības principi. Lai arī TAP ir saskaņošanas termiņš ir norādīts 05.09.2022., kas iekļaujas ierastajā steidzamības kārtībā, e-pastiski tikām informēti, ka tas ir kļūdaini palicis tāds un patiesais termiņš ir 1. septembris (3 darba dienas). Pieļaujot, ka patiesi ir mērķis iegūt sabiedrības atgriezenisko saiti par piedāvāto informatīvo ziņojumu, tad tik īsa termiņa noteikšana nav uzskatāma par samērīgu atzinumu kvalitatīvai sagatavošanai, jo dažādās institūcijās, tostarp NVO, ir dažādas kārtības un sistēmas, lai nonāktu pie kopēja viedokļa un ar šādu termiņu to nav iespējams ievērot.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums ziņojumā precizēt kā VCD ietvaros jaunieši dienesta vietas varētu izvēlēties brīvprātīgi, kur jaunieši jau tiek nozīmēti noteiktām dienesta vietām ņemot vērā viņu līdzšinējo kvalifikāciju un dzīvesvietu. Turklāt cik noprotams uzsvars tiek likts uz jauniešiem, kas tikko ieguvuši vidējo izglītību. Kādas kvalifikācijas šeit būtu paredzamas, kā tās ietekmēs VCD pildīšanas vietu?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LSA uzskata, ka kopumā ir nepieciešams veikt sabiedrības izglītošanu par aizstāvību un rīcību krīzes situācijās. Ikvienai Latvijā mītošai personai būtu nepieciešams apgūt pirmo medicīnisko palīdzību, būt informētam par 72h somu, zināt kā un kur pieteikties NBS vai Zemessardzē u.tml. Vislabākais laiks, lai veiktu izglītošanu par šo jomu, ir vispārējās vidējās vai augstākās izglītības ietvaros, iespējams paredzot virspusēju ievadu vidējās izglītības iegūšanas periodā un padziļinātāku kursu augstākās izglītības ietvaros.
Piedāvātā redakcija
LSA uzskata, ka Latvijas studējošo zināšanu un spēju celšana valsts aizsardzībā ir īstenojama, iekļaujot jau esošajos vai veidojot jaunus studiju kursus valsts aizsardzībai svarīgus tematus, neparedzot šo personu iesaukšanu dienestā, piemēram, IT novirziena kursos iekļaut kiberdrošību, civilās aizsardzības kursu (kuru saturs jau šobrīd ir Ministru kabineta noteikts) papildināšana ar pamata militāro apmācību u.tml. Papildus tam, ka šis ļautu iegūt tiešām savu nozaru speciālistus, kas varētu atbalstīt Latviju totālas aizsardzības situācijā šo zināšanu iegūšana netiktu ierobežotas ne pēc vecuma, ne dzimuma, ne veselības stāvokļa.
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LSA uzskata, ka Aizsardzības ministrijas noteiktais atalgojums EUR 600 vai EUR 300 apmērā nedrīkst tik difrenciēts atkarībā no tā vai persona ir pieteikusies brīvprātīgi vai iesaukta VAD. Šobrīd Aizsardzības ministrija nav sniegusi pamatojumu atalgojuma dažādošanai, turklāt tāda ieviešana nav ne sociāli ne pilsoniski iekļaujoša, kā arī samazina brīvu izvēli saistībā ar dienesta atlikšanu augstākās izglītības iegūšanas vai citu attaisnojošu faktoru dēļ, kas līdz ar to apdraud arī augstākās izglītības iegūšanu.
Piedāvātā redakcija
LSA aicina paredzēt vienotu atalgojuma un atbalsta sistēmu visām personām, kas pilda VAD vai VCD.
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LSA ir iepazinusies ar citu Ziemeļvalstu obligātā dienesta nosacījumiem un vēlas uzsvērt, ka Latvijas noteiktais atalgojums un atbalsta mehānismi nav konkurētspējīgi ar tādām valstīm kā Zviedrija, Dānija, Norvēģija u.c. valstīm. LSA uzskata, ka VAD ir iespējams radīt pievilcīgāku sabiedrībai, paredzot lielāku atbalstu, ja persona dienestam piesakās brīvprātīgi. Būtu jāievieš papildus finansiālie atbalsta mehānismi, piemēram, studiju vai studējošā kredīta dzēšana, pabalsts iesaukto personu laulātajiem un bērniem u.tml. Papildus, darba devējam par pienākumu būtu jānosaka personas darba vietas saglabāšana dienesta laikā.
