Atzinums

Projekta ID
22-TA-2837
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pēc likumprojekta 1.panta spēkā stāšanās Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1.panta 4.punkts tiks izteikts šādā redakcijā:
"4) oficiālās elektroniskās adreses konta lietotājs — valsts iestāde, tiesību subjekts, kas reģistrēts Uzņēmumu reģistra reģistros (turpmāk — reģistri), vai fiziskā persona, kurai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts".
Tādējādi Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1.panta 4.punktā būs minēti tikai tie tiesību subjekti, kas reģistrēti Uzņēmumu reģistra reģistros. Tai pat laikā likumprojekta 2.pantā paredzēts papildināt Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5.panta pirmo daļu ar 8.punktu, nosakot oficiālās elektroniskās adreses izmantošanu kā obligātu fiziskajai personai, kurai ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 15.1 panta piektā daļa noteic, ka tās juridiskās personas, kuras saskaņā ar likumiem nav jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā, kā nodokļu maksātājus reģistrē Valsts ieņēmumu dienests. Minētā panta septītajā daļā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nodokļu maksātāji un nodokļu maksātāju struktūrvienības, kuras nav jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā, ir reģistrējamas Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamos dokumentus.
Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumu Nr. 537 "Noteikumi par nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā" 4.1.1. un 4.1.6.apakšpunktā noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienests nodokļu maksātāju reģistrā reģistrē šādus nodokļu maksātājus: fiziskās personas, kuras veic saimniecisko darbību; kuras atbilstoši iedzīvotāju ienākuma nodokli reglamentējošiem normatīvajiem aktiem var nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējas un ir paziņojušas Valsts ieņēmumu dienestam par saimnieciskās darbības veikšanu. Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 15.panta pirmās daļas 3.punktā noteikts, ka nodokļu maksātāji, iesniedzot Valsts ieņēmumu dienestam nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas elektroniska dokumenta veidā, izmanto Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Proti, visi nodokļu maksātāji - kā juridiskas personas, tā fiziskas personas, nodokļu deklarāciju iesniegšanai lieto Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Papildus minētajam, likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 20.panta piektajā daļā noteikts, ka publiskas personas institūcijas vadītājam vai viņa pilnvarotai personai ir pienākums šajā likumā un Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošināt, lai tiktu sastādīti un 15 dienu laikā elektroniskā veidā Valsts ieņēmumu dienestam iesniegti valsts amatpersonu saraksti un to grozījumi, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Minētā likuma 23.panta otrā daļa noteic, ka valsts amatpersonas, izņemot šā panta trešajā un ceturtajā daļā minētās valsts amatpersonas, deklarācijas iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam elektroniskā veidā, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu. tādējādi to subjektu loks, kam saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir noteikts lietot Valsts ieņēmumu dienesta elektronisko sistēmu, tiesiskajās attiecības ar valsti attiecīgajos jautājumos jau ir sasniedzami elektroniski.
Lietot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu var būt pienākums arī tām fiziskām personām, kuras ir ārvalstnieki, kam neveidojas tiesiska saite ar Latvijas Republiku, kurām Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nav piešķīrusi personas kodu un nav izsniegusi attiecīgās personas apliecības, proti, eID karti un nav iespēju saņemt ārvalstnieka eID karti.
Jau šobrīd likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.panta pirmā daļa nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests izdoto administratīvo aktu (arī nelabvēlīgu administratīvo aktu) un citus lēmumus, dokumentus un informāciju nodokļu maksātājam, kurš ir Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājs, paziņo, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, vienlaikus par to nosūtot informāciju uz nodokļu maksātāja elektroniskās deklarēšanas sistēmā norādīto elektroniskā pasta adresi un oficiālo elektronisko adresi, ja nodokļu maksātājam ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina, ka nodokļu maksātājam no oficiālās elektroniskās adreses konta ir piekļuve Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmai un tajā paziņotajiem administratīvajiem aktiem (arī nelabvēlīgiem administratīvajiem aktiem) un citiem lēmumiem, dokumentiem un informācijai.
