Atzinums

Projekta ID
22-TA-102
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar kārtību, kādā fondu vadībā vai īstenošanā iesaistītās institūcijas, konstatējot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060), 9. pantā minētā “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” principa pārkāpumus vai saņemot sūdzības par attiecīgo fondu atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (vienlīdzība, nediskriminācija, iekļaušana, pamattiesības), ziņo Iekšlietu ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.4. kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus projektu īstenošanai un veic ar to saistītos maksājumus, kā arī projektu finansēšanas nosacījumus;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka iepretim noteikumu projekta 1.4. apakšpunktam Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - likums) 13. panta 4. punkts paredz Ministru kabinetam noteikt arī projektu finansēšanas kārtību. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu un nepieciešamības gadījumā arī citas noteikumu projekta normas vai sniegt pamatotu skaidrojumu par attiecīgo Ministru kabineta deleģējuma izpildi noteikumu projekta anotācijā. Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet, kā paredzēts izpildīt likuma 13. panta 13. un 14. punktā ietverto deleģējumu, kādēļ lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu vai sniegt attiecīgu skaidrojumu par abos minētajos punktos paredzētā deleģējuma izpildi noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
1.8. fondu ieviešanas un uzraudzības kārtību;
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktu noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt  noteikumu projekta 1.8. apakšpunktu, nodrošinot tā atbilstību likuma 13. panta 8. punktam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt arī citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
2. Fonda nacionālā programma (turpmāk – nacionālā programma) ir ar Eiropas Komisijas lēmumu apstiprināts dokuments, kas ietver prioritātes, vajadzību analīzi, piemērotās stratēģijas izklāstu, finanšu plānu visam fonda darbības periodam, kā arī darbību veidu uzskaitījums.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām zemāka juridiskā spēka normatīvajā aktā neietver termina skaidrojumus, kas skaidroti vai lietoti augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Attiecīgi lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 2. punktu, neskaidrojot tajā terminu "fonda nacionālā programma", kas lietots likumā un kas turklāt dublē Regulā Nr.2021/1060 ietverto tiesisko regulējumu. Tāpat līdzīgi lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 78. punktu (attiecībā uz neatbilstībām jeb pārkāpumiem attiecīgās regulas izpratnē) un citas noteikumu projekta vienības līdzīgos gadījumos (piemēram, 65. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
3. Nacionālo programmu un tās grozījumus atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060) VI pielikumā noteiktajai veidnei izstrādā vadošā iestāde un iesniedz tos apstiprināšanai uzraudzības komitejā. Attiecībā uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda trešo valstu valstspiederīgo integrācijas jomu nacionālo programmu vadošā iestāde izstrādā sadarbībā ar deleģēto iestādi. Nacionālo programmu un tās grozījumus pēc apstiprināšanas uzraudzības komitejā vadošā iestāde iesniedz apstiprināšanai Eiropas Komisijā.
Iebildums
Ņemot, ka ar noteikumu projekta 3. punktu tiek ieviestas Regulas Nr. 2021/1060 21. panta 3. punkta otrās daļas prasības, lūdzam noteikumu projekta 3. punktu papildināt ar atsauci uz minēto regulas vienību, atbilstoši papildinot arī noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas spriedumam lietā 34/73 Fratelli Variola S.p.A. v Amministrazione italiana delle Finanze "nav pieļaujama procedūra, kuru izmantojot tiesību normas subjektiem netiek atklāts, ka attiecīgā norma ir Eiropas Kopienas norma". Tas nozīmē, ka dalībvalstij, izdodot nacionālos normatīvos aktus, skaidri jānorāda, kuras ir Eiropas Savienības un kuras – nacionālās normas.
Tāpat līdzīgi lūdzam papildināt pārskatīt noteikumu projektu un papildināt to ar atsaucēm uz minētās regulas citām vienībām, piemēram, noteikumu projekta 58. punktā atsaucoties uz  Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu, 59. punktā atsaucoties uz Regulas Nr. 2021/1060 54. panta pirmās daļas "c" punktu, noteikumu projekta 114. punktu atsaucoties uz Regulas Nr. 2021/1060 69. panta 10. punktu u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
7. Vadošā iestāde atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 44. panta 5. punktā noteiktajam izstrādā nacionālo programmu izvērtēšanas plānu.