Piedāvātā redakcija
LSA uzskata, ka:
- Ir nepieciešams sekot Norvēģijas un Zviedrijas piemēram attiecībā pret personu vispārējās veselības pārbaudēm un iespējām atteikties no dienesta, pamatojot savu motivāciju;
- Ir nepieciešams papildināt finansiālā un sociālā atbalsta apmērus VAD esošajām personām.
- Ir nepieciešams sekot Norvēģijas un Zviedrijas piemēram attiecībā pret personu vispārējās veselības pārbaudēm un iespējām atteikties no dienesta, pamatojot savu motivāciju;
- Ir nepieciešams papildināt finansiālā un sociālā atbalsta apmērus VAD esošajām personām.
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LSA joprojām kategoriski iebilst pret izvēlēto sankciju par neatsaukšanos pavēlei iestāties valsts aizsardzības dienestā, norādot, ka Aizsardzības ministrijai būtu jāstrādā pie veidiem, kā dienestu padarīt pēc iespējas uzrunājošāku jauniešiem, lai brīvprātīgi tiktu veikta izvēle iesaistīties valsts aizsardzības sistēmā. LSA uzsver, ka informatīvajā ziņojumā paredzētā sodu sistēma var radīt negatīvu reakciju pret dienestu, tādējādi dienestā saņemot nemotivētus jauniešus, pasliktinot dienesta reputāciju un jauniešu nevēlēšanos iegūtās zināšanas izmantot vēlāk praksē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LSA iebilst esošo, jauno un potenciālo studējošo, kas uzņemti augstskolās, iesaukšanai valsts aizsardzības dienestā. LSA norāda, ka Latvijā uz doto brīdi jau pastāv augsta ranga speciālistu trūkums, kas valsti ir novedis pie kvalificēta darba spēka iztrūkuma vairākās nozarēs, piemēram, pedagoģijā, inženierzinātnēs, u.c. jomās. Studējošo un absolventu iesaukšanas gadījumā šīm personām tiek ierobežotas iespējas realizēt savu turpmāko profesionālo attīstību, kas atbalstītu valsts ekonomisko, zinātnes u.c. jomu izaugsmi radot 11 vai 12 mēnešu pātraukumu civilajā dzīvē. Pētījumi rāda, ka pārtraukums akadēmiskajā dzīvē (vienalga vai starp vidējo un augstāko izglītību, vai augstākās izglītības iegūšanas laikā) palielina risku, ka persona neturpinās izglītības iegūšanu augstākā līmenī. Tāpat arī vidusskolas absolventiem, izvēloties iegūt augstāko izglītību pēc dienesta izpildes, specialitātes apgūšana un kvalificēšanās darba tirgum tiek kavēta par gadu un iespējams rada jaunus apstākļus attiecībā uz turpmākajām dzīves izvēlēm un iespējām, ņemot vērā studiju piedāvājuma atšķirības katru gadu.
Piedāvātā redakcija
LSA uzskata, ka:
-VAD ir nepieciešams īstenot, paredzot izņēmumu gadījumā, ja šajā periodā persona studē kādā no Latvijas vai ārzemju akreditētajām augstākās izglītības iestādēm;
-Ja persona pamet savas studijas vai tiek eksmatrikulēta no augstākās izglītības iestādes un nav uzsākusi studijas iesaukšanas brīdī, personai ir pienākums pildīt VAD;
-Ja persona ir absolvējusi augstākās izglītības iestādi, persona tiek izkļauta no VAD iesaucamo personu reģistra.
-Studējošie jaunieši tiek piesaistīti pieteikties VAD brīvprātīgi ar informatīvo kampaņu par sniegtajām iespējām un motivējošu sociālo garantiju, atbalsta mehānismu palīdzību.
-VAD ir nepieciešams īstenot, paredzot izņēmumu gadījumā, ja šajā periodā persona studē kādā no Latvijas vai ārzemju akreditētajām augstākās izglītības iestādēm;
-Ja persona pamet savas studijas vai tiek eksmatrikulēta no augstākās izglītības iestādes un nav uzsākusi studijas iesaukšanas brīdī, personai ir pienākums pildīt VAD;
-Ja persona ir absolvējusi augstākās izglītības iestādi, persona tiek izkļauta no VAD iesaucamo personu reģistra.
-Studējošie jaunieši tiek piesaistīti pieteikties VAD brīvprātīgi ar informatīvo kampaņu par sniegtajām iespējām un motivējošu sociālo garantiju, atbalsta mehānismu palīdzību.