Projekta ID
22-TA-2897Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 19. punkts paredz izteikt 81.23. apakšpunktu jaunā redakcijā, paredzot, ka pirms lēmuma pieņemšanas par bērna ārpusģimenes aprūpi bāriņtiesa sagatavo rakstisku pārskatu par darbībām, kas veiktas, lai bērnam nodrošinātu piemērotu aprūpi pie aizbildņa vai audžuģimenē (turpmāk – pārskats), kurā tostarp iekļauj informāciju par datumu, kad iegūta šajā punktā minētā informācija un ziņas no Fizisko personu reģistra un pašvaldību bāriņtiesu informācijas sistēmas, kurā ir dati par bāriņtiesu kompetencē esošajām lietu kategorijām. Tādējādi noteikumu projekts nosaka, ka bāriņtiesas iegūst ziņas no Fizisko personu reģistra.
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīts: "Noteikumu 81.23. apakšpunktā vārdi "Iedzīvotāju reģistra un Audžuģimenes informācijas sistēmas" aizstājami ar vārdiem "Fizisko personu reģistra un pašvaldību bāriņtiesu informācijas sistēmas (turpmāk - BARIS).”
Vienlaikus noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā skaidrots: "Bāriņtiesas informāciju par to kompetencē esošajām lietām ievada vienuviet - BARIS, tajā skaitā informāciju, kāda norādīta Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu “Audžuģimeņu informācijas sistēmas noteikumi” 5. punktā. BARIS ir SIA “ZZ Dats” piederoša un uzturēta lietojumprogramma. No BARIS uz AGIS informācija netiek padota un to arī nav plānots nākotnē padot, jo AGIS ir tehnoloģiski novecojusi informācijas sistēma, kuru Labklājības ministrija neplāno atjaunot. Ievērojot minēto, plānots, ka AGIS darbība tiks pārtraukta, tiklīdz būs pilnībā iedzīvināti alternatīvie datu apmaiņas mehānismi.".
Izziņā Labklājības ministrija norāda, ka datu apmaiņu starp pašvaldībām un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk -Pārvalde) Fizisko personu reģistra informācijas sistēmu (turpmāk - FPR) nosaka pašvaldību un Pārvaldes noslēgtie sadarbības līgumi. Šo līgumu ietvaros ir noteikta kārtība, kā pašvaldības darbinieki pieprasa piekļuvi FPR datiem. Darbiniekiem, kuriem šāda piekļuve ir piešķirta, ir iespējams ZZ Dats izstrādātās Vienotās pašvaldību sistēmas lietojumprogrammās izgūt vai atjaunot funkciju izpildei nepieciešamos fizisko personu datus. Šajos pašvaldību un PMLP līgumos netiek uzskaitītas noteiktas lietojumprogrammas, kuras veic datu apstrādi (piemēram, BARIS).
Norādāms, ka saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 2. panta pirmo daļu un 3. pantu Pārvalde ir FPR pārzinis, kurš nodrošina metodisko vadību un uzraudzību par ziņu iekļaušanu un aktualizēšanu FPR, kā arī ziņu izsniegšanu no FPR. Ņemot vērā minēto, Pārvaldei kā pārzinim ir pienākums izvērtēt tiesisko pamatu datu izsniegšanai no Fizisko personu reģistra.
Izvērtējot noteikumu projektu (19. punktu) un noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ietverto skaidrojumu, nav saprotams, kāds datu apjoms tiek saņemts no Fizisko personu reģistra bāriņtiesu funkciju veikšanai. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka šobrīd starp Iekšlietu ministrijas Informācijas centru (turpmāk – IC) un Pārvaldi ir noslēgta vienošanās par FPR datu nodošanu IC valsts informācijas sistēmai “Audžuģimenes informācijas sistēma” (turpmāk – AGIS). No minētās vienošanās izriet konkrēts datu apjoms kādu AGIS saņem no FPR. Aizstājot noteikumu projektā AGIS sistēmu ar BARIS, kā arī ņemot vērā to, ka šobrīd nav spēkā esoša normatīvā akta, kurš regulētu BARIS darbību, Pārvaldei kā FPR pārzinim nav iespējams izsecināt, kādus FPR datus bāriņtiesu darbiniekiem nepieciešams apstrādāt.