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam svītrot noteikumu projekta 7. punktu kā likuma 8. panta otrās daļas 7. punktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
8. Vadošā iestāde, deleģētā iestāde un revīzijas iestāde nodrošina fondu pārvaldības un kontroles sistēmas izveidošanu un darbību, fondu pārvaldības un kontroles sistēmas aprakstu izstrādi un apstiprināšanu saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 XI pielikumā un XVI pielikumā noteiktajām prasībām.
Iebildums
Ņemot vērā, ka fondu pārvaldības un kontroles sistēmai atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 69. panta 1. punktam jādarbojas arī atbilstoši  pareizas finanšu pārvaldības principam, lūdzam papildināt noteikumu projekta 8. punktu ar atsauci uz minēto regulas punktu, kā arī minētās regulas 69. panta 11. punktu, kas paredz prasības attiecībā uz attiecīgās sistēmas apraksta sagatavošanu. Ar atsauci uz regulas 69. panta 11. punktu lūdzam papildināt arī noteikumu projekta 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
10. Ja mainīts funkciju un atbildības sadalījums starp vadošo iestādi un deleģēto iestādi, notikusi fondu pārvaldībā iesaistīto iestāžu struktūrvienību reorganizācija, vadošā iestāde, deleģētā iestāde un revīzijas iestāde 20 darbdienu laikā aktualizē fondu pārvaldības un kontroles sistēmas aprakstu.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punktā norādīt atskaites punktu 20 darbdienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Kā arī lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 10. punktā nenorādīt izsmeļošu uzskaitījumu fondu pārvaldības un kontroles sistēmas apraksta aprakstīšanai vai skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kādā kārtībā apraksts aktualizējams citos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
20. Projekta iesniedzējs projekta iesnieguma apstiprināšanas gadījumā ir atbildīgs par projekta īstenošanu un vadību, tam ir pieejami stabili un pietiekami finanšu līdzekļi un citi resursi, lai noteiktajā apmērā nodrošinātu projekta īstenošanas nepārtrauktību un īstenotu projektu paredzētajā termiņā, nodrošinot projekta rezultātu un mērķu sasniegšanu. Projekta iesniedzējs nedrīkst būt starpnieks.
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 20. punktā svītrot norādi, kas paredz, ka projekta iesniedzējs projekta iesnieguma apstiprināšanas gadījumā ir atbildīgs par projekta īstenošanu un vadību kā likuma 12. panta pirmās daļas 1. punktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
20. Projekta iesniedzējs projekta iesnieguma apstiprināšanas gadījumā ir atbildīgs par projekta īstenošanu un vadību, tam ir pieejami stabili un pietiekami finanšu līdzekļi un citi resursi, lai noteiktajā apmērā nodrošinātu projekta īstenošanas nepārtrauktību un īstenotu projektu paredzētajā termiņā, nodrošinot projekta rezultātu un mērķu sasniegšanu. Projekta iesniedzējs nedrīkst būt starpnieks.
