Projekta ID
24-TA-3267Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija"
Atzinums iesniegts
20.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LTA ir iepazinusies ar Likumprojektu un tā anotāciju, un atzinīgi vērtē Iekšlietu ministrijas mērķi uzlabot sabiedrības drošību un veicināt noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanu, balstoties uz Valsts policijas sniegto informāciju par priekšapmaksas karšu (turpmāk – SIM kartes) izmantošanu noziedzīgu nodarījumu veikšanā. Vienlaikus LTA vērš uzmanību, ka Likumprojektā paredzētais SIM karšu galalietotāju reģistrācijas mehānisms visticamāk sniegs ierobežotu vai nebūtisku ieguldījumu noziedzības mazināšanā un Iekšlietu ministrijas uzstādītā mērķa sasniegšanā.
SIM karšu obligāta reģistrācija var veicināt krāpniecisko grupējumu pārorientēšanos uz alternatīvām saziņas formām, piemēram, interneta balss zvanu aplikācijām un citiem risinājumiem, kas nav pakļauti elektronisko sakaru komersantu uzraudzībai un kontrolei. Šādu risinājumu izmantošana var vēl vairāk apgrūtināt noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanu un mazināt iespējas identificēt vainīgās personas.
Papildu jānorāda, ka SIM karšu reģistrācijas dēļ krāpnieki arvien vairāk izmantotu numura aizvietošanu (jeb spoofing) un veiktu izsaukumus no ārvalstu tīkliem, ko ir sarežģītāk izsekot un novērst. Ārvalstu numuru, kā arī numurneatkarīgu starppersonu sakaru pakalpojumu, piemēram, šifrēto ziņojumprogrammu un sociālo tīklu, izmantošana vēl vairāk apgrūtinātu noziedzīgo nodarījumu novēršanu un izmeklēšanu.
Jāņem vērā, ka jau šobrīd ir plaši pieejami dažādi tiešsaistes pakalpojumi, kas ļauj lietotājiem uz laiku iegādāties telefona numurus no dažādām valstīm un izmantot tos, piemēram, reģistrācijai lietotnēs, zvanu veikšanai vai ziņojumu nosūtīšanai. Tādi pakalpojumi kā gogetsms.com, receive-smss.com, quackr.io, smstome.com būtiski apgrūtina iespējas uzraudzīt un identificēt galalietotāju pat tad, ja tiek ieviesta obligāta SIM karšu reģistrācija.
LTA norāda, ka SIM karšu reģistrēšanas ieviešana prasīs ievērojamus administratīvos un tehniskos resursus, kas radīs papildu finansiālu slogu komersantiem (gan elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem, gan citām SIM karšu tirdzniecības vietām, piemēram, mazumtirdzniecības veikaliem) un attiecīgi ilgtermiņā elektronisko sakaru pakalpojumu cenu paaugstināšanu galalietotājiem.
Latvijā priekšapmaksas mobilie sakaru pakalpojumi ilgstoši ir dažādu galalietotāju kategoriju primārā izvēle to īpašību dēļ – pakalpojumu pieejamība, ja nav iespējas apmeklēt klientu apkalpošanas centru, vienkāršība un zemas izmaksas. Šo pakalpojumu nozīmīgumu apliecina arī tas, ka tos plaši izmanto sabiedrības sociāli mazāk aizsargātās grupas, piemēram, seniori. Atsevišķām galalietotāju grupām pakalpojums var kļūt nepieejams, jo pastāv iespēja, ka SIM karšu tirdzniecības vietu skaits samazināsies administrēšanas izmaksu pieauguma dēļ.
LTA biedri pastāvīgi attīsta drošības risinājumus un produktu uzraudzības sistēmas, tostarp priekšapmaksas karšu uzraudzības un caurskatāmības jomā. Papildus tam, LTA biedri uztur aktīvu sadarbību ar tiesībsargājošajām iestādēm, regulāri apmainoties ar aktuāliem novērojumiem telekomunikāciju nozarē un saņemot informāciju arī no citu nozaru speciālistiem, lai kopīgi pilnveidotu drošības pieeju un reaģēšanas spējas.
LTA pilnībā atbalsta valsts iestāžu centienus mazināt krāpniecības riskus un uzskata, ka cīņai pret šo problēmu jābūt koordinētai un ilgtspējīgai. Tādēļ SIM karšu reģistrācijas problemātika būtu jārisina Eiropas Savienības līmenī, lai nodrošinātu vienotu pieeju visās dalībvalstīs, jo šobrīd šāds pienākums ir tikai 15 no 27 dalībvalstīm.
