Atzinums

Projekta ID
22-TA-3343
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Atbilstoši likumprojekta 9.panta trešajai daļai no šī panta otrajā daļā minēto būvdarbu uzsākšanas līdz nekustamā īpašuma vai tā daļas reģistrēšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā Aizsardzības ministrija maksā nekustamā īpašuma īpašniekam atlīdzību sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja noteiktās tirgus nomas maksas apmērā.
No minētās normas redakcijas nav nepārprotami saprotams, vai atlīdzība paredzēta kā vienreizējs vai vairākkārtējs (piemēram, mēneša) maksājums, līdz ar to lūdzam izvērtēt normas precizēšanu un attiecīgi papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojujmu par normas praktisko piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā ir ietvertas normas, kas attiecināmas gan uz jau esošajiem militārajiem poligoniem, gan arī uz jauno militāro poligonu "Sēlija", lūdzam izvērtēt, vai likumprojekta 11.pantā ietverto regulējumu nebūtu nepieciešams attiecināt arī uz gadījumiem, kad tiktu paplašināts jau esošs militārais poligons (tādā gadījumā attiecīgi norma būtu pārvietojama uz likumprojekta II nodaļu).
Vienlaikus lūdzam arī izvērtēt, vai nebūtu iespējami gadījumi, kad valsts nekustamos īpašumus būtu nepieciešams pārņemt arī no citām ministrijām, attiecīgi nepieciešamības gadījumā precizējot likumprojekta normu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 12.pantā ietverts regulējums, kas paredz Aizsardzības ministrijai tiesības militārā poligona infrastruktūras izbūvei šajā pantā noteiktajā kārtībā veikt koku un krūmu ciršanu bez nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanas nekustamajā īpašumā vai tā daļā, kur uzsākta nekustamā īpašuma atsavināšana par labu valstij Aizsardzības ministrijas personā, paredzot koku un krūmu ciršanas tiesības meža un nemeža zemēs AS "Latvijas valsts meži".
Saskaņā ar likumprojekta anotācijā norādīto paredzēts, ka AS “Latvijas valsts meži” koku un krūmu ciršanu veiks visās militārā poligona izveidei nepieciešamajās teritorijās, neatkarīgi no šo teritoriju īpašumtiesību piederības un par AS "Latvijas valsts meži" nodotajiem nocirstajiem kokiem un koksnes produktiem īpašniekam atlīdzība tiks noteikta un izmaksāta, veicot nekustamā īpašuma atsavināšanu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.panta pirmajai daļai pēc tam, kad Ministru kabinets vai pašvaldība pieņēmusi konceptuālu lēmumu par sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešama projekta īstenošanu, institūcija uzsāk attiecīgā projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apzināšanu un nosaka atlīdzību par atsavināmajiem nekustamajiem īpašumiem.
Lūdzam skaidrot likumprojekta 12.panta pirmajā daļā noteikto, t.i. kurš brīdis uzskatāms par nekustamā īpašuma atsavināšanas uzsākšanu un kā tiks nodrošināts, ka koku un krūmu vērtības noteikšana tiks salāgota ar nekustamā īpašuma atlīdzības noteikšanas brīdi. Likumprojekta 12.pantā šobrīd nav ietverts regulējums par to, kādā veidā (procesā) un kurā brīdī tiks noteikta atlīdzība par nocirstajiem kokiem un krūmiem, lai to varētu iekļaut atlīdzības apmērā, veicot nekustamā īpašuma atsavināšanu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, līdz ar to lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta 12.pantā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Atbilstoši pārejas noteikumu 1., 2.un 3.punktam paredzēts noteikt pienākumu pašvaldībām un pašvaldību kapitālsabiedrībām apkopot informāciju par tām piederošajām meža zemēm, iesniegt piedāvājumu Aizsardzības ministrijai vismaz par 50% no pašvaldībai vai tās kapitālsabiedrībai piederošajām meža zemēm un sekojoši paredzētas tiesības AS "Latvijas valsts meži" izvēlēties, kuras meža zemes tiks iegādātas no pašvaldībām un to kapitālsabiedrībām bez izsoles par tirgus cenu sākot no 2024.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 30.decembrim.
Vēršam uzmanību, ka publiskas personas mantas atsavināšanas kārtība ir noteikta Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā, kā arī publiskām personām (t.sk.pašvaldībām) un to kapitālsabiedrībām ir jāievēro Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izškērdēšanas novēršanas likuma regulējums (t.sk.manta atsavināma un nododama īpašumā citai personai par iespējami augstāku cenu), taču šī likumprojekta pārejas noteikumu 1., 2.un 3.punkts ierobežo publiskas personas un tās kapitālsabiedrības rīcību ar tās mantu.
Ņemot vērā minēto un to, ka likumprojekta pārejas noteikumu 1., 2.un 3.punktā ietvertais regulējums nav tieši saistīts ar likumprojekta mērķi, lūdzam izslēgt likumprojekta pārejas noteikumu 1., 2.un 3.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai visas likumprojekta III nodaļā iekļautās normas būtu nosakāmas kā pastāvīgais regulējums vai arī kā pagaidu regulējums militārā poligona "Sēlija" infrastruktūras izbūves laikā, piemēram, likumprojekta 10., 11.un 12.pants (it īpaši 12.panta trešā daļa).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotācijas 3. sadaļu pie “Cita informācija”, norādot, kā plānots finansēt citu poligonu izbūvi, ņemot vērā, ka šobrīd ir sniegta informācija tikai par viena konkrēta poligona izbūvi.
Piedāvātā redakcija
-