Projekta ID
24-TA-3050Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumu Nr. 483 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi"(turpmāk – MK noteikumi Nr. 483) grozīto noteikumu 21.punkts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina priekšfinansējumu 80 procentu apmērā no MK noteikumu Nr. 483 23.5. apakšpunktā minētā iniciatīvu projekta vai partnerības projekta summas 30 dienu laikā no datuma, kad finansējuma saņēmējs ir apstiprinājis iniciatīvu projekta vai partnerības projekta iesniegumu.
Ņemot vērā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu, drošas finanšu vadības principus attiecībā uz Eiropas Savienības fondu līdzekļu izlietošanu un potenciālo iespējamo risku, gadījumā, ja sadarbības partneris tomēr nolemj neīstenot iniciatīvu projektu un partnerības projektu (turpmāk – Projekts), lūdzam MK noteikumu Nr. 483 18.4. apakšpunktā paredzēt, ka norēķinu kārtībā ir paredzēta priekšfinansējuma atmaksas kārtība, atrunājot situāciju, ja sadarbības partneris nolemj neīstenot Projektu, bet MK noteikumu Nr. 483 21.punktā noteiktais priekšfinansējums jau ir veikts. Papildus aicinām minēto arī atrunāt lēmumā par Projekta apstiprināšanu.
Ņemot vērā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu, drošas finanšu vadības principus attiecībā uz Eiropas Savienības fondu līdzekļu izlietošanu un potenciālo iespējamo risku, gadījumā, ja sadarbības partneris tomēr nolemj neīstenot iniciatīvu projektu un partnerības projektu (turpmāk – Projekts), lūdzam MK noteikumu Nr. 483 18.4. apakšpunktā paredzēt, ka norēķinu kārtībā ir paredzēta priekšfinansējuma atmaksas kārtība, atrunājot situāciju, ja sadarbības partneris nolemj neīstenot Projektu, bet MK noteikumu Nr. 483 21.punktā noteiktais priekšfinansējums jau ir veikts. Papildus aicinām minēto arī atrunāt lēmumā par Projekta apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam viennozīmīgai izpratnei papildināt anotācijas 2.1. sadaļas attiecīgās apakšsadaļas “Ietekmes apraksts” pēdējo teikumu pēc vārdiem “finansējuma saņēmēju” ar vārdiem “t.i. Aģentūru”. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai grozījumi būs labvēlīgāki finansējuma saņēmējam, vai tie nav uzskatāmi par būtiskiem, tas ir tādi, kas ietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu, un vai finansējuma saņēmēja projekta iesniegums atbildīs tiem kritērijiem, ar kuriem tas tika apstiprināts un netiks pārvērtēts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkos aicinām izvērtēt un papildināt anotāciju ar skaidrojumu par noteikumu projekta 13. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 483 32.3. apakšpunktā, 14. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 483 32.4. apakšpunktā, 17. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 483 36. punktā un 18. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 483 37. punktā noteiktās konsultatīvās padomes regulējuma nepieciešamību, ņemot vērā, ka konsultatīvās padomes izveides nepieciešamību neparedz Eiropas Savienības fondu normatīvais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkos, aicinām izvērtēt iespēju svītrot noteikumu projekta 5. punktu, t.i. nacionālos radītājus, kā arī aicinām precizēt noteikumu projekta 35.1. apakšpunktu, kas liek finansējuma saņēmējam uzkrāt datus par nacionālo rādītāju izpildi. Aicinām atbilstoši izvērtēt arī citas noteikumu projektā iekļautās prasības un pēc iespējas mazināt finansējuma saņēmējam administratīvo slogu un atteikties no prasībām, kas nav noteiktas kā obligātas saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Konstatējam, ka MK noteikumu Nr. 483 14. punktā veiktie grozījumi paredz paplašināt sadarbības partneru loku, iesaistot arī privātās vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestādes. Tā kā iepriekš izteiktais Finanšu ministrijas priekšlikums, kas ietverts 19.12.2024. atzinuma 6.punktā nav ņemts vērā, atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu gadījumā, ja projekts, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, kļūst par projektu, kas ir saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, un tam sniegtais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, piemēram, šādā redakcijā:
"Ja tiek konstatēts, ka projekts, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, tā ieviešanas gaitā vai projekta pārskata periodā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, un sniegtais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad piešķirtais atbalsts ir nelikumīgs komercdarbības atbalsts un atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
"Ja tiek konstatēts, ka projekts, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, tā ieviešanas gaitā vai projekta pārskata periodā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, un sniegtais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad piešķirtais atbalsts ir nelikumīgs komercdarbības atbalsts un atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Konstatējam, ka MK noteikumu Nr. 483 14. punktā veiktie grozījumi paredz paplašināt sadarbības partneru loku, iesaistot arī privātās vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestādes. Tā kā iepriekš izteiktais Finanšu ministrijas priekšlikums, kas ietverts 19.12.2024. atzinuma 6.punktā nav ņemts vērā, atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz sadarbības partnerim, ja tas veic arī saimniecisko darbību, pienākumu nodrošināt par atsevišķu darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaiti, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšanu, piemēram, papildinot MK noteikumu Nr. 483 33. punkta apakšpunktu šādā redakcijā:
"nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības, lai atbalsts, kas nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, nedod labumu sadarbības partnera veiktajām citām saimnieciskām darbībām."
"nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības, lai atbalsts, kas nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, nedod labumu sadarbības partnera veiktajām citām saimnieciskām darbībām."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām Izglītības un zinātnes ministriju, finansējuma saņēmēja administratīvā sloga mazināšanai, izvērtēt Ministru kabineta noteikumu 33.5.apakšpunktā noteikto nepieciešamību finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim apkopot un katru gadu iesniegt pārskatu par projekta dalībniekiem.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktos norādītajam, pasākuma ietvaros sasniedzamie uzraudzības rādītāji ir iestāde, nevis atbalstīto mērķa grupas dalībnieku skaits.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktos norādītajam, pasākuma ietvaros sasniedzamie uzraudzības rādītāji ir iestāde, nevis atbalstīto mērķa grupas dalībnieku skaits.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 15. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 483 34. punktā ietvertās prasības parakstīt apliecinājumu par interešu konflikta neesamību nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.i. daudzpakāpju projekti).
Piedāvātā redakcija
-