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 20. punktā ietverto prasību, ka projekta iesniedzējs nedrīkst būt starpnieks kā likumā ietvertā regulējumu pēc būtības dublējošu. Vēršam uzmanību, lai gan noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka minētā prasība saprotama tādējādi, ka projekta iesnieguma iesniedzējs un, projekta iesnieguma apstiprināšanas gadījumā, finansējuma saņēmējs ir viena un tā pati persona, tomēr attiecīgais nosacījums, uz kuru norādīts anotācijā, cita starpā izriet arī no likuma 1. panta 3. un 7. punkta u.c. vienībām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
22.3. atklāta konkursa ietvaros projekta iesniedzējs visiem sadarbības partneriem kopā saskaņā ar partnerības līgumu drīkst nodot ne vairāk kā 30% no projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 22.3. apakšpunkta un noteikumu projekta anotācijas neizriet, vai ar partnerības līgumu saprotams sadarbības līgums. Attiecīgā gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nodrošinot vienveidīgu un konsekventu terminoloģiju tajā. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatojumu tam, kādēļ jautājums par projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma nodošana ietverams partnerības līgumā, nevis sadarbības līgumā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
38. No fondu tehniskās palīdzības finansējuma var attiecināt tikai to amata pienākumu daļu, ko darbinieks vai ierēdnis veicis atbilstoši amata aprakstā noteiktajam vai kā papildus amata aprakstā noteikto pienākumu izpildi, kas saistīti ar šo noteikumu 36.punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu. Uzskaiti par daļlaika noslodzes principu katrs finansējuma saņēmējs veic atbilstoši institūcijā noteiktajai kārtībai.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 38. punktā svītrot norādi uz institūcijā noteikto kārtību. Norādām, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projektā ietver atsau­ces uz citām noteikumu projekta vienībām (iekšējās atsauces) kā arī atsauces uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem. Tāpat līdzīgi lūdzam noteikumu projekta 97. punktā un citos līdzīgos gadījumos svītrot atsauci uz starpresoru vienošanos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
40. Finansējuma saņēmējs, nodrošina izmaksu uzskaiti, kas radušās īstenojot  šo noteikumu 36. punktā noteiktās atbalstāmās darbības atbilstoši likuma 7.panta trešajā daļā minēta starpresoru vienošanās noteiktajai kārtībai.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 40. punktu, svītrojot tajā ietverto atsauci uz starpresoru vienošanos, ņemot vērā arī to, ka finansējuma saņēmējam attiecīgā vienošanās, kas noslēgta starp citām valsts institūcijām, nav juridiski saistoša.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
57. Atklāta konkursa ietvaros apstiprināta projekta īstenošanu var uzsākt ne agrāk kā projekta līguma parakstīšanas dienā.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 57. punktu precizēt, norādot brīdi, no kura izmaksas ir attiecināmas (skaidrojam, ka ar projekta īstenošanu noteikumu projekta 57. punkta izpratnē var saprast arī brīdi, ar kuru tiek uzsākts veikt atbalstāmās darbības), tādējādi nodrošinot noteikumu projekta 57. punkta nepārprotamu atbilstību likuma 13. panta 5. punktā ietvertajam deleģējumam, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka fondu projektu izmaksu attiecināmības nosacījumus, vai alternatīvi lūdzam izvērtēt un formulēt atbilstošu prasību (aizliegumu uzsākt projekta īstenošanu agrāk par projekta līguma parakstīšanas dienu) projekta iesniedzējam noteikumu projekta V nodaļā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
69. Ja, veicot šo noteikumu 67. un 68. punktā minētās pārbaudes, tiek konstatēti sistēmiski projekta īstenošanas pārkāpumi, vadošā iestāde vai deleģētā iestāde veic papildu pārbaudes, lai noteiktu pārkāpumu apjomu un to, vai pārkāpumu biežums nepārsniedz Eiropas Savienības normatīvajos aktos pieļaujamo būtiskuma slieksni.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 69. punktā ietverto atsauci uz Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem aizstāt ar atsauci uz konkrētu Eiropas Savienības tieši piemērojamu normatīvo aktu vai nacionālo normatīvo aktu, ar kuru pārņemtas Eiropas Savienības normatīvo aktu (vai attiecīgo normatīvo aktu jomu, noteikumu projekta anotācijā skaidrojot, par kādiem konkrēti normatīvajiem aktiem ir runa), prasībām, tādējādi ievērojot noteikumu Nr. 108 prasības, kā arī atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
73. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde nosaka kritērijus, saskaņā ar kuriem iepirkumu pakļauj šo noteikumu 67. punktā minētajai iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma norises pirmspārbaudei. Katru gadu līdz 15. janvārim vadošā iestāde vai deleģētā iestāde sagatavo iepirkumu dokumentācijas un iepirkumu norises pirmspārbaudes plānu kārtējam gadam. Pēc iepirkumu dokumentācijas un iepirkumu norises pirmspārbaudes plāna apstiprināšanas to elektroniski nosūta revīzijas iestādei. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde pirmspārbaudē izmanto Iepirkumu uzraudzības biroja apstiprināto metodiku par iepirkumu pirmspārbaužu veikšanu.
