Atzinums

Projekta ID
22-TA-3250
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lai arī informatīvajā ziņojumā ir iekļauts priekšlikums daļu no akcīzes nodokļu ieņēmumiem noteikt kā finansējuma avotu atskurbšanas pakalpojuma pieejamības nodrošināšanai, lūdzam vienlaikus izvērtēt un papildināt informatīvo ziņojumu, nosakot, ka daļu no akcīzes nodokļu ieņēmumiem jānovirza arī atkarību izraisošo vielu lietošanas profilaksei un ārstēšanai, jo, novirzot finansējumu tikai atskurbināšanas pakalpojuma nodrošināšanai, netiktu risināta pati pārmērīgās alkohola lietošanas problēma, bet gan tiktu nodrošināts zema sliekšņa pakalpojums alkohola lietošanas radīto seku novēršanai.

Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 7.lappusē minēto informāciju, kurā norādīts, ka “būtisks valsts finanšu līdzekļu apjoms no veselības aprūpei paredzētā finansējuma tiek izlietots to personu aprūpei, kuras nonākušas bezpalīdzīgā stāvoklī, pārmērīgi lietojot alkoholiskos dzērienu atskurbināšanai un detoksikācijai”. Norādām, ka atskurbināšanas pakalpojums nav valsts finansēts un nav iekļauts valsts apmaksājamo manipulāciju sarakstā, personai nonākot  ārstniecības iestādē, taču piekrītam, ka tiek patērēts būtisks valsts finanšu līdzekļu apjoms no veselības aprūpei paredzētā finansējuma nepamatotai personu stacionēšanai, apkalpošanai ārstniecības iestādē un gultas vietas nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
Būtisks valsts finanšu līdzekļu apjoms no veselības aprūpei paredzētā finansējuma tiek izlietots nelietderīgi, nodrošinot gultas vietas ārstniecības iestādē personām, kam faktiski būtu nepieciešams atskurbināšanas pakalpojums.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam norādīt informācijas avotu informatīvā  ziņojuma 7.lappusē minētam apgalvojumam "Saskaņā ar Starptautisko slimību klasifikatoru (SSK-10) daudzos gadījumos šādiem pacientiem tiek noteikta slimību diagnoze ar kodu T51, tas ir, saindēšanās ar etilspirtu."
Vēršam uzmanību, ka SSK-10 klasifikatora kods T51 patiesi apzīmē "Alkohola toksisku darbību" un saindēšanos ar etilspirtu, piemēram, dezinfekcijas līdzekļi, denaturētais spirts, taču vienlaikus pie minētās diagnozes ir norādīts, ka to nepielieto gadījumos, ja pacientam izraisīta ir akūta alkohola intoksikācija, dzērums vai patoloģiska alkohola intoksikācija. Minētos stāvokļus apzīmē ar SSK-10 klasifikatora kodu - F10.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt un papildināt informatīvā ziņojuma 3.lappusi ar papildus informāciju, ka uz ārstniecības iestādēm nogādā tikai tās personas, kurām alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu lietošanas rezultātā  nepieciešama neatliekamā medicīniskā palīdzība.
Papildus, lūdzam izvērtēt esošo pašvaldības policijas darbu un pieredzi tajās pašvaldībās, kurās nav atskurbināšanas pakalpojums un atspoguļot viņu pieredzi informatīvajā ziņojumā, jo, piemēram, Veselības ministrijas pārziņā ir  informācija, ka Ventspils pašvaldībā Ventspils pašvaldības policija personas, kuras atrodas alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu lietošanas rezultātā zaudējušas spēju patstāvīgi pārvietoties vai orientēties vai var nodarīt kaitējumu apkārtējiem vai pašas sev un nav stacionējama ārstniecības iestādē,  laikā, kad persona var tikt apdraudēta (piemēram, laikapstākļu ietekmē), nogādā patversmē.

Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atskurbtuvēs tiek nodrošināts atskurbināšanas pakalpojums, kas nav veselības aprūpes pakalpojums, Veselības ministrijas ieskatā nav pamatojuma izstrādāt normatīvo regulējumu par veselības aprūpes kārtību atskurbināšanas pakalpojumu sniegšanas vietās.
Veselības ministrijas ieskatā atskurbināšanas pakalpojums pēc savas būtības, nodrošinot īslaicīgu uzturēšanos un drošību personai, kas atrodas alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmē un kas ir zaudējusi spēju patstāvīgi pārvietoties vai orientēties un tādejādi nespēj parūpēties par sevi vai var nodarīt kaitējumu sev vai sabiedrībai, atbilst pakalpojumam, ko nodrošina patversmes.
Savukārt, gadījumos, kad personai nepieciešama veselības aprūpe, tā tiek nodrošināta  vispārējā kārtībā, izsaucot neatliekamo medicīnisko palīdzību, vai persona tiek nogādāta ārstniecības iestādē.
Papildus, lūdzam precizēt apgalvojumu ziņojuma 7.lappusē  "Atskurbināšanas pakalpojuma nodrošināšanas pamata jautājumi ir saistīti ar personas veselības un dzīvības aizsardzību, kas ir VM kompetences jautājumi, līdz ar to ir nepieciešama VM virsvadība un aktīva iesaiste attiecīgā tiesiskā regulējuma izstrādē.", norādot, ka atskurbināšana ir saistīta ar veselības aprūpi, jo nereti apreibinošo vielu ietekmē nonākušām personām ir nepieciešama medicīniskā palīdzība. Vienlaikus norādām, ka personas, kas ir dezorientēta un bezpalīdzīga apreibinošo vielu ietekmē, labklājība un drošība ir vienlīdz apdraudēta, jo persona var tik pakļauta ārējās vides faktoriem un noziedzīgiem nodarījuniem, tādēļ persona ir jānogādā drošā vietā.

Ņemot vērā iepriekš minētos argumentus, lūdzam veikt attiecīgus precizējumus informatīvā ziņojuma 4.un 5. sadaļā, kā arī svītrot protokollēmuma projekta 3.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-