Atzinums

Projekta ID
24-TA-160
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 5.punktā noteikto pārvaldnieka akcionāra (dalībnieka) līdzdalības apmēru pārvaldniekā. Norādām, ka no normas teksta izriet, ka tā attiecās uz visiem pārvaldnieka akcionāriem (dalībniekiem).  Savukārt atbilstoši anotācijai, šī norma tiek attiecināta uz pārvaldnieka akcionāru (dalībnieku), kura līdzdalības apjoms pārvaldniekā ir ne mazāks kā 25 procenti no pārvaldnieka pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita.
 
Piedāvātā redakcija
5) pārvaldnieka akcionāri (dalībnieki), kuriem līdzdalības apjoms pārvaldniekā ir ne mazāks kā 25 procenti no pārvaldnieka pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, neatbilst šā likuma 11. panta prasībām."
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 2. pantā ietvertais administratīvās atbildības regulējuma uzskaitījums ir izslēdzams. Ja nepieciešams, precizējams grozāmā likuma 90. pants, iekļaujot reģistrētā pārvaldnieka atbildību.

Projekta 2. pantā (grozāmā likuma 9. panta piektā daļa) paredzēts, ka "reģistrētam pārvaldniekam ir saistoši šā likuma [..] 90. panta 1.1, otrās, piektās, 6.1, astotās, devītās un desmitās daļas noteikumi". Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 90. pantā ir regulēti administratīvās atbildības jautājumi.

Ja no minētā grozāmā likuma 90. pantā esošā regulējuma un tam korespondējošajām normām jau šobrīd skaidri secināms, ka atbildība piemērojama arī reģistrētam pārvaldniekam, tad iepriekš norādītais uzskaitījums ir lieks un izslēdzams no likuma. Pretējā gadījumā nepieciešams precizēt grozāmā likuma 90. pantu, precīzi ietverot tajā reģistrētā pārvaldnieka atbildību. Administratīvo atbildību nenoteic ar fikcijas normu palīdzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Precizējamas projekta 12. pantā paredzētā pārkāpuma pazīmes. Projekta anotācijā iekļaujams atbildības nepieciešamības un soda veida un apmēra izvēles pamatojums.

1. Projekta 12. pantā paredzēts, ka Latvijas Bankai ir tiesības uzlikt soda naudu, ja "ja persona ieguvusi līdzdalību reģistrētā pārvaldniekā pirms šā likuma 9. panta 5.2 daļā minētā paziņojuma iesniegšanas Latvijas Bankai vai tā izskatīšanas laikā".

1.1. Projektā kopumā nav ievērota prasība, ka normatīvā akta tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes un ievērojot juridisko terminoloģiju (Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.2. un 2.3. apakšpunkts). Attiecībā uz iesniedzamo dokumentu ir izmantotas tādas izteiksmes kā "rakstveidā informē", "saņemts iesniegums" (projekta 2. pants) un "paziņojums" (projekta 9. pants). Tas rada arī pārkāpuma pazīmju neskaidrību. Projektā attiecīgais dokuments apzīmējams, izmantojot vienu terminu vai izteiksmi visās likuma vienībās (piemēram, "iesniegums"). Turklāt tādā gadījumā nemaz nebūtu nepieciešama iekšējā atsauce uz "šā likuma 9. panta 5.2 daļu". Administratīvās atbildības regulējumam jābūt pietiekami skaidram, saprotamam un paredzamam bez atsaucēm uz citām tiesību normām.

1.2. Projekta 2. pantā paredzēts, ka "persona ir tiesīga iegūt līdzdalību pārvaldniekā, ja Latvijas Banka mēneša laikā no dienas, kad saņemts iesniegums un visi šajā likumā noteiktie lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dokumenti, nav izteikusi motivētus iebildumus". Pirmšķietami šajā gadījumā ir paredzēta t. s. atļaujas izsniegšana ar noklusējumu. Tādā gadījumā projekta 12. pantā varētu izmantot precīzāku pārkāpuma pazīmi – "ieguvusi līdzdalību reģistrētā pārvaldniekā bez Latvijas Bankas atļaujas".

