Atzinums

Projekta ID
23-TA-2391
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto SAM MK noteikumos ir jāparedz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projekta kopējās izmaksas ir lielākas par 1 miljonu euro, vai arī Atbildīgā iestāde SAM MK noteikumu anotācijā pamato kādēļ var nepiemērot minēto risinājumu, ierosinām papildināt MK noteikumus ar punktu:
Projekta iesniegumam pievieno izmaksu un ieguvumu analīzi saskaņā ar tiesību aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, ja projekta kopējās izmaksas ir lielākas par 1 000 000 euro.
vai arī MK noteikumos noteikt:
Projekta maksimālais kopējo izmaksu apmērs nav lielāks par 1 000 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības likmes apmērs vēl ir saskaņošanas procesā ar vadošo iestādi, šobrīd nevaram atbalstīt noteikumu projektā norādītos likmju apmērus katrai no kārtām.

Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 27.punktā ietverto atsauci uz noteikumu projekta 25.3.apakšpunktu, ņemot vērā, ka netiešās attiecināmās izmaksas rēķina no personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kā arī papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, nosakot finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus pirmās atlases kārtas ietvaros, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms pirmās atlases kārtas projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, ņemot vērā, ka projekta izmaksas paredzēts attiecināt jau no 2023. gada 1. janvāra, un pirmās atlases kārtas ietvaros finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, norādot finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera sadarbības pamatprincipus, pienākumus un tiesības, mērķu un rādītāju savstarpējo sasniegšanas dalījumu (ja attiecināms). Tāpat nepieciešams skaidri norādīt sadarbības partnera veicamās darbības un resursus, ar kādiem tas iesaistās projektā, un, ja tiek slēgts sadarbības līgums, noteikumu projektā ir jāatrunā tā galvenie aspekti (atbildība, funkcijas utt.), ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēts sadarbības partneris. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotāciju.
Vienlaikus, lūdzam ņemt vērā, ka, izpildot minētās prasības, noteikumu projektā nedublē normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, noteikto regulējumu, tostarp, to 6. punktā ietvertos nosacījumus par sadarbības līgumā iekļaujamo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, kā arī finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 37. punktu, jo, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, noteikumu projektā jāietver nosacījums, ka finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo, un sadarbības iestāde avansa pieprasījumu apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs, tā pamatojums atbilst spējai to izlietot saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, sešu mēnešu laikā), kā arī, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas (ja attiecināms). 
Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotāciju ar skaidrojumu par avansa piešķiršanu.
Vienlaikus, aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot noteikumu projekta 38. punktu, vai norādīt atlases kārtu uz kuru attiecas minētais punkts.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto pašvaldību budžeta līdzfinansējuma apmēru pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanai, lai tas atbilstu noteikumu projekta 10.punktā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai pasākums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, piemēram, arī par pašvaldībām otrās atlases kārtas ietvaros, norādot, no kurām pašvaldībām noteiktajām funkcijām izriet deleģējums veikt konkrētās aktivitātes pasākuma ietvaros, tai skaitā norādot konkrētus tiesību aktus, to pantus un/vai punktus, no kuriem tas izriet.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” 1.rindkopā sniegto informāciju, ņemot vērā, ka pieminētie Ministru kabineta noteikumi nav spēkā esoši, tā vietā norādot, ka pasākuma īstenošanai nepieciešamais ERAF un valsts budžeta līdzfinansējums tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, kā arī lūdzam svītrot šī punkta 2.rindkopā sniegto informāciju, ņemot vērā izteikto komentāru, ka šāda informācija ir norādāma anotācijas 3.sadaļas 6.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punkta 4.rindkopā norādīto izdevumu sadalījumu katrā gadā papildināt arī ar finansējuma avotu sadalījumu, proti, šādi: t.sk. ERAF finansējums … euro, valsts budžeta līdzfinansējums … euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums … euro.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punkta 3.rindkopā skaitli un vārdu “2023.gadā” aizstāt ar skaitļiem un vārdiem šādā redakcijā “2.2.3.3. pasākuma pirmās un otrās kārtas īstenošanai”, kā arī summu 882 354 euro norādīt valsts budžeta līdzfinansējuma un pašvaldību budžeta līdzfinansējuma sadalījumā (piemēram, pārceļot informāciju no anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” 2.rindkopas).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 9. un 10. punktā svītrot vārdu "vismaz", tādējādi nodrošinot skaidru normas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 17.2. apakšpunktu, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, ka tas attiecas uz otro atlases kārtu.

Piedāvātā redakcija
- 17.2. otrās atlases kārtas ietvaros ir pašvaldība vai tās iestāde, kuru teritorijā atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorija, kam prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns.
 
