Atzinums

Projekta ID
24-TA-1183
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
24.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VADDA atkārtoti ir iepazinusies ar saskaņošanai nodoto informatīvo ziņojuma “Par valsts apmaksāto laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanu” projektu un sagatavoto Izziņu un joprojām iebilst pret tā tālāku virzīšanu, jo iepriekš minētie iebildumi nav ņemti vērā pēc būtības, neraugoties, ka Izziņā norādīts “ņemts vērā.”
 Izziņā tiek norādīts, ka “Tarifu aprēķināšanas principi nav mainīti, un kārtība, kādā tiek rēķināti tarifi, pastāv jau vairākus gadus. Jau noteikumu Nr.1529 (šobrīd zaudējuši spēku) 282.punkts paredzēja, ka “aprēķinot šo noteikumu 281.punktā minētos maksājumus un veselības aprūpes pakalpojumu tarifus, dienests izmanto datu analīzi par ārstniecības iestāžu faktiskajiem izdevumiem atbilstoši ārstniecības iestāžu sniegtajiem pārskatiem, veselības aprūpes statistikas datus, informāciju par ārstniecības līdzekļu cenām, kā arī ārstu un citu ārstniecības personu profesionālo asociāciju sniegto informāciju par pakalpojumu sniegšanai nepieciešamajiem resursiem”. Mainoties normatīvajiem aktiem, minētā kārtība tika noteikta kā NVD iekšējā kārtība, kura publicēta dienesta tīmekļa vietnē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/pakalpojumu-tarifi”. VADDA joprojām uzskata, ka Ziņojumā iekļautie jaunie 24 (iepriekš bija 25) samazinātie tarifi nav datos balstīti. VADDA neapšauba, ka, “Atbilstoši NVD 29.01.2024 iekšējiem noteikumiem Nr.16-4.1/3/2024 “Veselības aprūpes pakalpojumu izmaksu aprēķināšanas un pārrēķināšanas noteikumi”, NVD ir tiesīgs veikt tarifu pārrēķinu, ja  ārstniecības iestāžu pārskatos atspoguļotā informācija par faktisko līdzekļu izlietojumu atšķiras no sniegtā veselības aprūpes pakalpojuma tarifa aprēķinos izmantotās informācijas; konstatēta neracionāla valsts budžeta līdzekļu izlietošana (piemēram, manipulācijas tarifs pārsniedz šī pakalpojuma cenu saskaņā ar ārstniecības iestādes maksas pakalpojumu cenrādi) vai nepieciešams precizēt veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumus.” VADDA tomēr joprojām apšauba, ka “Jauno tarifu aprēķins ir veikts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, tajā skaitā tarifs sastāv no noteikumos Nr.555 noteiktajiem tarifa elementiem (formulas).” VADDA biedri nav guvuši apstiprinājumu, ka norādītā aprēķināšanas metodika ir balstīta uz MK noteikumos Nr.555 noteikto. To apliecina arī šā gada 23.maijā pa elektronisko pastu no NVD saņemtās e-pasta vēstules “Par izmaiņām manipulāciju sarakstā no 01.06.2024.” pielikuma tabulas ailē “Piezīmes, paskaidrojums” sniegtais pamatojums tarifu samazināšanai: “Ņemot vērā iztrūkstošo finansējumu veselības aprūpei, samazināts pakalpojuma tarifs, nodrošinot visefektīvāko valsts finansējuma izlietojumu, maksājot iespējamo zemāko cenu, par kādu ir iespējams nodrošināt attiecīgo pakalpojumu, pamatojoties uz laboratorijas maksas cenrāžu analīzi.”
