Atzinums

Projekta ID
21-TA-1773
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ar rīkojuma projektu paredzēts nodot privatizācijai valsts nekustamo īpašumu "Zvejnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6280 001 0066) - Rendas pagastā, Kuldīgas novadā (turpmāk - nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības un 22 būvēm.
Rīkojuma projekta 2.punkts paredz saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu atļaut, privatizējot nekustamo īpašumu, privatizēt arī tā sastāvā esošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 6280 001 0066 ietilpstošo meža zemi 0,6000 ha platībā.
Atbilstoši anotācijā norādītajam nekustamā īpašuma privatizācijas ierosinājums saņemts (reģistrēts) 2006.gada 5.jūlijā.
Vienlaikus anotācijā sniegts skaidrojums, ka Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktais privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas termiņš netika ievērots un rīkojuma projekts netika virzīts tālākai izskatīšanai Ministru kabinetā objektīvu iemeslu dēļ - saistībā ar tiesvedībām par būvju īpašumtiesībām un piederību (tiesas spriedumi stājušies spēkā 2012.gada 15.februārī un 2019.gada 23.maijā) un Meža likumā noteikto ierobežojumu dēļ (Meža likums neparedzēja iespēju privatizēt vienotu valsts nekustamo īpašumu – būves un zemi, uz kuras ir mežs, savukārt meža nogabalu nodalīšana radītu starpgabalu, kam nebūtu nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības ceļa, t.i., nevarēja nodalīt), kas bija spēkā līdz 2021.gada 19.maijam
Atbildot uz Finanšu ministrijas 2022.gada 20.jūnijā izteikto iebildumu, izziņā (izziņas 4.punkts) ir sniegts skaidrojums, ka teoretizējot par iespējamiem lēmumiem pirms 2021.gada 19.maija, tad privatizācijai būtu nododamas vismaz visas nekustamā īpašuma sastāvā esošās būves, turklāt privatizācijas ierosinājuma iesniedzējam rastos tiesības apstrīdēt lēmumu par atteikumu nodot zemi privatizācija.
Tādējādi secinām, ka gadījumā, ja privatizācijas ierosinājums būtu vērtēts un lēmums pieņemts pirms Meža likuma grozījumu spēkā stāšanas, lēmums par nodošanu privatizācijai varētu tikt pieņemts tikai attiecībā uz būvēm, bet zemes vienības privatizācija varētu tikt atteikta pamatojoties uz Meža likumā noteiktajiem ierobežojumiem.
Papildus vēršam uzmanību, ka izziņas 4.punktā norādītais skaidrojums, ka ar Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra protokollēmuma (prot. Nr.57 4.§) 2.punktu, tika lemts Ekonomikas ministrijai jautājumu par noteikta nekustamā īpašuma pārdošanu izsolē iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā pēc attiecīga likumprojekta par grozījumiem Meža likumā pieņemšanas, nav attiecīnāms uz šo rīkojuma projektu (Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra protokollēmuma (prot. Nr.57 4.§) 2.punktā ir minēts cits nekustamais īpašums - dzīvoklis Nr.2 Cēsu ielā 8, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā).
Ņemot vērā minēto, nevaram piekrist, ka Meža likuma ierobežojumi, kas bija spēkā līdz 2021.gada 19.maijam, būtu objektīvs iemesls privatizācijas ierosinājuma agrākai neizskatīšanai.
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kādēļ lēmums par nekustamā īpašuma nodošanu privatizācijai vai pamatots atteikums par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu netika pieņemts uzreiz pēc tiesas spriedumu saistībā ar būvju piederību spēkā stāšanās (2019.gadā). 
Piedāvātā redakcija
-