Atzinums

Projekta ID
21-TA-1169
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
15.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(4) Piesārņojošo darbību radīto smaku izplatīšanās ierobežošanai pašvaldība sniedz Dienestam rekomendācijas vai nosacījumus iespējamiem pasākumiem un rīcībām, kā arī iesaka papildu pasākumus iekļaušanai A vai B atļaujā. Dienestam veicot operatora kontroli ir tiesības veikt smaku mērījumus, izmantojot indikatīvās novērtēšanas metodes.
Iebildums
Trūkst noteiktības par šajā likumprojektā vai citā likumā noteiktu patstāvīgu pašvaldības kompetenci un tās robežām sniegt Valsts vides dienestam rekomendācijas, nosacījumus un ieteikumus papildu pasākumu iekļaušanai A vai B atļaujā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(3) Dienests, veicot C reģistrāciju sadedzināšanas iekārtām var izsniegt atsevišķu lēmumu, kurā nosaka emisijas limitus un robežvērtības, piemērotās atkāpes no emisiju robežvērtību ievērošanas, prasības veicamajam monitoringam, kā arī papildus prasības, kas izriet no pašvaldību saistošajiem noteikumiem, kas izdoti atbilstoši šā likuma 27. panta otrajai daļai.
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka pašvaldības saistošos noteikumus piemēro un kontrolē tikai pašvaldības institūcijas, jo pašvaldība (konkrētajā gadījumā - dome, izdodot saistošos noteikumus) atbilstoši augstāka juridiskā spēka normatīvā akta pilnvarojumam ir tiesīga noteikt tās institūciju pilnvaras, kā arī kontrolēt institūciju rīcību saistošo noteikumu piemērošanā. Ar likumprojektu "Piesārņojošo darbību likums" nevar grozīt pašvaldību saistošo noteikumu darbības pamatprincipus. Tādējādi Valsts vides dienests nav tiesīgs citām personām noteikt prasības, kas izriet no pašvaldības saistošajiem noteikumiem, un kontrolēt šo prasību izpildi, kā tas ir minēts likumprojekta anotācijā. Tādējādi lūdzam pārskatīt šo normu un likumprojekta anotāciju. Vienlaikus norādām, ka pašvaldību saistošo noteikumu normas var darboties arī patstāvīgi, proti, bez to ietveršanas administratīvajā aktā. Izziņā ir norādīts, ka VARAM iebildums ir ņemts vērā, tomēr, ministrijas ieskatā, regulējuma būtība ir saglabāta nemainītā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
4) C reģistrs - Dienesta informācijas sistēmā izveidota un publiski pieejama C reģistrāciju datu bāze;
Priekšlikums
Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta (21) daļa noteic, ka, izveidojot valsts informācijas sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu, valsts informācijas sistēmas vai institūcijas informācijas sistēmas pārzinis reģistrē to valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā. 
Vēršam uzmanību, ka šobrīd Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (turpmāk - VIRSIS) nav atrodams Valsts vides dienesta C kategorijas piesārņojošo darbību reģistrs. Tādējādi aicinām Valsts vides dienestu VIRSIS reģistrēt C kategorijas piesārņojošo darbību reģistru kā informācijas resursu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(1) Lai uzsāktu A vai B kategorijas piesārņojošo darbību vai, lai veiktu grozījumus atļaujā, operators iesniedz iesniegumu Dienesta informācijas sistēmā. Dienests atļauju izsniedz piesārņojošai darbībai konkrētā ģeogrāfiskā vietā uz visu attiecīgā objekta darbības laiku. Izsniegtās atļaujas Dienests publicē savā tīmekļvietnē, izņemot atļaujas daļas, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju. 
Priekšlikums
Informācijas atklātības likuma 10. panta (21) daļa noteic, ka vispārpieejamai informācijai, ko ievieto internetā, iestāde pēc savas iniciatīvas, ja tas ir lietderīgi, nodrošina piekļuvi atvērto datu veidā kopā ar informācijas metadatiem. 
Ņemot vērā minēto, aicinām informāciju par izsniegtām atļaujām Dienestam publicēt arī Latvijas Atvērto datu portālā data.gov.lv, izņemot atļaujas daļas, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-