Atzinums

Projekta ID
23-TA-2143
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
13.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk arī LDDK) ir iepazinusies ar Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk arī KEM) izstrādāto likumprojektu “Grozījums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” (turpmāk Projekts) un  iebilst pret Projektu kopumā.

Pamatojums:
KEM piedāvā noteikt, ka daļai mājsaimniecību (atkarībā no pieslēguma jaudas) AS "Sadales tīkls" sistēmas pakalpojumu maksas fiksētās daļas samazinājumu 50% apmērā no 2023.gada 1.septembra līdz 31.decembrim. LDDK ieskatā likumprojekts nav atbalstāms šādu iemeslu dēļ:
1. Projekts neatbilst Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk arī Likums) mērķim, kas saskaņā ar Likuma otro pantu ir:
(1) mazināt ar energoresursu cenu ārkārtēju pieaugumu saistītu negatīvu sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju labklājību un tautsaimniecības izaugsmi.
(2) Likums nosaka terminētus atbalsta pasākumus, kas mazina energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma izraisīto negatīvo ietekmi uz mājsaimniecībām un tautsaimniecību.
Savukārt Projekta mērķis nav saistīts ar energoresursu cenu ārkārtējo pieaugumu, bet, galvenokārt, ar elektroenerģijas piegādes infrastruktūras uzturēšanas izmaksu izlīdzināšanu starp lietotājiem, novēršot nepamatotas maksājumu atšķirības starp fiziskām (mājsaimniecību lietotāji) un juridiskām personām. Līdz ar to mājsaimniecībām šī pāreja nav virzība uz nepamatoti augstiem virsmaksājumiem, bet  ir pāreja no pozīcijas, kurā tās nesedza ar piegādes infrastruktūras uzturēšanas saistītās izmaksas uz pozīciju, kurā tās piedalīsies elektroenerģijas piegādes infrastruktūras uzturēšanas saistītās izmaksu finansēšanā atbilstīgi pieprasītajam pieslēguma veidam.
2. Projekts tāpat neatbilst nosacījumam “mazināt energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma izraisīto negatīvo ietekmi uz mājsaimniecībām”, jo tarifa izmaiņas ir pārāk niecīgas pret mājsaimniecību vidējiem ienākumiem, kas saskaņā ar CSP datiem 2021.gadā 678 euro uz vienu mājsaimniecības locekli un 1523 euro uz vienu mājsaimniecību, tostarp zemākās kvintiles mājsaimniecībās šie rādītāji attiecīgi bija vidēji 232 euro uz vienu mājsaimniecības locekli un 531 euro uz vienu mājsaimniecību. Valsts šībrīža budžeta apstākļos, kad nav atrisināta pat savlaicīga bērnu veselības aprūpe, nedrīkst tērēt 18,3 miljonus euro atbalstam, kuru absolūtais vairākums mājsaimniecību pat nepamanīs. Turklāt, īpašām sociālajām grupām (trūcīga vai maznodrošināta ģimene, daudzbērnu ģimene vai ģimene, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti, persona ar I invaliditātes grupu) ir paredzēts mērķēts atbalsts Aizsargātā lietotāja sistēmas ietvaros.
3. KEM piedāvātais modelis, kad atbalstu nesaņem tieši tās mājsaimniecības, kuras līdz šim ir salāgojušas pieslēguma jaudu ar nepieciešamo, nav taisnīgs ne pret iepriekš minētajām, ne tām, kuras pēc operatora aicinājuma ir to salāgojušas pēc tarifa izmaiņām.

Priekšlikums
Ja valstij ir iespējams izdalīt īpašus resursus mājsaimniecību atbalstam, tad, ņemot vērā ļoti daudzās neapmierinātās vajadzības gan veselības aprūpē, izglītībā u.c., šie līdzekļi ir jāizmanto mērķēti, pasargājot īpašas sociālās grupas. Šim nolūkam elektroenerģijas atbalsta pasākumu ietvaros būtu vēlams paplašināt Aizsargātā lietotāja sistēmu, piešķirot statusu visām personām ar invaliditāti (iespējams, ar dažādu intensitāti invaliditātes grupu ietvaros), kā arī viena vecāka (bērnam nav noteikta paternitāte) ģimenēm, kas ir mājsaimniecības ar ļoti augstu nabadzības risku, pat neraugoties uz to, ka ESAO modificētā ekvivalences skala neatspoguļo patieso nabadzības ainu mājsaimniecībām ar bērniem.   
 
Piedāvātā redakcija
-