Projekta ID
22-TA-3540Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paldies par izziņā sniegto informāciju, ka likmes apmērs tiks saskaņots ar VI, tomēr līdz brīdim, kad tiks saskaņots izmaksu likmes gala aprēķins ar VI, uzturam sniegto iebildumu. Vēršam uzmanību, ka detalizēts likmes apmēra pamatojums pēc saskaņošanas ar VI iekļaujams anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam skaidrot un papildināt anotāciju ar informāciju, vai šādā redakcijā tiek ievērots Vadošās iestādes vadlīnijās Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 10.2.apakšpunktā noteiktais.
Minēto Vadlīniju 10.2.apakšpunktā noteikts šādi: "Projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts MK noteikumos par SAM īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus)".
Norādām, ka 28.2. apakšpunktā ir noteikts, ka projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, papildus tam 28.9. apakšpunktā minēts, ka autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas kopsummā nepārsniedz trīs procentus no būvdarbu līgumu summas, kas kopsummā pārsniedz Vadlīnijās Nr. 1.2. noteikto ierobežojumu.
Minēto Vadlīniju 10.2.apakšpunktā noteikts šādi: "Projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts MK noteikumos par SAM īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus)".
Norādām, ka 28.2. apakšpunktā ir noteikts, ka projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, papildus tam 28.9. apakšpunktā minēts, ka autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas kopsummā nepārsniedz trīs procentus no būvdarbu līgumu summas, kas kopsummā pārsniedz Vadlīnijās Nr. 1.2. noteikto ierobežojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Izziņas 26.punktā izteikto iebildumu un lūdzam norādīt, kādi dati finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj un jāiesniedz sadarbības iestādei par horizontālajiem principiem "klimatdrošināšana", "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "nenodarīt būtisku kaitējumu", lai uzreiz gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības iestādei ir skaidrs par uzkrājamajiem datiem pasākuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā saskaņošanas procesā esošajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā" (22-TA-1623) noteikto un pēc analoģijas ar Ministru kabineta 2015. gada 17. marta noteikumos Nr. 130 "Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" noteikto, noteikumu projektā norādāma avansa un starpposma maksājumu kopsumma, kas tiek aprēķināta no Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 43. punktā norādīts, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un pašvaldības līdzfinansējuma kopsummas. Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus noteikumu projekta 43. punktā vai skaidrot, kādēļ avansa un starpposma maksājumu kopsumma tiek aprēķināta no tāda finansējuma kopsummas, kas ietver arī pašvaldības līdzfinansējumu.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 43. punktā norādīts, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un pašvaldības līdzfinansējuma kopsummas. Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus noteikumu projekta 43. punktā vai skaidrot, kādēļ avansa un starpposma maksājumu kopsumma tiek aprēķināta no tāda finansējuma kopsummas, kas ietver arī pašvaldības līdzfinansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam avansa apgūšanas termiņu noteikt deviņi mēneši, ņemot vērā, ka tas neatbilst saskaņošanā esošajiem MK noteikumiem "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā", kas paredz avansa apgūšanu sešos mēnešos un garāks avansu apgūšanas termiņš finansējuma saņēmēju, kas ir pašvaldības, gadījumā kopumā būtiski neveicinās naudas plūsmas intensificēšanu, bet var radīt risku n+3 mērķu izpildei. Ātrāku naudas plūsmu varētu nodrošināt paredzot avansa izmaksāšanu pa daļām.
Lūdzam apakšpunktu papildināt ar maksimālo avansa apmēru, kas precizētajā redakcijā ir izņemts.
Lūdzam apakšpunktu papildināt ar maksimālo avansa apmēru, kas precizētajā redakcijā ir izņemts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Viennozīmīgai izpratnei par to, vai aktivitātes ietvaros sniegtais atbalsts ir/nav saistīts ar atbalstu saimnieciskās darbības veikšanai, lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar izvērtējumu, ka anotācijā skaidrotais, ka: "Saskaņā ar Izglītības likuma 4. pantu un Vispārējās izglītības likuma 201. panta 1. punktu bērnu izglītošana Latvijā no piecu gadu vecuma ir obligāta, savukārt iepriekš minētā likuma 21. pants nosaka, ka “vietējās pašvaldības savā administratīvajā teritorijā nodrošina vienlīdzīgu pieeju pirmsskolas izglītības iestādēm bērniem no pusotra gada vecuma”, ir /nav atbilstošs Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 28.punktā norādītajam, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3. nodaļas sadaļā "Atbalstāmās darbības un izmaksas":
1) skaidrot norādīto informāciju, ka projektu kopējās izmaksas paredzētas vidēji no 1 - 10 miljoniem, proti, vai minētais nav pretrunā ar MK noteikumu projekta 18.punktā noteikto ierobežojumu, kā arī tālāk anotācijas tekstā minētajiem projektu apmēriem (rindkopā par neparedzētajiem izdevumiem) .
