Atzinums

Projekta ID
23-TA-1266
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
03.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Diemžēl izziņā paustais apr šo LPS iepriekš izteikto iebildumu ir vērtējams kā formāls un nevis pēc būtības:

"Latvijas Pašvaldību savienība noteikti atbalsta nepieciešamību automatizēt Valsts ieņēmumu dienesta pamatdarbības procesus, tomēr automatizējot pamatdarbības procesus, tiem būtu jāsniedz arī bāzes izdevumu ietaupījums, savukārt šī projekta plānotie budžeta ietaupījumi ir nelieli. Ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 407 apstiprinātajā "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" Projekta aprakstā ir paredzēts, ka VID izdevumu ietaupījums šī projekta rezultātā būs tikai  25 818 euro gadā, pie fakta, ka tiks ieguldīti vairāk kā 3 miljoni informāciju tehnoloģiju risinājumos. Savukārt grozījumu projektā, piešķirot papildus resursus IT izstrādēm, VID izdevumu ietaupījuma palielinājums netiek paredzēts.
Bet IT projekta uzturēšanai tiek paredzēts, ka būs nepieciešami papildus 320 391 euro gadā, no kuriem tikai 25 818 euro tiks segti no esošo izdevumu ietaupījuma.

Tā kā kopējais IT projekta finansējums ir 3 788 513 euro, lūdzam pamatot šāda IT projekta uzturēšanai nepieciešamos izdevumus - katru gadu- 320 391 euro. Kā arī sniegt skaidrojumu- kāpēc pie būtiska ieguldījumu apjoma, IT projektā tiek plānots tik niecīgs ietaupījums VID kārtējos izdevumos.

Tā kā pēdējos gados VID ir ieguldīti ļoti būtiski finanšu resursi IT projektos ne tikai no ES fondu finansējuma, bet arī no valsts budžeta, lūdzam sniegt informāciju par 2019.-2023.gados ieguldīto un plānoto ieguldījumu kopsummu VID IT sistēmās, kā arī kopējos plānotos šo projektu uzturēšanas izdevumus katrā nākamajā gadā."
 

Tāpēc lūdzam pievienot šādu protokollēmuma projekta uzdevumu:
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienestam,  īstenojot informāciju tehnoloģiju projektus, nodrošināt tādu risinājumu ieviešanu, kas vienlaikus samazina Valsts ieņēmumu dienesta izdevumus, kas nav saistīti ar IT sistēmām un to uzturēšanu.
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegtās atbildes uz LPS iepriekš izteiktajiem iebildumiem, jākonstatē, ka sniegtas formālas atbildes, bet joprojām pēc būtības nav izpildīts ar Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija protokola Nr46. §31 4.punkta uzdevums:
"4. Lai risinātu Latvijas Pašvaldību savienības atzinumā norādītos problēmjautājumus, Valsts ieņēmumu dienestam sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju sešu mēnešu laikā sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu"