Izziņā teikts, ka “Analizējot pārskatus par  līdzekļu izlietojumu laboratorijās, kurus laboratorijas iesniedz ar NVD noslēgtā līguma ietvaros, secināts, ka 2021. un 2022. gada pārskatos atalgojumam sadaļa no kopējām izmaksām nav lielāka par 43%. Spēkā esošajos tarifos tas ir līdz pat 60% no tarifa (vidēji – 50%). NVD veica tarifu samazinājumu, samazinot tarifos iekļauto atalgojuma sadaļu (D+S) vidēji līdz 42%. Veicot tarifu pārrēķinu un samazinot atalgojuma sadaļu, izmeklējumu tarifs līdzinās mērķa tarifam jeb vidējam zemākajam maksas cenrādim.” Kāds tam ir pamatojums, ko nozīmē vidēji, ja MK noteikumu Nr. 555 ir noteikta precīza formula, kurā nav tikai atalgojuma komponente, bet ir arī pārējās finansiāli ietilpīgas komponentes un kuras nav pārskatītas daudzus gadus, neņemot vērā izdevumu struktūras izmaiņas un inflāciju?! Turklāt izdevumu struktūra izmeklējumiem var (un tā arī ir!) būtiski atšķirties! Izziņā norādīts, ka “Tarifi ir samazināti uz ārstniecības personu darba laika minūšu rēķina, ņemot vērā, ka laboratoriju darbības process tiek automatizēts.” Kurš segs šīs automatizācijas procesu izstrādes un uzturēšanas izmaksas, maksas pacienti?
VM iepriekš VADDA sniegto viedokli nav vērtējusi ne tikai pēc būtības, bet arī nav centusies precizēt Ziņojumu ar pašsaprotamu priekšlikumu, nemaldināt Ziņojuma lasītājus ar 5.tabulā norādītajām jaunajām tarifu cenām, jo reāli tām vēl tiek piemērots koeficients 0,9. VM Izziņā raksta, ka “Norādīt 5. tabulā visu manipulāciju cenu ar piemērotu koeficientu 0,9 nebūtu korekti, jo saskaņā ar noteikumiem Nr.555 koeficientu piemēro, ja mēneša ietvaros sniegto pakalpojumu apmaksai paredzētais līdzekļu apmērs ir lielāks par 7114,36 euro. Līdz ar to koeficients netiek piemērots visām laboratorijām.” Taču laboratoriju ar tādu apgrozījumu nav, ko apliecina NVD mājaslapā publicētais pārskats par noslēgtajiem līgumiem un veiktā darba apjomu laboratoriskajiem un histoloģiskajiem pakalpojumiem (https://www.vmnvd.gov.lv/lv/valsts-budzeta-lidzeklu-izpildes-analize-ambulatorajas-iestades ), ko klātienes sarunā atzina arī ministrijas, NVD pārstāvji. MK noteikumos jau sen šo koeficientu vajadzēja izslēgt.
Ziņojumā joprojām teikts, Samērojot pārrēķina rezultātu ar ietekmi uz laboratorisko izmeklējumu apmaksai piešķirtā finansējuma izlietojumu, kā arī papildu pieejamo finansējumu, kā optimālākais izvēlēts risinājums, kas paredz iepriekš minēto 24 izmeklējumu tarifu pārrēķināšanu, pielīdzinot to vidējai cenai no trīs ārstniecības iestāžu cenrāžiem ar zemāko cenu (skatīt 1.4.Pielikumu), līdz ar to uzskatot, ka tarifi atbilstu faktiskajām pakalpojuma izmaksām.” Diemžēl rakstītais ir pretrunā gan MK Nr. 555 152. punktam, gan Ziņojuma 5.tabulas datiem, gan Ziņojuma 1.4 pielikumam, gan arī Izziņā sniegtai informācijai, turklāt ar precīziem aprēķiniem, atbilstoši MK noteikumos noteiktajai formulai, pa komponentēm, tā arī VADDA biedriem nav izdevies iepazīties. Ziņojuma 1.4. pielikumā norādīts:
Aprēķina metode
Tiek pārskatīti biežākie tarifi manipulāciju sarakstā, ņemot vērā trīs zemāko ārstniecības iestāžu  maksas cenrādi, aprēķinot vidējo no tiem, kā arī pielietojot 0.9 koeficientu pēc esošajiem MK555:
1.Analizēti manipulāciju tarifi un salīdzināti ar maksas cenrādi

3.Aprēķinā tarifi tiek apmaksāti  ar 0.9 koeficientu atbilstoši MK555””


Nemaz nerunājot par Izziņā izteiktajiem “draudiem”: “Neieviešot izmaksu samazinošus pasākumus, papildu finansējums 11 milj. apmērā netiks piešķirts, radot laboratorisko izmeklējumu pārstrādes un laboratoriju neapmierinātību ar sniegto pakalpojumu apmaksu”. VM Ziņojumā ir norādījusi būtiskākos iemeslus, kāpēc izveidojas pārstrādes, taču šajā Ziņojumā netiek piedāvāti šo problēmu risinājumi, bet gan bez izdevumu analīzes, objektīva novērtējuma tiek piedāvāts vienkāršākais - voluntāri samazināt tarifus.
Piedāvātā redakcija
-