Ievērojot tiesisko regulējumu, ka tiesību subjektus, kuriem ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, reģistrē ne tikai Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, bet arī Valsts ieņēmumu dienests nodokļu maksātāju reģistrā,  un faktiski visi tiesību subjekti (izņemot ārvalstniekus), kuriem ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, secīgi būs oficiālās elektroniskās adreses konta lietotāji, lūdzam pārskatīt un precizēt Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1.panta 4.punktā ietverto oficiālās elektroniskās adreses konta lietotāja definīciju, kā arī pārskatīt likumprojekta 2.pantā iekļauto grozījumu Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5.panta pirmajā daļā attiecībā uz tās papildināšanu ar 6., 7. un 8. punktu . 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojektu ar termina "Latvijas fiziskā persona" skaidrojumu, kā arī anotācijā skaidrot šī termina nozīmi un tvērumu, jo šobrīd no anotācijā sniegtās informācijas nav saprotams, kas ir "Latvijas fiziskā persona". 
Proti, likumprojekta anotācijā paskaidrots, ka plānots ar likumprojekta spēkā stāšanās brīdi piemērot arī attiecībā uz ārvalstu fiziskajām personām, no 18 līdz 65 gadu vecumam, kam Latvijā pieder nekustamais īpašums. Ar 2026. gada 1. aprīli to paredzēts piemērot arī attiecībā uz Latvijas fiziskajām personām, no 18 līdz 65 gadu vecumam, kam Latvijā pieder nekustamais īpašums. Nav saskatāms pamatojums ārvalstnieka, kuram pieder īpašums Latvijas teritorijā,  identificēšanai kā Latvijas fizisko personu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu par likumprojekta 1.pantu saistībā ar nepieciešamību pārskatīt un precizēt Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1.panta 4.punktā ietverto termina "oficiālās elektroniskās adreses konta lietotājs" skaidrojumu un tajā (iebildumā par 1.pantu) norādīto tiesisko regulējumu par subjektiem, kuriem ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, lūdzam pārskatīt un precizēt likumprojekta 2.pantā ietverto grozījumu 5.panta pirmajā daļā, kas paredz papildināt to ar 8.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ministru kabineta 2018. gada 20. marta sēdes protokollēmuma “Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā"” (protokols Nr. 16, 26.§) 5.2.apakšpunktā noteikts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2019.gada 1.jūnijam sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā normatīvo aktu projektu, paplašinot personu loku, kurām obligāti jālieto oficiālā elektroniskā adrese (piemēram, valsts amatpersonas, nekustamā īpašuma nodokļa maksātāji). Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā" (protokols Nr. 5, 23.§) 6. punktā noteikts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā. Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdes protokollēmuma Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (protokols Nr. 43, 23.§)  4.3. apakšpunktā noteikts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi.
Ministru kabineta 2024. gada 19. novembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu"" (protokols Nr. 49, 59.§) 8.punktā noteikts UR, VARAM un VDAA turpināt sadarbību, lai ne vēlāk kā 2025. gadā tiktu ieviesta jauno UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu automātiskā aktivizācija. UR nodrošināt tiesību normās noteikto datu apriti, VDAA nodrošināt E-adrešu automātisko aktivizāciju. VARAM izstrādāt un ministrei noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai MK grozījumus E-adreses likumā. TM nepieciešamības gadījumā izstrādāt savas jomas normatīvos aktus, t.sk. grozījumus normatīvajos aktos, un ministrei noteiktā kārtībā iesniegt tos izskatīšanai MK.
Informatīvajā ziņojumā "Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu"" norādīts, ka paredzēta virkne grozījumu normatīvajos aktos ar mērķi būtiski paplašināt obligātās E-adreses lietotāju grupas:
1. Valsts iestādē (t.sk. pašvaldību), izņemot fiziskā darbā nodarbinātajam (pie tiesību normas redakcijas izstrādes izvērtējot nepieciešamību saglabāt izņēmumu attiecībā uz valsts drošības iestādēs nodarbinātajiem vai to paplašināt attiecībā uz nodarbinātajiem, kuru identitāte ir valsts noslēpums);
2. Starptautiskā iestādē valstspiederīgajam nodarbinātajam;
3. Fiziskai personai, kam ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk – EDS);
4. Nekustamā īpašuma īpašniekam, izņemot valstspiederīgo, kas objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvs e-vidē vai kas grozījumu spēkā
stāšanās brīdī ir sasniedzis 65 gadu vecumu;
5. FPR reģistrētai fiziskai personai no 18 gadu vecuma, izņemot fizisko personu, kas objektīvu iemeslu dēļ nav aktīva e-vidē vai kas grozījumu spēkā stāšanās brīdī ir sasniegusi 65 gadu vecumu.
