Atzinums

Projekta ID
22-TA-1752
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz informatīvā ziņojuma sadaļām 2.1. “Mediju atbalsta fonda papildu atbalsta programma Latgales medijiem”, kuras ietvaros tiek uzrādīta papildu finansējuma nepieciešamība 400 000 euro apmērā mediju projektu īstenošanai, 2.3. “Papildu sabiedrisko mediju aktivitātes Latgales informatīvās telpas stiprināšanai”, kuras ietvaros tiek uzrādīta papildu finansējuma nepieciešamība 33 000 euro apmērā 2022.gadā un 66 000 euro turpmāk ik gadus 3 jaunu amata vietu izveidošanai un uzturēšanai Latgalē, 2.5. “Papildu sabiedrisko mediju aktivitātes informatīvās telpas stiprināšanai un iepriekš neplānotas izmaksas”, kuras ietvaros tiek uzrādīta papildu finansējuma nepieciešamība Latvijas Radio 117 288 euro un Latvijas Televīzijai 588 457 euro apmērā, 2.6. “Elektroenerģijas izmaksu pieauguma kompensēšana apraides nodrošināšanai”, kuras ietvaros tiek izrādīta papildu finansējuma nepieciešamība 377 397 euro apmērā, norādām, ka:
1) Likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” Kultūras ministrijas un Sabiedrības integrācijas fonda budžetā ir plānots finansējums gan Mediju atbalsta fonda projektu konkursu organizēšanai, gan budžeta resora “46. Sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi” budžetā ir plānots finansējums sabiedriskā pasūtījuma īstenošanai sabiedriskajos medijos, gan arī budžeta resora “47. Radio un televīzijas regulators” budžetā ir plānots finansējums galalietotājiem bez maksas izplatāmo programmu sarakstā iekļauto televīzijas programmu izplatīšanai. Attiecīgi Kultūras ministrijas, Sabiedrības integrācijas fonda un Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kompetencē ir lemt par piešķirtā finansējuma izlietojumu nozaru prioritāšu īstenošanai, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārdali starp pasākumiem.
2) Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likuma 9.panta otrā daļa nosaka, ka sabiedriskais pasūtījums aptver visas sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa darbības satura veidošanā, vadībā, izplatīšanā, pieejamības nodrošināšanā, arhivēšanā, kā arī tehnoloģiju nodrošināšanā un infrastruktūras uzturēšanā. Līdz ar to nav pamatojuma papildu finansējuma piešķiršanai ne apraides izmaksu sadārdzinājuma segšanai, ne papildu raidījumu veidošanai. Attiecīgie izdevumi ir nodrošināmi sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu esošo līdzekļu ietvaros, nepieciešamības gadījumā pārskatot prioritātes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma 2.2. sadaļu “Papildu saturs sabiedriskajos medijos”. Norādām, ka šajā sadaļā iekļauto pasākumu īstenošanai attiecīgais Ministru kabineta rīkojuma projekts jau ir izskatīts un pieņemts š.g. 14.jūnija Ministru kabineta sēdē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Par 2.4.sadaļā norādīto, ka: "Atbilstoši šī brīža spēkā esošajiem tiesību normatīvajiem aktiem, sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu satura nodošana komercmedijiem ir pieļaujama pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 37.1 pantu un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma19.1 pantu (pieņemts Saeimas 2022. gada 12. maija sēdē), kuri paredz SEPLP tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru tā atļauj uz noteiktu laiku bez atlīdzības iekļaut sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu izveidotos un pārraidāmos ziņu un informatīvi analītiskos raidījumus vai to daļas arī SEPLP noteiktās citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās, kā arī lemt par to lietošanas pārtraukšanu, ja attiecīgais elektroniskais plašsaziņas līdzeklis neievēro SEPLP lēmumā paredzētos nosacījumus.", vēršam uzmanību, ka sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu satura nodošana komercmedijiem ir uzskatāma par publisko resursu piešķīrumu un pirmšķietami izpilda visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes. Attiecīgi, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, lemjot par publisko resursu piešķiršanu (sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu satura nodošana komercmedijiem), ir jāievēro atbilstošs komercdarbības atbalsta kontroles regulējums, lai nodrošinātu likumīga komercdarbības atbalsta piešķiršanu. Ievērojot minēto, lūdzam informatīvā ziņojuma 2.4.sadaļā norādīt, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu tiks veikta sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu satura nodošana komercmedijiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot to, ka MK sēdes protokollēmuma projekta punktos Nr.2.,3.,4.,5.,6. tiek paredzēta publisko līdzekļu piešķiršana saimnieciskās darbības veicējiem un atbalsts pirmšķietami kvalificējams kā komercdarbības atbalsts (izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās pazīmes, jo publisko resursu piešķīrums rada selektīvas ekonomiskās priekšrocības atsevišķiem subjektiem liberalizētā tirgū), lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu attiecībā uz katru MK sēdes protokollēmuma projekta punktos Nr.2.,3.,4.,5.,6. paredzēto līdzekļu piešķīrumu, norādot saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu tiks nodrošināts sniegtā atbalsta saderīgums ar ES iekšējo tirgu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteiktos iebildumus par informatīvo ziņojumu, neatbalstām protokollēmuma projekta 2., 3., 4., 5. un 7.punktā paredzēto. Vienlaikus norādām, ka šajos punktos iekļautie uzdevumi pēc būtības dublē Kultūras ministrijas sagatavotos Ministru kabineta rīkojuma projektus “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 22-TA-1936 un 22-TA-1755.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot šo punktu, jo š.g. 16.jūnijā ir izdots Ministru kabineta rīkojums Nr.435 “Par apropriācijas pārdali” ar kuru jau ir atbalstīts šajā punktā paredzētais.
Piedāvātā redakcija
-