2) iesniegt aprēķinus saskaņošanai VI, vienlaikus saskaņošanai iesniedzot arī par vienoto personāla atlīdzības likmi anotācijā norādāmo informāciju.
1) skaidrot norādīto informāciju, ka projektu kopējās izmaksas paredzētas vidēji no 1 - 10 miljoniem, proti, vai minētais nav pretrunā ar MK noteikumu projekta 18.punktā noteikto ierobežojumu, kā arī tālāk anotācijas tekstā minētajiem projektu apmēriem (rindkopā par neparedzētajiem izdevumiem) .
2) iesniegt aprēķinus saskaņošanai VI, vienlaikus saskaņošanai iesniedzot arī par vienoto personāla atlīdzības likmi anotācijā norādāmo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt ar vēl vienu prasību, ka projekta iesniedzējam projekta iesnieguma atbilstība šajos noteikumos izvirzītajām prasībām ir jānodrošina uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi.
Skaidrojam, ka šādu prasību nepieciešams ietvert ņemot vērā, ka projektu atlase ir uz atklāta konkursa principiem balstīta un ne tikai 24.p. minētais nosacījums ir jānodrošina uz iesniegšanas brīdi.
Tāpat papildinājuma lietderību saskatām ņemot vērā līdzšinējo pieredzi atklātos konkursos, ka ne reti klientiem ir jāskaidro un ne reti ir apstrīdējumos jautājums uz kuru brīdi vērtējam. Līdz ar to ne reti nākas skaidrot, ka:
1) atklāts konkurss ir konkurences principos balstīts (saksaņā ar FL noteikto),
2) atskaites brīdis vērtēšanai ir viens – tas ir projekta iesnieguma iesniegšanas diena un/vai projekta iesnieguma precizējumu iesniegšanas diena, pēc kuras labojumi, izmaiņas, kas veiktas vērtēšanas laikā līdz CFLA lēmumam, netiek ņemtas vērā,
3) precizēšana pēc pirmā atzinuma ir iespējama tikai par nebūtiskiem jautājumiem, problēmām.
Skaidrojam, ka šādu prasību nepieciešams ietvert ņemot vērā, ka projektu atlase ir uz atklāta konkursa principiem balstīta un ne tikai 24.p. minētais nosacījums ir jānodrošina uz iesniegšanas brīdi.
Tāpat papildinājuma lietderību saskatām ņemot vērā līdzšinējo pieredzi atklātos konkursos, ka ne reti klientiem ir jāskaidro un ne reti ir apstrīdējumos jautājums uz kuru brīdi vērtējam. Līdz ar to ne reti nākas skaidrot, ka:
1) atklāts konkurss ir konkurences principos balstīts (saksaņā ar FL noteikto),
2) atskaites brīdis vērtēšanai ir viens – tas ir projekta iesnieguma iesniegšanas diena un/vai projekta iesnieguma precizējumu iesniegšanas diena, pēc kuras labojumi, izmaiņas, kas veiktas vērtēšanas laikā līdz CFLA lēmumam, netiek ņemtas vērā,
3) precizēšana pēc pirmā atzinuma ir iespējama tikai par nebūtiskiem jautājumiem, problēmām.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējam ir jānodrošina projekta iesnieguma atbilstība šajos noteikumos izvirzītajām prasībām uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 23.punktu paredzot, ka papildu ieniedzamie dokumenti jāiesniedz saskaņā ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras projektu iesniegumu atlases nolikumā noteikto.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu un papildu iesniedzamos dokumentus saskaņā ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras projektu iesniegumu atlases nolikumā noteikto.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja 23.punktā tiek saglabāta dokumentu uzskaite, lūdzam pamatot, kāpēc izcelti tieši 23.1. un 23.2.apakšpunktā noteiktie papildu iesniedzami dokumenti un noteikt pienākumu papildus iesniegt vēl vismaz šādus dokumentus (skatīt zemāk sadaļā "Piedāvātā redakcija".