Proti, informatīvajā ziņojuma bija sniegts vienīgi subjektu uzskaitījums, ar kuriem papildinās  obligātās E-adreses lietotāju grupas, nenorādot izvērtējumu un pamatojumu, kādēļ paredzēts noteikt obligātu E-adreses lietošanu tieši šiem lietotājiem, kā arī nesniedzot šo lietotāju cilvēka pamattiesību ierobežojuma izvērtējumu.
Minētā informatīvā ziņojuma Izziņas 7.punktā uz Finanšu ministrijas 07.05.2024. iebildumu (3.punkts) - Tāpat lūdzam informatīvajā ziņojumā izvērtēt ietekmi uz personas pamattiesību ierobežojumu piespiedu kārtā aktivizējot E-adresi un E-adreses lietotāju iespējas un vēlmi lietot piespiedu kārtā aktivizētu E-adresi -  VARAM norādīja, ka VID iebildumā norādītie riski tiks padziļināti vērtēti E-adreses likuma grozījumu priekšlikuma izstrādes ietvaros (t.sk. būtisko informāciju ir paredzēts ietvert projekta anotācijā).
Tomēr anotācija nesatur nekādu pamatojumu, kādēļ ar likumprojekta 2.pantu papildināta Oficiālās elektroniskās adreses likuma   5.panta pirmā daļa ar tiešās pārvaldes iestādē, valsts institūcijā, kas nav padota Ministru kabinetam, atvasinātā publiskā personā un tās iestādē, tiesu iestādē un prokuratūrā nodarbinātajiem, izņemot fiziskā darbā nodarbinātajiem; starptautiskā iestādē nodarbinātajiem; fizisko personu, kurai ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
Tāpat anotācija nesatur ietekmes izvērtējumu uz cilvēka pamattiesību ierobežojumu piespiedu kārtā aktivizējot E-adresi un E-adreses lietotāju iespējas un vēlmi lietot piespiedu kārtā aktivizētu E-adresi.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta protokollēmumā dotā uzdevuma izpilde neatceļ pienākumu tiesību aktu projekta anotācijā sniegt  pamatojumu un skaidrot tiesību akta projektā ietverto regulējumu, kā arī veikt ietekmes izvērtējumu uz cilvēka pamattiesību ierobežojumu .
Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā skaidrot un pamatot e-adeses lietošanas obligāta pienākuma noteikšanu katram no likumprojekta 2.pantā ietvertā 5.panta pirmās daļas 6., 7., 8.punktā iekļautajiem subjektiem. Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar ietekmes izvērtējumu uz cilvēka pamattiesību ierobežojumu noteikšanu  2.pantā ietvertā 5.panta pirmās daļas 6. un 7.punktā iekļautajiem subjektiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā
Priekšlikums
Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12.panta pirmajā daļā noteikts, ja ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, valsts iestāde un privātpersona sazinās elektroniski un elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot oficiālo elektronisko adresi.
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.3 pantu nodokļu maksātājs, izņemot fizisko personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, ja konkrētajā nodokļu jomu reglamentējošā normatīvajā aktā iesniegumam nav noteikta cita iesniegšanas kārtība. Savukārt minētā likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā noteikts, ka nodokļu maksātāja pienākums ir iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas elektroniska dokumenta veidā, izmanto Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
Ņemot vērā, ka Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12.panta otrajā daļā šobrīd ir paredzēts izņēmums, ka gadījumos, ja normatīvajos aktos tas ir paredzēts, valsts iestāde var sazināties elektroniski un elektronisko dokumentu nosūtīt, izmantojot atbilstošu valsts informācijas sistēmu (šāds normatīvajos aktos noteiktais gadījums ir likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.pants, kurā noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienests izdotos dokumentus paziņo, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu), lūdzam izvērtēt, vai līdzīgs izņēmums nebūtu jāparedz arī Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12.panta pirmajā daļā, nosakot, ka šajā daļā paredzētais nosacījums neattiecas uz gadījumiem, ja citā normatīvajā aktā ir paredzēts, ka privātpersona ar valsts iestādi sazinās un elektroniskos dokumentus iesniedz, izmantojot atbilstošu valsts informācijas sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēlamies vērst uzmanību, ka Finanšu ministrijas izstrādātā likumprojekta “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (24-TA-151) saskaņošanas procesā Latvijas Pašvaldību savienība bija vērsusi uzmanību, ka Zemesgrāmatā ir reģistrēti arī tādi nekustamo īpašumu īpašnieki, kuriem nav piešķirti ne Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistru numuri, ne Fizisko personu reģistra personu kodi.