Iebildums
Noteikumu projekta 73. punktā ietverta atsauce uz Iepirkumu uzraudzības biroja apstiprināto metodiku par iepirkumu pirmspārbaužu veikšanu. Ievērojot to, ka šis dokuments nav juridiski saistošs un tam ir ieteikuma raksturs, lūdzam precizēt noteikumu projekta 73. punktu, svītrojot atsauci uz minēto dokumentu. Tā vietā, ja nepieciešams, lūdzam paredzēt, ka Iepirkumu uzraudzības birojs attiecīgu metodiku izstrādā. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projektā var ietvert atsauces uz citām noteikumu projekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo soft law (dokumentiem, kas pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka rekomendācijas, vadlīnijas un tamlīdzīgi dokumenti ir piemērojami kā saistošo tiesību aktu normu interpretācijas palīglīdzeklis.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
74. Par iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma norises pirmspārbaudes plānā iekļautajiem iepirkumiem vadošā iestāde vai deleģētā iestāde informē attiecīgo finansējuma saņēmēju.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta 74. punktu ar termiņu, kādā finansējuma saņēmējs informējams, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi, vai lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā. Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt, vai konkrēti termiņi nav paredzami arī citos līdzīgos gadījumos, piemēram, 73. punktā attiecībā uz pirmspārbaudes plāna nosūtīšanu revīzijas iestādei u.c.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
100.1. regulas Nr.2021/1060 46., 47. un 49. pantā noteikto pienākumu īstenošanu;
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam precizēt noteikumu projekta 100.1. apakšpunktu, nedublējot tajā likuma 8. panta otrās daļas 8. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
105. Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu informāciju un komunikāciju, finansējuma saņēmējs pilda regulas Nr.2021/1060 47., 50. pantā un IX pielikumā noteiktos pienākumus.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 105. punktā svītrot vārdus "Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu informāciju un komunikāciju". Vēršam uzmanību, ka minētai norādei nav juridiskas slodzes, turklāt tā var sašaurināt vai paplašināt attiecīgo regulas vienību saturu. Tāpat līdzīgi lūdzam noteikumu projekta 79. punktā neskaidrot regulas Nr.2021/1060 2. panta 31. punktā ietverto termina "pārkāpums" būtisko pazīmi "varētu ietekmēt Savienības budžetu". Norādām, ka Eiropas Savienības Tiesa (lietā 39/72) ir noteikusi, ka regula automātiski ir valsts tiesību sistēmas sastāvdaļa. Tāpēc ir prettiesiski tādi regulas normas īstenojošie valsts mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešajai iedarbībai un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā. Savukārt lietā 18/72 Eiropas Savienības Tiesa ir noteikusi, ka dalībvalstis nedrīkst pieņemt nekādus nacionālā līmeņa aktus regulu ieviešanai, jo tad rodas iespēja deformēt regulu saturu. Dalībvalstīm nav arī tiesību sašaurināt vai paplašināt regulas saturu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
107. Piekļuves tiesības sistēmai ir vadošajai iestādei, deleģētajai iestādei un revīzijas iestādei. Jautājumus, kas saistīti ar piekļuvi sistēmai, regulē institūciju noslēgtās starpresoru vienošanās.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 107. punkta otro teikumu, ņemot vērā, ka attiecīgajai normai nav juridiskas slodzes. Alternatīvi lūdzam precizēt minēto noteikumu projekta vienību, paredzot, ka attiecīgos jautājumus (informāciju) iekļauj starpresoru vienošanās. Šādā gadījumā lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā skaidrot, vai ar starpresoru vienošanos saprotama likuma 7. panta trešajā daļā paredzētā vienošanās.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
112. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde atbilstoši likuma 8.panta trešajai daļai slēdz starpresoru vienošanos, kurā norāda vismaz šādu informāciju:
Iebildums