Ņemot vērā minēto, precizēt noteikumu projektu un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu, nosakot konkrētu datu apjomu, kādu, saskaņā ar noteikumos paredzēto regulējumu bāriņtiesām nepieciešams saņemt no Pārvaldes pārziņā esošā FPR, atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmajai daļai.
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīts: "Noteikumu 81.23. apakšpunktā vārdi "Iedzīvotāju reģistra un Audžuģimenes informācijas sistēmas" aizstājami ar vārdiem "Fizisko personu reģistra un pašvaldību bāriņtiesu informācijas sistēmas (turpmāk - BARIS).”
Vienlaikus noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā skaidrots: "Bāriņtiesas informāciju par to kompetencē esošajām lietām ievada vienuviet - BARIS, tajā skaitā informāciju, kāda norādīta Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu “Audžuģimeņu informācijas sistēmas noteikumi” 5. punktā. BARIS ir SIA “ZZ Dats” piederoša un uzturēta lietojumprogramma. No BARIS uz AGIS informācija netiek padota un to arī nav plānots nākotnē padot, jo AGIS ir tehnoloģiski novecojusi informācijas sistēma, kuru Labklājības ministrija neplāno atjaunot. Ievērojot minēto, plānots, ka AGIS darbība tiks pārtraukta, tiklīdz būs pilnībā iedzīvināti alternatīvie datu apmaiņas mehānismi.".
Izziņā Labklājības ministrija norāda, ka datu apmaiņu starp pašvaldībām un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk -Pārvalde) Fizisko personu reģistra informācijas sistēmu (turpmāk - FPR) nosaka pašvaldību un Pārvaldes noslēgtie sadarbības līgumi. Šo līgumu ietvaros ir noteikta kārtība, kā pašvaldības darbinieki pieprasa piekļuvi FPR datiem. Darbiniekiem, kuriem šāda piekļuve ir piešķirta, ir iespējams ZZ Dats izstrādātās Vienotās pašvaldību sistēmas lietojumprogrammās izgūt vai atjaunot funkciju izpildei nepieciešamos fizisko personu datus. Šajos pašvaldību un PMLP līgumos netiek uzskaitītas noteiktas lietojumprogrammas, kuras veic datu apstrādi (piemēram, BARIS).
Norādāms, ka saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 2. panta pirmo daļu un 3. pantu Pārvalde ir FPR pārzinis, kurš nodrošina metodisko vadību un uzraudzību par ziņu iekļaušanu un aktualizēšanu FPR, kā arī ziņu izsniegšanu no FPR. Ņemot vērā minēto, Pārvaldei kā pārzinim ir pienākums izvērtēt tiesisko pamatu datu izsniegšanai no Fizisko personu reģistra.
Izvērtējot noteikumu projektu (19. punktu) un noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ietverto skaidrojumu, nav saprotams, kāds datu apjoms tiek saņemts no Fizisko personu reģistra bāriņtiesu funkciju veikšanai. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka šobrīd starp Iekšlietu ministrijas Informācijas centru (turpmāk – IC) un Pārvaldi ir noslēgta vienošanās par FPR datu nodošanu IC valsts informācijas sistēmai “Audžuģimenes informācijas sistēma” (turpmāk – AGIS). No minētās vienošanās izriet konkrēts datu apjoms kādu AGIS saņem no FPR. Aizstājot noteikumu projektā AGIS sistēmu ar BARIS, kā arī ņemot vērā to, ka šobrīd nav spēkā esoša normatīvā akta, kurš regulētu BARIS darbību, Pārvaldei kā FPR pārzinim nav iespējams izsecināt, kādus FPR datus bāriņtiesu darbiniekiem nepieciešams apstrādāt.
Ņemot vērā minēto, precizēt noteikumu projektu un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu, nosakot konkrētu datu apjomu, kādu, saskaņā ar noteikumos paredzēto regulējumu bāriņtiesām nepieciešams saņemt no Pārvaldes pārziņā esošā FPR, atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmajai daļai.
Piedāvātā redakcija
-
