Projekta ID
23-TA-1107Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumus papildināt ar nosacījumu, ka ja izsludinātās atlases ietvaros apstiprināmo projektu iesniegumu attiecināmo izmaksu kopsumma pārsniedz kādu no MK noteikumu 10.punktā attiecīgajām mērķa grupām norādītajiem indikatīvā attiecināmā finansējuma apmēriem, tad atlases posmā sadarbības iestāde, saskaņojot ar atbildīgo iestādi, var savstarpēji pārdalīt MK noteikumu 10.punktā norādīto indikatīvo attiecināmā finansējuma sadalījumu starp MK noteikumu 3.1. - 3.5. apakšpunktā noteiktajām mērķa grupām un MK noteikumu 3.6 un 3.7. apakšpunktā noteiktajām mērķa grupām. Ja izsludinātajā projektu iesniegumu atlasē neapstiprina projektu iesniegumus atbilstoši visam pieejamajam finansējumam, sadarbības iestāde var organizēt atkārtotu atklātu projektu iesniegumu atlasi un visu atlikušo finansējumu novirzot MK noteikumu 3.6. un 3.7. apakšpunktā minēto mērķa grupu atbalstam.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcija nenodrošina iespēju pārdalīt finansējumu starp mērķa grupām, gadījumos, kad atkārtotas atlases izsludināšana nav lietderīga, piemēram, ir izvērtēti un atzīti par atbilstošiem 9 projekti, kas paredzēti MK noteikumu 3.1.- 3.5. apakšpunktā nodarītajai mērķa grupai un 4 projekti par atbilstošiem MK noteikumu 3.6. un 3.7 apakšpunktā norādītajai mērķa grupai, bet 10.punktā norādītais finansējums šai mērķa grupai pietiek tikai 3 projektiem. Vai arī, piemēram, gadījumā, kad apstiprinot MK noteikumu 3.6.un 3.7.apakšpunktā norādītās mērķa grupas projektus, atlikušais finansējums ir neliels (nepietiekams cita projekta īstenošanai un jaunas atlases izsludināšanai), bet nodrošina iespēju atbalstīt pilnā apmērā MK noteikumu 3.1.- 3.5. apakšpunktā norādītās mērķa grupas atbilstošo projektu, kam norādītā indikatīvā finansējuma ietvaros ir pieejams finansējums tikai daļējā apmērā.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcija nenodrošina iespēju pārdalīt finansējumu starp mērķa grupām, gadījumos, kad atkārtotas atlases izsludināšana nav lietderīga, piemēram, ir izvērtēti un atzīti par atbilstošiem 9 projekti, kas paredzēti MK noteikumu 3.1.- 3.5. apakšpunktā nodarītajai mērķa grupai un 4 projekti par atbilstošiem MK noteikumu 3.6. un 3.7 apakšpunktā norādītajai mērķa grupai, bet 10.punktā norādītais finansējums šai mērķa grupai pietiek tikai 3 projektiem. Vai arī, piemēram, gadījumā, kad apstiprinot MK noteikumu 3.6.un 3.7.apakšpunktā norādītās mērķa grupas projektus, atlikušais finansējums ir neliels (nepietiekams cita projekta īstenošanai un jaunas atlases izsludināšanai), bet nodrošina iespēju atbalstīt pilnā apmērā MK noteikumu 3.1.- 3.5. apakšpunktā norādītās mērķa grupas atbilstošo projektu, kam norādītā indikatīvā finansējuma ietvaros ir pieejams finansējums tikai daļējā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka tiek izslēgta komercdarbības atbalsta piešķiršana preču/pakalpojumu piegādātājiem, tiem jābūt izvēlētiem ievērojot caurspīdīgu, pārskatāmu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, līdz ar to, lūdzam papildināt noteikumu projekta 26.2. apakšpunktu ar norādi, ka finansējuma saņēmējs publiskos iepirkumus veic nodrošinot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, un, kur tas ir attiecināms, īstenojot sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pasākuma ietvaros projektu iesniedzēji var būt biedrība vai nodibinājums, vai komersants, kas vienlaikus ir kvalificējami kā saimnieciskās darbības veicēji.
