Projekta ID
24-TA-2661Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar 2023. gada 2. novembra likumu "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums papildināts ar 13. panta 2.2 daļu, piešķirot Ministru kabinetam deleģējumu noteikt no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru un uzliek pienākumu ne retāk kā reizi trijos gados pārskatīt to, ievērojot valsts budžeta iespējas. Proti, izpildot doto deleģējumu, no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru Ministru kabinets nosaka pēc tieslietu ministra ierosinājuma atbilstoši valsts budžeta iespējām, kā arī izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, tādējādi nodrošinot pakāpenisku un ar valsts budžeta iespējām samērīgu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēra pieaugumu.
Lai salāgotu pasākuma punktu ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13.panta 2.2 daļu, aicinām pārformulēt 2.1.10. pasākumu šādi:
Lai salāgotu pasākuma punktu ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13.panta 2.2 daļu, aicinām pārformulēt 2.1.10. pasākumu šādi:
Piedāvātā redakcija
2.1.10. Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (UGFA), atbilstoši Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13.panta 2.2 daļai, ne retāk kā reizi trijos gados pārskata no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru.
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
[1] Nolūkā līdzsvarot izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru ar pieejamajiem valsts budžeta līdzekļiem, ar 2019. gada 14. novembra likumu "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamais uzturlīdzekļu apmērs tika atstatīts no Ministru kabineta noteikumos noteiktā minimālā mēnešalgas apmēra, tā vietā nosakot konstantu izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru. Minētie grozījumi izrietēja no Ministru kabineta 2019. gada 13. septembra sēdes protokola Nr.41.1.paragr. 20. punkta, ar kuru bija uzdots Tieslietu ministrijai izstrādāt grozījumus normatīvajos aktos, paredzot, ka valsts budžeta izdevumi, kas ir tieši saistīti ar minimālo algu, sākot ar 2020. gada 1. janvāri netiek vairs piesaistīti minimālās algas apmēram, un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā 2020. gada budžeta likumprojektu paketē.
Ņemot vērā prognozēto fiskālo telpu un līdzekļu nepietiekamību, šobrīd nav iespējams atgriezties pie no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamā uzturlīdzekļu apmēra piesaistes Ministru kabineta noteikumos noteiktajai minimālajai mēnešalgai. Proti, nav mainījušies tie apstākļi, kuri bija par pamatu minēto grozījumu izdarīšanai. Šobrīd, atjaunojot no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamā uzturlīdzekļu apmēra piesaisti Ministru kabineta noteikumos noteiktajai minimālajai mēnešalgai, tiktu radīta būtiska ietekme uz valsts budžetu, kas varētu ietekmēt iespējas nodrošināt uzturlīdzekļus visiem bērniem, kuri šobrīd saņem uzturlīdzekļus no Uzturlīdzekļu garantiju fonda. Tāpat, ņemot vērā nepieciešamā finansējuma apmēru, objektīvi nav iespējams rast šādus līdzekļus Tieslietu ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros, neskarot citu nozares funkciju īstenošanu. Uzsverams, ka politikas izmaiņas, kuras rada nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem, tajā skaitā strauju no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēra pieaugumu, ir saistāmas ar valsts budžeta plānošanas procesu, kurā, lemjot par papildu finansējuma piešķiršanu ministrijām un citām valsts iestādēm, ņem vērā sociālekonomisko tautsaimniecības attīstības prognozi, sabalansējot plānotos izdevumus starp visām nozarēm.
[2] Vēršam uzmanību, ka ar 2023. gada 2. novembra likumu "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums papildināts ar 13. panta 2.2 daļu, piešķirot Ministru kabinetam deleģējumu noteikt no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru un uzliek pienākumu ne retāk kā reizi trijos gados pārskatīt to, ievērojot valsts budžeta iespējas. Proti, izpildot doto deleģējumu, no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru Ministru kabinets nosaka pēc tieslietu ministra ierosinājuma atbilstoši valsts budžeta iespējām, kā arī izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, tādējādi nodrošinot pakāpenisku un ar valsts budžeta iespējām samērīgu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēra pieaugumu.
Atzīmējams, ka ir plānots turpināt darbu pie pasākumiem, kas vērsti uz individuālāku pieeju parādniekiem, lai veicinātu regresa kārtībā atgūto uzturlīdzekļu apmēru, tādējādi palielinot no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru atbilstoši regresa kārtībā gūtajiem ieņēmumiem.
Ņemot vērā prognozēto fiskālo telpu un līdzekļu nepietiekamību, šobrīd nav iespējams atgriezties pie no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamā uzturlīdzekļu apmēra piesaistes Ministru kabineta noteikumos noteiktajai minimālajai mēnešalgai. Proti, nav mainījušies tie apstākļi, kuri bija par pamatu minēto grozījumu izdarīšanai. Šobrīd, atjaunojot no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamā uzturlīdzekļu apmēra piesaisti Ministru kabineta noteikumos noteiktajai minimālajai mēnešalgai, tiktu radīta būtiska ietekme uz valsts budžetu, kas varētu ietekmēt iespējas nodrošināt uzturlīdzekļus visiem bērniem, kuri šobrīd saņem uzturlīdzekļus no Uzturlīdzekļu garantiju fonda. Tāpat, ņemot vērā nepieciešamā finansējuma apmēru, objektīvi nav iespējams rast šādus līdzekļus Tieslietu ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros, neskarot citu nozares funkciju īstenošanu. Uzsverams, ka politikas izmaiņas, kuras rada nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem, tajā skaitā strauju no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēra pieaugumu, ir saistāmas ar valsts budžeta plānošanas procesu, kurā, lemjot par papildu finansējuma piešķiršanu ministrijām un citām valsts iestādēm, ņem vērā sociālekonomisko tautsaimniecības attīstības prognozi, sabalansējot plānotos izdevumus starp visām nozarēm.
[2] Vēršam uzmanību, ka ar 2023. gada 2. novembra likumu "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums papildināts ar 13. panta 2.2 daļu, piešķirot Ministru kabinetam deleģējumu noteikt no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru un uzliek pienākumu ne retāk kā reizi trijos gados pārskatīt to, ievērojot valsts budžeta iespējas. Proti, izpildot doto deleģējumu, no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru Ministru kabinets nosaka pēc tieslietu ministra ierosinājuma atbilstoši valsts budžeta iespējām, kā arī izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, tādējādi nodrošinot pakāpenisku un ar valsts budžeta iespējām samērīgu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēra pieaugumu.
Atzīmējams, ka ir plānots turpināt darbu pie pasākumiem, kas vērsti uz individuālāku pieeju parādniekiem, lai veicinātu regresa kārtībā atgūto uzturlīdzekļu apmēru, tādējādi palielinot no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru atbilstoši regresa kārtībā gūtajiem ieņēmumiem.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām pārformulēt 2.1.10. pasākumu šādi:
“Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (UGFA), atbilstoši Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13.panta 2.2 daļai, ne retāk kā reizi trijos gados pārskata no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru.”
“Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (UGFA), atbilstoši Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13.panta 2.2 daļai, ne retāk kā reizi trijos gados pārskata no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru.”