Atzinums

Projekta ID
22-TA-2058
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.2. sadaļas spēkā stāšanās termiņa pamatojumā ietvert arī skaidrojumu, vai un kādēļ paredzētais projekta spēkā stāšanās termiņš, ņemot vērā, ka projekts vēl ir saskaņošanas stadijā, būs pietiekams un samērīgs, lai pasūtītāji un tirgus dalībnieki varētu sagatavoties projektā paredzētajām izmaiņām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā iekļaut izziņā ietverto skaidrojumu (sk. izziņas 36. punktu) par 1. pielikuma 8. sadaļā ietvertās sertifikācijas prasības noteikšanas nozīmi kontekstā ar projektā ietvertajām prasībām un kritērijiem.
Papildus lūdzam izvērtēt un skaidrot pašas normas redakciju "Pasūtītājs ir tiesīgs noteikt prasību publiskā iepirkumā sertificēt būvprojektu un ēku atbilstoši kādai no starptautiski atzītām ilgtspējas sertifikācijas sistēmām (BREEAM, LEED, DGNB u.c.). Ja sasniedzamais sertifikācijas līmenis ir noteikts vismaz 50% apmērā no attiecīgās sertifikācijas sistēmas maksimālo prasību līmeņa un šāds rezultāts tiek sasniegts būvniecības ieceres īstenošanas rezultātā, iepirkums atbilst ZPI noteikumiem." Proti, lūdzam skaidrot, kā piemērojams 1. teikums, kas iekļauj norādi uz prasību "sertificēt", kopsakarā ar 2. teikumu, kas norāda uz konkrētu procentuālu sertifikācijas apmēru, kā arī skaidrot iepirkuma atbilstības ZPI kritērijiem atkarīgumu no rezultāta sasniegšanas būvniecības ieceres īstenošanas rezultātā. Attiecīgi lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot normu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Aicinām anotācijā ietvert skaidrojumu par noteikumu projektā ietverto prasību noteikšanas nepieciešamību, kaut arī Eiropas Komisijas izstrādātās ZPI vadlīnijas ir brīvprātīgi piemērojamas (sk., piemēram, izziņas 54. punktu).
Saistībā ar minēto aicinām izvērtēt un precizēt anotācijas 1.3. sadaļas pašreizējās situācijas aprakstu, kurā minēts, ka "nepieciešams šīs prasības pārņemt". Papildus aicinām arī izvērtēt un precizēt vai papildināt minēto norādi, ka "tika konstatēts, ka ir iespējams atvieglot ZPI", jo noteikumu projekts, šķiet, paredz ne tikai ZPI kritēriju atvieglojumus, bet arī stingrākas prasības attiecībā uz konkrētiem iepirkumu veidiem (piemēram, būvdarbiem).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijā ietvertais noteikumu projekta regulējuma izklāsts joprojām ir  grūti uztverams. Bieži teikumi ir veidoti neloģiski vai kļūdaini. Anotācijā arī trūkst secīga un loģiska noteikumu projektā paredzētā regulējuma izklāsta. Piemēram, pārtikas iegādes un ēdināšanas pakalpojumu iepirkumu izmaiņu skaidrojums, kaut tam ir izveidota apakšsadaļa ar virsrakstu, tiek skaidrots arī citur anotācijā, tādējādi padarot to nepārskatāmu un grūti uztveramu, kā arī dažviet informācija dublējas. Savukārt, piemēram, par teikumu "ZPI kritēriju samazinājums ir tāpēc, jo tika vērtēts ZPI kritēriju piemērošanas Latvijas situācijā, kas veicinās administratīvā sloga samazināšanu." nav pilnībā skaidrs, uz ko tas attiecas - vai uz noteikumu projektu kopumā vai uz kādu konkrētu 1. vai 2. pielikuma sadaļu. Lūdzam arī necitēt noteikumu projektā ietvertās normas, bet gan sniegt to skaidrojumu un pamatojumu.
Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt anotāciju, ietverot secīgu, loģisku noteikumu projektā paredzēto normu nepieciešamības pamatojumu un skaidrojumu, ja vajadzīgs, izmantojot arī atdalīšanas rīkus (piemēram, virsrakstus, numerāciju).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Aicinām anotācijas 2.2.1. sadaļā minēto informāciju par projekta ietekmi uz sabiedrību (paredzamo vides stāvokļa uzlabošanos utt.), tostarp katru indivīdu, ietvert anotācijas 2. sadaļā, skaidrojot ietekmi uz fiziskām personām. Raksturojot ietekmi uz tautsaimniecību, lūdzam pieturēties pie aprakstāmā jautājuma un raksturot tieši ietekmi uz ekonomisko vidi, konkurētspēju utt., nevis raksturot ietekmi uz vidi, kā arī lūdzam nedublēt ietvertos skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 5.1. sadaļa un 5.4. sadaļas 1. tabula sniedz informāciju par projektā pārņemtajām vai ieviestajām Eiropas Savienības tiesību aktu (piemēram, regulu, direktīvu, lēmumu) prasībām. Anotācijas 5.2. sadaļa un 5.5. sadaļas 2. tabula sniedz informāciju par starptautisko tiesību aktu vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentu, kurā noteiktās saistības ar projektu izpilda vai uzņemas Latvijas Republika. Savukārt 5.3. sadaļā ietverama papildu informācija, kas raksturo projekta atbilstību Latvijas Republikas starp­tautiskajām saistībām (piemēram, par nesaistošiem starptautiskiem dokumentiem, kuri pārņemti projektā). Norādām, ka šobrīd 5.2. sadaļā, tostarp 5.5. sadaļas 2. tabulā, iekļauti vairāki Eiropas Savienības dokumenti (vadlīnijas), kuri attiecīgi būtu aprakstāmi 5.3. sadaļā, kā arī minētas vairākas Eiropas Savienības regulas, par kuru ieviešanu informācija sniedzama anotācijas 5.1. sadaļā, tostarp 5.4. sadaļas 1. tabulā, norādot arī projekta vienības, kurās attiecīgās regulas prasības ieviestas. Turklāt 5. sadaļā, tostarp tabulu ailēs, nepieciešams korekti ietvert prasīto informāciju tai paredzētajā vietā. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijas 7. sadaļā ietverta korekta informācija par noteikumu projekta izpildi un vai tiešām projekts neskar attiecīgo jomu. Lūdzam precizēt vai sniegt pamatotu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
8.1.11. uz veselību
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projektā paredzēto regulējumu, kā arī anotācijā dažviet ietvertās norādes par projekta ietekmi uz personu veselību, aicinām aizpildīt anotācijas 8.1.11. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka ārējos normatīvajos aktos nav ietveramas atsauces uz nesaistošiem starptautiskiem dokumentiem (sk. noteikumu projektā iekļautās atsauces uz "Eiropas ventilācijas speciālistu asociācijas Eurovent 2017 rekomendāciju 4/23 par piemērojamo standartu piemērošanu"), pat ja noteikumi tieši piemērojami tikai publiskajam sektoram. Tā vietā aicinām ieteikumu ievērot attiecīgo rekomendāciju, ja nepieciešams, ietvert anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Attiecībā uz izziņā sniegto skaidrojumu (sk. izziņas 32. punktu) par atsauci uz Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumu Nr. 693 “Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21” (turpmāk - LBN 200-21) 11. nodaļu vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā LBN 200-21 11. nodaļā ietverto normu redakciju, tās ir piemērojamas vispārīgi būvēm, taču 128. punkts, šķiet, konkrēti attiecināts uz  veselības aprūpes un izglītības ēkām. Ja ar "izglītības ēkām" normā saprotamas "izglītības un zinātnēs iestāžu ēkas", lūdzam sniegt attiecīgu pamatojumu, ņemot vērā, ka LBN 200-21 citviet konkrēti minētas zinātnes ēkas (sk., piemēram, 12.7. nodaļas nosaukumu). Tieslietu ministrija nevar komentēt iespējamās terminoloģiskās nekonsekvences būvniecības jomas regulējumā un to, kādēļ LBN 200-21 128. punkts ir tieši tādā redakcijā; tas būtu jāvaicā par LBN 200-21 atbildīgajai ministrijai.