Anotācijā ir skaidrots, ka Labklājības ministrija secinājusi, ka pakalpojumi nav saimnieciska rakstura darbības, vienlaikus secinot, ka neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta 4. punkta pazīme.
Vēršam uzmanību, ka, lai konstatētu, vai pasākumā ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums, vispirms tiek noteikts, vai atbalsts tiek sniegts ekonomiska rakstura darbībām - konkrētu subjektu saimnieciskai darbībai. Tikai pēc tam ir jāanalizē Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās četras komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk. ietekme uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienībā (turpmāk – ES). Attiecīgi lūdzam:
1) precizēt informāciju anotācijā, iekļaujot uz faktiem balstītu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā ietvertās 4. komercdarbības atbalsta pazīmes (atbalsta ietekme uz konkurenci un ES tirgu) izvērtējumu (šajā gadījumā ietverot noteikumu projektā kritērijus, kā tiks vērtēts katrs konkrētais projekts), jo nav pamata apgalvot, ka projektu iesniedzēji veidos jaunu pakalpojumu, kas turpmākā to darbībā būs neekonomisks (tiks sniegts klientiem bez maksas);
2) no anotācijas dzēst 1. un 2. kritēriju limitētās ietekmes uz pārrobežu sadarbību pamatojumam, jo starptautisku organizāciju filiāļu izveide ir aktuāla (piemēram, Latvijas Samariešu apvienība un Latvijas Sarkanais Krusts), un valodas kritērijs ir attiecināms tikai uz kultūras pasākumiem.
Gadījumā, ja tiek secināts, ka atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt gan noteikumu projektu ar komercdarbības atbalsta normām, ievērojot, ka īstenošanā iespējams piemērot Komisijas lēmumu (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES), gan anotāciju ar skaidrojumu.
Anotācijā ir skaidrots, ka Labklājības ministrija secinājusi, ka pakalpojumi nav saimnieciska rakstura darbības, vienlaikus secinot, ka neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta 4. punkta pazīme.
Vēršam uzmanību, ka, lai konstatētu, vai pasākumā ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums, vispirms tiek noteikts, vai atbalsts tiek sniegts ekonomiska rakstura darbībām - konkrētu subjektu saimnieciskai darbībai. Tikai pēc tam ir jāanalizē Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās četras komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk. ietekme uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienībā (turpmāk – ES). Attiecīgi lūdzam:
1) precizēt informāciju anotācijā, iekļaujot uz faktiem balstītu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā ietvertās 4. komercdarbības atbalsta pazīmes (atbalsta ietekme uz konkurenci un ES tirgu) izvērtējumu (šajā gadījumā ietverot noteikumu projektā kritērijus, kā tiks vērtēts katrs konkrētais projekts), jo nav pamata apgalvot, ka projektu iesniedzēji veidos jaunu pakalpojumu, kas turpmākā to darbībā būs neekonomisks (tiks sniegts klientiem bez maksas);
2) no anotācijas dzēst 1. un 2. kritēriju limitētās ietekmes uz pārrobežu sadarbību pamatojumam, jo starptautisku organizāciju filiāļu izveide ir aktuāla (piemēram, Latvijas Samariešu apvienība un Latvijas Sarkanais Krusts), un valodas kritērijs ir attiecināms tikai uz kultūras pasākumiem.