Bez vienotas pieejas SIM karšu reģistrācijas prasība vienā valstī var kļūt par birokrātisku slogu bez būtiska rezultāta, jo var tikt izmantotas SIM kartes no valsts, kurā reģistrācija nav obligāta. Pašreizējā situācija liecina, ka gandrīz pusei Eiropas Savienības dalībvalstu nav noteikta pienākuma reģistrēt SIM kartes. Šādos apstākļos pastāv reāls risks, ka krāpnieki iegādāsies priekšapmaksas kartes, piemēram, Igaunijā vai Somijā, un izmantos tās Latvijā, izvairoties no SIM kartes reģistrācijas.
Jānorāda, ka Lietuvā noteikumi par SIM karšu reģistrāciju tika pieņemti sasteigti un bez padziļinātas nozares iesaistes. Savukārt Igaunijas atbildīgās iestādes 2024. gada janvārī nolēma atteikties no priekšapmaksas SIM karšu reģistrācijas. Igaunijas Iekšlietu ministrija secināja, ka šāda risinājuma ieviešana būtu formāla prasība bez reālas ietekmes uz drošību, jo iespēja izmantot anonīmus sakaru pakalpojumus būtiski nemainītos.
“Iekšlietu Ministrija ir veikusi izvērtējumu un analīzi par SIM karšu reģistrācijas lietderību un secinājusi, ka strauji attīstošos tehnoloģiju apstākļos nav attaisnojuma likumdošanas akta par SIM karšu reģistrāciju turpmākai virzībai” norāda Iekšlietu ministrijas Iekšējās drošības departamenta kanclera vietnieks Joosep Kaasik. Tieslietu ministrs Kalle Laanet norāda, ka tiesībsargājošo iestāžu rīcībā ir pietiekams “instrumentu” klāsts, lai konstatētu noziegumu veikšanu.[1]
Ņemot vērā, ka Latvijā tehnoloģiju pieejamības un lietošanas apstākļi būtiski neatšķiras no Igaunijas, SIM karšu reģistrācijas ieviešana Latvijā nebūtu pamatota nedz no drošības, nedz no sabiedrības ieguvumu viedokļa.
[1] “The Ministry of the Interior has abandoned the plan to personalize calling cards” https://www.err.ee/1609202020/siseministeerium-on-konekaartide-isikustamise-plaanist-loobunud
SIM karšu obligāta reģistrācija var veicināt krāpniecisko grupējumu pārorientēšanos uz alternatīvām saziņas formām, piemēram, interneta balss zvanu aplikācijām un citiem risinājumiem, kas nav pakļauti elektronisko sakaru komersantu uzraudzībai un kontrolei. Šādu risinājumu izmantošana var vēl vairāk apgrūtināt noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanu un mazināt iespējas identificēt vainīgās personas.
Papildu jānorāda, ka SIM karšu reģistrācijas dēļ krāpnieki arvien vairāk izmantotu numura aizvietošanu (jeb spoofing) un veiktu izsaukumus no ārvalstu tīkliem, ko ir sarežģītāk izsekot un novērst. Ārvalstu numuru, kā arī numurneatkarīgu starppersonu sakaru pakalpojumu, piemēram, šifrēto ziņojumprogrammu un sociālo tīklu, izmantošana vēl vairāk apgrūtinātu noziedzīgo nodarījumu novēršanu un izmeklēšanu.
Jāņem vērā, ka jau šobrīd ir plaši pieejami dažādi tiešsaistes pakalpojumi, kas ļauj lietotājiem uz laiku iegādāties telefona numurus no dažādām valstīm un izmantot tos, piemēram, reģistrācijai lietotnēs, zvanu veikšanai vai ziņojumu nosūtīšanai. Tādi pakalpojumi kā gogetsms.com, receive-smss.com, quackr.io, smstome.com būtiski apgrūtina iespējas uzraudzīt un identificēt galalietotāju pat tad, ja tiek ieviesta obligāta SIM karšu reģistrācija.