Kopsakarā ar atbildības regulējumu izvērtējams projekta 2. pantā noteiktais termiņš, t. i., mēneša laikā no dienas, kad saņemts "iesniegums un visi šajā likumā noteiktie lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dokumenti". Ja pietiekamo dokumentu kopums ir vērtējams un iepriekš nav precīzi nosakāms, tad var rasties jautājums, kurā brīdī ir iesniegti "visi" nepieciešamie dokumenti. Tipiskā gadījumā iestāde lūdz papildus iesniegt nepieciešamos dokumentus un tas nemaina administratīvā akta izdošanas termiņu. Likumā varētu arī paredzēt iespēju termiņu pagarināt, taču tā sākuma punktam vajadzētu būt nepārprotamam.

2. Projekta anotācijā iekļaujams administratīvās atbildības nepieciešamības un soda veida un apmēra izvēles pamatojums. Jāievēro, ka jauns pārkāpums ietekmēs arī Latvijas Bankas uzdevumu apjomu (projekta anotācijas 7.4. apakšpunkts).
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām apsvērt precizēt normas tekstu 5.1 daļā, lai būtu skaidrs, kuras ir tās izmaiņas, kuras var stāties spēkā tikai tad, ja Latvijas Banka mēneša laikā nav izteikusi iebildumus. Norādām, ka nebūtu korekti un nebūtu īstenojams tas, ka 8. panta pirmās daļas 2.1 punktā minēto izmaiņu (kas ir izmaiņas 10. panta otrās daļas 2. punkta a) un b) apakšpunktā norādītajās ziņās, proti, par fiziskajām personām — personas identifikācijas dati [vārds, uzvārds (latviešu valodā un oriģinālvalodā), dzimšanas gads un datums, personas kods (ja tāds ir)], personu apliecinoša dokumenta izdošanas vieta, dokumenta numurs, derīguma termiņš, bet par juridiskajām personām — firma, juridiskā adrese, reģistrācijas numurs un vieta) spēkā stāšanās būtu atkarīga no Latvijas Bankas. Līdz ar to aicinām izvērtēt, vai normu būtu iespējams veidot tā, lai ir nepāprotami skaidrs, kuru izmaiņu spēkā stāšanos var ietekmēt Latvijas Bankas iebildumi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām apsvērt, vai nav nepieciešams 9.panta 5.2 daļā iekļaut atsauci uz 8.panta pirmās daļas 2.2 punktu. Likumprojekta 9.panta 5.2 daļas pirmajā teikumā ir norādīts: “dokumentus, kas apliecina, ka pietiek finanšu līdzekļu (norādot finanšu līdzekļu izcelsmi), lai persona varētu veikt ieguldījumus pārvaldnieka kapitālā un ziņas par pārvaldnieka akcionāru (dalībnieku) – juridisko personu – īpašniekiem (līdz fiziskajai personai, par kuru ziņas sniedz atbilstoši 10.panta otrās daļas 2.punkta "a" apakšpunktam).” Vienlaikus vēršam uzmanību, ka likumprojekta 8.panta pirmās daļas 2.2 punktā minētie dokumenti jau ir uzskaitīti.
 
Piedāvātā redakcija
(52) Ja personas vēlas iegūt līdzdalību reģistrētā pārvaldniekā vismaz 10 procentu apmērā no pārvaldnieka pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, tā pirms līdzdalības iegūšanas pārvaldniekā rakstveidā informē Latvijas Banku par nodomu iegūt līdzdalību pārvaldniekā un pievieno šā likuma 10. panta otrās daļas 2. punkta "a" un "b" apakšpunktā minētos dokumentus un šā likuma 8.panta pirmās daļas 2.2 punktā minētos dokumentus. Persona ir tiesīga iegūt līdzdalību pārvaldniekā, ja Latvijas Banka mēneša laikā no dienas, kad saņemts iesniegums un visi šajā likumā noteiktie lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dokumenti, nav izteikusi motivētus iebildumus.