Likuma (likumprojekta) anotācijā (pieejama: https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/66CC066669030034C225882900254ED7?OpenDocument) norādīts, ka fondu vadībā iesaistītās iestādes tāpat kā fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā var slēgt starpresoru vienošanos savā starpā, lai efektīvi pildītu tām noteiktos pienākumus. Starpresoru vienošanās cita starpā tiks noteikti iestāžu tiesības un pienākumi projektu iesniegumu atlases un projektu īstenošanas uzraudzības procesā, fondu vadības informācijas sistēmas izmantošanas nosacījumi, informācijas apmaiņas kārtība, strīdu risināšanas un grozījumu veikšanas kārtība, kā arī citi ar starpresoru vienošanās izpildi saistītie nosacījumi. Saistībā ar minēto lūdzam izvērtēt un atbilstoši salāgot noteikumu projekta 112. punktu un citas noteikumu projekta vienības ar likumprojekta anotācijā norādīto starpresoru vienošanās saturu vai sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
112. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde atbilstoši likuma 8.panta trešajai daļai slēdz starpresoru vienošanos, kurā norāda vismaz šādu informāciju:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka prasības sadarbības priekšmetam starpresoru vienošanās gadījumā ietvertas Valsts pārvaldes iekārtas likuma 55. panta ceturtajā daļā un 58. panta trešajā daļā, no kurām izriet, ka sadarbības priekšmets nevar pārkāpt iestāžu kompetences ietvarus un ar starpresoru vienošanos nevar deleģēt vai mainīt normatīvajos aktos noteikto iestāžu kompetenci. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 112. punktā svītrot norādes uz deleģētajai iestādei nodotajiem uzdevumiem (kas izriet no likuma), to izpildes kārtību un termiņiem un deleģētās iestādes pienākumu pārbaudīt finansējuma saņēmēju atbilstību Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un nepieciešamības gadījumā citiem pienākumiem, ciktāl tie skar ar likumu noteikto deleģētās iestādes kompetenci, bet nav tieši attiecināmi uz deleģētajai iestādei nodoto funkciju izpildes uzraudzības kārtību. Paužam bažas, ka pretējā gadījumā nav gūstama pārliecība par to, ka ar starpresoru vienošanās netiek mainīta likumā paredzētā deleģētās iestādes kompetence.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
112. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde atbilstoši likuma 8.panta trešajai daļai slēdz starpresoru vienošanos, kurā norāda vismaz šādu informāciju:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likuma 8. panta trešajā daļā nav paredzēta starpresoru vienošanās slēgšana, kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 112. punktā ietverto atsauci, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
112.2. deleģētās iestādes pienākumu pārbaudīt finansējuma saņēmēju atbilstību Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem;
Iebildums
Atbilstoši noteikumu Nr. 108 137. punktam lūdzam noteikumu projekta 112.2. apakšpunktā norādīt konkrētus normatīvos aktus vai normatīvo aktu jomu. Kā arī lūdzam atsauci uz Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem aizstāt ar atsauci uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem (vai to jomu, noteikumu projekta anotācijā skaidrojot, par kādiem konkrēti normatīvajiem aktiem ir runa), tiesiskās noteiktības nolūkā noteikumu projektā vai noteikumu projekta anotācijā skaidrojot, ko tieši attiecībā uz finansējuma saņēmēju paredzēts pārbaudīt.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
115. Atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 91. pantam, vadošā iestāde līdz 2031. gadam un to ieskaitot Eiropas Komisijai iesniedz ne vairāk kā sešus maksājuma pieteikumus par katru programmu, fondu un grāmatvedības gadu saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 XXIII pielikumā noteikto veidni. Pēdējo maksājuma pieteikumu, kas iesniegts līdz katra gada 31. jūlijam, uzskata par galīgo maksājuma pieteikumu par grāmatvedības gadu, kas beidzies 30. jūnijā.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 115. punktā nepārrakstīt (nedublēt) regulas Nr.2021/1060 91. panta saturu, bet tā vietā lūdzam norādīt, ka maksājumu pieteikumi tiek sagatavoti un līdz 2031. gadam iesniegti saskaņā ar minēto regulas pantu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Tāpat līdzīgi lūdzam noteikumu projekta 116. punktā nepārrakstīt (nedublēt) regulas Nr.2021/1060 98. panta saturu, kā arī cituviet noteikumu projektā nedublēt minētās regulas citas prasības (sk. jo īpaši noteikumu projekta 56.3. apakšpunktu, ciktāl tiek dublēts atsevišķs nosacījums par projekta kopējo izmaksu apmēru, kā arī 60., 84. punktu u.tml.), tā vietā izdarot atbilstošas atsauces uz attiecīgajām regulas vienībām.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
117. Saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 42. pantu, vadošā iestāde elektroniski nosūta Eiropas Komisijai kumulatīvus datus par katru programmu ievērojot Regulas Nr.2021/1060 VII pielikuma veidni.  