Gadījumā, ja tiek secināts, ka atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt gan noteikumu projektu ar komercdarbības atbalsta normām, ievērojot, ka īstenošanā iespējams piemērot Komisijas lēmumu (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES), gan anotāciju ar skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" nosaukumu, atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam apstiprinātajam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 6. punkta 2. teikumā ietvertā norma nedublē Centrālās finanšu un līgumu aģentūras kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādes un Labklājības ministrijas kā atbildīgās iestādes starpresoru vienošanās noteikto, un pēc nepieciešamības svītrot 6. punkta 2. teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar noteikumu projekta 9. punktā norādīto procentuālo sadalījumu, lai ir nepārprotami saprotams, ka valsts budžeta līdzfinansējums nepārsniedz 8. punktā norādīto un ir apgriezti proporcionāls Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma procentuālam apmēram.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 26.punktu ar pienākumu finansējuma saņēmējam segt sadārdzinājumu, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir juridiskā persona.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām papildināt apakšpunktu, izsakot šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
26.4. pirms uzsākt atbalsta pakalpojumu sniegšanu šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupu personām, par tām iesniedz informāciju sadarbības iestādē (norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, plānoto atbalsta pakalpojuma veidu). Sadarbības iestāde pārbauda, vai šīs personas ir iesaistītas kādā no pasākuma projektiem un vai ir saņemts atšķirīgs atbalsta pakalpojuma veids, un informē par to finansējuma saņēmēju.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas vadlīnijām dalībnieku dati jāziņo par personām, kas gūst tiešu labumu no ESF+ atbalsta, t.i. pasākuma mērķa grupai tiks sniegts tiešs atbalsts, un veicamas dubultfinansējuma pārbaudes, tad lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kurš noteiktu, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par atbalstu saņēmušajām noteikumu projekta 3. punktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam.
Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju noteikt nacionālo rādītāju par dalībniekiem, ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēta atbalsta pakalpojumu sniegšana mērķa grupai.
Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju noteikt nacionālo rādītāju par dalībniekiem, ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēta atbalsta pakalpojumu sniegšana mērķa grupai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst vārdu "kārtas", ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu 10.punktu otrās kārtas ietvaros var tikt izsludināta atkārtota atlase.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 1.3.sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" pie komercdarbības atbalsta izvērtējuma norādīt informāciju "Maksimālās pieejamais finansējums vienam finansējuma saņēmējam 115 895 euro un vienā projektā paredzētas indikatīvi no 10 līdz 25 no vardarbības cietušām vai vardarbības riskam pakļautām personām", ņemot vērā, ka MK noteikumos un pārējā anotācijā nav iekļauts projektā iesaistāmo personu maksimālā skaita ierobežojums. Gadījumā, ja šāds ierobežojums ir paredzēts, tad lūdzam to iekļaut MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai būtu sasaiste ar projektiem līdz 200 000 EUR, lūdzam anotācijā papildināt rindkopu "Ņemot vērā, ka 4.3.4.2. pasākumā tiek piemērota 40 % vienotā likme, lai segtu parējās projekta izmaksas, tad saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 1. punkta a) apakšpunktu, bāzes izmaksas, no kurām rēķina vienoto likmi var būt kā faktiskās izmaksas" piedāvātā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā, ka 4.3.6.4. pasākumā ir paredzēti projekti līdz 200 000 EUR un projektos tiks piemērota 40 % vienotā likme, lai segtu parējās projekta izmaksas, tad saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 1. punkta a) apakšpunktu, bāzes izmaksas, no kurām rēķina vienoto likmi var būt kā faktiskās izmaksas.
14.
Anotācija (ex-ante)
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka programmas iznākuma rādītājs ir arī "mikrouzņēmumi, mazie vai vidējie uzņēmumi", aicinām iekļaut ietekmes aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka, lai sasniegtu MK noteikumu 4.1. apakšpunktā norādīto uzraudzības rādītāju, līgumi par projekta īstenošanu jānoslēdz līdz 31.12.2024., aicinām pārvērtēt norādīto informāciju "Projektu īstenošanas uzsākšana plānota indikatīvi no 2025. gada 1. ceturkšņa – 2027. gada 1.ceturksnim.".
Piedāvātā redakcija
-