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai punkts ir attiecināms uz abām atlases kārtām un viens projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projektus gan pirmajā, gan otrajā atlases kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot normatīvajos aktos un praksē lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi", lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.2., 25.6. un 35.1. apakšpunktu.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus "tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas", ņemot vērā attiecināmības vadlīnijās (7.16.punkts) noteikto, kādas izmaksas ietilpst personāla izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai lietoto terminoloģiju, aicinām aizstāt terminus, kur attiecināms - personāla atlīdzības izmaksas ar "personāla izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 25.5.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
25.5. jaunradītu darba vietas aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas ņemot vērā attiecīgā darba laika proporciju. Ja personāls ir nodarbināts saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma attiecināmās izmaksas nosakāmas proporcionāli darba laika projektā procentuālajam sadalījumam, ņemot vērā darbinieka rīkojumā noteikto darba laika proporciju vai atbilstoši iepriekšējā mēnesī faktiski nostrādātajam darba laikam uz brīdi, kad darbinieks saņem darba vietas aprīkojumu lietošanā, ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 25.6. apakšpunktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem, jo šādi normatīvie akti vairs nav spēkā (to vietā tiek piemēroti normatīvie akti, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā). Vienlaikus vēršam uzmanību, ka normatīvie akti un vadlīnijas, atbilstoši kurām nodrošināmas attiecīgās prasības, jau noteiktas noteikumu projekta 35.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 25.7.apakšpunktā lietoto atsauci. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 25.2. apakšpunkts nosaka izmaksas nevis darbības.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu pamatojumu noteikumu projekta 30. punktā noteiktā termiņa Sadarbības iestādei lēmuma pieņemšanai viena mēneša laikā. Vienlaikus aicinām papildināt noteikumu projektu ar informāciju par lēmuma pieņemšanu pasākuma otrajā atlases kārtā, atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 31. punktu, ņemot vērā, ka no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 18. panta pirmās daļas 2. punkta izriet, ka gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, tiek slēgta vienošanās, nevis līgums, par projekta īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 35.3. punktu ar atsauci uz pasākuma otro atlases kārtu, ņemot vērā, ka pasākuma pirmās atlases kārtas finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 35.4. apakšpunktu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam:
1) papildināt 35.8.apakšpunktu ar konkrētu horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju, kas būtu attiecināms uz projektiem un par kuriem nepieciešams uzkrāt informāciju;
2) redakcionāli precizēt sistēmas nosaukumu "Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma";
3) neparedzēt datu uzkrāšanu un ievadi par horizontālo principu pēcuzraudzības laikā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 36. punktu, lai nodrošinātu atbilstību Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumiem Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā", ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestādes, tām avansa maksājumi netiek plānoti, jo tām ir iespējams saņemt priekšfinansējumu, pieprasot to no valsts budžeta. 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" sadaļu "Projekta iesniedzējs" ar informāciju, kas norāda, kas var tikt piesaistīt kā sadarbības partneris.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto rindkopu “Ņemot vērā MK noteikumu projektā noteiktos izmaksu attiecināmības nosacījumus un projektu kopējo finansējumu (paredzamais finansējums vismaz 2,94 miljoni euro), projektu vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu nodrošināšanai pieejamais finansējums būtu vidēji 0,425 miljoni euro.”, norādot katrai kārtai plānoto finansējumu, ņemot vērā, ka šobrīd nav skaidrs, vai minētā informācija ietver abu kārtu kopējo finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, vai  šie divi amati (biotopu eksperts, kartogrāfs) pieder pie 39.1. saimes "Projektu vadība", tai skaitā pamatojot, vai šie amati tiešām ir uzskatāmi par projekta vadības, nevis īstenošanas personālu.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijā norādīto rindkopu "Tāpat, veicot datu izguvumu no KPVIS 2023. gada 25. oktobrī, izvērtēta līdzšinējā projektu īstenošanas pieredze pēc projektos ietvertajām atbalstāmajām darbībām līdzīgos projektos  (2014. - 2020. gada ES finanšu plānošanās periodā arī tika izstrādāti dabas aizsardzības plāni Dabas aizsardzības pārvaldes īstenotajā projektā 5.4.2.1/16/I/001 "Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas un ekosistēmu aizsardzības priekšnoteikumi"), kas ļauj objektīvi pamatot vienotās likmes piemērošanu, iekļaujoties Kopīgo noteikumu regulas 55.panta 1. punktā noteiktajā izmaksu procentuālajā apmērā;" , pamatojot, kā tieši šie dati izmantoti likmes aprēķinā. Aicinām izvērtēt, vai ir nepieciešams pamatoties uz projekta vēsturiskajiem datiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto  rindkopu "Projekta otrajā atlases kārtā, finansējuma saņēmējs projekta darbību sekmīgai izpildei, var piesaistīt sadarbības partneri, un šajos gadījumos personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienādi - gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības partnerim;", norādot, ka likmes apmērs tiks piemērots vienādi visam projekta personālam.

 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakciju anotācijas rindkopā "2) tas ir objektīvs – vienotās likmes apmērs ir aprēķināts, ievērojot finansējuma saņēmēja sniegto informāciju par projekta vadībā un īstenošanā iesaistīto personālu, to atlīdzībai noteikto atalgojumu u.c. apsvērumus.", ņemot vērā, ka no sniegtās informācijas nav saprotams, par kuras kārtas finansējuma saņēmējiem ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu par projektu iesniegumu atlases kārtību, ņemot vērā, ka pasākumā paredzētas divas atlases kārtas, tai skaitā, ietvert skaidrojumu, vai pirmo un otro atlases kārtu plānots izsludināt vienlaicīgi/secīgi vienu pēc otras, kā arī kā plānota otrās atlases kārtas finansējuma pārvirzīšana pirmās atlases kārtas papildu darbību nodrošināšanai (piemēram, pirmās atlases kārtas ietvaros plānoti divi uzsaukumi).
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumu projekts nosaka nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodam, lūdzam anotācijā svītrot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, kas nosaka nosacījumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas periodam, un iekļaut atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda atbilstošu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļu ar informāciju, ka Dabas aizsardzības pārvalde pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas pirmās atlases kārtas ietvaros, savukārt atsevišķas pašvaldības un to iestādes pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas otrās atlases kārtas ietvaros, un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-