Atzinums

Projekta ID
24-TA-2142
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Gadījumā, ja tiek slēgti uzņēmuma līgumi par projekta vadību, grāmatvedību vai tamlīdzīgu pakalpojumu sniegšanu, tad pēc būtības tas ir pakalpojums, ko piesaistītais personāls sniedz ar saviem materiālajiem resursiem, līdz ar to darba vietas aprīkojuma izmaksas šajā gadījumā nebūtu attiecināmas.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam noteikumu projektā 18.1. apakšpunktā aiz vārdiem "finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam" papildināt ar vārdiem "kas nodarbināti uz darba līguma vai rīkojuma pamata", vai arī lūgums to aprakstīt noteikumu projekta anotācijā, norādot, ka darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas tikai tam personālam, kas projektā ir nodarbināts uz darba līguma vai rīkojuma pamata.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, minot piemērus, kādam mērķim var tikt plānota transportlīdzekļa noma vai pakalpojuma iegāde projekta vadības un īstenošanas personālam. Lūdzam izvērtēt, vai šāda veida pakalpojums neietilpst noteikumu projekta 17.2.2.apakšpunkta norādītajās izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam anotācijā papildināt, kādu vēl izmaksu segšanai ir paredzēta netiešo izmaksu vienotā likme 7 % apmērā. Vēršam uzmanību, ka izziņā sniegtais skaidrojums ir atbilstošs gadījumos, kad tiek piemērota 15% netiešo izmaksu likme, ko rēķina no personāla izmaksām, savukārt netiešo izmaksu likme 7%, ko rēķina no tiešajām attiecināmajām izmaksām, veido ievērojami lielāku summu, tādēļ jo īpaši svarīgi ir anotācijā norādīt, kādu izmaksu segšanai likme ir paredzēta, t.sk., lai būtu identificējama izmaksu nepārklāšanās, kā arī nepamatoti nepārkompensētu finansējuma saņēmēja netiešo izmaksu vajadzības.
Papildus atkārtoti aicinām pārskatīt tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas, t.sk. vērtējot administratīvo slogu to faktisko izmaksu uzskaitē un izvērtēt iespēju tās segt kā netiešās izmaksas, jo īpaši ņemot vēra vadošās iestādes vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā " ierosinātos grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.apakšsadaļas punktā “Risinājuma apraksts” sniegto informāciju par 4.3.5.2.pasākuma īstenošanai paredzētajām amata vietām: projekta vadītāja un vecākā eksperta amatam norādīt 39.1.amatu saimei IV līmenim atbilstošo burtu, vadošā grāmatveža un personāla speciālista amatam norādīt 17.amatu saimes III līmenim atbilstošo 8.mēnešalgas grupu, galvenā metodiķa amatam norādīt 39.1.amatu saimei atbilstošo II līmenim burtu un 9.mēnešalgas grupu, metodiķa amatam norādīt 39.1.amatu saimei atbilstošo II līmenim burtu un finansista amatam norādīt 15.1.amatu saimes 8.mēnešalgas grupai atbilstošo līmeni.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā izziņas 2.punktā ir minēto, ka “viena paliatīvās aprūpes pacienta izmaksas gadā pa veselības aprūpes līmeņiem ir: primārajā – 459 euro, sekundārajā – 1238 euro, bet stacionārajā – jau gandrīz trīskārt lielākas (kā primārajā) – 1317 euro”, lūdzam veikt vienkāršotu finansējuma izlietojuma efektivitātes aprēķinu, kas pēc būtības ir izmaksu un ieguvumu analīze.
Zemāk piemērs, kā to izdarīt.
Pieņemot, ka, piemēram, pasākuma rezultātā no 945 pacientiem 500 pacienti tiks pārcelti no stacionārā uz sekundāro līmeni, bet 445 pacienti no sekundārā uz primāro līmeni, var sarēķināt valsts ieguvumus no aprūpes uzlabojumiem:
500 x (1317-1238) + 445 x (1238-459) = 386 155 euro/gadā.
Vienlaikus ir ieguvumi no tā, ka tuviniekiem būs iespēja piedalīties darba tirgū.
Pieņemot, ka 10% tuvinieku uzsāks darbu vai saglabās savu darbavietu atbalsta pasākuma rezultātā, un, pieņemot, ka vidējā bruto gada alga Latvijā ir 18 000 euro, ieguvumi būs šādi:
945*10% x 18 000 = 1 701 000 euro.
Kopējie ieguvumi, pieņemot, ka uz vienu pacientu tie vidēji spēkā būs 5 gadus, ir:
5 x (386 155 + 1 701 000) =  10 435 775 euro.
Ņemot vērā to, ka pasākuma finansējums ir 7 000 000 euro, izmaksu un ieguvumu attiecība ir 1,49 (10 435 775 / 7 000000), kas nozīmē, ka uz katru ieguldīto euro projekta atdeve būs apmēram 1,49 euro.
Lūdzam šādā veidā veikt vienkāršotu aprēķinu, kas balstīts Labklājības ministrijas rīcībā esošajiem datiem, un saprast, vai pasākuma atdeve ir pietiekama.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" minēto informāciju:
"Arī tām personām, kuras saņem valsts finansētu paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, nav noteikts ierobežojums saņemt TA projektā noteiktos atbalsta pasākumus, jo valsts finansētais paliatīvās aprūpes mobilas komandas pakalpojums pacienta dzīvesvietā neietver tos atbalsta pakalpojumus, kas plānoti 4.3.5.2. pasākumā.", ņemot vērā, ka gan 4.3.5.2. pasākuma ietvaros, gan valsts finansētās paliatīvās aprūpes pakalpojuma ietvaros vairākas pakalpojuma komponentes pārklājas, piemēram, klīniskā psihologa, kapelāna un sociālā darbinieka atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atbilstoši anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” sniegtajai informācijai 4.3.5.2. pasākumam “Atbalsts paliatīvās aprūpes sistēmas pilnveidošanai” (turpmāk – 4.3.5.2.pasākums) paredzēts nodrošināt ilgtspēju un pēc 4.3.5.2.pasākuma īstenošanas Labklājības ministrija (turpmāk - LM) normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā, veicot detalizētus aprēķinus par papildu nepieciešamo finansējumu, sagatavos un iesniegs priekšlikumus Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem pieteikumiem prioritārajiem pasākumiem.
Lūdzam precizēt minēto informāciju, norādot, ka nepieciešamības gadījumā jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu 4.3.5.2.pasākuma ilgtspējas nodrošināšanai skatāms Ministru kabinetā kārtēja gada valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām un gadījumā, ja minētais priekšlikums Ministru kabinetā netiks atbalstīts, LM vērtēs iespēju nepieciešamo finansējumu nodrošināt LM piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, veicot izdevumu pārstrukturēšanu un prioritizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-