Atzinums

Projekta ID
22-TA-1084
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
31.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu noteikt pārejas periodu individuālās mēnešalgas apmēra kritēriju izstrādei un ieviešanai.
Situācija, kāda ir izveidojusies gan ar šo noteikumu, gan jaunās atlīdzības sistēmas normatīvā regulējuma izstrādāšanu un apstiprināšanu kopumā, ir pilnīgā pretrunā ar labas pārvaldības principiem un darbiniekus motivējošas sistēmas veidošanu.
Tas, ka noteikumu projekta izstrāde ir tā ievilkusies un paredzams, ka tā apstiprināšana var notikt tikai jūnija otrajā pusē, skaidri iezīmē faktu, ka iestādes iekšējo darba samaksas kārtību varēs izstrādāt un individuālo darbinieku izvērtēšanu veikt tikai nākamajos mēnešos. Protams, sistēmas ieviešanas termiņš lielā mērā ir atkarīgs no iestādes lieluma un atalgojuma budžeta. Jau iepriekšējā noteikumu projekta saskaņojumā LNB norādīja, ka LNB atalgojuma budžeta ietvarā lielākā daļa LNB amatu nesasniedz paredzamās klasifikācijas mēnešalgas grupas minimumu. Tas nozīmē, ka, atbilstoši noteikumu anotācijā sniegtajiem skaidrojumiem, nepieciešams izstrādāt sistēmu, kā mēnešalgas grupu diapazonu pielāgot reālajai situācijai. Paredzams, ka tas būs sarežģīts process, jo ir amati, kuri mēnešalgas grupas minimumu nesasniedz pat par 300 – 1000 eiro. Arī iekšējā darba samaksas kārtības izstrādāšana prasīs ievērojamus laika resursus, it sevišķi regulārā darba apjoma kritēriju noteikšana. Nav pārliecība, ka iekšējās kārtības izstrādāšanā būtiski varētu palīdzēt solītās Valsts kancelejas izstrādātās vadlīnijas un paraugnolikums. Līdz šim sniegtie skaidrojumi un materiāli ir pilnībā vispārināti un, ņemot vērā iestādes darbības individuālos aspektus, nav piemērojami. LNB ievērojami laikietilpīga būs arī visu darbinieku (377 amata vietas) izvērtēšana darba samaksas noteikšanai.
Tādējādi, lai gan atbilstoši plānotajam jaunā atlīdzības sistēma, t.sk. darba samaksas kārtība, stāsies spēkā š.g. 1. jūlijā, lielākā daļa iestāžu to nevarēs ieviest ātrāk kā pēc 1-3 mēnešiem (protams, paliek atvērts jautājums, vai Valsts kanceleja paspēs amatu klasifikāciju saskaņot līdz 1.jūlijam). Tas kārtējo reizi iestādes (un to darbiniekus) nostāda nevienlīdzīgā situācijā. Vienlaikus jānorāda, ka Darba likuma 4.daļa paredz “Par jaunas darba samaksas sistēmas ieviešanu uzņēmumā, kā arī par grozījumiem pastāvošajā darba samaksas sistēmā darba devējam ir pienākums rakstveidā informēt darbiniekus vismaz vienu mēnesi iepriekš.” Ievērojot šo darba likuma normu jaunā kārtība var stāties spēkā tikai vienu mēnesi pēc tam, kad tā ir izstrādāta un apstiprināta.
Absurda situācija izveidojas arī ar š.g. sākumā LNB piešķirto papildu finansējumu darba algas celšanai. Lai gan piešķirtais papildu finansējums ir neliels, tas LNB kā iestādei, kuras darbiniekiem ir zemas mēnešalgas, ir ļoti būtisks. Gada sākumā lielai daļai darbinieku mēnešalgas nevarēja palielināt, jo to neļāva pašreizējās amatu klasifikācijas mēnešalgas griesti. Tāpēc, lai ievērotu vienlīdzības principu, visiem darbiniekiem mēnešalgas netika palielinātas, bet tika noteiktas piemaksas līdz š.g. 1. jūlijam, atliekot galīgo mēnešalgas izvērtēšanu un noteikšanu līdz jaunās sistēmas ieviešanai. Savukārt tagad no 1. jūlija mēnešalgu nevarēs paaugstināt, jo nebūs paspēts izstrādāt un ieviest jauno darba samaksas noteikšanas kārtību. Arī piemaksu kārtība no 1.jūlija ir mainījusies. Tādējādi radīsies situācija, ka darbiniekiem vienu vai pat vairākus mēnešus nebūs iespējams saņemt piešķirto algas pieaugumu.