Grozījumi paredz, ka ārvalstu fiziskajai personai, kurai Latvijā pieder nekustamais īpašums, no 18 līdz 65 gadu vecumam, turpmāk būs obligāta oficiālās elektroniskās adreses izmantošana.
Oficiālās elektroniskās adreses likuma 6.panta 6.punktā ir noteikts, ka fiziskajai personai oficiālā elektroniskā adrese sastāv no personas koda.
Lūdzam anotācijā skaidrot, no kā sastāvēs šo ārvalstnieku oficiālā elektroniskā adrese.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Grozījumi paredz, ka fiziskajai personai no 18 līdz 65 gadu vecumam būs obligāta oficiālās elektroniskās adreses izmantošana. Tāpat grozījumi paredz, ka arī fiziskajai personai, kurai ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, turpmāk būs obligāta oficiālās elektroniskās adreses izmantošana.
Lūdzam skaidrot anotācijā, vai fiziskajai personai, kura ir vecāka par 65 gadiem un kura vienlaikus ir Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotāja, būs/nebūs pienākums izmantot oficiālās elektroniskās adresi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Papildināt ar 7. un 8. punktu šādā redakcijā:
"7. Šā likuma 5. panta pirmās daļas 5. punktā minētajām Latvijas fiziskajām personām, kurām Latvijā pieder nekustamais īpašums un kas nav Latvijas pilsoņi — vīrieši — no 18 gadu vecuma līdz 27 gadu vecumam, prasību par oficiālās elektroniskās adreses obligātu izmantošanu piemēro no 2026. gada 1. aprīļa. Pārējām šā likuma 5. panta pirmās daļas 5. punktā minētajām Latvijas fiziskajām personām, kas nav Latvijas pilsoņi — vīrieši — no 18 gadu vecuma līdz 27 gadu vecumam, prasību par oficiālās elektroniskās adreses obligātu izmantošanu piemēro no 2027. gada 1. janvāra.
8. Šā likuma 7. panta pirmo prim daļu piemēro no 2025. gada 1. jūlija. Līdz 2025. gada 1. jūlijam reģistros reģistrētam tiesību subjektam piemēro šā likuma 7. panta otro daļu."
Priekšlikums
Oficiālās elektroniskās adreses likuma 7.panta otrajā daļā paredzēts, ka šā likuma 5.panta pirmās daļas 2., 3., 4., 5., 6., 7. un 8.punktā un otrajā daļā minētās personas oficiālo elektronisko adresi izveido, izmantojot oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā pieejamos kvalificētus personas elektroniskās identifikācijas līdzekļus un elektroniski piesakoties Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv. Vienlaikus ar oficiālās elektroniskās adreses izveidi personai tiek aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts.
Lūdzam anotācijā skaidrot, kādi būs motivējošie pasākumi, lai fiziskā persona līdz noteiktajam termiņam, ar kuru tai iestāsies pienākums izmantot oficiālo elektronisko adresi, šo oficiālo elektronisko adresi izveidotu, kā arī, ja persona šo pienākumu nebūs izpildījusi līdz noteiktajam termiņam, kādas būs tās turpmākas iespējas ar iestādi sazināties.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.1.problēmas aprakstu, ņemot vērā, ka tas ir nepilnīgs. Proti, Valsts ieņēmumu dienests ar fiziskajām personām, kuras nav aktivizējušas e-adresi, bet ir Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājas, sazinās minētajā sistēmā. Tādējādi problēmas apraksts ir jāpapildina ar skaidrojumu, ka iestādes ar fiziskajām personām, kas nav aktivizējušas e-adresi, sazinās, arī izmantojot atbilstošu valsts informācijas sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-