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam svītrot noteikumu projekta 117. punktu kā likuma 8. panta otrās daļas 6. punktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
118. Par horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (regulas Nr.2021/1060 9. panta 1., 2. un 3. daļa), aptverot tādas jomas kā pamattiesību ievērošana, dzimumu līdztiesība starp vīriešiem un sievietēm, diskriminācijas novēršana dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai dzimumorientācijas dēļ koordināciju (ieviešanas uzraudzību) fonda ietvaros ir atbildīga Labklājības ministrija.
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumā ir lietots termins "koordinācija", lūdzam noteikumu projekta 118. punktā svītrot pieturzīmi un vārdus "(ieviešanas uzraudzība)". Norādām, ka Ministru kabinets nav tiesīgs izdot ārējus normatīvos aktus, kas iztulko vai citādi izskaidro likumdevēja izdotos likumus. Vispārsaistošus likuma iztulkojumus ir tiesīgs sniegt tikai pats likumdevējs, jo šāds iztulkojums pēc savām sekām nav nošķirams no likuma grozīšanas. Normatīvas iztulkošanas ceļā iespējams gan sašaurināt, gan paplašināt likumā ietverto tiesību normu sastāvus un tiesiskās sekas, tādējādi pārgrozot likuma sākotnējo jēgu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
122. Fonda vadībā iesaistītās institūcijas, konstatējot Regulas 2021/1060 9. pantā minētā “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” principa pārkāpumus vai saņemot sūdzības par pārkāpumiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartā ietverto vienlīdzīgu iespēju principiem, ziņo Tieslietu ministrijai.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrija neuzņemas veikt šos pienākumus, jo tai nav piešķirts attiecīgs resurss (finanšu līdzekļi) šo uzdevumu veikšanai. Apzināmies, ka attiecībā uz noteikumu projekta XIX nodaļā paredzētajiem uzdevumiem noteikumu projekta 33. un 36. punktā tiek runāts par finansējumu Labklājības ministrijai un Tieslietu ministrijai tehniskās palīdzības ietvaros, bet 2022. gada 8. jūlija sanāksmē ar Iekšlietu ministriju tika noskaidrots, ka šis finansējums ir 0,5 slodze uz abām ministrijām kopā, ko no grāmatvedības viedokļa nav iespējas sadalīt. Turklāt apzināmies, ka pie noteikumu projektā paredzētā darba apjoma šī paredzētā 0,5 slodze būs nepieciešama Labklājības ministrijai. Turklāt, attiecībā uz noteikumu projekta 122. punktu iebilstam, ka par neatbilstībām ziņo Tieslietu ministrijai arī tāpēc, ka Finanšu ministrijas vadīto Eiropas Savienības struktūrfondu apgūšanā, par visām neatbilstībām, tai skaitā, par neatbilstību horizontālajam principam un Eiropas Savienības Pamattiesību hartai, tiek izmantots vienas pieturas aģentūras princips - proti, par visām neatbilstībām ir jāziņo vienai iestādei - CFLA. Līdz ar to arī šajā gadījumā, par visa veida pārkāpumiem un neatbilstībām Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikas 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros būtu jāziņo vienai iestādei – Iekšlietu ministrijai. Turklāt par šādu pieeju vienojāmies arī 2022. gada 8. jūlija sanāksmē ar Iekšlietu ministriju un Labklājības ministriju, jo šāds risinājums ir loģisks, efektīvs un lietotājam draudzīgs. Kā arī noteikumu projekta 122. punktā lūdzam lietot korektu frazeoloģiju – proti, par cik Eiropas Savienības Pamattiesību harta ir tieši piemērojams Eiropas Savienības tiesību akts, tad par tās pārkāpumiem ir jāziņo attiecīgajai Eiropas Savienības iestādei. Noteikumu projekta gadījumā runa varētu būt par neatbilstībām hartai. Līdz ar to iesakām noteikumu projekta 122. punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: “122. Fondu vadībā vai īstenošanā iesaistītās institūcijas, konstatējot Regulas 2021/1060 9. pantā minētā “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” principa pārkāpumus vai saņemot sūdzības par attiecīgo fondu atbalstīto darbību neatbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (vienlīdzība, nediskriminācija, iekļaušana, pamattiesības) ziņo Iekšlietu ministrijai”. Ievērojot minēto, nepieciešams attiecīgi precizēt noteikumu projekta 122. un 123. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par Regulas Nr. 2021/1060 69. panta 2., 7. un 9. punktā, kā arī 94. panta 2. punktā un citās vienībās (uz kurām iepriekš norādīts šajā atzinumā) ietverto prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka regulas Nr. 2021/1060 cita starpā 50. panta 1. punkta trešā daļa, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulas Nr.2021/1147, ar ko izveido Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu 39. panta 4. punkts, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulas Nr.2021/1148, ar ko izveido finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, kurš ir daļa no Integrētās robežu pārvaldības fonda 33. panta 4. punkts, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulas Nr. 2021/1149 par Iekšējās drošības fonda izveidi 34. panta 4. punkts paredz rīcības brīvību, lūdzam atbilstoši aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota minētajās regulās paredzētā rīcības brīvība.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
21. Projekta iesniedzējs pirms projekta iesnieguma iesniegšanas veic projekta ietvaros plānoto iepirkuma procedūru līgumcenu priekšizpēti saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu vai 2017.gada 28.februāra Ministru kabineta noteikumiem Nr.104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”.
