Atzinums

Projekta ID
22-TA-3303
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
12.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Projekta pases 7.sadaļā “Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu” lūdzam papildināt sociālekonomiskā lietderīguma aprēķinu, attēlojot arī projekta investīcijas un projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas periodā līdz 2040.gadam, kā arī iekļaujot norādi, vai aprēķins balstīts tikai uz ietaupījumu  no 70 slodzēm. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Aicinām precizēt projekta pases 5.2. sadaļā “Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi”  norādīto – “Vienota cilvēkresursu vadības procesu informācijas sistēma” atbilstoši VARAM iebildumiem par koplietošanas pakalpojuma plānu (skatīt iebildumus pie koplietošanas pakalpojuma "Cilvēkresursu vienotās pārvaldības sistēma" attīstības plāna).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Projekta pases 5.1. sadaļā “Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi”,  5.2. sadaļā “Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi” 5.3. sadaļā “Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas” norādīto termiņu “2026.gada 2.ceturksnis” aicinām precizēt vismaz uz 2026.gada 1.ceturksni, jo atbilstoši Ministru kabineta 14.07.2022. noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.15.apakšpunktam līdz 2026. gada 31. maijam jāiesniedz noslēguma maksājuma dokumentācija. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Precizēt pases sadaļā 3.3.1. norādīto ieguvumu, jo vēršam uzmanību, ka cilvēkresursu informācijas sistēmas ieviešana nav uzskatāma par ieguvumu, ja netiek norādīti ieguvumi valsts pārvaldei, institūcijām, darbiniekiem no konkrēta IKT risinājuma ieviešanas un šo ieguvumu mērīšanas metodes.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Aicinām pie projekta īstenošanas partneriem iekļaut iestādes, ar kuru dalību projektā ir paredzēts sasniegt projekta rādītāju 2026.gadā (15% no kopējā valsts pārvaldes darbinieku skaita). 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Projekta pasē nav iekļauts izvērtējums, kas uzskatāmi parāda un pierāda, ka esošā situācija un dažādie IKT risinājumi valsts pārvaldes institūcijās cilvēkresursu pārvaldībā nav efektīvi, rada problēmas kopējās situācijas apzināšanai un pārvaldīšanai, tādējādi sniedzot arī informāciju par pārvaldes institūciju identificēto vajadzību pēc vienota cilvēkresursu IKT risinājuma un gatavību to izmantot.  
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Projekta dokumentācija nesniedz atbildi, kāda pēc projekta un tā saistīto projektu noslēguma 2026.gadā būs starpsistēmu slēguma shēma jeb konceptuālā arhitektūra, ņemot vērā, ka VARAM līdz šim nav bijusi iespēja iepazīties ar Valsts kancelejas un Finanšu ministrijas (Valsts kases) izstrādāto konceptuālā ziņojuma "Vienoto pakalpojumu centra koncepts" gala redakciju, kuru būtu atbilstīgi apstiprināt Ministru kabinetā pirms vai vienlaikus ar šo projektu apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
VARAM rīcībā esošā informācija par projekta gaitu, saistītajiem projektiem, sagatavoto koncepcijas projektu un konkrētiem priekšlikumiem realizācijai kopumā dod pamatu konceptuāli atbalstošam lēmumam par projekta virzību, vienlaicīgi norādot, ka saskaņošanai iesniegtā projekta pase būtību atspoguļo ļoti nepilnīgi. Projekta pases saturs nesniedz pilnvērtīgu informāciju par to, kādas problēmas tiek risinātas ar šo projektu, kā tiks ietekmēta esošo institūciju cilvēkresursu IKT risinājumu izmantošana - vai ar jauno Cilvēkresursu vienoto pārvaldības sistēmu tiks pārņemtas vai aizstātas kādas esošas sistēmas funkcijas, vai tiks aizvietots kāds no risinājumiem (piemēram, NEVIS), attiecīgi – kādi būs ieguvumi institūcijām (un institūciju darbiniekiem) no projekta rezultātiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Projekta koplietošanas plāns būtiski jāpilnveido, ņemot vērā šādus nosacījumus:
1. Plāna 1.sadaļā “Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums (turpmāk – pakalpojums)” norādītajam pakalpojumam precīzi jāatspoguļo Valsts kancelejas sniegtais pakalpojums institūcijām/ institūciju darbiniekiem. Vēršam uzmanību, ka IKT sistēmas uzturēšana var būt pakalpojuma sastāvdaļa, bet tas neattēlo sniegtā pakalpojuma būtību;
2. Plāna 3.sadaļā “Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))” norādīti tehniskie rādītāji, bet tas nesniedz pilnvērtīgu informāciju, ar ko pakalpojuma saņēmēji var rēķināties uzsākot un lietojot šo pakalpojumu (tehniskais, konsultatīvais atbalsts utml.). Vēršam uzmanību, ka šajā sadaļā norādītajai informācijai jāļauj pakalpojuma saņēmējam izvērtēt Valsts kancelejas sniegtā pakalpojuma nosacījumus un pieejamību. 
5.3. Plāna 4.sadaļā “Pakalpojuma saņēmēju loks” norādītā vērtība ir “tiešās valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātie” – aicinām izvērtēt, vai nebūtu korektāk par pakalpojuma saņēmējiem noteikt institūcijas (ne darbiniekus).
5.4. Plāna 6.sadaļā “Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija” norādītā informācija nesniedz pilnvērtīgu informāciju par plānoto pakalpojuma ieviešanas stratēģiju un attīstību laika nogrieznī (tajā skaitā - 2026.gadā sasniedzamo rādītāju), lai pilnvērtīgi attīstītu/ izvērstu pakalpojuma lietošanu, aptverot visu valsts pārvaldi. Ja plānotajā normatīvajā regulējumā paredzēts IKT risinājuma lietošanas obligātums, būtu nepieciešama norāde uz pārejas periodu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju apvienot šo projektu ar Valsts administrācijas skolas projektu “Mācīšanās un attīstības sistēmas ieviešana”, to tehnisko risinājumu izvēles, ieviešanas un uzturēšanas procesus. Attiecībā uz pakalpojumu nodrošināšanu - aicinām izvērtēt iespēju vienotajam pakalpojumu centram (saskaņā ar konceptuālo ziņojumu "Vienoto pakalpojumu centra koncepts") veidot vai izmantot kādu no esošajām pakalpojumu tehniskā nodrošinājuma vienībām, konsolidējot tajā visu trīs iesaistīto pušu (Valsts kanceleja, Valsts administrācijas skola un Valsts kase) spējas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Ņemot vērā projekta koplietošanas pakalpojuma plāna 6.sadaļā “Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija”  norādīto informāciju par jauna tiesiskā regulējuma izstrādi, aicinām anotācijas 4.sadaļā “Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu” norādīt “Jā”. 
Piedāvātā redakcija
-