Ja tiek pievienots dokuments “Primārās enerģijas un siltumnīcefekta gāzu emisiju novērtējums”, lūgums VARAM izstrādāt formu.
Ja tiek pievienots dokuments “Primārās enerģijas un siltumnīcefekta gāzu emisiju novērtējums”, lūgums VARAM izstrādāt formu.
Piedāvātā redakcija
23.1. ēkas energosertifikāts un tā pielikumi “Pārskats par ekonomiski pamatotiem energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem, kuru īstenošanas izmaksas ir rentablas paredzamajā (plānotajā) kalpošanas laikā” un “Pārskats par ēkas energosertifikāta aprēķinos izmantotajām ievaddatu vērtībām” (attiecināms, ja nav reģistrēts Būvniecības informācijas sistēmā), un ēkas pagaidu sertifikāts būvprojektam, kas izstrādāti atbilstoši MK noteikumiem Nr.222;
23.2. “Primārās enerģijas un siltumnīcefekta gāzu emisiju novērtējums” (atbilstoši noteikumos pielikumā norādītajai formai);
23.3. plānotās uzstādāmās atjaunojamos energoresursus izmantojošās iekārtas (ja attiecināms) tehniskā specifikācija, tehniskā pase, instrukcija, rokasgrāmata vai cita līdzvērtīga dokumentācija, kurā raksturoti tās tehniskie parametri un norādīts paredzamais saražotās enerģijas patēriņš, kas atbilst izvirzītajiem nosacījumiem par pašpatēriņu.
23.2. “Primārās enerģijas un siltumnīcefekta gāzu emisiju novērtējums” (atbilstoši noteikumos pielikumā norādītajai formai);
23.3. plānotās uzstādāmās atjaunojamos energoresursus izmantojošās iekārtas (ja attiecināms) tehniskā specifikācija, tehniskā pase, instrukcija, rokasgrāmata vai cita līdzvērtīga dokumentācija, kurā raksturoti tās tehniskie parametri un norādīts paredzamais saražotās enerģijas patēriņš, kas atbilst izvirzītajiem nosacījumiem par pašpatēriņu.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā vai precizēt konkrētāk kas ir šīs citas tīmekļvietnes.
Precizējums veicams, lai izvairītos no interpretācijām.
Precizējums veicams, lai izvairītos no interpretācijām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, nenosakot obligāti pienākumu iesniegt pašvaldību domes lēmumus, ja šie dokumenti ir pieejami pašvaldības domju oficiālajā interneta vietnēs.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno abu apvienojamo pašvaldību domes lēmumus, ar ko tiek saskaņota projekta īstenošana, ja šie dokumenti nav pieejami pašvaldības domes oficiālajās tīmekļvietnēs.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā 2026.gadam precizēt 2.punktā un tā visos apakšpunktos norādīto finansējuma sadalījumu un tā apmēru atbilstoši 6.punktā norādītajai informācijai un plānotajam finansējuma sadalījumam, proti, 2.1.apakšpuntā norādot 14 982 413 euro, 2.2.apakšpunktā norādot 0 euro (projekta ietvaros netiek paredzēts valsts speciālā budžeta finansējums) un 2.3.apakšpunktā norādot 2 643 955 euro.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 16.punktā minēto, ka projekta iesniedzēja finansējums ir ne mazāks kā 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un ne mazāks par 25 procentiem, ja projekta iesniedzējs ir Rīgas plānošanas reģiona pašvaldība vai tās izveidota iestāde, attiecīgo informāciju lūdzam norādīt arī anotācijas 3.sadaļas 6.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos precizējumus noteikumu projekta nosaukumā, tā 1.1. apakšpunktā un attiecīgi noteikumu projekta anotācijā, lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā ietverto noteikumu projekta nosaukumu, tai skaitā norādot tajā specifiskā atbalsta mērķa nosaukumu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam norādītajam, kā arī svītrojot norādi uz 4.2. prioritāti “Izglītība, prasmes un mūžizglītība".
Piedāvātā redakcija
-