Ar iebildumu vērsām uzmanību, ka, ietverot atsauci uz 11. nodaļā noteiktajām prasībām, jāņem vērā, ka zinātnes ēkām 128. punkts, šķiet, nav piemērojams (pārējie nodaļas punkti, ņemot vērā, ka tie attiecināmi vispārīgi uz būvēm, zinātnes ēkām, šķiet, attiecīgi ir piemērojami). Papildus norādām, ka nav pilnīgi skaidrs atsauces noformulējums "[..] prasības apdares materiāliem nosaka atbilstoši [..] 11. nodaļas regulējumam", ņemot vērā, ka tieši 128. punkts, nevis visa 11. nodaļa, šķiet, attiecas uz apdares materiāliem. Papildus lūdzam skaidrot, kādēļ atsauce vispār nepieciešama, ņemot vērā, ka LBN 200-21 11. nodaļas prasības ir vispārpiemērojamas. Attiecīgi aicinām svītrot vai precizēt atsauci vai sniegt pamatotu skaidrojumu, ņemot vērā iepriekš norādītos apsvērumus.
Ja mērķis šai atsaucei ir noteikt zaļajā publiskajā iepirkumā zinātnes ēkām tādas pašas prasības apdares materiāliem kā LBN 200-21 128. punktā noteiktas veselības aprūpes un izglītības ēkām, tad aicinām izvērtēt iespēju attiecīgo normu iekļaut konkrēti projekta tekstā, reizē sniedzot attiecīgu skaidrojumu par prasības nepieciešamību un samērīgumu, ņemot vērā, ka tāda prasība, šķiet, neizriet no LBN 200-21 redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka ārējos normatīvajos aktos nav ietveramas atsauces uz nesaistošiem dokumentiem (sk. noteikumu projektā iekļautās atsauces uz "Eiropas ventilācijas speciālistu asociācijas Eurovent 2017 rekomendāciju 4/23 par piemērojamo standartu piemērošanu"), pat ja noteikumi piemērojami publiskajam sektoram. Tā vietā aicinām ieteikumu ievērot attiecīgo rekomendāciju, ja nepieciešams, ietvert anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projektā daudzviet ietverta norāde "atbilstoši piemērojamiem standartiem". Lūdzam izvērtēt un skaidrot šādas obligātas norādes (bez norādes uz arī līdzvērtīgu standartu piemērošanu) piemērojamību kopsakarā ar noteikumu normu, kas paredz: "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija iesniedz nacionālajai standartizācijas institūcijai publicēšanai tās tīmekļvietnē to piemērojamo standartu sarakstu, kurus var piemērot šo noteikumu prasību izpildei (turpmāk – piemērojamie standarti)." Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka dažviet noteikumu projektā jaunā redakcijā izteiktajos noteikumu pielikumos ietverti neloģiski teikumi, kas traucē pilnībā saprast normas jēgu. Piemēram, 1. pielikumā: "Pretendentam jāizvērtē efektīvākie pasīvās dzesēšanas risinājumi un jāparedz virsmas vienu no dabiskās ventilācijas veidiem. Pretendentam jāizvērtē efektīvākos pasīvās apsildes risinājumus un jāparedz realizācijai virsmas divus tiem." Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projekta pielikumus un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 8.1.7. sadaļā minēto pamatojumu izmaiņām attiecībā uz vieglā transporta iepirkumiem ietvert arī 1.3. sadaļā, pamatojot attiecīgās noteikumu projekta normas. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu 1.1. apakšpunktā izveidoto saīsinājumu "zaļais iepirkums", aicinām to konsekventi lietot (sk., piemēram, 2. pielikuma nosaukumu).
Piedāvātā redakcija
-