Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
11.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti iebilstam pret MK noteikumu 13. punktā iekļauto pienākumu finansējuma saņēmējam veidot vai izstrādāt Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas nodrošināšanai nepieciešamo iekšējās kontroles sistēmu, nodrošinot 3K un 2F risku kontroli (13.1.4. apakšpunkts), jo saskaņā ar MK 07.09.2021. noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 8.1. apakšpunktā noteikto tieši nozares ministrija (MK noteikumu projekta izpratnē - VARAM) nodrošina sava resora Atveseļošanas fonda plāna ietvaros noteikto reformu un investīciju atbilstošu īstenošanu (tai skaitā to uzraudzību un risku pārvaldību) un veic iekšējās kontroles sistēmas izstrādi, īstenošanu, uzraudzību (tai skaitā iekšējo auditu) un pilnveidi atbilstoši Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas prasībām, savukārt VARAM izstrādātajā MK noteikumu projektā paredz, ka atbildība par iekšējās kontroles sistēmas pilnveidi vai izstrādi, nodrošinot risku vadību, dubultā finansējuma risku uzraudzību, interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanu, datu ticamības pārbaudi u.c. funkcijām tiek deleģēta pārvaldības institūcijai, kura nav ne reformas, ne investīciju virziena turētāja un atbildīgā iestāde Atveseļošanas fonda plāna kontekstā. Valsts kancelejas gadījumā ir situācija, ka finansējuma saņēmējs un projekta īstenotājs ir viena un tā pati iestāde un nav iespējama arī funkciju nošķiršana struktūrvienību starpā, jo daļu no AF 2.1.2.1.i projektiem īsteno struktūrvienība, kura veic kohēzijas politikas fondu un Atveseļošanas fonda uzraudzības funkcijas citos investīciju virzienos, kas nav VARAM pārziņā. VARAM plānotās uzraudzības funkciju deleģēšanas dēļ finansējuma saņēmēju līmenī Valsts kancelejā netiks veidotas jaunas struktūrvienības vai štata vietas, lai nodrošinātu MK noteikumu projekta 13.punktā paredzēto funkciju izpildi. Lūdzam VARAM rast risinājumu, nodrošinot MK noteikumu 13.punktā paredzēto funkciju izpildi nozares ministrijas - VARAM līmenī atbilstoši MK 07.09.2021. noteikumu Nr. 621 8.1.punkta prasībām. Uzraudzība ir jānodrošina citai pusei un cilvēkresursiem, kas nav tieši iesaistīti AF projekta īstenošanā un nepilda finansējuma saņēmēja lomu. Tāpat arī Valsts kancelejai nav tīri praktiski iespējas kontrolēt, piemēram, dubultā finansējuma riskus ārpus resora atbildības esošos Atveseļošanas fonda plāna IKT projektos un salīdzināt tos ar sava resora ietvaros veiktajiem IKT projektu izdevumiem (piemēram, valsts pārvaldes atbalsta funkciju centralizācijas projektā, kur daļu no projekta realizē Finanšu ministrija, bet daļu Valsts kanceleja). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
No MK noteikumu projekta teksta netop skaidrs, kura institūcija atbild par 17.1.-17.15. apakšpunktos noteikto pienākumu izpildi, jo 17.punkts nenosauc institūcijas uz ko attiecināmi apakšpunkti. Vai šis punkts attiecas uz VARAM, CVK, pašvaldībām? Turklāt 17.punktā tiek iekļauts jēdziens "pārvaldošā institūcija", kas citviet MK noteikumu projektā netiek definēts vai skaidrots. Atsauce uz MK noteikumu projekta 18.punktu ir neloģiska. Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1) Noteikumu projektā paredzēts, ka jāslēdz trīspusējs līgums. Būtu jāparedz, ka jāslēdz līgums (nenosakot pušu skaitu) vai jādefinē izņēmumi, ja finansējuma saņēmējs un projekta īstenotājs ir viena persona.
2) Saīsinājums "nozares ministrija"skaidrots 18.1.punktā, bet būtu jāsaīsina pirmajā vietā, kur lieto šo jēdzienu
Piedāvātā redakcija
-