LPS ieskatā ir nepieņemami, ka tik ilgi netiek izpildīts MK uzdevums, kā arī fakts, ka ziņojuma projekta saskaņošana tika uzsākta jau ļoti sen, tas joprojām nav iesniegts MK.
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienestam steidzami izpildīt Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija protokola Nr46. §31 4.punkta uzdevumu.
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegtās atbildes uz LPS iepriekš izteiktajiem iebildumiem, jākonstatē, ka sniegtas formālas atbildes, bet joprojām pēc būtības nav izpildīts ar Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija protokola Nr46. §31 3.punkta uzdevums:
"3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nodrošināt koordinējošo lomu tehnoloģisko risinājumu attīstības projektos, lai izveidotu vienota starpresoru pakalpojuma izveidi, kas integrētu saimnieciskās darbības adreses deklarēšanu un īres līguma reģistrēšanas pakalpojumu atbilstoši informācijas iesniegšanas vienreizes principam, neliekot līdzīga satura datus iesniegt vairākām institūcijām."
Ņemot vērā Vadības deklarācijā norādīto apņemšanos: "35. Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku", lūdzam uzdot pēc būtība steidzami tomēr izpildīt jau 2021.gada 8.jūnijā uzdoto.
Piedāvātā redakcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023.gada _________izpildīt  Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija protokola Nr46. §31 3.punkta uzdevumu: "3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nodrošināt koordinējošo lomu tehnoloģisko risinājumu attīstības projektos, lai izveidotu vienota starpresoru pakalpojuma izveidi, kas integrētu saimnieciskās darbības adreses deklarēšanu un īres līguma reģistrēšanas pakalpojumu atbilstoši informācijas iesniegšanas vienreizes principam, neliekot līdzīga satura datus iesniegt vairākām institūcijām."
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegtās atbildes uz LPS iepriekš izteiktajiem iebildumiem, jākonstatē, ka sniegtas formālas atbildes, bet joprojām pēc būtības nav izpildīts ar Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija protokola Nr46. §31 2.punkta uzdevums:
"2. Ekonomikas ministrijai, sagatavojot attīstības plānošanas dokumentu projektus nākamajam periodam uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas jomā, iekļaut uzdevumu mazināt administratīvo slogu uzņēmējiem un izvērtēt, kādas atskaites netiks pieprasītas no juridiskajām personām valsts statistikas vajadzībām, nodrošinot informāciju no valsts informācijas sistēmās jau pieejamajiem datiem."

Tā kā minēto uzdevumu Ministru kabinets uzdeva, izskatot tieši Valsts ieņēmumu dienesta IT projektu, un konkrētais tiesību akta projekts arī ir par VID IT projektu, tad lūdzam pievienot zemāk minēto Ministru kabineta protokoluzdevuma projektu, 
Faktu, ka 2021,gada MK uzdotais joprojām nav izpildīts, apliecina fakti, ka arī Latvijas Pašvaldību savienībai Centrālā statistikas pārvalde joprojām- arī 2023.gadā pieprasa iesniegt datus, kas pēc būtības ir pieejami un ir iesniegti Valsts ieņēmumu dienestā, turklāt VID iesniedzamie dati ir lielākā detalizācijas līmenī, tāpēc jebkuru CSP nepieciešamo agregācijas veidu no minētajiem datiem var iegūt pati CSP. Piemēram, joprojām tiek pieprasīts iesniegt CSP "Pārskats par darbu" , kur tiek prasīti dati par katra ceturkšņa darbinieku nostrādātajām stundām, darba ņēmēju skaitu, aprēķināto darba samaksu, slimības lapām, dati par darbinieku dzimumu un citi dati, kas lielākā detalizācijas pakāpē katrai juridiskai personai ir jāsniedz VID katru mēnesi. Dati par darbinieku dzimumu ir iegūstami kombinējot VID iesniegtos datus ar datiem Fizisko personu reģistrā. Vienīgie dati, kas tiek pieprasīti ar CSP pārskatu, kuri netiek iesniegti VID ir dati par streiku skaitu, nodarbināto skaitu, kas piedalījās streikos, un to nenostrādāto laiku. Bet šādi dati tad ir jāpieprasa iesniegt tikai tad, kad streiki ir bijuši..  Arī citos CSP pieprasītajos pārskatos pieprasītie dati ir tādi, kas ir valsts informācijas sistēmās.  Ņemot vērā arī  Vadības deklarācijā norā'dīto apņemšanos: "35. Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku", lūdzam uzdot pēc būtība steidzami tomēr izpildīt jau 2021.gada 8.jūnijā uzdoto.
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai steidzami izpildīt Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija protokola Nr46. §31 2.punkta uzdevumu pēc būtības, samazinot administratīvo slogu uzņēmējiem un nodrošinot, ka no juridiskajām personām valsts statistikas vajadzībām netiks pieprasīti dati, kas pēc būtības jau ir pieejami valsts informācijas sistēmās, t.sk. tiek iesniegti Valsts ieņēmumu dienestā vai Uzņēmumu reģistrā vai kurus kombinējot ar citiem valstij jau pieejamajiem datiem ir iespējams iegūt statistikas vajadzībām nepieciešamos datus.