Projekta ID
22-TA-421Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
01.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ekonomikas ministrija ir iepazinusies ar Veselības ministrijas izstrādāto rīkojuma projektu, ar kuru tiek paredzēts noteikt nacionālo interešu objekta statusu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" teritorijai un būvēm, kā arī rīkojuma projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) un konceptuāli neiebilst pret rīkojuma projekta tālāko virzību. Vienlaicīgi uzskatām, ka anotācija būtu precizējama un papildināma.
Ekonomikas ministrija piekrīt, ka SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" infrastruktūra ir vitāli svarīga veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktai nodrošināšanai, kā arī atbalsta nepieciešamību bez kavēšanās īstenot plānotos infrastrukrūras objektus.
Veselības ministrija anotācijā pamato nepieciešamību noteikt nekustamajiem īpašumiem necionālo interešu objekta statusu, vispārīgi norādot uz tiesībām nacionālo interešu objekta gadījumā atkāpties no teritorijas plānojuma prasībām, kā arī uz būvatļaujas spēkā esamību neatkarīgi no apstrīdēšanas vai pārsūdzības. Ekonomikas ministrija uzskata, ka šāds vispārīgs pamatojums nav pietiekams, it īpaši ņemot vērā, ka 2021. gada 19.maija ir stājušes spēkā grozījumi Būvniecības likumā, kas būtiski pilnveido regulējumu būvatļaujas apstrīdēšanas un pārsūdzības procesam. Veselības ministrija pareizi norāda, ka saskaņā ar Būvniecības likuma 15.panta septīto daļu nacionālo interešu objekta būvniecībai izdotas būvatļaujas apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tās darbību. Vienlaicīgi 2021.gada 19. maijā stājās spēkā grozījumi Būvniecības likumā, 14.pants ir papildināts ar 102. daļu, kas paredz, ka būvatļaujas pārsūdzība tiesā neaptur būvatļaujas darbību, ja iestāde ir noraidījusi vai atstājusi bez izskatīšanas būvniecības administratīvā procesa ietvaros izdota būvniecības ierosinātājam labvēlīga adminisratīvā akta apstrīdēšanas iesniegumu. Šāds regulējums mazina "nepamatoto" iebildumu negatīvo ietekmi uz būvniecības ieceres īstenošanu. Proti, saskaņā ar spēkā esošo Būvniecības likuma regulējumu būvatļaujas darbība tiek apturēta pārsūdzības procesā, tikai gadījumā, ja iestāde, izskatot iesniedzēja sūdzību, atzina to par pamatotu un lēma par būvatļaujas prettiesiskumu. Attiecīgi nacionālo interešu objekta statuss maina situāciju tikai apstrīdēšanas procesā, nacionālo interešu objekta gadījumā būvatļaujas darbība netiek apturēta apstrīdēšanas procesa ietvaros. Saskaņā ar Būvniecības likuma 15.panta vienpadsmito daļu kopējais laiks, kurā būvniecības procesā izdota administratīvā akta apstrīdēšanas iesniegums tiek izskatīts iestādē, nedrīkst būt ilgāks par diviem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, turklāt saskaņā ar 16.panta pirmo daļu būvniecības ierosinātājam ir tiesības turpināt projektēšanu arī laikā, kad būvatļaujas darbība ir apturēta apstrīdēšanas procesa ietvaros.
Ņemot vērā augstākminēto, lūdzam precizēt anotācijā ietverto pamatojumu nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanai. Tāpat lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju kādi Rīgas pilsētas teritorijas plānojuma noteikumi traucē Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas plānoto infrastruktūras projektu īstenošanu un no kura regulējuma būs nepieciešams atkāpties.
Ekonomikas ministrija piekrīt, ka SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" infrastruktūra ir vitāli svarīga veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktai nodrošināšanai, kā arī atbalsta nepieciešamību bez kavēšanās īstenot plānotos infrastrukrūras objektus.
Veselības ministrija anotācijā pamato nepieciešamību noteikt nekustamajiem īpašumiem necionālo interešu objekta statusu, vispārīgi norādot uz tiesībām nacionālo interešu objekta gadījumā atkāpties no teritorijas plānojuma prasībām, kā arī uz būvatļaujas spēkā esamību neatkarīgi no apstrīdēšanas vai pārsūdzības. Ekonomikas ministrija uzskata, ka šāds vispārīgs pamatojums nav pietiekams, it īpaši ņemot vērā, ka 2021. gada 19.maija ir stājušes spēkā grozījumi Būvniecības likumā, kas būtiski pilnveido regulējumu būvatļaujas apstrīdēšanas un pārsūdzības procesam. Veselības ministrija pareizi norāda, ka saskaņā ar Būvniecības likuma 15.panta septīto daļu nacionālo interešu objekta būvniecībai izdotas būvatļaujas apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tās darbību. Vienlaicīgi 2021.gada 19. maijā stājās spēkā grozījumi Būvniecības likumā, 14.pants ir papildināts ar 102. daļu, kas paredz, ka būvatļaujas pārsūdzība tiesā neaptur būvatļaujas darbību, ja iestāde ir noraidījusi vai atstājusi bez izskatīšanas būvniecības administratīvā procesa ietvaros izdota būvniecības ierosinātājam labvēlīga adminisratīvā akta apstrīdēšanas iesniegumu. Šāds regulējums mazina "nepamatoto" iebildumu negatīvo ietekmi uz būvniecības ieceres īstenošanu. Proti, saskaņā ar spēkā esošo Būvniecības likuma regulējumu būvatļaujas darbība tiek apturēta pārsūdzības procesā, tikai gadījumā, ja iestāde, izskatot iesniedzēja sūdzību, atzina to par pamatotu un lēma par būvatļaujas prettiesiskumu. Attiecīgi nacionālo interešu objekta statuss maina situāciju tikai apstrīdēšanas procesā, nacionālo interešu objekta gadījumā būvatļaujas darbība netiek apturēta apstrīdēšanas procesa ietvaros. Saskaņā ar Būvniecības likuma 15.panta vienpadsmito daļu kopējais laiks, kurā būvniecības procesā izdota administratīvā akta apstrīdēšanas iesniegums tiek izskatīts iestādē, nedrīkst būt ilgāks par diviem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, turklāt saskaņā ar 16.panta pirmo daļu būvniecības ierosinātājam ir tiesības turpināt projektēšanu arī laikā, kad būvatļaujas darbība ir apturēta apstrīdēšanas procesa ietvaros.
Ņemot vērā augstākminēto, lūdzam precizēt anotācijā ietverto pamatojumu nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanai. Tāpat lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju kādi Rīgas pilsētas teritorijas plānojuma noteikumi traucē Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas plānoto infrastruktūras projektu īstenošanu un no kura regulējuma būs nepieciešams atkāpties.
Piedāvātā redakcija
-