Ņemot vērā to, ka darba samaksas sistēma ir pamatā tik nozīmīgam jautājumam kā darbinieku atalgojums, tad, protams, iestādes pēc iespējas ātrāk centīsies kārtību izstrādāt un ieviest. Tas var novest pie formālas pieejas un kļūdām ieviešanas procesā. Šāda steiga un neskaidrības tik nozīmīgu jautājumu risināšanā absolūti neveicina darbinieku izpratni un lojalitāti gan konkrētai iestādei, gan valsts pārvaldei kopumā. Vienlaikus neatbalstāma prakse ir arī tā, ka visi nesakārtotie jautājumi par darba samaksas notikšanas kārtību, kas radušies novēloti izstrādājot un apstiprinot MK noteikumus, pēc 1.jūlija tiks pārlikti konkrētas iestādes atbildībā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Noteikumu projekta 1.punktam “Noteikumi nosaka: 1.1.valsts tiešās pārvaldes iestāžu amatpersonu (darbinieku) mēnešalgas apmēru un tās noteikšanas kārtību; 1.2. speciālās piemaksas, to apmērus un piešķiršanas un izmaksas kārtību; 1.3. prēmijas apmēru un izmaksas kārtību; 1.4. profesijas un specifiskās jomas, kurām piemērojams tirgus koeficients”. Noteikumu projekta 29.punkts savukārt paredz, ka “Noteikumi stājas spēkā 2022.gada 1.jūlijā”. Ņemot vērā, ka ar Noteikumu projektu tiek plānots noteikt jaunu mēnešalgu noteikšanas kārtību, būtiski reformējot līdzšinējo darba samaksas sistēmu, LNA kā darba devējam ir saistoši Darba likuma 62.panta ceturtās daļas noteikumi, kas paredz, ka “par jaunas darba samaksas sistēmas ieviešanu uzņēmumā, kā arī par grozījumiem pastāvošajā darba samaksas sistēmā darba devējam ir pienākums rakstveidā informēt darbiniekus vismaz vienu mēnesi iepriekš”. Tā kā Noteikumu projekts līdz 2022.gada 1.jūnijam nav pieņemts, turklāt pēc tā pieņemšanas LNA kā darba devējam objektīvi ir nepieciešams laiks, lai izstrādātu jaunu darba samaksas noteikšanas kārtību, tad atbilstoši piedāvātajai Noteikumu projekta 29.punkta redakcijai, kas neparedz nekādu pārejas periodu, nav iespējams darba tiesisko attiecību jomu reglamentējošo normatīvo aktu noteiktajā kārtībā ieviest jaunu darba samaksas sistēmu.
Tāpat uzsverams, ka 2022.gada 26.aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amata aprakstu izstrādāšanas kārtības”, kas stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā, 126.punkts paredz, ka “amatu klasifikācijas pārskatīšanu atbilstoši šo noteikumu 5. nodaļai institūcijas nodrošina līdz 2022. gada 31.decembrim. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumiem Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" saskaņotie amatu klasificēšanas rezultāti ar attiecīgām amatu saimēm, līmeņiem un mēnešalgu grupām ir piemērojami līdz brīdim, kad ir pārskatīta amatu klasifikācija atbilstoši šo noteikumu 5. nodaļai un Valsts kanceleja vai pašvaldība noteiktā kārtībā ir saskaņojusi amatu klasificēšanas rezultātu apkopojumu”, tādējādi līdz 2022.gada 31.decembrim paredzot pārejas kārtību, kas savukārt nav saskaņots ar Noteikumu projektu un tā 29.punktu. Uzskatām, ka atbilstoši Noteikumu projektam izstrādāt un ieviest jaunu darba samaksas sistēmu iespējams tikai pēc amatu klasifikācijas pārskatīšanas atbilstoši 2022.gada 26.aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr.262, līdz ar to Noteikumu projekts būtu papildināms ar punktu, kas noteiktu tā pārejas periodu ieviešanai līdz 2022.gada 31.decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu Nr.262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība" 126.punkts nosaka, ka amatu klasifikācijas pārskatīšanu atbilstoši šo noteikumu 5.nodaļai institūcijas nodrošina līdz 2022.gada 31.decembrim. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumiem Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" saskaņotie amatu klasificēšanas rezultāti ar attiecīgām amatu saimēm, līmeņiem un mēnešalgu grupām ir piemērojami līdz brīdim, kad ir pārskatīta amatu klasifikācija atbilstoši šo noteikumu 5.nodaļai un Valsts kanceleja vai pašvaldība noteiktā kārtībā ir saskaņojusi amatu klasificēšanas rezultātu apkopojumu, tādējādi paredzot pārejas kārtību līdz 2022.gada 31.decembrim.
Atbilstoši Noteikumu projektam izstrādāt un ieviest jaunu darba samaksas sistēmu iespējams tikai pēc amatu klasifikācijas pārskatīšanas atbilstoši 2022.gada 26.aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr.262, kā arī iestādēm jaunas darba samaksas sistēmas izstrādei ir nepieciešams laiks, tai skaitā  mēnešalgas līmeņu jeb soļu noteikšanai intervāla ietvaros, salāgošanai ar esošajām iestādes mēnešalgām, kritēriju nodefinēšanai katra nākamā soļa (līmeņa, pakāpes) sasniegšanai, kā arī iestāžu  valsts budžeta iespējas, lūdzu paredzēt pārejas periodu individuālā mēnešalgas apmēra kritēriju izstrādei un piemērošanai līdz 2022.gada 31.decembrim.
Piedāvātā redakcija
-