LTA norāda, ka SIM karšu reģistrēšanas ieviešana prasīs ievērojamus administratīvos un tehniskos resursus, kas radīs papildu finansiālu slogu komersantiem (gan elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem, gan citām SIM karšu tirdzniecības vietām, piemēram, mazumtirdzniecības veikaliem) un attiecīgi ilgtermiņā elektronisko sakaru pakalpojumu cenu paaugstināšanu galalietotājiem.
Latvijā priekšapmaksas mobilie sakaru pakalpojumi ilgstoši ir dažādu galalietotāju kategoriju primārā izvēle to īpašību dēļ – pakalpojumu pieejamība, ja nav iespējas apmeklēt klientu apkalpošanas centru, vienkāršība un zemas izmaksas. Šo pakalpojumu nozīmīgumu apliecina arī tas, ka tos plaši izmanto sabiedrības sociāli mazāk aizsargātās grupas, piemēram, seniori. Atsevišķām galalietotāju grupām pakalpojums var kļūt nepieejams, jo pastāv iespēja, ka SIM karšu tirdzniecības vietu skaits samazināsies administrēšanas izmaksu pieauguma dēļ.
LTA biedri pastāvīgi attīsta drošības risinājumus un produktu uzraudzības sistēmas, tostarp priekšapmaksas karšu uzraudzības un caurskatāmības jomā. Papildus tam, LTA biedri uztur aktīvu sadarbību ar tiesībsargājošajām iestādēm, regulāri apmainoties ar aktuāliem novērojumiem telekomunikāciju nozarē un saņemot informāciju arī no citu nozaru speciālistiem, lai kopīgi pilnveidotu drošības pieeju un reaģēšanas spējas.
LTA pilnībā atbalsta valsts iestāžu centienus mazināt krāpniecības riskus un uzskata, ka cīņai pret šo problēmu jābūt koordinētai un ilgtspējīgai. Tādēļ SIM karšu reģistrācijas problemātika būtu jārisina Eiropas Savienības līmenī, lai nodrošinātu vienotu pieeju visās dalībvalstīs, jo šobrīd šāds pienākums ir tikai 15 no 27 dalībvalstīm.
Bez vienotas pieejas SIM karšu reģistrācijas prasība vienā valstī var kļūt par birokrātisku slogu bez būtiska rezultāta, jo var tikt izmantotas SIM kartes no valsts, kurā reģistrācija nav obligāta. Pašreizējā situācija liecina, ka gandrīz pusei Eiropas Savienības dalībvalstu nav noteikta pienākuma reģistrēt SIM kartes. Šādos apstākļos pastāv reāls risks, ka krāpnieki iegādāsies priekšapmaksas kartes, piemēram, Igaunijā vai Somijā, un izmantos tās Latvijā, izvairoties no SIM kartes reģistrācijas.
Jānorāda, ka Lietuvā noteikumi par SIM karšu reģistrāciju tika pieņemti sasteigti un bez padziļinātas nozares iesaistes. Savukārt Igaunijas atbildīgās iestādes 2024. gada janvārī nolēma atteikties no priekšapmaksas SIM karšu reģistrācijas. Igaunijas Iekšlietu ministrija secināja, ka šāda risinājuma ieviešana būtu formāla prasība bez reālas ietekmes uz drošību, jo iespēja izmantot anonīmus sakaru pakalpojumus būtiski nemainītos.
“Iekšlietu Ministrija ir veikusi izvērtējumu un analīzi par SIM karšu reģistrācijas lietderību un secinājusi, ka strauji attīstošos tehnoloģiju apstākļos nav attaisnojuma likumdošanas akta par SIM karšu reģistrāciju turpmākai virzībai” norāda Iekšlietu ministrijas Iekšējās drošības departamenta kanclera vietnieks Joosep Kaasik. Tieslietu ministrs Kalle Laanet norāda, ka tiesībsargājošo iestāžu rīcībā ir pietiekams “instrumentu” klāsts, lai konstatētu noziegumu veikšanu.[1]
Ņemot vērā, ka Latvijā tehnoloģiju pieejamības un lietošanas apstākļi būtiski neatšķiras no Igaunijas, SIM karšu reģistrācijas ieviešana Latvijā nebūtu pamatota nedz no drošības, nedz no sabiedrības ieguvumu viedokļa.
[1] “The Ministry of the Interior has abandoned the plan to personalize calling cards” https://www.err.ee/1609202020/siseministeerium-on-konekaartide-isikustamise-plaanist-loobunud
Piedāvātā redakcija
-