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 21. punktā atsauci uz Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumiem Nr. 104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem” konsekventi aizstāt ar atsauci uz normatīvajiem aktiem attiecīgajā jomā, tādējādi nodrošinot, ka gadījumā, ja minētiem Ministru kabineta noteikumi zaudēs spēku, automātiski nebūs nepieciešams izdarīt grozījumus noteikumu projektā (t.i., šajos noteikumos).
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
22.1.2. Latvijas Republikā atbilstoši normatīvajiem aktiem reģistrēta privāto tiesību juridiskā persona vai personu apvienība;
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 137. punktu lūdzam noteikumu projekta 22.1.2. apakšpunktā norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
79.3. krāpšana un korupcija saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija Regulas Nr.2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr.1301/2013, (ES) Nr.1303/2013, (ES) Nr.1304/2013, (ES) Nr.1309/2013, (ES) Nr.1316/2013, (ES) Nr.223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr.541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012 136.panta 1.punkta d) apakšpunkta i) un ii) daļu;
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 79.3. apakšpunktā ietverto atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr.1301/2013, (ES) Nr.1303/2013, (ES) Nr.1304/2013, (ES) Nr.1309/2013, (ES) Nr.1316/2013, (ES) Nr.223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012, 136. panta 1. punkta "d" apakšpunkta "i" un "ii" punktu, atsaucē uz minēto vienību nelietojot pieturzīmi iekavas, kā arī norādot uz "i" un "ii" punktu, nevis daļu.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
93.1. pamatojoties uz projekta līgumu, neatbilstoši veiktos izdevumus ietur no starpposma vai gala finansējuma pieprasījuma, par to informējot finansējuma saņēmēju;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar starpposma un gala finansējuma pieprasījumu saprotami dokumenti, kurus nevar ieturēt, lūdzam atbilstoši redakcionāli precizēt noteikumu projekta 93.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
103. Deleģētā iestāde reizi gadā sagatavo un līdz 1. novembrim elektroniski iesniedz vadošajā iestādē informāciju par tekošajā gadā īstenotajiem informācijas un komunikācijas pasākumiem un sasniegtajiem publicitātes stratēģijas plāna stratēģijas pasākumu rādītājiem.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 103. punktā aizstāt vārdu "tekošajā" ar vārdu "kārtējā", tādējādi nodrošinot gramatikas prasību ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
118. Par horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (regulas Nr.2021/1060 9. panta 1., 2. un 3. daļa), aptverot tādas jomas kā pamattiesību ievērošana, dzimumu līdztiesība starp vīriešiem un sievietēm, diskriminācijas novēršana dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai dzimumorientācijas dēļ koordināciju (ieviešanas uzraudzību) fonda ietvaros ir atbildīga Labklājības ministrija.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2021/1060 9. pantā nav 1., 2. un 3. daļas, bet gan ir punkti, kādēļ lūdzam atbilstoši tehniski precizēt noteikumu projekta 118. punktu, nodrošinot korektas atsauces uz attiecīgās regulas vienībām.
Piedāvātā redakcija
-